شناسهٔ خبر: 24614674 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

با وعده پاسخ قریب‌الوقوع، مسکو لندن را به تقابل‌جویی متهم کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه لندن مسیر تقابل و افزایش تنش در روابط با مسکو را در پیش گرفته، گفت روسیه به زودی به اخراج دیپلمات‌هایش از روسیه واکنش نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به زودی به تصمیم انگلستان برای اخراج شماری از دیپلمات‌های روس پاسخ عملی می‌دهد.

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلستان امروز در واکنش به مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس‌تبار در انگلیس، ۲۳ دیپلمات روس را با ادعای اینکه این افراد عوامل اطلاعاتی با پوشش دیپلماتیک هستند، از انگلیس اخراج کرد. وی همچنین تمام تماس‌های سطح بالا با مسکو از جمله دیدار آتی وزرای خارجه دو کشور را لغو کرد.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس»، در بیانیه «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه که در واکنش به این تصمیم می صادر شده، آمدهخ است: «تا اعلام اقدامات روسیه در پاسخ به بیانیه نخست‌وزیر انگلیس، زمان زیادی باقی نمانده است.»

این بیانیه می‌افزاید: «لندن در تحقیق درباره حادثه‌ای که برای اسکریپال رخ داده، به روش‌های یکجانبه و غیرشفاف متوسل شده و مسیر تقابل و افزایش تنش در روابط دوجانبه با روسیه را در پیش گرفته است.»

سفیر روسیه در انگلستان هم که امروز به وزارت خارجه انگلیس احضار شده بود، در گفت‌وگو با رسانه‌های انگلیس هشدار داده که اگر دیپلمات‌های روس اخراج شوند، مسکو مقابله به مثل می‌کند.

تنش کنونی در روابط مسکو و لندن در چند دهه گذشته از ابعاد مختلف بی‌سابقه است. در ۳۰ سال گذشته سابقه نداشته که این تعداد از دیپلمات‌های روس از لندن اخراج شوند.

دولت روسیه می‌گوید لندن در حالی مسکو را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده که تاکنون هیچ مدرک معتبری که نشانه‌ای از دخالت روسیه داشته باشد، ارائه نکرده است. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در واکنش به ضرب‌الاجل لندن برای توضیح مسکو درباره این حادثه، گفت روسیه همچنان خواستار دریافت نمونه‌ای از ماده شیمیایی‌ای است که انگلیس می‌گوید اسکریپال با آن مسموم شده است. لندن تاکنون از پذیرش این درخواست خودداری کرده است. 

انتهای پیام/ق

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

برچسب‌ها:

نظر شما