شناسهٔ خبر: 24610436 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گذری بر فراز و نشیب های یک ساله سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - سال 96 برای مردم مرزدار و غیور سیستان و بلوچستان یادآور توجه ویژه رهبر معظم انقلاب و دولتمردان در زدودن چهره محرومیت و به ثمرنشاندن توانمندی ها و ظرفیت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی منطقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان سرزمین شاهنامه با هویت فرهنگی غنی در کنار سردمداری لقب وسیع ترین استان کشور و برخورداری از تنها بندر اقیانوسی ایران دارای ظرفیت های فراوان در بخش های مختلف مرزی، بازرگانی، کشاورزی، گردشگری و فرهنگی و غیره است که متاسفانه در گذشته به سبب محرومیت های تاریخی و نگاه صرف امنیتی از توسعه و ایجاد زیرساخت ها بازمانده بود.
با نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به توسعه سواحل مکران که بخشی از آن در سیستان و بلوچستان قرار گرفته است و کار و تلاش بی وقفه دولتمردان به ویژه در دولت تدبیر و امید در چند سال اخیر علاوه بر توسعه زیرساخت های کلان اقتصادی؛ رونق سایر ظرفیت ها و رفع بسیاری از مشکلات برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل، صدور سند سجلی برای فاقدان شناسنامه، بهبود شرایط زندگی حاشیه نشینان، احیای تالاب هامون، افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی به این استان را شاهد هستیم به طوری که مشارکت بیش از 70 درصدی مردم دیار نخل و آفتاب در انتخابات ریاست جمهوری نشان از قدردانی و وفاداری آنان به نظام و رهبری دارد.
رئیس جمهوری در دولت یازدهم با انجام سه سفر و در دولت دوازدهم با اختصاص نخستین سفر استانی خود به سیستان و بلوچستان در (11 و 12 آذر ماه) نشان داد عزم دولت در زدودن چهره محرومیت و به ثمر نشستن قابلیت ها و ظرفیت های این استان جدی است.
ورود حدود 350 هزار گردشگر خارجی در 6 ماهه نخست امسال، تخصیص 2 میلیارد مترمکعب آب دریای عمان برای مصارف سیستان و بلوچستان، اشتغال 18 هزار نفر در موزستان های سواحل مَکُّران (محدوده شهرستانهای چابهار وکنارک) در کنار کسب رتبه سوم جذب سرمایه گذاری های خارجی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار از جمله تلاش های ارزشمند دولت در زدودن نگاههای منفی به این استان بوده است.
سیستان و بلوچستان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند.
سکونت اقوام مختلف بلوچ، سیستانی، کرد، لر و سایر اقوام با مذاهب شیعه و سنی در این استان و زندگی مسالمت آمیز و بدون دغدغه در کنار یکدیگر آن هم با وحدت و انسجام مثال زدنی، سیستان و بلوچستان را به الگویی از وحدت تبدیل کرده است.
وجود بیش از 1100 کیلومتر مرز خاکی با افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در سواحل دریای عمان این استان را در موقعیت بسیار حساس و مهمی قرار داده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال 96 هر ماه بطور میانگین 450 خبر و گزارش از رخدادهای استان سیستان و بلوچستان منتشر کرده است که مهمترین و شاخص ترین اخبار هر ماه به تفکیک به اطلاع می رسد.

**فروردین
- سفر حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری به سیستان و بلوچستان با هدف بررسی وضعیت استان و شرکت در نخستین نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در سال 96
وزیر دادگستری در سفر 2 روزه خود به سیستان و بلوچستان (چهارم و پنجم فروردین) با حضور در خاش و بازدید از کمپ راهنمایی، استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی جمعیت هلال احمر و بخشداری مرکزی به پویش (کمپین) «نه به تصادفات جاده ای» پیوست.
- 18هزار و 283 نفر تا پایان مهلت نام نویسی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با مراجعه به فرمانداری ها و بخشداری های سیستان و بلوچستان داوطلب عضویت در شوراها شدند.
- دیدار نوروزی استاندار سیستان و بلوچستان با مدیران و کارکنان دستگاههای عضو ستاد بحران
حضور در مجمع کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان و دیدار با مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در کنار سفر به مناطق گردشگری شمالی و جنوبی استان از مهمترین برنامه های استاندار در فروردین ماه بود.
- برگزاری فستیوال بین المللی استعدادیابی موسیقی بلوچی در چابهار
نخستین فستیوال بین المللی استعدادیابی موسیقی بلوچی به مدت 10 شب همراه با رقابت علاقه مندان با هدف استعدادیابی و اجرای موسیقی بلوچی، معرفی آداب و رسوم و فرهنگ غنی اقوام بلوچ به گردشگران سراسر ایران اسلامی و شناسایی قابلیت های این سبک موسیقی برگزار شد.
- 22 هزار نفر در سیستان و بلوچستان به کمپین نه به تصادف جاده ای پیوستند
22 هزار و 830 نفر از مردم سیستان و بلوچستان از 25 اسفند تا 14 فروردین به پویش «نه به تصادف جاده ای» پیوستند.
- افزون بر سه میلیون تردد نوروزی در جاده های سیستان و بلوچستان ثبت شد
سه میلیون و 143 هزار و 913تردد وسایط نقلیه در جاده های سیستان و بلوچستان از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین به وسیله 62 دستگاه تردد شمار ثبت شده است.
- 27 کشته و 528 زخمی حاصل حوادث جاده ای سیستان و بلوچستان در نوروز 96
2 هزار و 241 فقره تصادف از 25 اسفند 95 همزمان با آغاز طرح نوروزی تا 14 فروردین در سیستان و بلوچستان رخ داده که متاسفانه بر اثر این حوادث 27 نفر کشته و 528 نفر نیز مصدوم شدند.
- 2 نفر از نیروهای قرارگاه قدس در جنوب شرق کشور به شهادت رسیدند
2 نفر از نیروهای این قرارگاه 23 فروردین ماه در حین اجرای ماموریت در سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند و 21 فروردین نیز فرمانده گردان کورین تیپ 110 سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در درگیری با افراد مسلح در شهرستان زاهدان به شهادت رسید.
22 فروردین 2 نفر از عوامل شهادت روح الله عالی فرمانده گردان کورین تیپ 110 سپاه سلمان دستگیر شدند و 2 شرور دیگر نیز در این رابطه به هلاکت رسیدند.
-سفر محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و هیات همراه به چابهار
23 فروردین اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سفر 2 روزه خود از مدارس غیراستاندارد حاشیه شهر و مناطق شهری و روستایی و دانشگاههای چابهار دیدن کردند.
- 25 فروردین معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور به چابهار سفر کرد.
بازدید از مرکز پرورش تمساح پوزه کوتاه (گاندو)و منطقه حفاظت شده در شهرستان سرباز، دیدار با محیط بانان و کارکنان محیط زیست، شرکت در نشست تخصصی مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور در چابهار و بررسی مشکلات زیست محیطی صنایع استقرار یافته در چابهار از جمله برنامه های معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر به این شهرستان بود.
- سونیا پوریامین مشاور رسانه ای وزیر صنعت، معدن و تجارت 30 فروردین به منظور بازدید از شهرک صنعتی زاهدان به این شهرستان سفر کرد.

**اردیبهشت
- آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پنجم اردیبهشت به منظور شرکت در بیست و ششمین همایش دانش آموختگی طلاب حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان به این شهر سفر کرد.
- شهادت 9 مرزبان منطقه میرجاوه
9 نفر از مرزبانان منطقه میرجاوه سیستان و بلوچستان حین گشت زنی ششم اردیبهشت ماه توسط تروریست ها به شهادت رسیدند.
- سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به چابهار
اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هفتم اردیبهشت ماه از ظرفیت های تجاری، اقتصادی و امنیتی جنوب سیستان و بلوچستان از جمله نوار ساحلی و مناطق مرزی شهرستان های چابهار و سرباز دیدن کردند.
بازدید از مرزهای «دره دور» تنگه صلاه و مورتان سرباز، خلیج گواتر تا مرز ریمدان، بازارچه های مرزی ریمدان و پیشین از جمله برنامه های سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی به شهرستان های چابهار و سرباز بوده است.
- استاندار سیستان و بلوچستان هفتم اردیبهشت ماه در پی شهادت 9 مرزبان ایران سرکنسول پاکستان در زاهدان را احضار و مراتب اعتراض خود را اعلام کرد.
-سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی نهم اردیبهشت ماه از منطقه مرزی میرجاوه سیستان و بلوچستان با پاکستان بازدید کرد.
- هیات سرمایه گذاری کشور ژاپن 12 اردیبهشت از ظرفیت های شیلاتی، تجاری و اقتصادی بندر راهبردی چابهار دیدن کردند.
«سوگاکو کیمیورا» سرپرست گروه سرمایه گذاری شرکت ژاپنی (کیومیورا) KYOMURAهدف از سفر هیات سرمایه گذاری این کشور را بررسی زمینه های سرمایه گذاری در حوزه شیلات و آبزیان بندر راهبردی چابهار عنوان کرد.
- سردار فارسی از فرماندهان دفاع مقدس سیستان و بلوچستان به جمع یاران شهیدش پیوست
سردار محبعلی فارسی فرمانده گردان مستقل 409 لشکر ثارالله در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان و نیروهای شجاع و ایثارگر این استان 12 اردیبهشت به جمع یاران شهیدش پیوست.
این سردار جانباز بالای 70 درصد و آزاده بعد از تحمل چندین سال مشکلات ناشی از عوارض شیمیایی در بخش آی سی یو بیمارستان خاتم الانبیا(ص) زاهدان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
-سفر رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به زاهدان
دیدار با آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و شرکت در نشست شورای استاندارد این استان از جمله برنامه های سفر یک روزه 17 اردیبهشت نیره پیروزبخت به زاهدان بود.
- حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری 19 اردیبهشت به زاهدان سفر کرد.
نشست با علمای شیعه و سنی سیستان و بلوچستان و دیدار با مردم زاهدان در سالن ورزشی امام علی(ع) این شهر از جمله برنامه های رئیسی بود.
-دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ششمین سفرش به سیستان و بلوچستان به اتفاق شماری از معاونان و مسئولان این وزارتخانه به منظور افتتاح بیش از 200 طرح بهداشتی و درمانی و سخنرانی در مسجد امام جعفر صادق(ع) زاهدان 19 اردیبهشت وارد مرکز این استان شد.
- سفر یکروزه مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها به زاهدان
اکبر ایزدی 23 اردیبهشت در نشست هدفمند سازی یارانه های سیستان و بلوچستان شرکت کرد.
- سفر ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو به زاهدان در 24 اردیبهشت.
عملیات ساخت نیروگاه 540 مگاواتی سیکل ترکیبی بخش خصوصی افق زاهدان با حضور ستار محمودی، استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان استانی آغاز شد.
-سفر مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به چابهار
اکبر ترکان 27 اردیبهشت در جریان سفر یک روزه خود به منطقه آزاد چابهار از طرح های تجاری و اقتصادی سطح منطقه آزاد، شهرک پتروشیمی، شرکت فولاد مکران، شرکت تولیدی آریا پروفیل و روستای تیس این شهرستان بازدید کرد.
همچنین با حضور ترکان کلنگ تولید اسکلت و سازه های فلزی برای استفاده در شهرک پتروشیمی مکران با سرمایه گذاری 150 میلیارد ریالی در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع، زیربنای هفت هزار و 500 مترمربع با اشتغال 140 نفر به زمین زده شد.
- آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری وشوراها درسیستان وبلوچستان
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور /29 اردیبهشت/ در تمام شهرستان های سیستان و بلوچستان آغاز شد.
- بیش از 74 درصد واجدان شرایط رای دادن در استان 29 اردیبهشت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت کردند.

