شناسهٔ خبر: 24603223 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تحلیل‌ها و واکنش‌ها به برکناری تیلرسون

برکناری وزیر امور خارجه آمریکا از سوی رئیس‌جمهوری این کشور واکنش‌های فراوانی را در سطح بین‌المللی به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، عدم خشنودی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه اخراج شده دولت واشنگتن امری شناخته شده است و جانشین شدن مایک پامپئو، رئیس سیا در سمت وزیر امور خارجه از پاییز گذشته میلادی بر زبان‌ها افتاده بود.

برکناری نابهنگام تیلرسون چند ساعت پس از بازگشتش از سفر آفریقا و در آستانه مذاکرات ترامپ و رهبر کره شمالی کارشناسان سیاست خارجی را شگفت زده کرده است.

برخی منتقدان این مساله را مطرح کردند که اقداماتی عجیب و غریب در سیاست خارجی آمریکا رخ می‌دهد و سایرین به این مساله اشاره کردند که تیلرسونی که مدیر نفتی بدون سابقه قبلی سیاسی بوده است در وزارت خارجه آمریکا فردی به شدت نامحبوب بود.

منتقدان همچنین به این گمانه زنی پرداختند که مایک پامپئو یکی از اعضای سابق کنگره از کانزاس که به شدت مورد قبول ترامپ است می‌تواند فرد موثرتری باشد.

خبر مربوط به اخراج تیلرسون در توئیت ترامپ منتشر شد و این اخراج این نگرانی را در پی دارد که اوضاع کنونی در وزارت خارجه آمریکا که پیشتر با خروج یا ترک از سمت دیپلمات‌های آن همراه بود، بدتر هم می‌شود.

یان برمر، رئیس گروه اوراسیا که یک مرکز مشورتی است در پیامی توئیتری نوشت: تیلرسون فرد منفور دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا اما در سیاست خارجی حساس از کار برکنار شد. پامپئو اما در مورد ایران و کره شمالی بسیار عجیب رفتار خواهد کرد. روزهای چالش برانگیزی برای سیاره زمین وجود دارد.

با وجود خبر منتشر شده درباره برکناری تیلرسون و راه‌هایی در مواجهه با این وضعیت بسیاری از محافظه‌کارها بر این باورند که حضور پامپئو در سمت وزیر امور خارجه آمریکا یک فرصت مغتنم است.

جردن ساچپل، یکی از گزارشگران امنیت ملی در مرکز بازبینی محافظه‌کار در توئیتر خود نوشت: اخراج تیلرسون راه را برای محافظه‌کاران بیشتری برای ورود به دولت آمریکا باز می‌کند.

در همین حال مدافعان حقوق بشر که هرگز شیفته تیلرسون نبودند نسبت به حضور پامپئو در سمت وزارت خارجه هشدار دادند.

آنها همچنین نسبت به روی کار آمدن جینا هاسپل به عنوان رئیس جدید سیا هشدار دادند چراکه وی در بازجویی از مظنونان تروریستی در سال‌های پس از حملات ۱۱ سپتامبر نقش فعالی داشت.

اتحادیه آزادی مدنی آمریکا خانم هاسپل را شخصیت اصلی در یکی از فصل‌های "غیرقانونی و خجالت‌آور" تاریخ مدرن آمریکا نامیده است.

وینسنت وارن،‌ مدیر اجرایی مرکز حقوق قانون اساسی در بیانیه‌ای اعلام کرد: جینا هاسپل را برای تحت پیگرد قرار داد نه آنکه به وی ارتقای سمت دهند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از اخراج تیلرسون به دستور ترامپ پیامی مشوقانه در توئیت خود منتشر کرد.

هنوز واکنشی درباره اخراج تیلرسون از سوی کشورهای آسیایی منتشر نشده است.

در اروپا نیز به اقدام دولت ترامپ واکنش‌های گسترده‌ای شد به طوری که انریکه لتا،‌ نخست وزیر پیشین ایتالیا در توئیت خود در ارتباط با اخراج تیلرسون نوشت: این مساله باعث خنده بسیار می‌شود. برای من ترامپ بیش از گذشته ترسناک شده است.

مایکل راس، معاون وزیر امور خارجه آلمان نیز در توئیتر خود نوشت: اخراج رکس تیلرسون کمکی نمی‌کند.

این اخراج چند ساعت پس از آن صورت گرفت که تیلرسون بیانیه‌ای را درمورد مسمومیت جاسوس سابق روس در انگلیس با عامل اعصاب منتشر کرد.

تیلرسون حین پرواز از نیجریه به کیپ ورد پیش از بازگشت به‌ آمریکا به خبرنگاران گفته بود من واقعا نگران روسیه هستم. ما سال گذشته را تلاش بسیاری برای همکاری با یکدیگر کردیم تا مشکلات را حل کنیم اما پس از گذشت یکسال به آنچه که می‌خواستیم دست پیدا نکردیم.

برخی گمانه‌زنی‌ها وجود دارد مبنی بر اینکه انتقاد تیلرسون از روسیه ممکن است با اخراج وی همزمانی داشته باشد چراکه ترامپ از چنین انتقادهایی از روسیه امتناع کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز به مساله برکناری تیلرسون پرداخت و به طعنه گفت: آیا آنها با تغییر کارمندان در واشنگتن مقصر جلوه دادن روسیه را آغاز کردند؟

این در حالی است که مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند تصمیم برای برکناری تیلرسون پیش از اینها برنامه‌ریزی شده بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما