شناسهٔ خبر: 24622391 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

دیدگاه؛

شکست های غربی و موفقیت های ایرانی در سالی که گذشت

از ابتدای سال شمسی ۱۳۹۶ تاکنون غربی ها هجمه شدیدی علیه ایران و همپیمانانش به راه انداخته اند. به گونه ای که می توان گفت به طور میانگین هر یک ماه یک بار یک پروژه جدید علیه ایران به راه افتاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، از ابتدای سال شمسی 1396 تاکنون غربی ها هجمه شدیدی علیه ایران و همپیمانانش به راه انداخته اند. به گونه ای که می توان گفت به طور میانگین هر یک ماه یک بار یک پروژه جدید علیه ایران به راه افتاده است. برخی اقداماتی که در این سال علیه ایران ترتیب داده شده است عبارتند از: حمله داعش به ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، ماجرای رفراندوم کردستان عراق، بازداشت سعد الحریری در عربستان برای قرار دادن حزب الله در تنگنا، راه انداختن غائله علیه انصارالله یمن با ایجاد تفرقه بین گروه های یمنی و مطرح کردن علی عبدالله صالح، مطرح کردن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط ترامپ، غائله هایی که در دی ماه در تهران به راه افتاد و مسئله ای که در اسفند ماه صورت گرفت، حمله به سفارت ایران در لندن و اتریش. اینها مهمترین اقداماتی است که غربی ها علیه ایران تدارک دیدند تا ایران را وارد حاشیه کنند. در این یادداشت تلاش می شود سه مورد اول بررسی شود.

1. ماجرای حمله به مجلس و حرم امام

مورد ناامنی

17 خرداد 1396 بود که گروهک تروریستی داعش به طور همزمان در دو نقطه دست به عملیات تروریستی زد، نخست در صحن حرم مطهر امام خمینی و دوم در ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از هموطنان شد. خبر حمله به مجلس و حرم مطهر امام، اگرچه غافلگیر کننده و حتی شوکه کننده بود، اما یک نشانه ای از این بود که ایران در مبارزه با تروریسم، در جایگاه صحیحی ایستاده است و ضروری است که مسیر خود را ادامه دهد. در آن روزها هنوز گروه تروریستی داعش در منطقه حضور داشت، اما در حال جان کندن و نفس های آخر خود بود. سفر ترامپ به عربستان دو ماه پیش از آن انجام شده بود، محمد بن سلمان تازه ولیعهد عربستان شده بود و درست یک ماه پیش از این حمله قول داده بود که حملات را به داخل ایران بکشاند و ... . مجموع شواهد و قرائن نشان می داد که ایران در جایگاه درستی در مبارزه با تروریسم قرار گرفته است. نهایتا نیز ایران هزینه آن چیزی را داد که دفاع از حریم مرزهایش نام گرفته بود. برخی از بازیگران بین المللی و منطقه ای نیز به دنبال بار کردن هزینه بر روی دوش ایران و تلاش برای ایجاد ناامنی در کشور بودند. اگرچه نهادهای اطلاعاتی از نقش عربستان در این حملات خبر دادند، اما بی تردید طراح این حملات را بایستی آمریکایی ها و افرادی که تازه توسط دونالد ترامپ در آمریکا به مناصب امنیتی رسیده بودند، عنوان کرد. یکی از آن ها مایکل دی آندریا بود.

پاسخ ایران

پاسخ ایران به این حملات نیز کوبنده بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی به دیرالزور، یکی از مراکز اصلی فرماندهی تروریست‌ها در شرق سوریه را هدف قرار داد. این عملیات منجر به کشته شدن تعداد قابل توجهی از تروریست‌ها و انهدام ادوات و ماشین آلات رزمی آن ها شد. در این عملیات تعدادی موشک میان برد زمین به زمین از پایگاههای موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان های کرمانشاه و کردستان، تروریستهای تکفیری را هدف ضربات مهلک و کوبنده قرار داد. این موضوع سبب شد تا دشمنان کشور به این نتیجه برسند که ایران را نباید آزمود. موضوع حمله به پایگاه داعش در دیرالزور، یکی از مسائلی بود که ناظران از آن به عنوان یکی از عوامل اصلی گفتمان سازی در حوزه موشکی عنوان کرده اند به گونه ای که بعد از آن حمله بود که مردم نسبت به قابلیت های موشکی ایران، با دیدی غرورآفرین بیشتری نگریستند.

2. رفراندوم کردستان عراق

مورد ناامنی

منطقه در اواخر سپتامبر 2017 درگیر یک موضوع امنیتی دیگر بود. ماجرایی که راه افتاد تا یک مسئله امنیتی جدید در منطقه ایجاد کند؛ مسئله کردستان عراق. آمریکایی ها که تلاش می کردند خود را برای انجام نقش مخرب در جدایی کردستان، بی طرف نشان دهند به واقع در پس ماجرا همه کاره قضیه بودند. مسعود بارزانی آن روزها تبدیل به شخصیتی جاه طلب و در فکر تجزیه عراق و تبدیل کردستان به یک کشور در همسایگی ایران و به عبارتی تشکیل اسرائیل دوم در همسایگی ایران بود. بارزانی هیچ ابایی هم نداشت که از رابطه با اسرائیل سخن بگوید. تلاش برای برگزاری این رفراندوم در حالی که عراق تازه در حال رهایی از نکبت تروریسم داعشی بود، نشان می داد که موضوعی دیگر پس پرده است و آن موضوع مربوط به تجزیه کشورهای منطقه و هدف بلند مدت غربی ها برای منطقه ای فراگیر از ناامنی اطراف ایران بوده است.

پاسخ ایران

طبیعی بود که ایران موضوع رفراندوم و تجزیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی عراق را نپذیرد. در آن زمان سفر سرلشگر باقری به ترکیه و ملاقات با همتای ترک خود و ایجاد تهدیدهای ایران برای کردستان، بستن حریم های ایران به سوی اقلیم و ... از جمله واکنش هایی بود که ایران در خصوص این موضوع داشت. نتیجه آن شد که نه تنها رفراندوم بی نتیجه باقی ماند، بلکه بر روی مناطقی که مورد مناقشه بود، همچون کرکوک، با ورود نیروهای عراقی به این شهر، ماجرا به کلی متناسب با منافع ملی عراق پیش رفت.

3. بازداشت سعدالحریری برای فشار به حزب الله

مورد ناامنی

یکی دیگر از اقداماتی که توسط متحدان غربی منطقه اتفاق افتاد، بازداشت های فله ای در عربستان و در امنیتی ترین آن ها، بازداشت سعد الحریری بود. ماجرای ورود حریری و استعفای نمایشی و تحمیلی او، برای عربستان هزینه بسیاری داشت. روزنامه الاخبار در این خصوص می نویسد «بامداد شنبه سعد حریری وارد فرودگاه بین‌المللی ریاض شد. در آنجا از حریری خواسته شد پیش از رفتن به دیدار سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای یک جلسه به هتل ریتز کارلتون برود. حریری بعد از رسیدن به هتل و مشاهده تدابیر فوق‌العاده امنیتی متوجه شد که بازداشت شده است. او به یک ویلای مربوط به هتل منتقل شد و دستگاه امنیتی عربستان، موبایل‌های حریری و محافظان و همراهانش را ضبط کردند. سپس مسئولان سعودی از محافظان و همراهان حریری خواستند یا همراه حریری بمانند یا به بیروت بازگردند، اما در صورت خروج حق بازگشت مجدد ندارند.» طبق گزارش این روزنامه لبنانی، نخست‌وزیر لبنان و همراهانش حق ارتباط با کارمندان هتل و نیروهای امنیتی را نداشتند و تنها ارتباطشان با افسر امنیتی سعودی بود که در اتاقی در مجاورت آنان حضور داشت. موبایل حریری و همراهان در اتاق افسر سعودی قرار داشت و در روز فقط چند بار حق چک کردن تماس‌ها را داشتند.

به آن‌ها تنها حق پاسخ به برخی پیام‌های رسیده از شبکه اجتماعی واتس‌آپ داده شده بود.» الاخبار با بیان اینکه هرگونه تماس درباره اوضاع محل اقامت آنان ممنوع شده بود، نوشت «پس از دیدار با یک مقام امنیتی عالی‌رتبه و دیدار با ثامر سبهان، وزیر امور خلیج (فارس) عربستان متن استعفا به حریری داده شد. متن استعفا که از سوی دیوان پادشاهی آماده شده بود، دو بار پیش از ضبط از سوی حریری تمرین شد.» الاخبار می‌نویسد: «پس از پخش مراسم قرائت استعفانامه، بازجویی از حریری درباره پرونده کمک یک میلیاردی ملک عبدالله به نیروهای امنیتی لبنان و پورسانت حریری از آن، فساد در شرکت اوجیه و قروض بانکی گرفته شده از سوی حریری از بانک‌های سعودی و بازنگرداندن آن‌ها آغاز شد. پس از آن بود که تلاش‌هایی در لبنان برای میانجی‌گری فرانسه آغاز که با شکست مواجه شد. لندن نیز تلاش کرد تا یکی از دیپلمات‌هایش به دیدار حریری برود که با مخالفت ریاض مواجه شد.» این روزنامه می‌نویسد: «محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان گفت تا زمانی که حریری تعهد ندهد که موضعش را (در زمینه تحولات منطقه) عوض نکند، حق خروج ندارد و خانواده‌اش به عنوان گروگان در ریاض خواهند بود. در نهایت، حریری به کاخ پادشاه عربستان رفت و با سلمان دیدار کرد تا القاء شود که حال وی خوب است و وی بازداشت نیست.»

پاسخ جبهه مقاومت

در پاسخ به این اقدامات عربستان برای ایجاد یک بحران امنیتی در لبنان، واکنش حزب الله لبنان کاملا پدرمآبانه بود. به گونه ای که ابتدا با طرح این مسئله که اختلاف بین حزب الله و جریان المستقبل در ماه های اخیر برای اداره کشور به کمترین میزان رسیده است و ... . در آن شرایط حزب الله تلاش کرد تا سطح اصطکاک را به کمترین میزان برساند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما