شناسهٔ خبر: 24604178 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سناتور کاردین: آمریکا نباید نقض کننده‌ی توافق هسته‌ای ایران باشد / برکناری تیلرسون همه را شگفت زده کرد

نماینده‌ی دموکرات آمریکا با اشاره به اختلاف نظر ترامپ و تیلرسون، وزیر برکنار شده‌ی امور خارجه بر سر توافق هسته‌ای ایران گفت، واشنگتن نباید طرفی باشد که برجام را نقض می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، نماینده ی دموکرات مریلند در مجلس سنای آمریکا با اشاره به اختلاف نظر دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور و رکس تیلرسون، وزیر برکنار شده ی امور خارجه بر سر توافق هسته ای ایران گفت: واشنگتن نباید طرفی باشد که برجام را نقض می کند.

سناتور بن کاردین همچنین با اشاره به برکناری نابهنگام وزیر امور خارجه ی این کشور گفت: هیچ یک از نمایندگان در کمیته ی روابط خارجی مجلس سنا از چنین تصمیمی آگاهی نداشت و برکناری رکس تیلرسون همه را شگفت زده کرد.

سناتور بن کاردین به برکناری توئیتری تیلرسون هم اشاره کرد و گفت: «این روند نگران کننده است، زیرا به نظر می رسد رئیس جمهور (دونالد ترامپ) هیچ نظر مخالفی را بر نمی تابد و هر کس را که با او اختلاف نظر داشته باشد برکنار می کند. او نمی خواهد صدای مستقلی را بشنود و سخنان اعتراضی وزارت امور خارجه برایش تحمل کردنی نیست.» سناتور کاردین افزود: «این روند بسیار نگران کننده است. ما بحران کره شمالی و گفتگو های مربوطه را پیش رو داریم. توافق هسته ای ایران هم هست و اکنون وزیر امور خارجه ای که دیدگاه هایش را و پیشنهادهایش را بر اساس نظر کارشناسان ارائه می کند از کار برکنار می شود چرا، چون با رئیس جمهور اختلاف نظر دارد.»

وی به اختلاف نظر ترامپ و تیلرسون بر سر توافق هسته ای ایران هم اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ هم اکنون از توافق خارج خواهد شد گفت: «امیدواریم چنین اتفاقی نیافتد. آمریکا نباید طرفی باشد که توافق را نقض می کند. هم اکنون گفتگو هایی بین آمریکا و اروپا در جریان است، کنگره در این گفتگو ها مشارکت دارد تا اطمینان حاصل و به روشنی تاکید شود ایران هرگز نمی تواند سلاح هسته ای داشته باشد. باید با هم پیمانان همکاری کنیم و پایبندی ایران را به این توافق داشته باشیم تا نتواند به کشوری مسلح به سلاح هسته ای تبدیل شود. آمریکا نباید کشوری باشد که این توافق را نقض می کند.»

سناتور کاردین ضمن تاکید بر اختلاف نظر عمیقی که با تیلرسون داشت گفت: به حرفه ای بودن او احترام می گذارم، اما رئیس جمهور تصمیم گیرنده ی نهایی است و مسئولیت با اوست، اما باید مشاوره ی کارشناسان وزارت امور خارجه را بشنود. رکس تیلرسون نماینده ی افراد حرفه ای بود که در متن ماجرا قرار داشتند و لذا رئیس جمهور باید به پیامد های اقدام هایش بیاندیشد. اگر رئیس جمهور بدون توجه به مشاوره ی مستقل تصمیم بگیرد غیرمسئولانه رفتار کرده است. اعتبار تیلرسون روشن و مبرهن بود و رئیس جمهور این را نمی خواست. وی در پاسخ به پرسشی درباره ی گزینه ی ترامپ برای جایگزینی با تیلرسون، مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا هم گفت: «من به علت مواضع پمپئو درباره شکنجه و حق محرمانه ماندن اطلاعات مردم به او رای منفی دادم. اکنون باید بدانم او چگونه می خواهد ارزش های آمریکایی را از مسیر دیپلماسی، حاکمیت خوب و مبارزه با فساد ارتقا بدهد، باید دیدگاه او را درباره بازسازی وزارت امور خارجه و تخصصی که نیاز دارد بدانم و اینکه چگونه جایگاه های خالی را پر می کند و آیا از کاخ سفید مستقل خواهد بود یا خیر و به رئیس جمهور مواردی را گوشزد خواهد کرد که باید بداند، این ها پرسش هایی است که در جریان فرآیند تایید باید پاسخ داده شوند.»

سناتور کاردین درباره اثرگذاری این رویداد بر گفتگو های کره شمالی نیز گفت: «تن ها این مورد نیست. ما در کره جنوبی سفیر نداریم. نماینده ی ویژه ای هم برای کره شمالی برگزیده نشده است؛ لذا رئیس جمهور آن استعدادی را که باید در کنارش داشته باشد در اختیار ندارد و فکر نمی کنم برای گفتگو های پیش رو با کره شمالی اتفاق خوبی باشد.»

بن کاردین گفت: رئیس جمهور مسئول خالی شدن وزارت امور خارجه از دیپلمات های ارشد و کارکشته ی وزارتخانه است. استعفای دیپلمات ها در واکنش به قرار گرفتن فردی در کاخ سفید اتفاق می افتد که علاقه ای به دیپلماسی ندارد و نتوانسته وزارت امور خارجه را آنگونه که باید تامین اعتبار کند. همچنین رکس تیلرسون نتوانست بودجه ای را که وزارت امور خارجه نیاز داشت از رئیس جمهور طلب کند و در این مسیر موثر واقع نشد و لذا وزارتخانه برای انجام ماموریتش با مشکل روبرو خواهد شد. وی درباره مرگ یکی دیگر از منتقدان پوتین، رئیس جمهور روسیه در لندن مدعی شد: این یکی دیگر از مواردی است که پوتین مسئول آن است و نشان از ادامه ی دخالت مسکو در اروپا و آمریکا دارد. دخالت روسیه در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز بخشی از همین اقدام ها بود. پوتین مجوز مرگ مخالفانش را صادر می کند، ما این را در روسیه شاهد بوده ایم، در اروپا نیز شاهد هستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما