شناسهٔ خبر: 24603078 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مایک پومپئو از حاميان شکنجه و خشونت است

ديده بان حقوق بشر با انتقاد از معرفي مايک پومپئو به عنوان وزير خارجه آمريکا و جينا هاسپل به عنوان رئيس جديد سيا گفت اين دو از حامیان خشونت و شکنجه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل ازخبرگزاري اسپوتنيک ؛ سازمان ديده بان حقوق بشر مستقر در نيويورک با انتقاد از معرفي مايک پومپئو به عنوان وزير امور خارجه آمريکا و جينا هاسپل به عنوان رئيس جديد سيا گفت اين دو حمايت از خشونت و شکنجه را در کارنامه خود دارند و سناي آمريکا بايد جلوي اين انتصاب ها را بگيرد.
ديده بان حقوق بشر در بيانيه اي اعلام کرد سناي آمريکا بايد جلوي نامزدي مايک پومپئو براي تصدي وزارت خارجه آمريکا و جينا هاسپل براي تصدي رياست سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) را به خاطر تاريخچه آنها در حمايت از شکنجه بگيرد.
در اين بيانيه آمده است: با توجه به تاريخچه و کارنامه آنها و حمايت آنها از اقدامات خشونت آميز و نيز بکار بردن آن در خارج از کشور، سناي آمريکا بايد متقاعد شود که نامزدي هر دو را رد کند.
دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد که وي پومپئو رئيس کنوني سيا را جايگزين رکس تيلرسون وزير امور خارجه آمريکا کرده و جينا هاسپل معاون سيا را نيز جايگزين پومپئو و به عنوان رئيس سيا معرفي کرده است.
ديده بان حقوق بشر در ادامه بيانيه خود اعلام کرد پومپئو استفاده دولت آمريکا از روش هاي خشونت اميز بازجويي را تقبيح و محکوم نکرده است بنابراين اين سازمان هشدار مي دهد که ديدگاه هاي پومپئو اگر وي به عنوان وزير امور خارجه تاييد شود به جامعه بين المللي آسيب خواهد زد.
براساس گزارش روزنامه نيويورک تايمز، هاسپل نيز مسئوليت نظارت بر يک زنداني به نام ابوزبيده را که تنها در يک ماه 83 بار تحت شکنجه غرق مصنوعي قرار گرفته بود به عهد داشته است. اين درحالي است که بازجويان پس از شکنجه به اين نتيجه رسيدند که وي هيچ اطلاعات مفيدي نداشته است.
برخي گزارشها حاکي است هاسپل در سال 2002 و در دوره رياست جمهوري «جورج دبليو بوش» مسئوليت نظارت و سرپرستي يک زندان مخفي در تايلند را برعهده داشت که در آن، دو تن از زندانيان مظنون به عضويت در القاعده متحمل شکنجه هايي همچون غرق مصنوعي و ساير تکنيکهاي خشن بازجويي شدند. سپس جينا هاسپل سه سال بعد و در دوره رياست جمهوري جورج بوش دستور انهدام تمام ويدئوهاي ضبط شده از صحنه هاي شکنجه را صادر کرد.
سناي آمريکا قرار است در ماه آوريل جلسه استماع تاييد نامزدي پومپئو و هاسپل را برگزار کند.

نظر شما