شناسهٔ خبر: 24609241 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تصاویر | سنت دیرینه "سون چرشنبه - سوگتیمَخ" آذربایجان‌غربی

استان‌ها > آذربایجان غربی - مردم آذربایجان غربی بالاخص ارومیه طبق آیین سنتی آذربایجان صبح روز چهارشنبه آخر سال به کنار چشمه ها و رودخانه ها میروند و کوزه های همراه خود را از آب تازه پر می کنند و به خانه می آورند تا از روشنی و پاکی آب در سال جدید بهرمند شوند.

صاحب‌خبر -

سینا افشاریان؛ بسیاری از مردم ایران و مخصوصا در آذربایجان و ارومیه صبح چهارشنبه آخر سال قبل از طلوع خورشید بسوی رودخانه ها می روند و کوزه های خود را از آب روان پر کرده و آبهای مانده را دور می ریزند.

یکی از روایت‌ها اینست که: آخرين چهارشنبه (چرشنبه) سال نيز تحت عنوان «تورپاق چرشنبه سی» نامگذاری شده است كه طبيعت با جذب گرما و حرارت بيدار ميشود. اين روز در نزد مردم با نام «ايلين سون چرشنبه سي» مشهور است. در آخرين چرشنبه سال «تورپاق» با قدرت و كمك «سو»،«اُد» و«يئل» جان ميگيرد.
در حال حاضر، با ورود به زندگي «شبه مدرن» مراسم چرشنبه هاي سو، اود و يئل در آذربايجان حال و هوای گذشته را از دست داده ولي در عوض «سون چرشنبه» (آخير چارشنبه) با شکوه خاصي که تمام مشخصات هر سه چرشنبه قبل را نيز دارد اجرا ميشود.

دیگر روایت این روز بدین شرح است که: آب (سو) به عنوان نماد آیدینلیق و روشنی و پاکی را داخل کوزه می ریزن و آن را در جایی آویزان ونگه میدارن بخصوص نوعروسان و دختران دم بخت در قدیم و یکی از عناصر اربعه اصلی و اولین نماد رویش و بودن همانگونه که اولین چارشنبه سال را سو چارشنبه سی می نامند.
در قدیم این آب داخل کوزه را در خانه نگه داشته و حتی با وجود تبخیر آب آن را با آب ماه نیسان نیز پر می کردند و گاه این آب برای شفا بخشی مریضان نیز بکار می رفت و گاه وقتی بعد مرگ عروس اگر شوهر زن دیگری احتیار می کرد کوزه را در سر قبر عروس می شکستند و این کوزه و آب و شکستن و پر کردن آب جدید تا سال بعد نیز ادامه میافت و در چهارشنبه سال بعدی آب کهنه را دور ریخته و آب روان زندگی دوباره را پر می کردند.
و اغلب اگر در سر قبری خرده کوزه شکسته دیدید، دلیل بر بی وفایی شریک زندگی متوفی است که این سنت در میان ترکان تا به امروز باقی مانده است.

عکس‌ها: ایسنا

 

 

46

نظر شما