**خرداد
- سفر وزیر نیرو به دستور رئیس جمهوری برای بررسی مشکلات آب و برق سیستان و بلوچستان
حمید چیت چیان 14 خرداد به دستور رئیس جمهوری برای بررسی مشکلات آب و برق سیستان و بلوچستان به همراه استاندار، شماری از مدیران کل استانی حوزه برق و آب وارد فرودگاه کنارک شد.
وزیر نیرو از شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز دیدن کرد و مسائل و مشکلات حوزه برق و آب را مورد بررسی قرار داد.
وزیر نیرو در سفر به شهرستان سرباز از سد پیشین و پست برق جکیگور نیز بازدید کرد و در نشست شورای اداری و معتمدان نیکشهر مشکلات آب و برق جنوب سیستان و بلوچستان را مورد بررسی قرار داد.
-رئیس فدراسیون کشتی 24 خرداد از امکانات ورزشی منطقه آزاد چابهار دیدن کرد.
رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی به همراه شماری از مدیران چابهار از امکانات ورزشی این منطقه برای میزبانی رقابت‌های کشتی آزاد جام یادگار امام (ره) دیدن کرد.
-معاون رئیس جمهوری و وزیر نیرو 29 خرداد وارد زاهدان شدند
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر نیرو به منظور پیگیری مصوبه هیات دولت در خصوص کاهش تعرفه برق و مرتفع کردن مشکلات و نیازمندی های حوزه آب و طرح آبیاری 46 هزار هکتاری به زاهدان سفر کردند.
نشست با مدیران استانی وزارت نیرو و حضور در چهارمین نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان از جمله برنامه های سفر یک روزه نوبخت و چیت چیان به زاهدان بود.
-فرمانده نیروی انتظامی 31 خرداد وارد زابل شد
بازدید از پاسگاههای مرزی منطقه سیستان، دیدار با سران طوایف و بزرگان منطقه سیستان، دیدار با مرزبانان، دیدار با خانواده معظم شهدا و فرماندهان نظامی و انتظامی استان و شهرستان از جمله برنامه های سفر یک روزه سردار اشتری به شمال سیستان و بلوچستان بود.

**تیر
- دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی چهارم تیر به چابهار سفر کرد
اکبر ترکان در سفر یکروزه خود پس از افتتاح سالن ورزشی ورنا و آغاز رقابت های کشتی از طرح های اقتصادی در حال اجرا نظیر پتروشیمی چابهار بازید کرد.
-سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان دهم تیر وارد زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان شد.
شرکت در شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان، بازدید از پارک علم و فناوری و نشست با دانشگاهیان و شرکت های دانش بنیان از جمله برنامه های معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر یک روزه به زاهدان بود.
-عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه 15 تیر وارد فرودگاه بین المللی زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان شدند.
شرکت در نشست شورای راهبری اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان و نشست ستاد بازآفرینی شهری استان، بازدید از حاشیه شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان از جمله برنامه های روز نخست سفر وزیر راه و شهرسازی به این شهرستان بود.
بازدید از بزرگراه زاهدان - زابل و زاهدان - بم و باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان از جمله برنامه های روز دوم سفر عباس آخوندی به استان بود.
-معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور 24 تیر به سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان سفر کرد.
دکتر انوشیروان محسنی بند ضمن بازدید از نمایشگاه توانمندی های معلولان و افتتاح مرکز توانبخشی کودکان کم شنوا و ناشنوا در سراوان، پایگاههای CBR (پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری)را از طریق ویدئو کنفرانس در 10 شهر سیستان و بلوچستان و چهار استان دیگر افتتاح کرد.
- اسماعیل نجار 28 تیر به منظور بازدید از مناطق سیل زده ایرانشهر و همچنین شرکت در نشست ستاد بحران استان در زاهدان وارد سیستان و بلوچستان شده است.

**مرداد
-وزیر ورزش و جوانان پنجم مرداد وارد زاهدان شد
شرکت در نشست هم اندیشی روسای 12 فدراسیون ورزشی کشور و هیات های ورزشی سیستان و بلوچستان و سمن های استان، بازدید از دهکده ورزشی المپیک زاهدان، پروژه های ورزشی در حال اجرا و همچنین خانه جوانان زاهدان از جمله برنامه های سفر یک روزه مسعود سلطانی به زاهدان بود.
برگزاری نشست تخصصی هیات های ورزشی سیستان و بلوچستان با حضور روسای فدراسیون های مربوطه از دیگر برنامه های این سفر بود.
همچنین جمع بندی نهایی و گزارش فدراسیون های ورزشی در خصوص نتایج به دست آمده با حضور محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.
- سرلشکر پاسدار‌ محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به همراه سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی با هدف سرکشی از مرزها و بازدید از یگان های نظامی و انتظامی هشتم مرداد به سیستان و بلوچستان سفر کرد.
- امضای تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با استانداری سیستان و بلوچستان
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در راستای تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب در زمینه ‌اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، محرومیت ‌زدایی و توسعه‌ عدالت اجتماعی 11 مرداد تفاهم ‌نامه ای به ارزش 6 هزار و 100 میلیارد ریال با استانداری سیستان و بلوچستان امضا کرد.
محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و عارف نوروزی مدیر عامل بنیاد برکت به منظور امضای تفاهمنامه مشترک با استاندار سیستان و بلوچستان وارد زاهدان شدند.
-تفاهم نامه پنجمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان از سوی سرپرستان 2 هیات ایرانی و پاکستانی 14 مرداد در زاهدان امضا و مفاد آن اعلام شد.
- سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی 24 مرداد به منظور معرفی سردار محمد قنبری به عنوان فرمانده جدید انتظامی سیستان و بلوچستان و تقدیر از زحمات و خدمات سردار حسین رحیمی فرمانده سابق انتظامی این استان به زاهدان سفر کرد.

**شهریور
-محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری نهم شهریور در راس هیاتی وارد فرودگاه زابل واقع در شمال سیستان و بلوچستان شد.
افتتاح مرکز همایش بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی، افتتاح دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه زابل و حضور در محل اجرای طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان و بررسی آخرین وضعیت آن از جمله مهمترین برنامه های محمد نهاوندیان در سفر به منطقه سیستان بود.
افتتاح کارخانه پاکت سیمان زاهدان، افتتاح ناوگان حمل و نقل کارخانه سیمان، شرکت در نشست راهبری اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان و حضور در برنامه مردم و مسئولان شبکه استانی هامون از جمله مهمترین برنامه های سفر یک روزه معاون اقتصادی رئیس جمهوری در زاهدان بود.
- دومین نشست کارگروه ویژه استان های مرزی کشور با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار سیستان و بلوچستان و معاونان استانداران 13 استان مرزی کشور نظیر آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، کرمانشاه و گلستان در زاهدان برگزار شد.

**مهر
- نواخته شدن زنگ «مهر و مقاومت» به مناسبت آغاز بازگشایی مدارس یکم مهر در مراسمی با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، استاندار و شماری از مسئولان استانی در دبیرستان دخترانه علوم و معارف اسلامی زاهدان
افزون بر 700 هزار دانش آموز سیستان و بلوچستان در 6 هزار و 800 مدرسه در سال تحصیلی 96-97 مشغول فراگیری علم و دانش هستند.
- سفر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده چهارم مهر به سیستان و بلوچستان
شرکت در کارگروه تخصصی بانوان و خانواده سیستان و بلوچستان و گردهمایی بانوان منتخب استان از مهمترین برنامه های سفر معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به زاهدان بوده است.
ابتکار در این سفر در جمع خبرنگاران گفت: سیستان و بلوچستان در بکارگیری بانوان در مناصب دولتی در کشور پیشرو است و آینده بسیار خوبی برای این استان متصور هستیم.
- ورود 350 هزار گردشگر خارجی به سیستان و بلوچستان
مجتبی میرحسینی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ششم مهر گفت: حدود 350 هزار گردشگر خارجی در 6 ماه نخست امسال وارد این استان شدند و از جذابیت های بی نظیر این منطقه دیدن کردند.
- سفر امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران (دهم مهر) به کنارک
فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در این سفر یک روزه از میدان تیر منطقه سوم نیروی دریایی راهبردی ارتش، یگان های شناور سطحی و زیرسطحی، پهپاد، توانمندی یگان های شناور سطحی و زیرسطحی، یگان های پدافند هوایی و پایگاه سوم هوادریا دیدن کرد.
- مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی 11 مهر وارد فرودگاه کنارک شد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سفر 2 روزه به منطقه آزاد چابهار علاوه بر دیدار با مدیران قسمت های مختلف از طرح‌ های تولیدی، گردشگری، عمرانی و خدماتی، طرح توسعه بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری، پیکره های مختلف منطقه و طرح های بزرگ اشتغالزایی فولاد و پتروشیمی دیدن کرد.
- تکذیب شایعه تحصیل دانش آموزان روستای کلوکان سیب و سوران در مرغداری
رحیم بخش درازهی مدیر آموزش و پرورش سیب و سوران 12 مهر شایعه برگزاری کلاس درس دانش آموزان روستای کلوکان این شهرستان واقع در جنوب شرق سیستان و بلوچستان در مرغداری را تکذیب کرد و گفت: در روزهای اخیر شماری از افراد در فضای مجازی مدعی شده بودند که دانش آموزان این روستا در یک مرغداری تحصیل می کنند.
وی افزود: در روستای کلوکان هیچ مرغداری وجود ندارد و دانش آموزان در منزل دهیار خیر و نیکوکار این روستا مشغول تحصیل هستد.
- شماری از مردم سیستان و بلوچستان در نامه ای به رئیس جمهوری ابقای استاندار را خواستار شدند
شماری از مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان 15 مهر در نامه ای خطاب به رئیس جمهوری ابقای علی اوسط هاشمی به عنوان استاندار این استان را خواستار شدند.
- اسکان 27 هزار و 300 گردشگر در مراکز اقامتی سیستان و بلوچستان
مجتبی میرحسینی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان 16 مهر گفت: 27 هزار و 300 گردشگر تابستان امسال در تاسیسات اقامتی استان به جز واحدهای بوم گردی اسکان یافتند.
- تخصیص 2میلیارد مترمکعب آب دریای عمان برای مصارف سیستان و بلوچستان
اتابک جعفری مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان 17 مهر گفت: 2 میلیارد متر مکعب آب از دریای عمان برای مصارف کشاورزی، آشامیدنی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان تخصیص یافته است.
- هزار و 20 هکتار از زمین های ملی سیستان و بلوچستان رفع تصرف شد
حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان 17 مهر گفت: هزار و 20 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به ارزش 830 میلیارد ریال از ابتدای امسال تا کنون در این استان رفع تصرف شده است.
- مولوی محمد یوسف حسین پور به عنوان یکی از علما و شخصیت های برجسته اهل سنت و مدیر حوزه علمیه گشت سراوان در جنوب سیستان و بلوچستان 17 مهر براثر بیماری در سن 87 سالگی دارفانی را وداع کرد.
- سفر سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سیستان و بلوچستان 27 مهر به منظور شرکت در پنجمین یادواره سردار شهید حبیب لک زایی در گلزار شهدای شهرستان نیمروز واقع در شمال استان
- انهدام شبکه بین‌المللی قاچاق موادمخدر در سیستان وبلوچستان
به گزارش 30 مهر اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان، اعضای یک شبکه بین‌المللی و سازمان‌ یافته قاچاق مواد مخدر که محموله ‌های کلان مواد را مسلحانه از مرز سراوان وارد کشور می ‌کردند با اقدامات گسترده اطلاعاتی و تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در این استان شناسایی و در درگیری مسلحانه چندساعته دستگیر شدند.

**آبان
- تحصیل 16 هزار دانش آموز فاقد شناسنامه در مدارس سیستان و بلوچستان
علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان دوم آبان گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید 16 هزار دانش آموز فاقد شناسنامه در مدارس این استان نام نویسی کردند که چهار هزار و 600 نفر آنان را تبعه کشور افغانستان تشکیل می دهند.
- هنرمند برجسته موسیقی سیستان و بلوچستان درگذشت
ابراهیم حدیدی معروف به گل آقا از هنرمندان برجسته موسیقی سیستان و بلوچستان و سرنا نواز و سازنده ساز سیستانی دوم آبان درگذشت.
- افتتاح پروژه استانی شبکه فیبر نوری دادگستری های سیستان و بلوچستان
پروژه های استانی شبکه فیبر نوری دادگستری های سیستان و بلوچستان در 19 شهرستان این استان چهارم آبان با حضور معاونان فناوری اطلاعات و ارتباطات، معاون امور عمومی مرکز آمار قوه قضاییه و جمعی از مسئولان قضایی افتتاح شد.
- 42 درصد گستره سیستان وبلوچستان دچار خشکسالی شدید است
علی ملاشاهی رئیس گروه پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان چهارم آبان گفت: براساس نمایه خشکسالی 12 ماهه SPEI (بارش، تبخیر و تعریق) منتهی به پایان شهریور امسال 42 درصد از گستره این استان دچار خشکسالی شدید است.
- بیش از سه هزار روستای سیستان و بلوچستان فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند
عبدالاحد ریگی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان هفتم آبان گفت: سه هزار و 800 روستای این استان هم اینک فاقد هر گونه سامانه آبرسانی هستند و آب آشامیدنی این روستاها به وسیله تانکرهای سیار تامین می شود.
- ورود نخستین محموله ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار
نخستین محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان 10 آبان از بندر کاندلای هند وارد بندر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان شد.
با هدف استقبال از ورود کشتی حامل محموله گندم اهدایی ترانزیتی کشور هند به افغانستان هیاتی متشکل از مقامات عالی رتبه کشوری و سفرای هند و افغانستان نیز وارد بندر چابهار شدند.
- سردار فضلی: ورود زوار غیر ایرانی اربعین به کشور امسال 2 برابر شده است
سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین و رئیس ستاد عالی زائرین غیر ایرانی اربعین حسینی 10 آبان در حین بازدید از پایانه مرزی میرجاوه گفت: ورود زوار غیر ایرانی اربعین حسینی عازم کربلای معلی از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران امسال در همسنجی با سال گذشته 2 برابر شده است.
به گفته رئیس ستاد اربعین سیستان و بلوچستان 145 هزار و 386 زائر پاکستانی عتبات عالیات از ابتدای امسال تا کنون (10 آبان) از مرز میرجاوه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده اند.
علی اصغر میرشکاری اظهار داشت: 27 هزار نفر از این زوار در ایام محرم و صفر از طریق مرز میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شده اند.
- برگزاری اجلاس جهانی موزه های آسیا و اقیانوسیه (ایکوم - آسپک) در چابهار
اجلاس جهانی موزه های آسیا و اقیانوسیه (ایکوم - آسپک) از دهم تا 12 آبان 1396 برابر با یکم تا سوم نوامبر 2017 با حضور مهمانان و شخصیت هایی از 9 کشور جهان (کره جنوبی، کامبوج، پاکستان، پالائو، ژاپن، هند، بنگلادش، نپال وچین) در تالار همایش های بین المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد.
اجلاس آسپک 2 هدف اصلی ارتباط میان موزه ‌ها از طریق وجه آموزش و دوم توجه به بحران به ویژه بحران‌ های طبیعی، آب و خشکسالی که کشورهای مختلف را در بر می گیرد، را دنبال کرد.
- برگزاری راهپیمایی 13 آبان در بیش از 50 نقطه جمعیتی سیستان و بلوچستان
راهپیمایی 13 آبان روز ملی استکبارستیزی همزمان با سراسر کشور با حضور اقشار مختلف مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در بیش از 50 نقطه جمعیتی استان برگزار شد.
- 84 تن مواد مخدر با انهدام 68 باند در سیستان و بلوچستان کشف شده است
سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان 15 آبان گفت: 84 تن انواع مواد مخدر با متلاشی کردن 68 باند قاچاق داخلی و بین المللی از ابتدای امسال تاکنون در این استان کشف و ضبط شده است.
- وزیر کشور به منظور معرفی استاندار جدید سیستان و بلوچستان وارد زاهدان شد
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور 17 آبان برای شرکت در مراسم معرفی دانیال محبی استاندار جدید و تکریم علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان وارد فرودگاه بین المللی زاهدان شد.
- 2 هزار و 562 نفر در سیستان مورد حیوان گزیدگی قرار گرفتند
دکتر جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل 20 آبان گفت: 2 هزار و 562 نفر در هفت ماه گذشته در منطقه سیستان واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان توسط سگ های ولگرد مورد حیوان گزیدگی قرار گرفته اند.

**آذر
- جلیلی: مسئولان برای ساماندهی مشکلات مناطق حاشیه نشین چابهار تلاش کنند
سعید جلیلی عضو شورای راهبردی روابط خارجی دفتر رهبر معظم انقلاب سوم آذر در حاشیه سفر به چابهار گفت: مسئولان باید با حرکت جهادی و بسیجی برای ساماندهی و رفع مشکلات مناطق بدون امکانات رفاهی حاشیه نشین چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان تلاش کنند تا مردم بتوانند زندگی راحتی داشته باشند.
جلیلی و هیات همراه از طرح پرورش ماهی در قفس، پرورش شتر مرغ، بنادر صیادی رمین، بریس و پسابندر، زمین های مستعد پرورش میگو رودیک و طرح سه هزار هکتار ایجاد گلخانه بازدید کردند.
- پیکر هنرمند سیستان وبلوچستان در قطعه هنرمندان زاهدان به خاک سپرده شد
پیکر عباسعلی حداد هنرمند عرصه سینمای سیستان و بلوچستان 10 آذر بعد از تشییع در محل مجتمع فرهنگی و هنری زاهدان در قطعه هنرمندان این شهر به خاک سپرده شد.

** سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در نخستین سفر استانی خود در دولت دوازدهم 11 آذر وارد فرودگاه زابل در شمال سیستان و بلوچستان شدند.
رئیس جمهوری در برنامه سفر 2 روزه خود از طریق فرودگاه زابل وارد استان شد و پس از انجام مراسم استقبال در ورزشگاه این شهرستان با مردم دیدار کرد و بعد عازم زاهدان شد و در محل سرسرای همایش‌های هلال احمر سیستان و بلوچستان با منتخبان گروه‌های مختلف دیدار و در نشست توسعه اقتصادی این استان شرکت کرد.
همچنین چندین پروژه به صورت همزمان با حضور رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان افتتاح شد.
دیدار با دانشجویان در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان آخرین برنامه رئیس جمهوری در سفر به زاهدان بود و برای افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به این شهرستان سفر کرد.
افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی با حضور وزرا و مقامات کشورهای مختلف در چابهار برگزار شد.
در این سفر وزیران از جمله نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و ارتباطات درکنار رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس بهزیستی و معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دکتر روحانی را همراهی می کردند.
- 19000ویزیت رایگان در رزمایش بزرگ مردم یاری ارتش
امیر سرتیپ دوم پزشک جلیل رجبی فرمانده بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران 14 آذر در جمع خبرنگاران از برگزاری رزمایش بزرگ مردم یاری ارتش در 2 استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خبر داد و گفت: با تلاش پزشکان حاضر در این رزمایش بزرگ مردم یاری 15 هزار ویزیت رایگان در استان سیستان و بلوچستان و چهار هزار ویزیت رایگان در استان خراسان جنوبی انجام شده است.
- اختصاص 44درصد صادرات سیستان و بلوچستان به افغانستان
نادر میرشکار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان 20 آذر گفت: افزون بر 93 میلیون دلار کالا در هفت ماهه نخست امسال به افغانستان صادرشده است که این رقم 44 درصد صادرات این استان را تشکیل می دهد.
- 4200 خانوار در زاهدان از اشتراک گاز بهره مند شده اند
محمدحسن طهرانی مقدم مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان 20 آذر با بیان اینکه هم اینک در زاهدان مرکز استان قابلیت گاز دار شدن حدود 11 هزار مشترک وجود دارد گفت: تاکنون چهار هزار و 200 مشترک در این شهر از نعمت گاز بهره مند شده اند در حالیکه این شرکت آماده واگذاری حدود 11 هزار اشتراک است.
- 60 هکتار از مراتع تالاب هامون در آتش سوخت
علیرضا کیخا فرماندار شهرستان هامون در شمال سیستان و بلوچستان 24 آذر گفت: 60 هکتار از مراتع تالاب بین المللی هامون در آتش سوزی امروز به طور کامل نابود شد و از بین رفت.
- صادرات خرما برای نخستین بار از طریق راه آهن زاهدان - کویته
مجید ارجونی مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان 27 آذر گفت: برای نخستین بار صادرات خرما از زاهدان به کویته پاکستان از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی انجام شد.
وی اظهار داشت: 10 هزار تن خرما به وسیله واگن های پاکستانی از زاهدان به کویته این کشور ارسال شد.

**دی
- کاهش 84.4 درصدی بارندگی فصل پاییز در سیستان و بلوچستان
علی ملاشاهی رئیس گروه هشدار و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان هفتم دی گفت: بارش های سال زراعی در استان از اول مهرماه تاکنون (فصل پاییز) نسبت به بلند مدت 84.8 درصد کاهش یافته است.
- نقوی حسینی: دشمن از اعتراضات گاها به حق مردم بهره برداری ناحق می کند
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به منظور شرکت در مراسم گرامیداشت 9 دی به زاهدان سفر کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: دشمن از اعتراضات گاها به حق مردم بهره برداری ناحق می کند و سعی دارد با عامل سازی و شعارسازی عده ای را به میدان ها بکشاند.
- سه هکتار از تالاب بین المللی هامون در آتش سوخت
علیرضا کیخا سرپرست فرمانداری شهرستان هامون در شمال سیستان و بلوچستان هشتم دی گفت: سه هکتار از مراتع بستر تالاب بین المللی هامون در آتش سوخت.
- گروگان انتقال یافته به کشور همسایه آزاد شد
سردار محمد مارانی فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور 10 دی گفت: رزمندگان قرارگاه قدس در اقدامی اطلاعاتی و عملیاتی موفق شدند مهندس شرکت جهاد نصر را که آدم ربایان به یکی از ولایات مرزی کشور همسایه انتقال داده بودند، آزاد کنند.
- آغاز بکار دومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی(ص) در زاهدان
دومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی(ص) با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور شعرای داخل و خارج از کشور در کنار شعرای سیستان و بلوچستان 13 دی در سالن فرهنگی و سینمایی هلال زاهدان آغاز بکار کرد و 14 دی همراه با قرائت بیانیه هیات داوران بکار خود پایان داد.
- راهپیمایی مردم سیستان و بلوچستان در حمایت از ارزش های انقلاب و محکومیت ناآرامی های اخیر
اقشار مختلف مردم ولایتمدار شیعه و سنی سیستان و بلوچستان 18 دی در دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی و محکومیت ناآرامی ها و اقدام ناشایست عده ای سودجو و فتنه گر راهپیمایی کردند.
- رئیس دیوان محاسبات: سواحل مکران آینده روشنی برای توسعه و پیشرفت دارد
عادل آذر رئیس دیوان محاسبات 19 دی در سفر به چابهار و بازدید از توانایی ها و ظرفیت های تجاری و اقتصادی منطقه نظیر شهرک پتروشیمی و بندر گفت: سواحل مکران آینده روشنی برای توسعه و پیشرفت دارد و نیاز است مسئولان به این مساله توجه بیشتری داشته باشند.
- مرگ 9 نفر بر اثر استشمام گاز مونوکسیدکربن در سیستان و بلوچستان
رضا عبدی مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان 20 دی گفت: 9 نفر از مردم استان در 9 ماهه امسال بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.
- سردار غیب پرور: 10 هزار گروه جهادی برای اجرای طرح های سازندگی بسیج در کشور پیش بینی شده است
سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب پور رئیس سازمان بسیج مستضعفین 26 دی در حاشیه سفر به زاهدان گفت: 10 هزار گروه جهادی متشکل از 810 هزار نفر نیروی متخصص برای اجرای طرح های مختلف بسیج سازندگی در تمام نقاط کشور پیش بینی شده است.
وی به منظور دیدار با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، دیدار و گفت وگو با فرماندهان و نیروهای سپاه و بسیج و شرکت در نشست هم اندیشی سران و بزرگان طوایف شیعه و سنی استان به زاهدان سفر کرد.

**بهمن
- دستگیری سرشاخه اصلی مافیای قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان
سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان یکم بهمن گفت: سر شاخه اصلی مافیای سازمان یافته قاچاق سوخت توسط یگان های عملیاتی پلیس در این استان شناسایی و دستگیر شد.
- رئیس سازمان دامپزشکی: سیستان و بلوچستان به پایلوت ایجاد مگافارم صنعت دام و طیور در آینده تبدیل خواهد شد
علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی چهارم بهمن در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان با توجه به شرایط اقلیم گرم و شرجی در آینده به پایلوت ایجاد مگافارم های مرتبط با صنعت طیور و دام تبدیل خواهد شد.
وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان از ظرفیت خوب دامی، زیرساخت های بهداشتی، قرنطینه و کشتارگاه های صنعتی برخوردار است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با هدف دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان و بازدید از کشتارگاههای صنعتی زاهدان به این استان سفر کرده بود.
- سفر وزیر اطلاعات به سیستان و بلوچستان
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات هفتم بهمن به منظور شرکت در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان و معرفی مدیرکل جدید اطلاعات این استان به زاهدان سفر کرد.
- آغاز افتتاح 979 طرح ویژه دهه فجر در سیستان و بلوچستان
افتتاح 979 طرح عمده با افزون بر چهار هزار و 640 میلیارد ریال (464 میلیارد تومان) اعتبار از 12 بهمن مصادف با نخستین روز از ایام الله دهه فجر بر اساس زمان بندی در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان آغاز شده و تا 22 بهمن ادامه دارد.
- نماز طلب باران در زاهدان اقامه شد
کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی مداوم در سیستان و بلوچستان سبب شد تا مردم این شهر روز جمعه 13 بهمن نماز طلب باران را به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان و با حضور گسترده و پرشور در مصلی المهدی(عج)این شهر اقامه کنند.
- رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی: اسناد بسیار خوب و ارزشمندی در سیستان و بلوچستان گردآوری شده است
اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سفر به زاهدان 14 بهمن گفت: اسناد و نسخه های خطی بسیار خوب و ارزشمندی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان گردآوری شده که اندیشمندان، محققان، دانشجویان و سایر علاقه مندان از آنها استفاده می کنند.
دیدار با گروه های مختلف فرهنگی، شرکت در نشست نمایندگان ادارات اسناد و کتابخانه ملی استان های مختلف و کارگروه فرهنگی و اجتماعی سیستان و بلوچستان از جمله برنامه های وی در سفر 2 روزه به این استان بوده است.
- نخستین نمایش جشنواره فیلم فجر در زاهدان موجب گلایه مردم شد
نخستین فیلم به نمایش در آمده در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره فیلم فجر 13 بهمن در سینما هلال زاهدان گلایه و اعتراض هنرمندان و برخی از مردم و صدور دستور جلوگیری از پخش آن از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان را به دنبال داشت.
ششمین جشنواره فیلم فجر زاهدان در مراسمی با حضور شماری از مسئولان، هنرمندان و اقشار مختلف مردم همراه با اکران فیلم شعله ور به کارگردانی حمید نعمت الله در سالن سینما هلال زاهدان آغاز بکار کرد و بعد از اکران فیلم های مختلف 22 بهمن به کار خود پایان داد.
- کشف بزرگترین محموله مواد مخدر در سال های اخیر توسط وزارت اطلاعات
وزارت اطلاعات 15 بهمن در اطلاعیه ای اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان موفق شدند بزرگترین محموله وارداتی مواد مخدر طی سال های اخیر را کشف کنند.
در بخشی از اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان موفق شدند با رصد دقیق اطلاعاتی محموله کلان 2869 کیلو گرمی مواد مخدر که از خارج وارد شده بود را کشف کنند.
- وزیر آموزش و پرورش: 25 میلیون خانواده در کشور به طور مستقیم با آموزش و پرورش سروکار دارند
سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش 16 بهمن در جمع فرهنگیان چابهار گفت: 25 میلیون خانواده و بیش از 13 میلیون دانش آموز در کشور به طور مستقیم با آموزش و پرورش سروکار دارند که این خانواده بزرگ نیازمند توجه بیشتر است.
افتتاح و کلنگ زنی چندین طرح عمرانی و آموزشی، دیدارهای مختلف با فرهنگیان، بازدید از مدارس حاشیه شهر، دیدار با خانواده شهدای دانش آموز و شرکت در شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از مهمترین برنامه های سفر وی به استان بوده است.
همچنین 96 مدرسه جدید با حضور وزیر آموزش و پورش در سیستان و بلوچستان افتتاح شد.
- دستگیری 10 نفر از عاملان شهادت سه مامور انتظامی خاش
سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان 17 بهمن گفت: سه نفر از قاچاقچیان مسلح عامل اصلی شهادت سه مامور انتظامی خاش و هفت نفر همدست آنان در کمتر از یک ماه دستگیر شدند.
- کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران در زاهدان برگزار شد
کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان 24 بهمن با حضور سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، شماری از مسئولان کشوری و لشکری، اقشار مختلف مردم و خانواده معظم شهدای در مصلی قدس زاهدان برگزار شد.
- بیست و نهمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی در زاهدان برگزار شد
بیست و نهمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی با حضور مسئولان کشوری و استانی در کنار علما و روحانیون شیعه و سنی استان های مختلف کشور از 25 تا 27 بهمن در سرسرای نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان در زاهدان برگزار شد.

**اسفند
- نوزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب سیستان و بلوچستان افتتاح شد
نوزدهمین نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان از سوم اسفند به مدت یک هفته در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، استاندار و شماری از مسئولان و اقشار مختلف مردم در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی زاهدان گشایش یافت.
- موردی از آنفلوآنزای پرندگان در سیستان وبلوچستان مشاهده نشده است
نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان پنجم اسفند گفت: بر اساس پایش های انجام شده تاکنون موردی از مثبت بودن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه های پرندگان مهاجر در این استان مشاهده نشده است.
- 450 هزار کودک در سیستان و بلوچستان قطره فلج اطفال دریافت کردند
دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان 9 اسفند گفت: 450 هزار کودک زیر پنج سال در سراسر سیستان و بلوچستان قطره فلج اطفال دریافت کردند.
- بطحایی: مهمترین مشکل کنونی جامعه فاصله با نظام تعلیم و تربیت است
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش 17 اسفند در گردهمایی مشترک شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل استانهای سراسر کشور در چابهار با تاکید بر لزوم توجه و اهمیت دادن جامعه به نظام تعلیم و تربیت گفت: مهم ترین مشکل امروز حوزه آموزش و پرورش فاصله ایجاد شده جامعه با دستگاه تعلیم و تربیت است.
گردهمایی مشترک 2 روزه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور باحضور وزیر این وزارتخانه و به میزبانی چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان 16 و 17 اسفند برگزار شد.
- برگزاری نخستین کمپ فول استک (full stack web developer bootcamp) در دانشگاه سیستان و بلوچستان
کمپ برنامه نویسی فول استک از چهار هفته قبل فعالیت خود را در زمینه برنامه نویسی برای نخستین بار در کشور در دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز کرد و 18 اسفند به کار خود پایان داد.
- بیش از هفت هزار پرونده فاقدان شناسنامه در سیستان وبلوچستان رسیدگی شد
میثم برازنده مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان 19 اسفند گفت: هفت هزار و 469 پرونده مربوط به فاقدان شناسنامه از سال 92 تاکنون در شورای تامین شهرستان های این استان مورد رسیدگی قرار گرفته است.
3042**3213 **6081

