شناسهٔ خبر: 24602542 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهر تأیید دوباره پای کارنامه آخوندی و ربیعی

تهران- ایرنا- روزنامه ایران در گزارشی، نوشت: طرح استیضاح علی ربیعی 126 رأی موافق، 124 رأی مخالف، 2 رأی ممتنع و یک رأی باطله داشت. استیضاح عباس آخوندی هم 92رأی موافق، 152 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع کسب کرد.

صاحب‌خبر -

در ادامه این گزارش آمده است: دولتی‌ها دیروز را با دست پر از بهارستان برگشتند. هیچ‌کدام از استیضاح‌های همزمان دو وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی نتوانست به‌جایی برسد و بدین ترتیب علی ربیعی و عباس آخوندی همچنان ساکن پاستور باقی ماندند. ماجرای استیضاح البته امروز هم ادامه خواهد داشت، تحلیلگران معتقدند استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی. با توجه به‌نتیجه جلسات دیروز مجلس به‌نظر نمی‌رسد به‌جایی برسد.

چه آنکه تعداد امضاهای استیضاح حجتی حتی به نصف امضای استیضاح‌های ربیعی و آخوندی هم نمی‌رسد. با این وضعیت بی‌سابقه‌ترین استیضاح‌های همزمان در مجلس احتمالاً کاملاً به نفع دولت تمام خواهد شد. آن هم در شرایطی که دیروز زمزمه‌ها برای انداختن حداقل یک وزیر در مجلس زیادتر شده بود. برخی از نمایندگان طیف مخالف دولت اینگونه استدلال می‌کردند که در هر شرایطی از سه وزیر استیضاح شده حداقل باید یک نفر برکنار شود تا‌ شأن مجلس حفظ گردد. جلسات دیروز در حالی برگزار شد که در زمان مشخص شدن بی‌نتیجه بودن استیضاح وزیر دوم، برخی از نمایندگان اصولگرا در مجلس حاشیه‌هایی را بر سر طرح سؤال از رئیس جمهوری به راه انداختند و حتی چند نفر از این نمایندگان همچون مجتبی ذوالنور، احد آزادیخواه، نقوی حسینی و قاضی‌پور برای دقایقی در جایگاه هیأت رئیسه روی زمین نشستند و دست به تحسن زدند. به نظر می‌رسید آگاهی این نمایندگان از بی‌نتیجه ماندن طرح‌های همزمان استیضاح مشوق آنها برای فشار مجدد جهت طرح سؤال از رئیس جمهوری بود.

**جلسه استیضاح علی ربیعی
هر چند کم رمق شروع شد اما از نیمه آن و جایی که دفاعیه اول وزیر تمام شد و نوبت به دو مخالف آخر او رسید، به یکباره تنور جلسه مجلس داغ شد و تا آخر هم داغ ماند. در جلسه دیروز مجموعا 8 نماینده یعنی قسیم عثمانی، ابوالفضل حسن بیگی، حسین مقصودی، شهاب نادری، محمود نگهبان سلامی، فریدون حسنوند، محمدرضا‌پور ابراهیمی و غلامرضا تاجگردون علیه او و در موافقت با استیضاح ایراد نطق کردند. از این جمع 3 نفر اصلاح‌طلب و 5 نفر اصولگرا محسوب می‌شوند. در مقابل هم دو نماینده اصولگرا و اصلاح‌طلب به دفاع از ربیعی پرداختند؛ جهانبخش محبی نیا و مصطفی کواکبیان.

**شروع موافقت با استیضاح با نطق 6 نماینده
محمدقسیم عثمانی، به‌عنوان نخستین موافق استیضاح در صحن علنی گفت: ربیعی وزارت رفاه اجتماعی را به وزارت تبعیض اجتماعی تبدیل کرده است و سرمایه‌های صندوق تأمین اجتماعی را وجه‌المصالحه سیاسی، جناحی و باندی کرده است. حسین مقصودی، نماینده سبزوار نیز در موافقت با استیضاح با اشاره به لایه‌های پایین جامعه گفت: وضعیت این صاحبان انقلاب خوب نیست، متأسفانه احوال و اوضاع این گروه‌ها سبب بی‌اعتمادی آنها به نظام شده است که پیامدهای منفی در پی خواهد داشت.

ابوالفضل حسن بیگی نیز که نطق داغ و پر حرارتی در موافقت با این استیضاح داشت، گفت: متأسفانه آقای ربیعی بر اساس فشارها طی چند سال گذشته در مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باقی مانده است. شهاب نادری دیگر نماینده‌ای بود که در موافقت با این استیضاح با تأکید بر اینکه 80 درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند، گفت: یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال اختصاص دادند ولی وزیر کار هیچ اقدامی را انجام نداد و کشور را معطل خود و معاونانش کرد.

محمود نگهبان سلامی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز اظهار داشت: وزیر بیشتر از کارگران به‌عنوان ابزاری برای خواسته‌های شخصی و برای بقای خود استفاده می‌کند، مخصوصاً در روزهای اخیر شاهد پیامک‌هایی بودیم مبنی بر اینکه در صورت استیضاح وزیر کارگران در مقابل مجلس یا مکان‌های دیگر حضور پیدا می‌کنند.

محمد حسین فرهنگی هم در تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح ربیعی گفت: در ابتدای آغاز به کار آقای ربیعی به‌دلیل سوابق و اطلاعاتی که این روزها درخصوص ایشان بر آن تأکید می‌شود، از وی حمایت کردم و احساس ما این بود که ایشان خواهد توانست در این مجموعه بسیار گسترده و مهم، از لحاظ تولید و صنعت و حمایت‌هایی که به صورت قانونی وجود دارد، موفق باشد، اما با گذشت چند سال که وزارت تعاون مکلف شده بود بدهی‌های خود به سازمان‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی را تسویه کند، متوجه شدیم آقای ربیعی در عمل توانایی انجام کار را نداشت.

نهایتاً در نخستین دور از نطق موافقان استیضاح این فریدون حسنوند بود که پشت تریبون رفت و با بیان اینکه بی‌اعتنایی ربیعی به کارگران ما را مجبور به استیضاح کرد، گفت: با مظلومیت نمایی می‌خواهید وزیر بمانید اما بدانید این منصب از ما و شما می‌گذرد بنابراین به‌ناتوانی خود اعتراف کنید و استعفا دهید.

**دفاع اول ربیعی: فقرزدایی 20 سال برنامه نیاز دارد
بعد از این نوبت به نخستین قسمت از دفاعیات وزیر کار رسید. ربیعی گفت: متأسفم که کارکردهای اجتماعی این وزارتخانه به مجموعه‌ای مانند شستا یا برخی از مجموعه‌های اقتصادی آن هم به شکل اغراق‌آمیز تقلیل پیدا کرده است. این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به شلوغی‌های اخیر کشور در برخی شهرها تصریح کرد: بنده آمارهای مختلفی از میزان فقر، بیکاری، خشکسالی و میزان اشتغال و همچنین انواع و اقسام شاخص‌ها را آماده کرده بودم، غالب کسانی که دستگیر شده بودند شغل داشتند، در این رابطه باید بدانیم اتفاقات بزرگتری رخ داده و آنها آژیری برای کشور بود.

ربیعی با بیان اینکه ما سیاست‌های فقرزدایی را در دولت به پیش برده‌ایم، افزود: فقرزدایی 20 سال برنامه نیاز دارد و با پاشیدن پول حل نخواهد شد همان طور که اشتغال با پاشیدن پول حل نخواهد شد. وی با اشاره به صندوق‌های در اختیار وزارتخانه گفت که این وزارتخانه در مجموع 1.4 درصد اقتصاد کشور را دارد . وی با اشاره به شرکت‌های واگذار شده به وزارت در دوره‌های گذشته ادامه داد: مگر این شرکت‌ها را وزیر رفاه تحویل گرفت و مگر ما با اجبار گفتیم به ما کشتیرانی بدهید. این یک سیاست غلطی بود که زمانی که در گذشته واگذار شد هیچ کس فریاد نزد.

ربیعی ادامه داد: می‌خواهیم از بنگاه‌های کم‌بازده خارج شویم، روز دفاع خود نیز گفتم که می‌خواهم قفل و زنجیر شرکت‌ها را از پای شرکت‌های رفاهی جدا کنم. وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: وزارتخانه من وظیفه کاهش فقر و نابرابری، ایجاد عدالت از طریق اشتغال خرد، اجرای سیاست‌های حول و حوش آموزش‌ها، مهارت و توانمندسازی مردم را دارد و شرکت‌ها بخش کوچکی از وظایفش به شمار می‌آید، درواقع در زمینه کاهش ریسک زندگی نیز مسئولیت دارد ولذا ما در اینجا نه تنها ناموفق عمل نکردیم بلکه با توجه به شرایط موجود و فشارهای محیطی حتی حرکت سالمی نیز داشته‌ایم.

وی افزود: به موجب بیمه همگانی 11 هزار فقیر و حاشیه‌نشین شهری و کارگران بیمه شدند و به همت این وزارتخانه طرح تحول سلامت با همه انتقادات و خلأها ادامه یافت. وی معتقد است در دوره تصدی وی بر وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیکترین دوره به گفت‌و‌گوی میان کارگر و کارفرماست به نوعی که گفت‌وگوی اجتماعی مسالمت‌آمیز تحقق پیدا کرده، همچنین 55 درصد تشکل‌های کارگری افزایش یافته و نهادهای خیر جمعی و گفتمان خیر جمعی نیز ساماندهی شده است.

