شناسهٔ خبر: 24615102 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آمریکا؛ از سونامی فساد تا برکناری‌های پی‌در‌پی

صاحب‌خبر -


  سیدمحمدامین‌آبادی
سالی که در روزهای پایانی آن هستیم، آمریکا با مشکلات عدیده‌ای در سیاست داخلی و خارجی خود رو به رو بود. بسیاری از مقامات کاخ سفید برکنار شده یا استعفا داده‌اند، سونامی فساد اخلاقی از هالیوود شروع شد و به کاخ سفید و شخص «دونالد ترامپ» رسید، جریان نژادپرست سفید برتر پندار در آمریکا جان تازه‌ای گرفت، مسئله دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، بر کاخ سفید بار شده و مشکلات تجاری آمریکا و اروپا، دو سوی آتلانتیک را به سمت یک جنگ تجاری سوق داد. در یک کلام، سال 96 را باید سال سونامی‌ها نامید (سونامی افشای فساد گسترده اخلاقی سیاستمداران، سونامی استعفا و برکناری گسترده مقامات کاخ سفید و سونامی کشتارها در داخل).
سونامی فساد اخلاقی
موج گسترده رسوایی‌های اخلاقی  علیه اربابان زر و زور در آمریکا در سال 96 به برکناری چهره‌هایی سرشناس بخش‌های مهم این کشور، از پست‌هایشان منجر شده است. ماجرا ابتدا از رسوایی اخلاقی  هنرمندان در آمریکا شروع شد. روزنامه نیویورک‌تایمز طی گزارشی در روز 5 اکتبر(13 مهر) فاش کرد، که تعدادی هنرپیشه و کارمند سابق از «واینستاین» (یکی از بزرگترین تهیه‌کنندگان فیلم) شکایت کرده و روایت‌هایی دست اول از درخواست‌های نامناسب جنسی او از آنها در ازای معروف شدن در سینما بر زبان آوردند. چند روز بعد، زنان بیشتری مهر سکوت را شکستند و در گفت‌وگو با این رسانه‌ها، فاش کردند که «واینستاین» به آنها تجاوز کرده است. گزارش‌های تکمیلی هم زود رسیده و عده‌ای گفتند آقای واینستاین تلاش کرده با به کارگیری کارآگاه‌های خصوصی و حتی مأموران سابق موساد، در مسیر تحقیقات نیویورک‌تایمز و سایر رسانه‌های آمریکا اخلال ایجاد کند. اما بعد از ناکام ماندن این تلاش‌ها بود که واینستاین 65 ساله عذرخواهی و اعلام کرد برای مدتی به مرخصی خواهد رفت! در این مدت پلیس در نیویورک و لندن اعلام کرده بررسی ادعاها علیه او را کلید زده و ایالت نیویورک روند تحقیقات قضائی از کمپانی او را آغاز کرده است.
در ادامه گزارش‌های زیادی در مورد بازیگران، کارگردانان، تهیه کنندگان هالیوود، مجریان  و  حتی سیاستمداران آمریکایی منتشر شد که همگی از جرج بوش پدر و بیل کلینتون گرفته تا سناتورها رسوایی‌های متعدد جنسی داشته‌اند!  طبل این رسوایی حتی  به کنگره آمریکا نیز رسید و رسانه‌ها گزارش دادند نمایندگان کنگره نیز دستی بر این آتش داشته‌اند! خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین زمینه گزارش داد: «یک نماینده زن فعلی و سه نماینده زن سابق کنگره آمریکا به این خبرگزاری گفته‌اند که در زمان خدمت در مجلس نمایندگان آمریکا مورد اذیت و آزار جنسی از سوی همکاران مرد خود قرار گرفته‌اند.» بعد از افشای این رسوایی‌ها بسیاری از این افراد عذرخواهی کرده، برخی نیز از سمت‌های خود برکنار یا استعفا کرده‌اند.
در ادامه سونامی رسوایی در مقامات آمریکا به کاخ سفید رسید و دامن ترامپ را نیز گرفت. در ابتدا یک هنرپیشه فیلمهای مستهجن در آمریکا ترامپ را متهم کرد که وی را به یک رابطه جنسی سه نفره دعوت کرده است. پس از آن گزارش دیگری نیز مبنی بر پرداخت حق‌السکوت از سوی وکیل رئیس‌جمهوری آمریکا به «استفانی کلیفورد» یکی دیگر از هنرپیشه‌های فیلمهای پورنو منتشر شد. پرداخت حق‌السکوت به «استفانی کلیفورد» بازیگر فیلم‌های مستهجن اگر چه از سوی کاخ سفید تکذیب شد اما این تنها آغاز ماجرا بود چرا که در ادامه دیلی میل به نقل از «استیو بنن» استراتژیست سابق کاخ سفید اعلام کرد که وکیل دونالد ترامپ به ۱۰۰ زن حق‌السکوت داده تا آنها ماجرای روابط نامشروع خود با ترامپ را افشا نکنند. روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز خبر داده بود که وکیل ترامپ به استفانی کلیفورد ۱۳۰ هزار دلار حق‌السکوت داده تا ماجرای روابط خود با ترامپ را افشا نکند.پیش از این نیز ۱۳ زن با متهم کردن ترامپ به فساد اخلاقی از وی شکایت کرده بودند اما هر یک از این شکایت‌ها به گونه‌ای مختومه شد. در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ نیز چند مورد اتهام در زمینه رفتار نامناسب با زنان علیه دونالد ترامپ مطرح شده بود.
سونامی استعفا و برکناری
آمریکای سال 96 سال استعفاها و برکناری‌های پی‌در‌پی نیز بود. با استعفای «هُپ هیکس» مدیر ارتباطات کاخ سفید تعداد استعفاها و اخراجی‌های دولت آمریکا به رقم جالب توجهی در یک سال گذشته رسید. در یک سال گذشته دستکم 37 نفر از مقام‌های ارشد دولت آمریکا استعفا کرده‌ یا اخراج شده‌اند؛ تقریبا هر 20 روز یک نفر!
تنها در 7 ماه نخست حضور ترامپ در کاخ سفید شمار افرادي که برکنار يا استعفا دادند به 15 نفر رسید که در میان آنها چند تن از مقامات اصلي که در مراسم اداي سوگند در کنار وي بوده‌اند نیز به چشم می‌خورد؛ «استیو بنن» مشاور ارشد ترامپ که خیلی‌ها وی را صحنه گردان کاخ سفید می‌دانستند تنها چند ماه پس از انتصابش استعفا داد، ژنرال «مايکل فلين»، مشاور امنيت ملي تنها سه هفته پس از انتصاب اخراج شد. «مايکل دابکي»، مدير ارتباطات کاخ سفيد در پايان ماه مه (ارديبهشت) کاخ سفيد را ترک کرد. «شان اسپايسر»، سخنگوي جنجالي کاخ سفيد ژوئيه (خرداد) و همزمان با انتصاب «آنتونيو اسکارموچي» استعفا داد. «راينس پريبس»، رئيس دفتر ترامپ در ژوئيه (خرداد) کنار گذاشته شد، «آنتونيو اسکارموچي» که همچنان رکورددار کوتاه ترين زمان خدمت در کاخ سفيد است، و تنها ۱۰ روز به عنوان مدير ارتباطات دوام آورد و در روز ۳۱ ژوئيه (9 مرداد) اخراج شد. آخرین نفری که از حلقه اطرافیان ترامپ استعفا داده «ری کوهن»مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید است که به دلیل مخالفت با طرح وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا استعفا داد.کوهن با سایر مشاوران ترامپ که خواستار اجرای سیاست‌های حمایتی اقتصادی و وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم بود، اختلاف پیدا کرد و مجبور به استعفا شد.
سونامی کشتار
آمریکای سال 96 سونامی کشتارها در این کشور نیز بود. در سالی که در روزهای پایانی آن هستیم خرید، فروش و حمل آزادانه سلاح در آمریکا با موج رو به گسترش نژادپرستی تلفیق شده و بحران بزرگتری را در جامعه آمریکا رقم زد. بر اساس گزارش‌ها 270 تا 300 میلیون قبضه سلاح گرم در آمریکا وجود دارد؛ یعنی تقریباً به ازای هر نفر یک اسلحه در این کشور یافت می‌شود و مردم آمریکا روزانه با این سلاح‌ها همدیگر را می‌کشتند. به گفته هیلاری کلینتون سالانه33 هزار نفر در آمریکا با اسلحه به قتل می‌رسند که به معنای کشته شدن 90 نفر در هر روز است. بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که از ابتدای سال 2013 تاکنون در کشور آمریکا مجموعا 1624 مورد «تیراندازی با تلفات انبوه» رخ داده است. در این تیراندازی‌ها، تاکنون 1882 تن کشته شده‌اند و 6874 نفر نیز مجروح شده‌اند. از ابتدای سال جاری میلادی نیز تاکنون(سه ماه گذشته) بیش از ۱۰۱۳۹ مورد حادثه خشونت‌آمیز مسلحانه در آمریکا رخ داده است و در پی آن بیش از ۲۶۷۵ نفر کشته شده و 4553 نفر مجروح شده‌اند. در بین کشته‌شدگان و مجروحان، 112 نفر کمتر از 11 سال سن داشته و 511 نفر نوجوان 12 تا 17 ساله بوده‌اند.بررسی جزئی‌تر آمارها نیز نشان می‌دهد در طول این مدت 41 مورد تیراندازی با تلفات انبوه در نقاط مختلف این کشور رخ داده است که طی آن 68 تن جان باخته و 164 نفر زخمی شده‌اند. مطابق آمارهایی که وبگاه «ووکس» فراهم کرده آمریکا از حیث فراوانی وقوع خشونت و قتل با اسلحه کشوری بی‌نظیر در دنیا قلمداد می‌شود. نرخ وقوع قتل با اسلحه در آمریکا با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست و این رقم برای آمریکا 6 برابر بیشتر از کانادا و 16 برابر بیشتر از آلمان است. در مدارس آمریکا وضع وخیمتر است و بر اساس گزارش دیلی تلگراف به طور متوسط در هر 60 ساعت یک نفر در مدارس آمریکا به ضرب گلوله جانش را از دست می‌دهد. واشنگتن پست نیز در سرمقاله خود نوشت: روزانه به طور میانگین 23 کودک و نوجوان آمریکایی در حوادث تیراندازی جان خود را از دست می‌دهند. آخرین مورد این کشتارها نیز در فلوریدا اتفاق افتاد و یک نوجوان نژادپرست با ورود به دبیرستان «استونمن داگلاس» در جنوب شرقی فلوریدا با یک مسلسل به روز ارتش این کشور به روی دانش‌آموزان آتش گشود که بر اثر آن 17 نفر را کشت و دهها نفر را زخمی کرد.از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۲۹۱ مورد تیراندازی در مدارس این کشور گزارش شده. شبکه ام اس ان بی‌سی نیز گزارش داد، طی 45 روز اول سال 2018 میلادی این دوازدهمین بار است که در یک مدرسه در آمریکا حادثه تیراندازی رخ می‌دهد. اگر چه موارد قبلی حوادث پر سروصدایی نبوده‌اند اما تحلیلگران آمریکایی آن را بی‌سابقه توصیف می‌کنند.تصور می‌شود حادثه فلوریدا خونین‌ترین تیراندازی از زمان کشتار سال ۲۰۱۲ در دبستان سندی هوک در ایالت کانتیکات باشد که ۲۰ کودک و 6 بزرگسال در آن کشته شدند.
پرونده روسیه
پرونده دخالت روسیه نیز در یک سال گذشته به شدت در بالاترین سطوح سیاسی آمریکا مطرح بود.
طی یک سال گذشته بارها در رسانه‌های آمریکایی اخبار مربوط به این پرونده و بازجویی از اطرافیان ترامپ منتشر شده اما طی دو ماه گذشته زمزمه‌ها در مورد بازجویی از ترامپ نیز مطرح شده است. «رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ارتباطی ترامپ - روسیه» چندی پیش از «جف سشنز»، دادستان کل آمریکا در ارتباط با این پرونده بازجویی کرد پس از آن رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که او اکنون به دنبال بازجویی از خود دونالد ترامپ است. روزنامه واشنگتن پست در این زمینه گزارش داد «رابرت مولر» به دنبال بازجویی از خود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با تصمیمش برای اخراج جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی و مایکل فلین،‌ مشاور امنیت ملی سابق دولتش است. اخراج این دو مستقیما با پرونده روسیه مرتبط است. با این حال چگونگی این بازجویی مشخص نیست؛ چراکه احتمالا در مذاکراتی میان این بازرس ویژه و تیم حقوقی رئیس‌جمهور آمریکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ترامپ نیز در پاسخ به پرسشی درباره این گزارش گفت: «هیچ نگرانی از بابت این تحقیقات ندارد.»
اما آنچه که اخیرا به این پرونده جان تازه‌ای بخشیده کتاب جنجالی «آتش و خشم: نمای داخلی کاخ سفید ترامپ» است. این کتاب را باید دردسر تازه و البته خیلی جدی رئیس‌جمهور آمریکا دانست. «مایکل وولف» نویسنده کتاب که طی دو ماه گذشته نامش بیش از هر فرد دیگری در جامعه آمریکا بر سر زبان‌ها افتاده است، احتمال می‌دهد کتابش به دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» پایان دهد. حمله‌های توئیتری شدید ترامپ به نویسنده کتاب و متحدین سابق خود از جمله «استیو بنن» نشانه‌ای از آتش خشمی است که جنجال تازه در کاخ سفید برپا کرده است. یکی از موارد جنجالی که در این کتاب گفته شده تکرار موضوع ارتباط ترامپ و تیم وی با دولت روسیه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. حالا دوباره با مطرح شدن این مسئله و اذعان «استیو بنن» به خائنانه بودن این ارتباط «رابرت مولر» دادستان ویژه تحقیقات پرونده دخالت روسیه احتمالا ظرف چند هفته آینده به سراغ شخص ترامپ خواهد رفت. شبکه ان.بی.سی گزارش داده که وکلای ترامپ علاقه‌ای به انجام این مصاحبه ندارند و به جای آن در حال بررسی ارائه پاسخ‌های کتبی به برخی از سؤالات هستند. ان‌بی‌سی. به نقل از سه فرد مطلع از ماجرا گزارش داده که گفت‌ وگو میان دو طرف «مقدماتی و در جریان است.»در بهمن ماه گذشته نیز وزارت دادگستری آمریکا علیه 13 فرد و سه گروه روسی به اتهام دخالت در «فرآیندهای سیاسی و انتخاباتی ایالات متحده» کیفر خواست صادر کرد. «رابرت مولر» در کیفرخواست خود مدعی شد که یکی از این گروه‌ها در پوشش گروهی آمریکایی وارد عمل شده و با کنترل حساب‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، بر موضوعات سیاسی و اجتماعی حساس تمرکز کرده است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق این کیفرخواست، این شرکت تحت مدیریت «یوگنی پروگوژین» از متحدان نزدیک به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه قرار دارد و به «شمار قابل توجهی» از آمریکایی‌ها دسترسی یافته است. طبق کیفرخواست مولر، «صدها» نفر در این عملیات نقش داشته و در شیفت‌های کاری مختلف و با بودجه‌ای چند میلیون دلاری فعالیت کرده‌اند.

نظر شما