انتهای پیام /*

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان سرزمین شاهنامه با هویت فرهنگی غنی در کنار سردمداری لقب وسیع ترین استان کشور و برخورداری از تنها بندر اقیانوسی ایران دارای ظرفیت های فراوان در بخش های مختلف مرزی، بازرگانی، کشاورزی، گردشگری و فرهنگی و غیره است که متاسفانه در گذشته به سبب محرومیت های تاریخی و نگاه صرف امنیتی از توسعه و ایجاد زیرساخت ها بازمانده بود.
با نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به توسعه سواحل مکران که بخشی از آن در سیستان و بلوچستان قرار گرفته است و کار و تلاش بی وقفه دولتمردان به ویژه در دولت تدبیر و امید در چند سال اخیر علاوه بر توسعه زیرساخت های کلان اقتصادی؛ رونق سایر ظرفیت ها و رفع بسیاری از مشکلات برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل، صدور سند سجلی برای فاقدان شناسنامه، بهبود شرایط زندگی حاشیه نشینان، احیای تالاب هامون، افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی به این استان را شاهد هستیم به طوری که مشارکت بیش از 70 درصدی مردم دیار نخل و آفتاب در انتخابات ریاست جمهوری نشان از قدردانی و وفاداری آنان به نظام و رهبری دارد.
رئیس جمهوری در دولت یازدهم با انجام سه سفر و در دولت دوازدهم با اختصاص نخستین سفر استانی خود به سیستان و بلوچستان در (11 و 12 آذر ماه) نشان داد عزم دولت در زدودن چهره محرومیت و به ثمر نشستن قابلیت ها و ظرفیت های این استان جدی است.
ورود حدود 350 هزار گردشگر خارجی در 6 ماهه نخست امسال، تخصیص 2 میلیارد مترمکعب آب دریای عمان برای مصارف سیستان و بلوچستان، اشتغال 18 هزار نفر در موزستان های سواحل مَکُّران (محدوده شهرستانهای چابهار وکنارک) در کنار کسب رتبه سوم جذب سرمایه گذاری های خارجی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار از جمله تلاش های ارزشمند دولت در زدودن نگاههای منفی به این استان بوده است.
سیستان و بلوچستان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند.
سکونت اقوام مختلف بلوچ، سیستانی، کرد، لر و سایر اقوام با مذاهب شیعه و سنی در این استان و زندگی مسالمت آمیز و بدون دغدغه در کنار یکدیگر آن هم با وحدت و انسجام مثال زدنی، سیستان و بلوچستان را به الگویی از وحدت تبدیل کرده است.
وجود بیش از 1100 کیلومتر مرز خاکی با افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در سواحل دریای عمان این استان را در موقعیت بسیار حساس و مهمی قرار داده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال 96 هر ماه بطور میانگین 450 خبر و گزارش از رخدادهای استان سیستان و بلوچستان منتشر کرده است که مهمترین و شاخص ترین اخبار هر ماه به تفکیک به اطلاع می رسد.

**فروردین
- سفر حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری به سیستان و بلوچستان با هدف بررسی وضعیت استان و شرکت در نخستین نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در سال 96
وزیر دادگستری در سفر 2 روزه خود به سیستان و بلوچستان (چهارم و پنجم فروردین) با حضور در خاش و بازدید از کمپ راهنمایی، استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی جمعیت هلال احمر و بخشداری مرکزی به پویش (کمپین) «نه به تصادفات جاده ای» پیوست.
- 18هزار و 283 نفر تا پایان مهلت نام نویسی پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، با مراجعه به فرمانداری ها و بخشداری های سیستان و بلوچستان داوطلب عضویت در شوراها شدند.
- دیدار نوروزی استاندار سیستان و بلوچستان با مدیران و کارکنان دستگاههای عضو ستاد بحران
حضور در مجمع کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان و دیدار با مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در کنار سفر به مناطق گردشگری شمالی و جنوبی استان از مهمترین برنامه های استاندار در فروردین ماه بود.
- برگزاری فستیوال بین المللی استعدادیابی موسیقی بلوچی در چابهار
نخستین فستیوال بین المللی استعدادیابی موسیقی بلوچی به مدت 10 شب همراه با رقابت علاقه مندان با هدف استعدادیابی و اجرای موسیقی بلوچی، معرفی آداب و رسوم و فرهنگ غنی اقوام بلوچ به گردشگران سراسر ایران اسلامی و شناسایی قابلیت های این سبک موسیقی برگزار شد.
- 22 هزار نفر در سیستان و بلوچستان به کمپین نه به تصادف جاده ای پیوستند
22 هزار و 830 نفر از مردم سیستان و بلوچستان از 25 اسفند تا 14 فروردین به پویش «نه به تصادف جاده ای» پیوستند.
- افزون بر سه میلیون تردد نوروزی در جاده های سیستان و بلوچستان ثبت شد
سه میلیون و 143 هزار و 913تردد وسایط نقلیه در جاده های سیستان و بلوچستان از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین به وسیله 62 دستگاه تردد شمار ثبت شده است.
- 27 کشته و 528 زخمی حاصل حوادث جاده ای سیستان و بلوچستان در نوروز 96
2 هزار و 241 فقره تصادف از 25 اسفند 95 همزمان با آغاز طرح نوروزی تا 14 فروردین در سیستان و بلوچستان رخ داده که متاسفانه بر اثر این حوادث 27 نفر کشته و 528 نفر نیز مصدوم شدند.
- 2 نفر از نیروهای قرارگاه قدس در جنوب شرق کشور به شهادت رسیدند
2 نفر از نیروهای این قرارگاه 23 فروردین ماه در حین اجرای ماموریت در سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند و 21 فروردین نیز فرمانده گردان کورین تیپ 110 سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در درگیری با افراد مسلح در شهرستان زاهدان به شهادت رسید.
22 فروردین 2 نفر از عوامل شهادت روح الله عالی فرمانده گردان کورین تیپ 110 سپاه سلمان دستگیر شدند و 2 شرور دیگر نیز در این رابطه به هلاکت رسیدند.
-سفر محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و هیات همراه به چابهار
23 فروردین اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سفر 2 روزه خود از مدارس غیراستاندارد حاشیه شهر و مناطق شهری و روستایی و دانشگاههای چابهار دیدن کردند.
- 25 فروردین معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور به چابهار سفر کرد.
بازدید از مرکز پرورش تمساح پوزه کوتاه (گاندو)و منطقه حفاظت شده در شهرستان سرباز، دیدار با محیط بانان و کارکنان محیط زیست، شرکت در نشست تخصصی مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور در چابهار و بررسی مشکلات زیست محیطی صنایع استقرار یافته در چابهار از جمله برنامه های معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر به این شهرستان بود.
- سونیا پوریامین مشاور رسانه ای وزیر صنعت، معدن و تجارت 30 فروردین به منظور بازدید از شهرک صنعتی زاهدان به این شهرستان سفر کرد.

**اردیبهشت
- آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پنجم اردیبهشت به منظور شرکت در بیست و ششمین همایش دانش آموختگی طلاب حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان به این شهر سفر کرد.
- شهادت 9 مرزبان منطقه میرجاوه
9 نفر از مرزبانان منطقه میرجاوه سیستان و بلوچستان حین گشت زنی ششم اردیبهشت ماه توسط تروریست ها به شهادت رسیدند.
- سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به چابهار
اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هفتم اردیبهشت ماه از ظرفیت های تجاری، اقتصادی و امنیتی جنوب سیستان و بلوچستان از جمله نوار ساحلی و مناطق مرزی شهرستان های چابهار و سرباز دیدن کردند.
بازدید از مرزهای «دره دور» تنگه صلاه و مورتان سرباز، خلیج گواتر تا مرز ریمدان، بازارچه های مرزی ریمدان و پیشین از جمله برنامه های سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی به شهرستان های چابهار و سرباز بوده است.
- استاندار سیستان و بلوچستان هفتم اردیبهشت ماه در پی شهادت 9 مرزبان ایران سرکنسول پاکستان در زاهدان را احضار و مراتب اعتراض خود را اعلام کرد.
-سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی نهم اردیبهشت ماه از منطقه مرزی میرجاوه سیستان و بلوچستان با پاکستان بازدید کرد.
- هیات سرمایه گذاری کشور ژاپن 12 اردیبهشت از ظرفیت های شیلاتی، تجاری و اقتصادی بندر راهبردی چابهار دیدن کردند.
«سوگاکو کیمیورا» سرپرست گروه سرمایه گذاری شرکت ژاپنی (کیومیورا) KYOMURAهدف از سفر هیات سرمایه گذاری این کشور را بررسی زمینه های سرمایه گذاری در حوزه شیلات و آبزیان بندر راهبردی چابهار عنوان کرد.
- سردار فارسی از فرماندهان دفاع مقدس سیستان و بلوچستان به جمع یاران شهیدش پیوست
سردار محبعلی فارسی فرمانده گردان مستقل 409 لشکر ثارالله در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان و نیروهای شجاع و ایثارگر این استان 12 اردیبهشت به جمع یاران شهیدش پیوست.
این سردار جانباز بالای 70 درصد و آزاده بعد از تحمل چندین سال مشکلات ناشی از عوارض شیمیایی در بخش آی سی یو بیمارستان خاتم الانبیا(ص) زاهدان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
-سفر رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به زاهدان
دیدار با آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و شرکت در نشست شورای استاندارد این استان از جمله برنامه های سفر یک روزه 17 اردیبهشت نیره پیروزبخت به زاهدان بود.
- حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری 19 اردیبهشت به زاهدان سفر کرد.
نشست با علمای شیعه و سنی سیستان و بلوچستان و دیدار با مردم زاهدان در سالن ورزشی امام علی(ع) این شهر از جمله برنامه های رئیسی بود.
-دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ششمین سفرش به سیستان و بلوچستان به اتفاق شماری از معاونان و مسئولان این وزارتخانه به منظور افتتاح بیش از 200 طرح بهداشتی و درمانی و سخنرانی در مسجد امام جعفر صادق(ع) زاهدان 19 اردیبهشت وارد مرکز این استان شد.
- سفر یکروزه مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها به زاهدان
اکبر ایزدی 23 اردیبهشت در نشست هدفمند سازی یارانه های سیستان و بلوچستان شرکت کرد.
- سفر ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو به زاهدان در 24 اردیبهشت.
عملیات ساخت نیروگاه 540 مگاواتی سیکل ترکیبی بخش خصوصی افق زاهدان با حضور ستار محمودی، استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان استانی آغاز شد.
-سفر مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به چابهار
اکبر ترکان 27 اردیبهشت در جریان سفر یک روزه خود به منطقه آزاد چابهار از طرح های تجاری و اقتصادی سطح منطقه آزاد، شهرک پتروشیمی، شرکت فولاد مکران، شرکت تولیدی آریا پروفیل و روستای تیس این شهرستان بازدید کرد.
همچنین با حضور ترکان کلنگ تولید اسکلت و سازه های فلزی برای استفاده در شهرک پتروشیمی مکران با سرمایه گذاری 150 میلیارد ریالی در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع، زیربنای هفت هزار و 500 مترمربع با اشتغال 140 نفر به زمین زده شد.
- آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری وشوراها درسیستان وبلوچستان
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور /29 اردیبهشت/ در تمام شهرستان های سیستان و بلوچستان آغاز شد.
- بیش از 74 درصد واجدان شرایط رای دادن در استان 29 اردیبهشت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت کردند.

**خرداد
- سفر وزیر نیرو به دستور رئیس جمهوری برای بررسی مشکلات آب و برق سیستان و بلوچستان
حمید چیت چیان 14 خرداد به دستور رئیس جمهوری برای بررسی مشکلات آب و برق سیستان و بلوچستان به همراه استاندار، شماری از مدیران کل استانی حوزه برق و آب وارد فرودگاه کنارک شد.
وزیر نیرو از شهرستان های چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز دیدن کرد و مسائل و مشکلات حوزه برق و آب را مورد بررسی قرار داد.
وزیر نیرو در سفر به شهرستان سرباز از سد پیشین و پست برق جکیگور نیز بازدید کرد و در نشست شورای اداری و معتمدان نیکشهر مشکلات آب و برق جنوب سیستان و بلوچستان را مورد بررسی قرار داد.
-رئیس فدراسیون کشتی 24 خرداد از امکانات ورزشی منطقه آزاد چابهار دیدن کرد.
رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی به همراه شماری از مدیران چابهار از امکانات ورزشی این منطقه برای میزبانی رقابت‌های کشتی آزاد جام یادگار امام (ره) دیدن کرد.
-معاون رئیس جمهوری و وزیر نیرو 29 خرداد وارد زاهدان شدند
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر نیرو به منظور پیگیری مصوبه هیات دولت در خصوص کاهش تعرفه برق و مرتفع کردن مشکلات و نیازمندی های حوزه آب و طرح آبیاری 46 هزار هکتاری به زاهدان سفر کردند.
نشست با مدیران استانی وزارت نیرو و حضور در چهارمین نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان از جمله برنامه های سفر یک روزه نوبخت و چیت چیان به زاهدان بود.
-فرمانده نیروی انتظامی 31 خرداد وارد زابل شد
بازدید از پاسگاههای مرزی منطقه سیستان، دیدار با سران طوایف و بزرگان منطقه سیستان، دیدار با مرزبانان، دیدار با خانواده معظم شهدا و فرماندهان نظامی و انتظامی استان و شهرستان از جمله برنامه های سفر یک روزه سردار اشتری به شمال سیستان و بلوچستان بود.

**تیر
- دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی چهارم تیر به چابهار سفر کرد
اکبر ترکان در سفر یکروزه خود پس از افتتاح سالن ورزشی ورنا و آغاز رقابت های کشتی از طرح های اقتصادی در حال اجرا نظیر پتروشیمی چابهار بازید کرد.
-سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان دهم تیر وارد زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان شد.
شرکت در شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان، بازدید از پارک علم و فناوری و نشست با دانشگاهیان و شرکت های دانش بنیان از جمله برنامه های معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر یک روزه به زاهدان بود.
-عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه 15 تیر وارد فرودگاه بین المللی زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان شدند.
شرکت در نشست شورای راهبری اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان و نشست ستاد بازآفرینی شهری استان، بازدید از حاشیه شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان از جمله برنامه های روز نخست سفر وزیر راه و شهرسازی به این شهرستان بود.
بازدید از بزرگراه زاهدان - زابل و زاهدان - بم و باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان از جمله برنامه های روز دوم سفر عباس آخوندی به استان بود.
-معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور 24 تیر به سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان سفر کرد.
دکتر انوشیروان محسنی بند ضمن بازدید از نمایشگاه توانمندی های معلولان و افتتاح مرکز توانبخشی کودکان کم شنوا و ناشنوا در سراوان، پایگاههای CBR (پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری)را از طریق ویدئو کنفرانس در 10 شهر سیستان و بلوچستان و چهار استان دیگر افتتاح کرد.
- اسماعیل نجار 28 تیر به منظور بازدید از مناطق سیل زده ایرانشهر و همچنین شرکت در نشست ستاد بحران استان در زاهدان وارد سیستان و بلوچستان شده است.

**مرداد
-وزیر ورزش و جوانان پنجم مرداد وارد زاهدان شد
شرکت در نشست هم اندیشی روسای 12 فدراسیون ورزشی کشور و هیات های ورزشی سیستان و بلوچستان و سمن های استان، بازدید از دهکده ورزشی المپیک زاهدان، پروژه های ورزشی در حال اجرا و همچنین خانه جوانان زاهدان از جمله برنامه های سفر یک روزه مسعود سلطانی به زاهدان بود.
برگزاری نشست تخصصی هیات های ورزشی سیستان و بلوچستان با حضور روسای فدراسیون های مربوطه از دیگر برنامه های این سفر بود.
همچنین جمع بندی نهایی و گزارش فدراسیون های ورزشی در خصوص نتایج به دست آمده با حضور محمدرضا داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.
- سرلشکر پاسدار‌ محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به همراه سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی با هدف سرکشی از مرزها و بازدید از یگان های نظامی و انتظامی هشتم مرداد به سیستان و بلوچستان سفر کرد.
- امضای تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با استانداری سیستان و بلوچستان
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در راستای تحقق تدابیر رهبر معظم انقلاب در زمینه ‌اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، محرومیت ‌زدایی و توسعه‌ عدالت اجتماعی 11 مرداد تفاهم ‌نامه ای به ارزش 6 هزار و 100 میلیارد ریال با استانداری سیستان و بلوچستان امضا کرد.
محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و عارف نوروزی مدیر عامل بنیاد برکت به منظور امضای تفاهمنامه مشترک با استاندار سیستان و بلوچستان وارد زاهدان شدند.
-تفاهم نامه پنجمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان از سوی سرپرستان 2 هیات ایرانی و پاکستانی 14 مرداد در زاهدان امضا و مفاد آن اعلام شد.
- سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی 24 مرداد به منظور معرفی سردار محمد قنبری به عنوان فرمانده جدید انتظامی سیستان و بلوچستان و تقدیر از زحمات و خدمات سردار حسین رحیمی فرمانده سابق انتظامی این استان به زاهدان سفر کرد.

**شهریور
-محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری نهم شهریور در راس هیاتی وارد فرودگاه زابل واقع در شمال سیستان و بلوچستان شد.
افتتاح مرکز همایش بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی، افتتاح دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه زابل و حضور در محل اجرای طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان و بررسی آخرین وضعیت آن از جمله مهمترین برنامه های محمد نهاوندیان در سفر به منطقه سیستان بود.
افتتاح کارخانه پاکت سیمان زاهدان، افتتاح ناوگان حمل و نقل کارخانه سیمان، شرکت در نشست راهبری اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان و حضور در برنامه مردم و مسئولان شبکه استانی هامون از جمله مهمترین برنامه های سفر یک روزه معاون اقتصادی رئیس جمهوری در زاهدان بود.
- دومین نشست کارگروه ویژه استان های مرزی کشور با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار سیستان و بلوچستان و معاونان استانداران 13 استان مرزی کشور نظیر آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، کرمانشاه و گلستان در زاهدان برگزار شد.

**مهر
- نواخته شدن زنگ «مهر و مقاومت» به مناسبت آغاز بازگشایی مدارس یکم مهر در مراسمی با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، استاندار و شماری از مسئولان استانی در دبیرستان دخترانه علوم و معارف اسلامی زاهدان
افزون بر 700 هزار دانش آموز سیستان و بلوچستان در 6 هزار و 800 مدرسه در سال تحصیلی 96-97 مشغول فراگیری علم و دانش هستند.
- سفر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده چهارم مهر به سیستان و بلوچستان
شرکت در کارگروه تخصصی بانوان و خانواده سیستان و بلوچستان و گردهمایی بانوان منتخب استان از مهمترین برنامه های سفر معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به زاهدان بوده است.
ابتکار در این سفر در جمع خبرنگاران گفت: سیستان و بلوچستان در بکارگیری بانوان در مناصب دولتی در کشور پیشرو است و آینده بسیار خوبی برای این استان متصور هستیم.
- ورود 350 هزار گردشگر خارجی به سیستان و بلوچستان
مجتبی میرحسینی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ششم مهر گفت: حدود 350 هزار گردشگر خارجی در 6 ماه نخست امسال وارد این استان شدند و از جذابیت های بی نظیر این منطقه دیدن کردند.
- سفر امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران (دهم مهر) به کنارک
فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در این سفر یک روزه از میدان تیر منطقه سوم نیروی دریایی راهبردی ارتش، یگان های شناور سطحی و زیرسطحی، پهپاد، توانمندی یگان های شناور سطحی و زیرسطحی، یگان های پدافند هوایی و پایگاه سوم هوادریا دیدن کرد.
- مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی 11 مهر وارد فرودگاه کنارک شد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سفر 2 روزه به منطقه آزاد چابهار علاوه بر دیدار با مدیران قسمت های مختلف از طرح‌ های تولیدی، گردشگری، عمرانی و خدماتی، طرح توسعه بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری، پیکره های مختلف منطقه و طرح های بزرگ اشتغالزایی فولاد و پتروشیمی دیدن کرد.
- تکذیب شایعه تحصیل دانش آموزان روستای کلوکان سیب و سوران در مرغداری
رحیم بخش درازهی مدیر آموزش و پرورش سیب و سوران 12 مهر شایعه برگزاری کلاس درس دانش آموزان روستای کلوکان این شهرستان واقع در جنوب شرق سیستان و بلوچستان در مرغداری را تکذیب کرد و گفت: در روزهای اخیر شماری از افراد در فضای مجازی مدعی شده بودند که دانش آموزان این روستا در یک مرغداری تحصیل می کنند.
وی افزود: در روستای کلوکان هیچ مرغداری وجود ندارد و دانش آموزان در منزل دهیار خیر و نیکوکار این روستا مشغول تحصیل هستد.
- شماری از مردم سیستان و بلوچستان در نامه ای به رئیس جمهوری ابقای استاندار را خواستار شدند
شماری از مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان 15 مهر در نامه ای خطاب به رئیس جمهوری ابقای علی اوسط هاشمی به عنوان استاندار این استان را خواستار شدند.
- اسکان 27 هزار و 300 گردشگر در مراکز اقامتی سیستان و بلوچستان
مجتبی میرحسینی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان 16 مهر گفت: 27 هزار و 300 گردشگر تابستان امسال در تاسیسات اقامتی استان به جز واحدهای بوم گردی اسکان یافتند.
- تخصیص 2میلیارد مترمکعب آب دریای عمان برای مصارف سیستان و بلوچستان
اتابک جعفری مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان 17 مهر گفت: 2 میلیارد متر مکعب آب از دریای عمان برای مصارف کشاورزی، آشامیدنی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان تخصیص یافته است.
- هزار و 20 هکتار از زمین های ملی سیستان و بلوچستان رفع تصرف شد
حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان 17 مهر گفت: هزار و 20 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به ارزش 830 میلیارد ریال از ابتدای امسال تا کنون در این استان رفع تصرف شده است.
- مولوی محمد یوسف حسین پور به عنوان یکی از علما و شخصیت های برجسته اهل سنت و مدیر حوزه علمیه گشت سراوان در جنوب سیستان و بلوچستان 17 مهر براثر بیماری در سن 87 سالگی دارفانی را وداع کرد.
- سفر سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سیستان و بلوچستان 27 مهر به منظور شرکت در پنجمین یادواره سردار شهید حبیب لک زایی در گلزار شهدای شهرستان نیمروز واقع در شمال استان
- انهدام شبکه بین‌المللی قاچاق موادمخدر در سیستان وبلوچستان
به گزارش 30 مهر اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان، اعضای یک شبکه بین‌المللی و سازمان‌ یافته قاچاق مواد مخدر که محموله ‌های کلان مواد را مسلحانه از مرز سراوان وارد کشور می ‌کردند با اقدامات گسترده اطلاعاتی و تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در این استان شناسایی و در درگیری مسلحانه چندساعته دستگیر شدند.

