شناسهٔ خبر: 24616965 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

نشست سالانه اساتید مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد

نشست سالانه اساتید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امشب با حضور آیت الله فاضل لنکرانی در این مرکز فقهی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست سالانه اساتید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امشب با حضور آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی و اساتید این مرکز فقهی در سالن همایش امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد.

حوزه علمیه باید ساماندهی علمی شود

بر اساس این گزارش، آیت الله فاضل لنکرانی در این همایش با اشاره به اینکه ما در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) سعی می کنیم هر سال روش جدیدی در زمینه تدریس فقه و ‌اصول ارائه دهیم، ابراز کرد: این کار را برای آن انجام می دهیم که طلاب علوم دینی رشد و نشاط بیشتری داشته باشند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بابیان اینکه این مرکز متعلق به حوزه علمیه است، عنوان کرد: سیاست ما این است که طلاب با استعداد را جذب کنیم، زیرا این کار دو فایده دارد که نخستین آن ها این است که سرمایه گذاری بر طلاب با استعداد مثمر ثمر خواهد بود و همچنین اساتید برای ارتقای سطح علمی خود تلاش می کنند.

وی با تأکید بر اینکه حوزه علمیه باید ساماندهی علمی شود، ابراز داشت: اگر برنامه ریزی نشود و طلاب به درستی در مسیر اجتهاد قرار نگیرند، در آینده دیگر مجتهد نخواهیم داشت.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به موفقیت های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در زمینه تربیت روحانیون مستعد در زمینه های فقهی و اصولی، کلامی و تفسیری بیان کرد: ما می خواهیم همانطور که در زمینه فقه و اصول مجتهد تحویل حوزه بدهیم، در زمینه کلام و تفسیر نیز متکلمان و مفسران مستعدی به حوزه تحویل دهیم.

مسؤولان حوزه نسبت به تعطیلات زیادی بی اعتنا نباشند

حجت الاسلام بیگدلی در این جلسه با اشاره به اینکه مسؤولان حوزه نسبت به تعطیلات زیادی بی اعتنا نباشند، افزود: همه ما باید در نظر داشته باشیم که وظیفه امروزی ما تحصیل و تدریس عمیق است، بنابراین باید مجدانه بر سر درس و بحث حاضر شویم.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تأکید کرد: رشد و بالندگی حوزه های علمیه مبتنی بر آن است که طلاب با نشاط علمی بر سر درس ها حاضر شده و از تعطیلات نیز کاسته شود.

وی اضافه کرد: علمای بزرگ پیشین همواره به علمیت اهمیت می دادند و با برقراری رابطه دوستانه با شاگردان خود به آن نشاط علمی می بخشیدند، بر این اساس ما نیز باید به تأسی از راه علمای بزرگ دینی همچون حضرات آیات بروجردی و گلپایگانی نسبت به درس و بحث پایبند باشیم.

متأسفانه طلاب از علم تفسیر کم تر استقبال می کنند

همچنین حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در این نشست با اشاره به آیه ۵۷ سوره یونس خاطرنشان کرد: بر اساس این آیه شریفه قرآن کتابی است که روح را شفا می دهد و این مهم مخصوص مؤمنان نیست، بلکه همه انسان ها را شامل می شود.

استاد مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم با اشاره به اینکه متأسفانه طلاب از علم تفسیر کم تر استقبال می کنند، افزود: قرائت، استماع و تدبر در قرآن در عین حالیکه ثواب دارد، سرچشمه علوم نیز است، بنابراین اساتید باید در طلاب نوعی نشاط ایجاد کنند تا به این عرصه جذب شوند.

وی در پایان یادآور شد: قرآن کریم جامع همه علومی که در حوزه می خوانیم و باید با تأسی به سیره علمای بزرگ به این مهم‌ توجه و اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

کاهش نشاط علمی میان طلاب یک آسیب جدی است

حجت الاسلام پورامینی در این جلسه خاطرنشان کرد: امروزه از سوی برخی جریان ها که متأسفانه تلبس به لباس روحانیت دارند، شبهاتی مطرح می شود که این سختی کار را برای اساتید و مبلغان کلام شیعه افزایش داده است.

استاد مرکز تخصصی کلام  تأکید کرد: امروزه باید کلام‌شیعی را با به کارگیری ابزار رسانه به جهان ابلاغ کنیم.

وی به ارائه گزارشی از مرکز تخصصی کلام مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) پرداخت و اضافه کرد: ۱۱۳ دانش پژوه که ۲۲ نفر از آن ها پژوهشگر هستند و ۲۹ استاد  در این مرکز مشغول تحصیل و تدریس هستند؛ ۶ نشست علمی از ابتدای سال تا کنون از سوی این مرکز برگزار شده، همچنین ۴۰ عنوان کتاب و‌جزوه به چاپ رسیده و سالیانه ۳۰ جلسه علمی تبلیغی برپا می شود.

حجت الاسلام پورامینی با بیان اینکه کاهش نشاط علمی میان طلاب یک آسیب جدی است، ابراز داشت: ایجاد نشاط علمی و بهبود معیشت طلاب بهترین راه رشد و ترقی حوزه علمیه است./841/پ۲۰۲/ی

نظر شما