**موافقت‌های فراجناحی
بعد از این نوبت به دو مخالف استیضاح رسید؛ کواکبیان اصلاح‌طلب و محبی نیا اصولگرا. جهانبخش محبی‌نیا در مخالفت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: وزرای سابق را با آقای ربیعی مقایسه کنید آنها نیز مسئول تأمین رفاه و تعاون بودند؛ سرور گرانقدر می‌فرمایند 6 ماه برای رسیدن به نقطه اپتیمم اشتغال، اصلاح مدیریت و برخورد با مفاسد کافی نیست؟ قطعا 6 ماه کم است.

عضو فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه صحبت‌های من چتر حمایتی برای تنبلی وزیر نیست، گفت: ربیعی فرزند خانواده‌ای‌ است که فقر را در آغوش گرفته است من 40 سال است ایشان را می‌شناسم حتی ایشان یکبار به شورای عالی امنیت ملی از من شکایت کردند که بنده محکوم نشدم. مصطفی کواکبیان هم در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح علل موافقت خود با روند فعالیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارتخانه‌ای که آقای ربیعی در اختیار دارد سه بخش اقتصادی، اجتماعی و خدماتی را در بر می‌گیرد که از این سه بخش 20 درصد به انجام مأموریت‌های اقتصادی و 80 درصد به انجام مأموریت‌های اجتماعی و خدماتی می‌پردازند.

**آخرین مخالف‌ها از چپ و راست
از اینجا به بعد بود که فضای جلسه گرم و گرم‌تر شد؛ از جایی که نوبت به دو ناطق آخر موافق استیضاح رسید؛ غلامرضا تاجگردون و محمدرضا‌ پورابراهیمی، رؤسای دو کمیسیون اقتصادی مجلس یعنی برنامه و بودجه و اقتصاد. اولی از جناح اصلاح‌طلب و دومی از جریان اصولگرا. حالا این چهره‌ها از این دو طیف بر سر استیضاح وزیر کار به‌هم رسیده بودند. غلامرضا تاجگردون در تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 4 سال و 6 ماه پیش ما با تو همراه بودیم تا خوب کار کنی و بخشی از برنامه‌هایی را که امروز به آنها اشاره کردی را اجرا کنی، اضافه کرد: حال حاضر را رها و بسیاری از بخش‌های مهم مملکت را معطل تصمیمات خود کرده‌اید.

وی با تأکید بر اینکه بانک رفاه کارگران را ذلیل و بانک‌های دیگر را اجیر کرده‌اید تا حق کارگر مظلوم را پرداخت کنند، عنوان کرد: من امروز آدم لاریجانی نیستم، در بین امیدی‌ها و هم‌حزبی‌های من نگویید اینها مأمور لاریجانی هستند؛ نروید در بین پایداری‌ها بگویید اینها مأمور روحانی هستند تا مرا بیندازند. من و دیگر استیضاح‌کنندگان نمایندگان مردم و وامدار قسمی هستیم که ادا کرده‌ایم. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: من نماینده مردمی هستم که جنازه آنها هنوز بالای قله دنا است، هیچ یک از دولت حاضر به عذرخواهی نشد.

نماینده گچساران در مجلس دهم بیان داشت: روز اول حادثه هواپیما به مرکز هواشناسی رفتیم، سازمان هواشناسی توضیح فنی و گزارش مکتوب داد و تمام وزیران پیام دادند که مستندات را داریم، کارشناس مظلوم که می‌دانم بعد از صحبت‌های من چه بلایی سرش می‌آید، گزارش را داخل پوشه من گذاشت و گفت می‌داند دیگر این گزارش به دست ما نخواهد رسید.

وی گفت: من نخستین نفری بودم که به رئیس بیمه ایران زنگ زده‌ام و گفتم می‌دانم هواپیما ATR بیمه نیست خواهش می‌کنم برای حقوق بیمه گر آن عزیزان اعلام نکنید و بیمه مجدد کنید، به رئیس شرکت هواپیمایی آسمان زنگ زدم و خواهش کردم که موضوع را پیگیری کنند، شما حتی هواپیمایتان را بیمه نکردید.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی هم در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیش‌بینی‌هایی در گذشته در صحن علنی مجلس در خصوص معرفی آقای علی ربیعی به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمان معرفی ایشان به‌عنوان وزیر پیشنهادی در دولت یازدهم داشتم که براساس آن اعلام کردم آقای ربیعی با توجه به ویژگی‌ها و مأموریت‌های این وزارتخانه مهم و اساسی که باید پیشانی حرکت اقتصادی کشور باشد، برای تصدی این پست مناسب نیستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده امروز عملکرد بیش از 4 سال آقای علی ربیعی مناسب نبوده و وضعیت اسفباری در شرایط اقتصادی وجود دارد. پورابراهیمی ادامه داد: ما امروز تصدی مهم‌ترین وزارتخانه اقتصادی کشور را که بعضاً و اشتباهاً وزارت تعاون، کار و رفاه به مفهوم اجتماعی از ادبیات اجتماعی استفاده می‌کنیم به جای اینکه در اختیار فردی اقتصاددان قرار داده و به جای اینکه بتوانیم آن را به‌شکلی مدیریت کنیم که در حوزه فعالیت‌ها و مأموریت‌هایش به نحو احسن انجام شود در اختیار فردی قرار داده‌ایم که عمدتاً در حوزه روابط کار، قانون کار و مجموعه وزارت سابق کار فعالیت می‌کند.

**افشاگری‌های ربیعی در نوبت آخر دفاعیات
علی ربیعی همچنین در بخش پایانی صحبت‌هایش خطاب به پورابراهیمی تصریح کرد: خوشحالم شما و آقای تاجگردون با هم متحد شدید، من فردی را در بانک پاسارگاد گذاشته بودم، شما به من گفتید چرا آدم تاجگردون را در پاسارگاد گذاشتید؟! در حالی که این چنین نیز نبود. وی افزود: من فردی را اخراج کردم و پرونده‌اش را به دادگاه دادم، چرا که ساختمانی که ارزش آن 3 میلیارد تومان است 2 میلیارد تومان اجاره کرده است و 12 و نیم میلیارد تومان در آن هزینه کرده است و وقتی که تشر رفتم به او، مبلغ شد 2 و نیم میلیارد تومان اما همین آقا فراخوان نه به ربیعی راه انداخته است! و در مجلس می‌پلکد.

اسم وی را به هیأت رئیسه مجلس می‌دهم تا مشخص شود. ربیعی در بخش دیگری با تأکید براینکه اگر از جناح چپ استخدام کنم می‌گویند؛ همه را از جناح چپ استخدام کرده، اگر از هر دو جناح استخدام کنیم می‌گویند؛ شرکت سهامی شده است، اگر کنار افراد غمخواری کنیم، می‌گویند؛ چرا غمخواری کرده یا نکرده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اینجا وزیری می‌خواهد که بتواند جامعه شناسی اجتماعی، اقتصاد اجتماعی و روانشناسی اجتماعی بداند، ادامه داد: در این وزارتخانه مددکار داریم، هواپیمای آسمان و بیمه ملت داریم.

بعد از این بود که با رأی‌گیری نمایندگان علی ربیعی همچنان وزیر باقی ماند و استیضاح او 126 رأی موافق، 124 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع آورد. یک رأی هم باطله اعلام شد.

**مخالفان آخوندی چه گفتند
روز خوش پاستورنشینان در بهارستان، در نوبت دوم جلسه دیروز هم ادامه یافت و عباس آخوندی یک بار دیگر از مجلس رأی اعتماد گرفت. حالا با این رأی او رکورددار رأی مجلس در ترکیب دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. آخوندی در مجموع 5 بار توانسته موافقت مجلس با خودش را جلب کند؛ دو بار در رأی اعتماد کابینه در سال‌های 92 و 96 و سه بار هم در استیضاح‌های سال‌های 94، 95 و 96. جلسه نوبت عصر دیروز آن‌طوری که از قبل به نظر می‌رسید داغ و پرحرارت نشد. نه استیضاح‌کنندگان حمله جدی به وزیر راه داشتند و نه به تبع آن او مجبور شد برای ماندنش در ترکیب کابینه دفاع پرحرارتی از خود انجام دهد.

ترکیب ناطقان موافق استیضاح عباس آخوندی را در جلسه دیروز 8 نماینده شامل علیرضا بیگی، نادر قاضی‌پور، احد آزادی خواه، احمد مرادی، محمد قسیم عثمانی، عدل هاشمی‌پور، داریوش اسماعیلی و احمد امیرآبادی فراهانی تشکیل می‌دادند. نمایندگانی که همگی از طیف اصولگرای مجلس محسوب می‌شوند. در مقابل هم سید احسن علوی از نمایندگان اصولگرا و الیاس حضرتی از اصلاح‌طلبان مجلس به دفاع از وزیر راه و شهرسازی پرداختند.

علیرضا بیگی نخستین نماینده‌ای بود که برای موافقت با استیضاح عباس آخوندی پشت تریبون رفت. او گفت: متأسفانه به‌طور متعدد شواهد و قرائن مختلفی بروز پیدا می‌کند که ناتوانی و عدم کارآمدی وزارت راه و شهرسازی را اثبات می‌کند. این عدم کارآمدی سبب نابودی جان و مال مردم شده است. پس از او نادر قاضی‌پور با اشاره به‌ سوانح رخ داده اخیر گفت: کارنامه آخوندی آغشته به خون کسانی است که قربانی بی‌تدبیری مدیران‌شان شدند و نباید به وزیر اجازه ادامه کار داد. احد آزادیخواه، دیگر نماینده مخالف عباس آخوندی هم از عدم تحویل کامل 200 فروند ایرباس، بوئینگ و ATR انتقاد کرد و گفت: تاکنون تنها 7 فروند به دست ما رسیده و سایر هواپیماها هنوز نیامده است. نماینده مخالف بعدی وزیر راه احمد مرادی بود که تأکید می‌کرد: آخوندی مردم را فدای سوء مدیریت خود کرده است. همچنین قسیم عثمانی نیز با انتقاد از عدم توزیع متوازن اعتبارات در بخش راه معتقد بود: جاده‌های کشور به قتلگاه مردم تبدیل شده است.

در نوبت دوم فرصتی که به موافقان استیضاح داده شد هم داریوش اسماعیلی و احمد امیرآبادی فراهانی پشت تریبون رفتند. داریوش اسماعیلی با بیان اینکه استیضاح آخوندی حزبی و شخصی نیست، گفت: علی‌رغم تعهد وزیر راه در ابتدای دولت جدید، وی اشتباهات گذشته را پرشتاب‌تر تکرار کرد. اما تنها نطقی از مخالفان که همراه با حرارت ایراد شد و توانست قدری فضای مجلس را متوجه خود کند، آخرین نطقی بود که توسط احمد امیرآبادی فراهانی انجام شد. نطقی که البته این نماینده اصولگرا در آن به صراحت اعلام کرد امیدی به رأی آوردن استیضاح ندارد. احمد امیرآبادی با بیان اینکه پیامکی برای نمایندگان ارسال شده که به آخوندی رأی دهند به همین دلیل امیدی به نتیجه‌بخش بودن استیضاح ندارم، گفت: انتظار داشتم دوستان امیدی تا آخر پای استیضاح باقی بمانند ولی امروز در حمایت استیضاح صحبت نکردند. حال ما ماندیم و کیان (اشاره‌ای به فرمانده جنگی در فیلم مختارنامه)، پشت‌مان را خالی کردند و عقب‌نشینی کردند.

امیرآبادی همچنین با قرائت نامه‌ای از جابر انصاری خطاب به عباس آخوندی، گفت: در این نامه گردش کار آقای جابر انصاری در تاریخ 24/12/94 و به شماره 9.136.820 از وزیر راه و شهرسازی خواسته است موافقت کند تا تعدادی آپارتمان به قضات داده شود تا هوای وزیر راه و شهرسازی را در دستگاه قضا داشته باشند. بنده امسال با برخی از آنها تماس گرفتم تا صحت این مسأله را جویا شوم. آنان گفتند قبل از عید 96 به ما این پیشنهاد را دادند، ما گفتیم شرافت ما بالاتر از آپارتمان و نظایر آن است و آنها را قبول نکردیم.

**مدافعان آخوندی چه گفتند
دو مدافع وزیر و مخالف استیضاح هم در جلسه دیروز به دفاع از عملکرد عباس آخوندی پرداختند. سید احسن علوی مشکلات کنونی وزارت راه و شهرسازی را ناشی از خطای استراتژیک در تجمیع وزارتخانه‌ها دانست که رفع آنها از طریق ابروزیر نیز امکان‌پذیر نیست.

علوی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: باید یک بار از خود بپرسیم براستی همه این مشکلات واقعاً به یک وزیر و وزارتخانه مربوط می‌شود؟ ما چه کرده‌ایم؟ چطور شد که در دوره‌های قبل 3 وزارتخانه را تجمیع کردیم که هیچ ابروزیری نمی‌تواند مشکلاتش را حل کند، این خطای استراتژیک را چه کسی انجام داده است؟ علوی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی برای حفظ وضعیت موجود در سال آینده به 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد این در حالی است که دولت تنها 5 هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی کرده است. وی افزود: در کشورهای توسعه یافته 6 درصد هزینه‌های راه‌سازی هزینه تعمیر و نگهداری جاده‌ها بوده و در کشورهای نیمه توسعه یا توسعه یافته 4 درصد اما در ایران زیر نیم درصد است چطور می‌توان جاده‌ها و سیستم فرسوده را بازسازی و تعمیر کرد.