**آبان
- تحصیل 16 هزار دانش آموز فاقد شناسنامه در مدارس سیستان و بلوچستان
علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان دوم آبان گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید 16 هزار دانش آموز فاقد شناسنامه در مدارس این استان نام نویسی کردند که چهار هزار و 600 نفر آنان را تبعه کشور افغانستان تشکیل می دهند.
- هنرمند برجسته موسیقی سیستان و بلوچستان درگذشت
ابراهیم حدیدی معروف به گل آقا از هنرمندان برجسته موسیقی سیستان و بلوچستان و سرنا نواز و سازنده ساز سیستانی دوم آبان درگذشت.
- افتتاح پروژه استانی شبکه فیبر نوری دادگستری های سیستان و بلوچستان
پروژه های استانی شبکه فیبر نوری دادگستری های سیستان و بلوچستان در 19 شهرستان این استان چهارم آبان با حضور معاونان فناوری اطلاعات و ارتباطات، معاون امور عمومی مرکز آمار قوه قضاییه و جمعی از مسئولان قضایی افتتاح شد.
- 42 درصد گستره سیستان وبلوچستان دچار خشکسالی شدید است
علی ملاشاهی رئیس گروه پیش بینی و هشدار اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان چهارم آبان گفت: براساس نمایه خشکسالی 12 ماهه SPEI (بارش، تبخیر و تعریق) منتهی به پایان شهریور امسال 42 درصد از گستره این استان دچار خشکسالی شدید است.
- بیش از سه هزار روستای سیستان و بلوچستان فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند
عبدالاحد ریگی مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان هفتم آبان گفت: سه هزار و 800 روستای این استان هم اینک فاقد هر گونه سامانه آبرسانی هستند و آب آشامیدنی این روستاها به وسیله تانکرهای سیار تامین می شود.
- ورود نخستین محموله ترانزیتی گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار
نخستین محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان 10 آبان از بندر کاندلای هند وارد بندر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان شد.
با هدف استقبال از ورود کشتی حامل محموله گندم اهدایی ترانزیتی کشور هند به افغانستان هیاتی متشکل از مقامات عالی رتبه کشوری و سفرای هند و افغانستان نیز وارد بندر چابهار شدند.
- سردار فضلی: ورود زوار غیر ایرانی اربعین به کشور امسال 2 برابر شده است
سردار علی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین و رئیس ستاد عالی زائرین غیر ایرانی اربعین حسینی 10 آبان در حین بازدید از پایانه مرزی میرجاوه گفت: ورود زوار غیر ایرانی اربعین حسینی عازم کربلای معلی از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران امسال در همسنجی با سال گذشته 2 برابر شده است.
به گفته رئیس ستاد اربعین سیستان و بلوچستان 145 هزار و 386 زائر پاکستانی عتبات عالیات از ابتدای امسال تا کنون (10 آبان) از مرز میرجاوه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده اند.
علی اصغر میرشکاری اظهار داشت: 27 هزار نفر از این زوار در ایام محرم و صفر از طریق مرز میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان شده اند.
- برگزاری اجلاس جهانی موزه های آسیا و اقیانوسیه (ایکوم - آسپک) در چابهار
اجلاس جهانی موزه های آسیا و اقیانوسیه (ایکوم - آسپک) از دهم تا 12 آبان 1396 برابر با یکم تا سوم نوامبر 2017 با حضور مهمانان و شخصیت هایی از 9 کشور جهان (کره جنوبی، کامبوج، پاکستان، پالائو، ژاپن، هند، بنگلادش، نپال وچین) در تالار همایش های بین المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد.
اجلاس آسپک 2 هدف اصلی ارتباط میان موزه ‌ها از طریق وجه آموزش و دوم توجه به بحران به ویژه بحران‌ های طبیعی، آب و خشکسالی که کشورهای مختلف را در بر می گیرد، را دنبال کرد.
- برگزاری راهپیمایی 13 آبان در بیش از 50 نقطه جمعیتی سیستان و بلوچستان
راهپیمایی 13 آبان روز ملی استکبارستیزی همزمان با سراسر کشور با حضور اقشار مختلف مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در بیش از 50 نقطه جمعیتی استان برگزار شد.
- 84 تن مواد مخدر با انهدام 68 باند در سیستان و بلوچستان کشف شده است
سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان 15 آبان گفت: 84 تن انواع مواد مخدر با متلاشی کردن 68 باند قاچاق داخلی و بین المللی از ابتدای امسال تاکنون در این استان کشف و ضبط شده است.
- وزیر کشور به منظور معرفی استاندار جدید سیستان و بلوچستان وارد زاهدان شد
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور 17 آبان برای شرکت در مراسم معرفی دانیال محبی استاندار جدید و تکریم علی اوسط هاشمی استاندار سابق سیستان و بلوچستان وارد فرودگاه بین المللی زاهدان شد.
- 2 هزار و 562 نفر در سیستان مورد حیوان گزیدگی قرار گرفتند
دکتر جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل 20 آبان گفت: 2 هزار و 562 نفر در هفت ماه گذشته در منطقه سیستان واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان توسط سگ های ولگرد مورد حیوان گزیدگی قرار گرفته اند.

**آذر
- جلیلی: مسئولان برای ساماندهی مشکلات مناطق حاشیه نشین چابهار تلاش کنند
سعید جلیلی عضو شورای راهبردی روابط خارجی دفتر رهبر معظم انقلاب سوم آذر در حاشیه سفر به چابهار گفت: مسئولان باید با حرکت جهادی و بسیجی برای ساماندهی و رفع مشکلات مناطق بدون امکانات رفاهی حاشیه نشین چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان تلاش کنند تا مردم بتوانند زندگی راحتی داشته باشند.
جلیلی و هیات همراه از طرح پرورش ماهی در قفس، پرورش شتر مرغ، بنادر صیادی رمین، بریس و پسابندر، زمین های مستعد پرورش میگو رودیک و طرح سه هزار هکتار ایجاد گلخانه بازدید کردند.
- پیکر هنرمند سیستان وبلوچستان در قطعه هنرمندان زاهدان به خاک سپرده شد
پیکر عباسعلی حداد هنرمند عرصه سینمای سیستان و بلوچستان 10 آذر بعد از تشییع در محل مجتمع فرهنگی و هنری زاهدان در قطعه هنرمندان این شهر به خاک سپرده شد.

** سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در نخستین سفر استانی خود در دولت دوازدهم 11 آذر وارد فرودگاه زابل در شمال سیستان و بلوچستان شدند.
رئیس جمهوری در برنامه سفر 2 روزه خود از طریق فرودگاه زابل وارد استان شد و پس از انجام مراسم استقبال در ورزشگاه این شهرستان با مردم دیدار کرد و بعد عازم زاهدان شد و در محل سرسرای همایش‌های هلال احمر سیستان و بلوچستان با منتخبان گروه‌های مختلف دیدار و در نشست توسعه اقتصادی این استان شرکت کرد.
همچنین چندین پروژه به صورت همزمان با حضور رئیس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان افتتاح شد.
دیدار با دانشجویان در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان آخرین برنامه رئیس جمهوری در سفر به زاهدان بود و برای افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به این شهرستان سفر کرد.
افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی با حضور وزرا و مقامات کشورهای مختلف در چابهار برگزار شد.
در این سفر وزیران از جمله نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و ارتباطات درکنار رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس بهزیستی و معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دکتر روحانی را همراهی می کردند.
- 19000ویزیت رایگان در رزمایش بزرگ مردم یاری ارتش
امیر سرتیپ دوم پزشک جلیل رجبی فرمانده بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران 14 آذر در جمع خبرنگاران از برگزاری رزمایش بزرگ مردم یاری ارتش در 2 استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خبر داد و گفت: با تلاش پزشکان حاضر در این رزمایش بزرگ مردم یاری 15 هزار ویزیت رایگان در استان سیستان و بلوچستان و چهار هزار ویزیت رایگان در استان خراسان جنوبی انجام شده است.
- اختصاص 44درصد صادرات سیستان و بلوچستان به افغانستان
نادر میرشکار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان 20 آذر گفت: افزون بر 93 میلیون دلار کالا در هفت ماهه نخست امسال به افغانستان صادرشده است که این رقم 44 درصد صادرات این استان را تشکیل می دهد.
- 4200 خانوار در زاهدان از اشتراک گاز بهره مند شده اند
محمدحسن طهرانی مقدم مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان 20 آذر با بیان اینکه هم اینک در زاهدان مرکز استان قابلیت گاز دار شدن حدود 11 هزار مشترک وجود دارد گفت: تاکنون چهار هزار و 200 مشترک در این شهر از نعمت گاز بهره مند شده اند در حالیکه این شرکت آماده واگذاری حدود 11 هزار اشتراک است.
- 60 هکتار از مراتع تالاب هامون در آتش سوخت
علیرضا کیخا فرماندار شهرستان هامون در شمال سیستان و بلوچستان 24 آذر گفت: 60 هکتار از مراتع تالاب بین المللی هامون در آتش سوزی امروز به طور کامل نابود شد و از بین رفت.
- صادرات خرما برای نخستین بار از طریق راه آهن زاهدان - کویته
مجید ارجونی مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان 27 آذر گفت: برای نخستین بار صادرات خرما از زاهدان به کویته پاکستان از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی انجام شد.
وی اظهار داشت: 10 هزار تن خرما به وسیله واگن های پاکستانی از زاهدان به کویته این کشور ارسال شد.

