شناسهٔ خبر: 24621869 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

با یادمان های دفاع مقدس استان کرمانشاه آشنا شوید+ تصاویر

استان کرمانشاه یادمان های دفاع مقدس متعددی دارد که هر ساله مقصد مسافران نوروزی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد در ایام نوروز به دلیل تعطیلی چند روزه و فرصتی که برای خانواده ها برای مسافرت ایجاد می شود، مقاصد گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار می شوند. هر کدام از این اماکن گردشگری که جذابیت بیشتری برای خانواده ها داشته باشند، به عنوان مقصد انتخاب می شوند.

یادمان های مناطق عملیاتی دفاع مقدس در استان کرمانشاه در کنار دیگر اماکن گردشگری، یکی از جذابیت های استان کرمانشاه محسوب می شوند که می توانند در انتخاب کرمانشاه برای مقصد مسافران نوروزی تاثیر گذار باشند.

استان کرمانشاه یادمان های مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن ها نگاهی می اندازیم.

تپه کرجی ها در گیلانغرب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از مطلع الفجر تپه کرجی ها در غرب جاده گیلان غرب – سرپل ذهاب و در ۱۳ کیلومتری شمال غرب شهر گیلانغرب واقع است. این محل که به صورت یک سری سنگرها و کانال هایی حفظ و بازسازی شده است، در کنار روستای آوزین در غرب گورسفید واقع شده است.

یادمان شهدای مطلع الفجر در گیلانغرب

پرچم ها و کانال های متعدد آن یادآور دوران دفاع مقدس است؛ در نزدیکی این یادمان مزار یکی از شهدای گیلان غرب به نام شهید صفر خوش روان نیز قرار دارد.

عملیات مطلع الفجر در آذر ماه سال 60 با رمز یا مهدی (عج) ادرکنی با هدف جلوگیری از تحرکات دشمن و فراهم کردن امکان آزادسازی قصرشیرین و نفت شهر در محور گیلانغرب - سرپل ذهاب انجام شد که در پی این عملیات حدود ۲۰۰۰ نفر از قوای دشمن کشته شدند.

دهها نفر از قوای بعثی درعملیات غرور آفرین مطلع الفجر سال 60 به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.

از مناطق و رزمگاه های دیدنی دیگر این شهرستان برای بازدید کاروان های راهیان نور و میهمان های نوروزی، می توان به پادگان حضرت رسول (ص)، جبهه آوزین، جبهه تنکاب، تنگه حاجیان و یادمان شهدای گمنام نام برد که هر سال مقصد کاروان های راهیان نوراز اقصی نقاط کشور است.

ارتفاعات قراویز در سرپلذهاب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از بازی دراز پس از عقب راندن دشمن از سرپل ذهاب، نیروهای عراقی در ارتفاعات قراویز در غرب سرپل ذهاب مستقر شدند. دوازده روز پس از استقرار دشمن روی قراویز، تعدادی از نیروهای سپاه به فرماندهی برادر اصغر وصالی به دشمن یورش بردند. با تلاش این برادران که کمتر از یک دسته بودند بخشی از قراویز (که بعدها به تپه مجاهد معروف گردید) آزاد شد.

گفتنی است، این تپه در جریان عملیات های بازی دراز 1 و 2 شاهد تلاش فوق العاده و جانبازی برادران سپاه و ارتش بود.

یادمان شهید شیرودی در سرپلذهاب

این یادمان در شمال غربی شهر سرپل ذهاب و در روستای زرین جوب قرار دارد و محل شهادت علی اکبر شیرودی یکی از خلبانان دلاور هوانیروز است.

آخرین عملیات پروازی خلبان شیرودی در بازی دراز صورت گرفت. در تاریخ 8 اردیبهشت ۱۳۶۰، در حالی که مشغول دفاع از منطقه بود، در اثر اصابت گلوله تانک به بالگرد حامل وی به شهادت رسید.

یادمان بازی دراز در سرپلذهاب

این ارتفاعات که در جنوب غربی سرپل ذهاب قرار دارد، یکی از ارتفاعات مهم و استراتژیک منطقه است که بر شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین و نفت شهر در داخل خاک ایران و شهرهای نفت خانه و خانقین در داخل خاک عراق دید و تسلط خوبی دارد.

ارتش عراق در تاریخ 1359/7/15 این ارتفاع را بدون درگیری اشغال و سپس جاده ای به طول 6 کیلومتر روی آن احداث و آسفالت کرد.

برای آزادسازی بازی دراز عملیاتی در عاشورای 1359 اجرا شد که موفقیتی در پی نداشت. پس از آن برادران سپاه طی دو ماه شناسایی، عملیات دیگری را طراحی کردند که با اجرای آن در تاریخ 1360/2/2 بخش مهمی از ارتفاعات بازی دراز از جمله قله های1000، 1050 و 1100 گچی آزاد گردید.

پادگان ابوذر در سرپلذهاب

پادگان ابوذر را دوکوهه غرب می خواندند. این پادگان که در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر سرپل ذهاب قرار دارد، مقر تیپ سه ابوذر از لشکر 81 زرهی بوده است.

پادگان ابوذر که مرکز تجمع نیرو و پشتیبانی یگان های خودی بود، بارها هدف بمباران و موشک باران ارتش عراق قرار گرفت.

بمباران رزمندگان مستقر در این پادگان در تاریخ های 6 و 1363/12/18 که آماده اجرای عملیاتی در جنوب سومار بودند، برگ دیگری از تاریخ سراسر مظلومیت رزمندگان اسلام را ورق زد.

