شناسهٔ خبر: 24615918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

عضو مجلس خبرگان؛

تعطیل‌کردن فضای مجازی نه شدنی است نه معقول

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز در کشور ما هیچ طیف و جریانی با اصل فضای مجازی و با فرصت‌ها و با خدمات فراوان آن مخالف نیست و هیچ حزب و گروهی، خواهان تعطیلی آن و قطع رابطه اطلاعاتی با جهان نیست، زیرا این کار نه شدنی است نه معقول.

صاحب‌خبر -

صراط: به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین کلانتری در نطق پیش از دستور خود در چهارمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مسئله فقر در کشور و اهمیت فقرا در نظام اسلامی، گفت: هیچکس منکر خدمات بی‌بدیل انقلاب اسلامی به فقیران و اقشار محروم نیست. این انقلاب، توده‌های مردم را از حاشیه به متن آورد و به آنان هویت و حیاتی مجدد داد و آنان را در بهره‌گیری از نعمت‌های مادی و معنوی،‌ سهیم اغنیا و مرفهان ساخت. به نحوی که پس از انقلاب، روستاها و شهرهای کوچک ما از همان امکاناتی برخوردار شدند که شهرهای بزرگ.


وی افزود: ولی با کمال تأسف واقعیاتی چند از جمله خشکسالی‌های پی‌درپی و توزیع‌نشدن عادلانه ثروت‌ها و چپاول دسترنج‌های روستاییان توسط واسطه‌ها،‌ موجب افزایش محرومیت‌ها و فقر بخش‌های عظیمی از جامعه به خصوص روستاییان و مهاجرت ناخواسته آنان به شهرها و در نتیجه افزایش بی‌رویه جمعیت شهری و پیدایش مشکلات متعددی مانند حاشیه‌نشینی شده است و متأسفانه مشکلات و گرفتاری‌های این قشر آن طور که شایسته نظام جمهوری اسلامی است مورد توجه مسئولان و مدیران قرار نمی‌گیرد و این در حالی است که هم امام راحل و هم رهبر انقلاب همواره بر اولویت‌دادن به مشکلات این قشر تاکید ورزیده‌اند.


کلانتری ادامه داد: با این همه تاکیدات امام راحل و رهبر انقلاب در مورد رسیدگی به وضعیت محرومان، این شایسته نظام ما نیست که امروزه بشنویم بیش از ده میلیون نفر در کشور ما زیر خط فقر زندگی می‌کنند یا اینکه اعلام شود جمعیت حاشیه‌نشین ما ۱۱ میلیون نفر است. یا گفته شود ۸۰ درصد حقوق‌بگیران زیرخط فقر هستند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان تاکید کرد: البته همه این دردها و مشکلات قابل حل است،‌ مشروط به آن که برخی از مسئولین و مدیران پرحرف و کم‌کار، به خود آیند و فرامین حکیمانه و دلسوزانه رهبر انقلاب را به کار بندند و با نظریه‌پردازی‌های غیرمحققانه و مسائل حاشیه‌ای و اختلاف‌برانگیز، وقت مردم را نگیرند و آب در آسیاب دشمن نریزند و ناکارآمدی و کارنابلدی خود را نپوشانند و بجای آنکه پاسخگو باشند در نقش اپزوسیون بازی نکنند.


وی با اشاره به مسئله فضای مجازی گفت:با کمال تاسف و درد، در این مسئله هم شاهدیم برخی از مسئولان به جای آنکه مشکلات این عرصه را حل کنند، سیاسی کار می‌کنند و ناجوانمردانه به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویی یک طیف،‌ دشمن قسم‌خورده فضای مجازی و طیف دیگر طرفدار پروپاقرص آن است و گویی این جمع،‌ خواستار ارتباط و تعامل با جهان و آن جمع،‌ مخالف با آن است. امروز در کشور ما هیچ طیف و هیچ جریانی با اصل فضای مجازی و با فرصت‌ها و با خدمات فراوان آن مخالف نیست و هیچ حزب و گروهی، خواهان تعطیلی آن و قطع رابطه اطلاعاتی با جهان نیست زیرا این کار نه شدنی است نه معقول.


کلانتری افزود : امروز اجماع همه دلسوزان جامعه و خواسته به حق همه یاوران حقیقی انقلاب ، نه تعطیلی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بلکه مدیریت، ساماندهی و بومی‌سازی آن‌هاست و کسانی که با این حقیقت روشن مخالفت می‌کنند و یا با کارشکنی ، مانع از اجرای آن می‌شوند غافلانی هستند منفعل و مقصر. کشورهایی مانند سوئد، کانادا ، هند ، کره جنوبی و مالزی که خود را نمادهای مردم‌سالاری و آزادی بیان می‌دانند، گسترده‌ترین میزان فیلترینگ اینترنت را اعمال می‌کنند. در اتحادیه اروپا ، فرانسه شدیدترین نظارت‌های حکومتی فضای سایبری را دارد. طبق قانون مصوب سال ۲۰۰۹ این کشور ، کاربران ناقض قوانین شبکه، از دسترسی به آن محروم می‌شوند.


وی در پایان تاکید کرد: همه می‌دانند مهمترین و اصلی‌ترین رسالت انقلاب اسلامی، تربیت نسل موجود و نسل‌های آینده براساس ارزش‌ها و تعالیم اسلام است. در جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر پر برکت انقلاب، سند تربیت با پشتوانه سال‌ها کار کارشناسی و بر مبنای اسلام، تنظیم گردید. اکنون این سوال مهم مطرح است که چرا وقتی هیئت دولت در شهریور ۱۳۹۵ اجرای سند ۲۰۳۰ را تصویب می‌کند در کمتر از ۴ ماه دستورالعمل اجرایی آن تهیه و در دی ماه ۱۳۹۵ رونمایی می‌شود اما سند تحول بنیادین که در آذر ماه سال ۱۳۹۰ تصویب و ابلاغ شده تاکنون اثری از اجرای آن مشاهده نمی‌شود. آیا وقت آن نرسیده که نهادهای مسئول به خصوص شورای انقلاب فرهنگی در این مورد به وظیفه قانونی خود عمل کنند؟

نظر شما