**دی
- کاهش 84.4 درصدی بارندگی فصل پاییز در سیستان و بلوچستان
علی ملاشاهی رئیس گروه هشدار و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان هفتم دی گفت: بارش های سال زراعی در استان از اول مهرماه تاکنون (فصل پاییز) نسبت به بلند مدت 84.8 درصد کاهش یافته است.
- نقوی حسینی: دشمن از اعتراضات گاها به حق مردم بهره برداری ناحق می کند
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به منظور شرکت در مراسم گرامیداشت 9 دی به زاهدان سفر کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: دشمن از اعتراضات گاها به حق مردم بهره برداری ناحق می کند و سعی دارد با عامل سازی و شعارسازی عده ای را به میدان ها بکشاند.
- سه هکتار از تالاب بین المللی هامون در آتش سوخت
علیرضا کیخا سرپرست فرمانداری شهرستان هامون در شمال سیستان و بلوچستان هشتم دی گفت: سه هکتار از مراتع بستر تالاب بین المللی هامون در آتش سوخت.
- گروگان انتقال یافته به کشور همسایه آزاد شد
سردار محمد مارانی فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور 10 دی گفت: رزمندگان قرارگاه قدس در اقدامی اطلاعاتی و عملیاتی موفق شدند مهندس شرکت جهاد نصر را که آدم ربایان به یکی از ولایات مرزی کشور همسایه انتقال داده بودند، آزاد کنند.
- آغاز بکار دومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی(ص) در زاهدان
دومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی(ص) با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور شعرای داخل و خارج از کشور در کنار شعرای سیستان و بلوچستان 13 دی در سالن فرهنگی و سینمایی هلال زاهدان آغاز بکار کرد و 14 دی همراه با قرائت بیانیه هیات داوران بکار خود پایان داد.
- راهپیمایی مردم سیستان و بلوچستان در حمایت از ارزش های انقلاب و محکومیت ناآرامی های اخیر
اقشار مختلف مردم ولایتمدار شیعه و سنی سیستان و بلوچستان 18 دی در دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی و محکومیت ناآرامی ها و اقدام ناشایست عده ای سودجو و فتنه گر راهپیمایی کردند.
- رئیس دیوان محاسبات: سواحل مکران آینده روشنی برای توسعه و پیشرفت دارد
عادل آذر رئیس دیوان محاسبات 19 دی در سفر به چابهار و بازدید از توانایی ها و ظرفیت های تجاری و اقتصادی منطقه نظیر شهرک پتروشیمی و بندر گفت: سواحل مکران آینده روشنی برای توسعه و پیشرفت دارد و نیاز است مسئولان به این مساله توجه بیشتری داشته باشند.
- مرگ 9 نفر بر اثر استشمام گاز مونوکسیدکربن در سیستان و بلوچستان
رضا عبدی مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان 20 دی گفت: 9 نفر از مردم استان در 9 ماهه امسال بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.
- سردار غیب پرور: 10 هزار گروه جهادی برای اجرای طرح های سازندگی بسیج در کشور پیش بینی شده است
سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب پور رئیس سازمان بسیج مستضعفین 26 دی در حاشیه سفر به زاهدان گفت: 10 هزار گروه جهادی متشکل از 810 هزار نفر نیروی متخصص برای اجرای طرح های مختلف بسیج سازندگی در تمام نقاط کشور پیش بینی شده است.
وی به منظور دیدار با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، دیدار و گفت وگو با فرماندهان و نیروهای سپاه و بسیج و شرکت در نشست هم اندیشی سران و بزرگان طوایف شیعه و سنی استان به زاهدان سفر کرد.

**بهمن
- دستگیری سرشاخه اصلی مافیای قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان
سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان یکم بهمن گفت: سر شاخه اصلی مافیای سازمان یافته قاچاق سوخت توسط یگان های عملیاتی پلیس در این استان شناسایی و دستگیر شد.
- رئیس سازمان دامپزشکی: سیستان و بلوچستان به پایلوت ایجاد مگافارم صنعت دام و طیور در آینده تبدیل خواهد شد
علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی چهارم بهمن در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان با توجه به شرایط اقلیم گرم و شرجی در آینده به پایلوت ایجاد مگافارم های مرتبط با صنعت طیور و دام تبدیل خواهد شد.
وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان از ظرفیت خوب دامی، زیرساخت های بهداشتی، قرنطینه و کشتارگاه های صنعتی برخوردار است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با هدف دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان و بازدید از کشتارگاههای صنعتی زاهدان به این استان سفر کرده بود.
- سفر وزیر اطلاعات به سیستان و بلوچستان
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات هفتم بهمن به منظور شرکت در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان و معرفی مدیرکل جدید اطلاعات این استان به زاهدان سفر کرد.
- آغاز افتتاح 979 طرح ویژه دهه فجر در سیستان و بلوچستان
افتتاح 979 طرح عمده با افزون بر چهار هزار و 640 میلیارد ریال (464 میلیارد تومان) اعتبار از 12 بهمن مصادف با نخستین روز از ایام الله دهه فجر بر اساس زمان بندی در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان آغاز شده و تا 22 بهمن ادامه دارد.
- نماز طلب باران در زاهدان اقامه شد
کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی مداوم در سیستان و بلوچستان سبب شد تا مردم این شهر روز جمعه 13 بهمن نماز طلب باران را به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان و با حضور گسترده و پرشور در مصلی المهدی(عج)این شهر اقامه کنند.
- رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی: اسناد بسیار خوب و ارزشمندی در سیستان و بلوچستان گردآوری شده است
اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سفر به زاهدان 14 بهمن گفت: اسناد و نسخه های خطی بسیار خوب و ارزشمندی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان گردآوری شده که اندیشمندان، محققان، دانشجویان و سایر علاقه مندان از آنها استفاده می کنند.
دیدار با گروه های مختلف فرهنگی، شرکت در نشست نمایندگان ادارات اسناد و کتابخانه ملی استان های مختلف و کارگروه فرهنگی و اجتماعی سیستان و بلوچستان از جمله برنامه های وی در سفر 2 روزه به این استان بوده است.
- نخستین نمایش جشنواره فیلم فجر در زاهدان موجب گلایه مردم شد
نخستین فیلم به نمایش در آمده در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره فیلم فجر 13 بهمن در سینما هلال زاهدان گلایه و اعتراض هنرمندان و برخی از مردم و صدور دستور جلوگیری از پخش آن از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان را به دنبال داشت.
ششمین جشنواره فیلم فجر زاهدان در مراسمی با حضور شماری از مسئولان، هنرمندان و اقشار مختلف مردم همراه با اکران فیلم شعله ور به کارگردانی حمید نعمت الله در سالن سینما هلال زاهدان آغاز بکار کرد و بعد از اکران فیلم های مختلف 22 بهمن به کار خود پایان داد.
- کشف بزرگترین محموله مواد مخدر در سال های اخیر توسط وزارت اطلاعات
وزارت اطلاعات 15 بهمن در اطلاعیه ای اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات سیستان و بلوچستان موفق شدند بزرگترین محموله وارداتی مواد مخدر طی سال های اخیر را کشف کنند.
در بخشی از اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان موفق شدند با رصد دقیق اطلاعاتی محموله کلان 2869 کیلو گرمی مواد مخدر که از خارج وارد شده بود را کشف کنند.
- وزیر آموزش و پرورش: 25 میلیون خانواده در کشور به طور مستقیم با آموزش و پرورش سروکار دارند
سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش 16 بهمن در جمع فرهنگیان چابهار گفت: 25 میلیون خانواده و بیش از 13 میلیون دانش آموز در کشور به طور مستقیم با آموزش و پرورش سروکار دارند که این خانواده بزرگ نیازمند توجه بیشتر است.
افتتاح و کلنگ زنی چندین طرح عمرانی و آموزشی، دیدارهای مختلف با فرهنگیان، بازدید از مدارس حاشیه شهر، دیدار با خانواده شهدای دانش آموز و شرکت در شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از مهمترین برنامه های سفر وی به استان بوده است.
همچنین 96 مدرسه جدید با حضور وزیر آموزش و پورش در سیستان و بلوچستان افتتاح شد.
- دستگیری 10 نفر از عاملان شهادت سه مامور انتظامی خاش
سردار محمد قنبری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان 17 بهمن گفت: سه نفر از قاچاقچیان مسلح عامل اصلی شهادت سه مامور انتظامی خاش و هفت نفر همدست آنان در کمتر از یک ماه دستگیر شدند.
- کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران در زاهدان برگزار شد
کنگره ملی شهدای سیستان و بلوچستان 24 بهمن با حضور سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، شماری از مسئولان کشوری و لشکری، اقشار مختلف مردم و خانواده معظم شهدای در مصلی قدس زاهدان برگزار شد.
- بیست و نهمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی در زاهدان برگزار شد
بیست و نهمین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی با حضور مسئولان کشوری و استانی در کنار علما و روحانیون شیعه و سنی استان های مختلف کشور از 25 تا 27 بهمن در سرسرای نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان در زاهدان برگزار شد.

**اسفند
- نوزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب سیستان و بلوچستان افتتاح شد
نوزدهمین نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان از سوم اسفند به مدت یک هفته در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، استاندار و شماری از مسئولان و اقشار مختلف مردم در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی زاهدان گشایش یافت.
- موردی از آنفلوآنزای پرندگان در سیستان وبلوچستان مشاهده نشده است
نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان پنجم اسفند گفت: بر اساس پایش های انجام شده تاکنون موردی از مثبت بودن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه های پرندگان مهاجر در این استان مشاهده نشده است.
- 450 هزار کودک در سیستان و بلوچستان قطره فلج اطفال دریافت کردند
دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان 9 اسفند گفت: 450 هزار کودک زیر پنج سال در سراسر سیستان و بلوچستان قطره فلج اطفال دریافت کردند.
- بطحایی: مهمترین مشکل کنونی جامعه فاصله با نظام تعلیم و تربیت است
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش 17 اسفند در گردهمایی مشترک شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل استانهای سراسر کشور در چابهار با تاکید بر لزوم توجه و اهمیت دادن جامعه به نظام تعلیم و تربیت گفت: مهم ترین مشکل امروز حوزه آموزش و پرورش فاصله ایجاد شده جامعه با دستگاه تعلیم و تربیت است.
گردهمایی مشترک 2 روزه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور باحضور وزیر این وزارتخانه و به میزبانی چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان 16 و 17 اسفند برگزار شد.
- برگزاری نخستین کمپ فول استک (full stack web developer bootcamp) در دانشگاه سیستان و بلوچستان
کمپ برنامه نویسی فول استک از چهار هفته قبل فعالیت خود را در زمینه برنامه نویسی برای نخستین بار در کشور در دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز کرد و 18 اسفند به کار خود پایان داد.
- بیش از هفت هزار پرونده فاقدان شناسنامه در سیستان وبلوچستان رسیدگی شد
میثم برازنده مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان 19 اسفند گفت: هفت هزار و 469 پرونده مربوط به فاقدان شناسنامه از سال 92 تاکنون در شورای تامین شهرستان های این استان مورد رسیدگی قرار گرفته است.
3042**3213 **6081

نظر شما