در حال حاضر تعدادی از ساختمان های این پادگان به حالت دست نخورده باقی مانده است که یکی از نقاط مورد بازدید کاروان های راهیان نور است.

تنگه حاجیان در سرپلذهاب

این تنگه در مسیر گیلانغرب به سرپل ذهاب قرار دارد و نزدیک ترین تنگه به گیلان غرب است که دشت گیلان غرب را به دشت دیره در جنوب سرپل ذهاب متصل می سازد.

رزمندگان برای آزادسازی این تنگه دو عملیات اجرا کردند که در دومین عملیات (14/9/1359) این تنگه آزاد شد.

یادمان مرصاد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از اسلام آباد خبر، تنگه چهارزبر یا تنگه مرصاد بعد از شهر ماهیدشت به طرف اسلام آبادغرب واقع شده که در 35کیلومتری غرب شهر کرمانشاه و در جاده اصلی کرمانشاه به اسلام‌آبادغرب معروف به راه کربلا قرار دارد.

نگاهی به اطراف یادمان حس و حال روزهای نخستین مرداد ماه سال ۱۳۶۷ را تداعی می‌کند. همان روزهایی که با وجود پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی جمهوری اسلامی ایران، منافقان با پشتیبانی صدامیان از مرزهای کرمانشاه به ایران هجوم آوردند و پس از گذر از قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، کرندغرب و اسلام‌آباد غرب، تنگه چهارزبر برای آنان مرصاد شد.

برای بزرگداشت حماسه‌آفرینان عملیات مرصاد یادمان زیبایی در ضلع شرقی این تنگه که حد نهایی پیشروی دشمن و مزدوران منافقش در این استان در طول جنگ محسوب می‌شود، در مساحتی در حدود 1100مترمربع احداث شده است که این یادمان در سالروز عملیات مرصاد در سال 1375 توسط شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی و با حضور خانواده‌های معظم شهدای این عملیات افتتاح شد.

ماشین‌ها و ادواتی که به دست رزمندگان اسلام در نبرد با منافقان نابود شده در نزدیکی جاده جلوی یادمان قرار گرفته است تا در محل دید مسافران باشد. ماکت سه بالگرد هوانیروز نیز که نشان از نقش پررنگ دریادلان نیروی هوایی ارتش و «صیاد شیرازی» در خلق مرصاد دارد، از دور قابل مشاهده است.

یادمان مرصاد در ایام عادی سال روزانه پذیرای ۶۰۰ نفر از هموطنان است اما در نوروز یادمان مرصاد روزانه حدود ۱۰ هزار نفر بازدید کننده دارد و در برخی ایام دیگر سال نیز مانند سالروز عملیات بازی دراز یادمان مرصاد در روز حدود ۳۰ هزار نفر بازدید کننده دارد.

یادمان شهدای پاوه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از هزار ماسوله، یادمان شهدای شهرستان پاوه در تمام ایام سال راهیان نور را از سراسر کشور برای دیدن آن و آشنایی با رشادت های شهدا به این شهرستان می کشاند.

در محاصره شهر پاوه در مرداد 58 به وسیله نیروهای ضدانقلاب، تعدادی از مدافعان مجروح بومی و غیربومی شهر در بیمارستان پاوه بستری شدند که نیروهای ضدانقلاب پس از درگیری نابرابر، مجروحان را از بیمارستان خارج و همگی را در محوطه بیمارستان، قتل عام می کنند.

پس از این واقعه و رسیدن نیروهای آزادی بخش و شکست حصر پاوه، شهدای بومی را در قبرستان محلی  و ۹ نفر رزمنده غیر بومی را در این محل  به خاک می سپارند.

اکنون پس از گذشت سال ها از وقوع انقلاب، این یادمان مکانی برای بازدید راهیان نور از سراسر کشور جهت آشنایی با ایثارگری های آن شهدا شده است.

یادمان های شهرستان قصرشیرین

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قصرشیرین در گفتگو با  الوندخبر اظهار داشت: این شهرستان مرزی که جای جای آن آغشته به خون پاک رزمندگان و شهدای هشت سال دفاع مقدس است هرساله پذیرای زائرینی از سراسر کشور است.

وی یادمان های معراج شهدا، نمایشگاه جلوه های ایثار، یادمان شهدای پارک شاهد، جبهه شهید بهشتی، رزمگاه شهدا، مسجد مهدیه، منطقه سومار، نقطه صفر مرزی خسروی، بوستان بسیج و بیمارستان مخروبه بازمانده از دوران دفاع مقدس را از مناطق عملیاتی این شهرستان عنوان کرد که مورد بازدید کاروان های راهیان نور و عموم مردم قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: نمایشگاه جلوه های ایثار واقع در پنج کیلومتری جاده قصرشیرین دارای بیشترین شمار بازدید کننده در این مدت بوده است.

وی با اشاره به راویان و خادمین حاضر در این شهرستان گفت: هم اکنون چند راوی ثابت، خادم و روحانی برای خدمات رسانی به زائران سرزمین های نور در شهرستان قصرشیرین حضور دارند که خاطرات و چگونگی جنگ تحمیلی و  ایستادگی مردم این منطقه را بیان می کنند.

حسنی درباره بیمارستان مخروبه قصرشیرین گفت: بیمارستان تخریب شده قصرشیرین در حاشیه غربی جاده قصرشیرین – خسروی و در خروجی این شهر یکی از اسناد زنده تجاوزگری و ددمنشی رژیم عراق است که دشمنان پیش از عقب نشینی خود از قصرشیرین در تیرماه 1361، در پای ستون های بیمارستان مواد منفجره کار گذاشتند و آن را تخریب کردند.

 

نظر شما