در همین حال الیاس حضرتی هم در نطق خود گفت: زمانی که وزارت راه با بودجه عمرانی صفر روبه‌رو بود، آخوندی توانست با استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری خارجی جذب سرمایه کند. وی در ادامه استیضاح 3 وزیر با یکدیگر در مجلس را بی‌سابقه دانست و افزود: این قضیه باعث شد کار استیضاح از روال خارج شود همچنین زمان مطرح شدن استیضاح اشتباه بود چرا که استیضاح وزیر راه و شهرسازی در ایام پیش از نوروز همانند استیضاح وزیر آموزش و پرورش در آستانه مهرماه است. حضرتی ادامه داد: وزیری که در وزارتخانه خود اقدامات اساسی انجام داده است را نباید تنبیه کرد، زمانی پیمانکاری 200 میلیارد تومان از وزارت راه و ترابری طلب داشت و برای دریافت چک خود با چک 20 میلیون تومانی مواجه شد که این اتفاق موجب مرگ این پیمانکار شد.

هم‌اکنون با افزایش بودجه راه و شهرسازی و عمرانی توانسته بر این مشکلات فائق آید لذا به کدامین گناه باید استیضاح شود. این نماینده مجلس دهم با تأکید بر اینکه آقای آخوندی پرچم‌دار نوسازی ناوگان هوایی است، افزود: وی قرارداد خرید بیش از 100 هواپیما را در دنیایی که امریکا و عربستان سعودی امکانات خود را علیه جمهوری اسلامی بسیج کرده‌اند، منعقد کرده است، این وزیر لایق تشویق است نه تنبیه.

*منبع: روزنامه ایران؛ 1396،12،23
**گروه اطلاع رسانی**1699**2002

انتهای پیام /*

در ادامه این گزارش آمده است: دولتی‌ها دیروز را با دست پر از بهارستان برگشتند. هیچ‌کدام از استیضاح‌های همزمان دو وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی نتوانست به‌جایی برسد و بدین ترتیب علی ربیعی و عباس آخوندی همچنان ساکن پاستور باقی ماندند. ماجرای استیضاح البته امروز هم ادامه خواهد داشت، تحلیلگران معتقدند استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی. با توجه به‌نتیجه جلسات دیروز مجلس به‌نظر نمی‌رسد به‌جایی برسد.

چه آنکه تعداد امضاهای استیضاح حجتی حتی به نصف امضای استیضاح‌های ربیعی و آخوندی هم نمی‌رسد. با این وضعیت بی‌سابقه‌ترین استیضاح‌های همزمان در مجلس احتمالاً کاملاً به نفع دولت تمام خواهد شد. آن هم در شرایطی که دیروز زمزمه‌ها برای انداختن حداقل یک وزیر در مجلس زیادتر شده بود. برخی از نمایندگان طیف مخالف دولت اینگونه استدلال می‌کردند که در هر شرایطی از سه وزیر استیضاح شده حداقل باید یک نفر برکنار شود تا‌ شأن مجلس حفظ گردد. جلسات دیروز در حالی برگزار شد که در زمان مشخص شدن بی‌نتیجه بودن استیضاح وزیر دوم، برخی از نمایندگان اصولگرا در مجلس حاشیه‌هایی را بر سر طرح سؤال از رئیس جمهوری به راه انداختند و حتی چند نفر از این نمایندگان همچون مجتبی ذوالنور، احد آزادیخواه، نقوی حسینی و قاضی‌پور برای دقایقی در جایگاه هیأت رئیسه روی زمین نشستند و دست به تحسن زدند. به نظر می‌رسید آگاهی این نمایندگان از بی‌نتیجه ماندن طرح‌های همزمان استیضاح مشوق آنها برای فشار مجدد جهت طرح سؤال از رئیس جمهوری بود.

**جلسه استیضاح علی ربیعی
هر چند کم رمق شروع شد اما از نیمه آن و جایی که دفاعیه اول وزیر تمام شد و نوبت به دو مخالف آخر او رسید، به یکباره تنور جلسه مجلس داغ شد و تا آخر هم داغ ماند. در جلسه دیروز مجموعا 8 نماینده یعنی قسیم عثمانی، ابوالفضل حسن بیگی، حسین مقصودی، شهاب نادری، محمود نگهبان سلامی، فریدون حسنوند، محمدرضا‌پور ابراهیمی و غلامرضا تاجگردون علیه او و در موافقت با استیضاح ایراد نطق کردند. از این جمع 3 نفر اصلاح‌طلب و 5 نفر اصولگرا محسوب می‌شوند. در مقابل هم دو نماینده اصولگرا و اصلاح‌طلب به دفاع از ربیعی پرداختند؛ جهانبخش محبی نیا و مصطفی کواکبیان.

**شروع موافقت با استیضاح با نطق 6 نماینده
محمدقسیم عثمانی، به‌عنوان نخستین موافق استیضاح در صحن علنی گفت: ربیعی وزارت رفاه اجتماعی را به وزارت تبعیض اجتماعی تبدیل کرده است و سرمایه‌های صندوق تأمین اجتماعی را وجه‌المصالحه سیاسی، جناحی و باندی کرده است. حسین مقصودی، نماینده سبزوار نیز در موافقت با استیضاح با اشاره به لایه‌های پایین جامعه گفت: وضعیت این صاحبان انقلاب خوب نیست، متأسفانه احوال و اوضاع این گروه‌ها سبب بی‌اعتمادی آنها به نظام شده است که پیامدهای منفی در پی خواهد داشت.

ابوالفضل حسن بیگی نیز که نطق داغ و پر حرارتی در موافقت با این استیضاح داشت، گفت: متأسفانه آقای ربیعی بر اساس فشارها طی چند سال گذشته در مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باقی مانده است. شهاب نادری دیگر نماینده‌ای بود که در موافقت با این استیضاح با تأکید بر اینکه 80 درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند، گفت: یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال اختصاص دادند ولی وزیر کار هیچ اقدامی را انجام نداد و کشور را معطل خود و معاونانش کرد.

محمود نگهبان سلامی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز اظهار داشت: وزیر بیشتر از کارگران به‌عنوان ابزاری برای خواسته‌های شخصی و برای بقای خود استفاده می‌کند، مخصوصاً در روزهای اخیر شاهد پیامک‌هایی بودیم مبنی بر اینکه در صورت استیضاح وزیر کارگران در مقابل مجلس یا مکان‌های دیگر حضور پیدا می‌کنند.

محمد حسین فرهنگی هم در تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح ربیعی گفت: در ابتدای آغاز به کار آقای ربیعی به‌دلیل سوابق و اطلاعاتی که این روزها درخصوص ایشان بر آن تأکید می‌شود، از وی حمایت کردم و احساس ما این بود که ایشان خواهد توانست در این مجموعه بسیار گسترده و مهم، از لحاظ تولید و صنعت و حمایت‌هایی که به صورت قانونی وجود دارد، موفق باشد، اما با گذشت چند سال که وزارت تعاون مکلف شده بود بدهی‌های خود به سازمان‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی را تسویه کند، متوجه شدیم آقای ربیعی در عمل توانایی انجام کار را نداشت.

نهایتاً در نخستین دور از نطق موافقان استیضاح این فریدون حسنوند بود که پشت تریبون رفت و با بیان اینکه بی‌اعتنایی ربیعی به کارگران ما را مجبور به استیضاح کرد، گفت: با مظلومیت نمایی می‌خواهید وزیر بمانید اما بدانید این منصب از ما و شما می‌گذرد بنابراین به‌ناتوانی خود اعتراف کنید و استعفا دهید.

**دفاع اول ربیعی: فقرزدایی 20 سال برنامه نیاز دارد
بعد از این نوبت به نخستین قسمت از دفاعیات وزیر کار رسید. ربیعی گفت: متأسفم که کارکردهای اجتماعی این وزارتخانه به مجموعه‌ای مانند شستا یا برخی از مجموعه‌های اقتصادی آن هم به شکل اغراق‌آمیز تقلیل پیدا کرده است. این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به شلوغی‌های اخیر کشور در برخی شهرها تصریح کرد: بنده آمارهای مختلفی از میزان فقر، بیکاری، خشکسالی و میزان اشتغال و همچنین انواع و اقسام شاخص‌ها را آماده کرده بودم، غالب کسانی که دستگیر شده بودند شغل داشتند، در این رابطه باید بدانیم اتفاقات بزرگتری رخ داده و آنها آژیری برای کشور بود.

ربیعی با بیان اینکه ما سیاست‌های فقرزدایی را در دولت به پیش برده‌ایم، افزود: فقرزدایی 20 سال برنامه نیاز دارد و با پاشیدن پول حل نخواهد شد همان طور که اشتغال با پاشیدن پول حل نخواهد شد. وی با اشاره به صندوق‌های در اختیار وزارتخانه گفت که این وزارتخانه در مجموع 1.4 درصد اقتصاد کشور را دارد . وی با اشاره به شرکت‌های واگذار شده به وزارت در دوره‌های گذشته ادامه داد: مگر این شرکت‌ها را وزیر رفاه تحویل گرفت و مگر ما با اجبار گفتیم به ما کشتیرانی بدهید. این یک سیاست غلطی بود که زمانی که در گذشته واگذار شد هیچ کس فریاد نزد.

ربیعی ادامه داد: می‌خواهیم از بنگاه‌های کم‌بازده خارج شویم، روز دفاع خود نیز گفتم که می‌خواهم قفل و زنجیر شرکت‌ها را از پای شرکت‌های رفاهی جدا کنم. وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: وزارتخانه من وظیفه کاهش فقر و نابرابری، ایجاد عدالت از طریق اشتغال خرد، اجرای سیاست‌های حول و حوش آموزش‌ها، مهارت و توانمندسازی مردم را دارد و شرکت‌ها بخش کوچکی از وظایفش به شمار می‌آید، درواقع در زمینه کاهش ریسک زندگی نیز مسئولیت دارد ولذا ما در اینجا نه تنها ناموفق عمل نکردیم بلکه با توجه به شرایط موجود و فشارهای محیطی حتی حرکت سالمی نیز داشته‌ایم.

وی افزود: به موجب بیمه همگانی 11 هزار فقیر و حاشیه‌نشین شهری و کارگران بیمه شدند و به همت این وزارتخانه طرح تحول سلامت با همه انتقادات و خلأها ادامه یافت. وی معتقد است در دوره تصدی وی بر وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیکترین دوره به گفت‌و‌گوی میان کارگر و کارفرماست به نوعی که گفت‌وگوی اجتماعی مسالمت‌آمیز تحقق پیدا کرده، همچنین 55 درصد تشکل‌های کارگری افزایش یافته و نهادهای خیر جمعی و گفتمان خیر جمعی نیز ساماندهی شده است.

**موافقت‌های فراجناحی
بعد از این نوبت به دو مخالف استیضاح رسید؛ کواکبیان اصلاح‌طلب و محبی نیا اصولگرا. جهانبخش محبی‌نیا در مخالفت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: وزرای سابق را با آقای ربیعی مقایسه کنید آنها نیز مسئول تأمین رفاه و تعاون بودند؛ سرور گرانقدر می‌فرمایند 6 ماه برای رسیدن به نقطه اپتیمم اشتغال، اصلاح مدیریت و برخورد با مفاسد کافی نیست؟ قطعا 6 ماه کم است.

عضو فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه صحبت‌های من چتر حمایتی برای تنبلی وزیر نیست، گفت: ربیعی فرزند خانواده‌ای‌ است که فقر را در آغوش گرفته است من 40 سال است ایشان را می‌شناسم حتی ایشان یکبار به شورای عالی امنیت ملی از من شکایت کردند که بنده محکوم نشدم. مصطفی کواکبیان هم در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح علل موافقت خود با روند فعالیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارتخانه‌ای که آقای ربیعی در اختیار دارد سه بخش اقتصادی، اجتماعی و خدماتی را در بر می‌گیرد که از این سه بخش 20 درصد به انجام مأموریت‌های اقتصادی و 80 درصد به انجام مأموریت‌های اجتماعی و خدماتی می‌پردازند.

**آخرین مخالف‌ها از چپ و راست
از اینجا به بعد بود که فضای جلسه گرم و گرم‌تر شد؛ از جایی که نوبت به دو ناطق آخر موافق استیضاح رسید؛ غلامرضا تاجگردون و محمدرضا‌ پورابراهیمی، رؤسای دو کمیسیون اقتصادی مجلس یعنی برنامه و بودجه و اقتصاد. اولی از جناح اصلاح‌طلب و دومی از جریان اصولگرا. حالا این چهره‌ها از این دو طیف بر سر استیضاح وزیر کار به‌هم رسیده بودند. غلامرضا تاجگردون در تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 4 سال و 6 ماه پیش ما با تو همراه بودیم تا خوب کار کنی و بخشی از برنامه‌هایی را که امروز به آنها اشاره کردی را اجرا کنی، اضافه کرد: حال حاضر را رها و بسیاری از بخش‌های مهم مملکت را معطل تصمیمات خود کرده‌اید.

وی با تأکید بر اینکه بانک رفاه کارگران را ذلیل و بانک‌های دیگر را اجیر کرده‌اید تا حق کارگر مظلوم را پرداخت کنند، عنوان کرد: من امروز آدم لاریجانی نیستم، در بین امیدی‌ها و هم‌حزبی‌های من نگویید اینها مأمور لاریجانی هستند؛ نروید در بین پایداری‌ها بگویید اینها مأمور روحانی هستند تا مرا بیندازند. من و دیگر استیضاح‌کنندگان نمایندگان مردم و وامدار قسمی هستیم که ادا کرده‌ایم. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: من نماینده مردمی هستم که جنازه آنها هنوز بالای قله دنا است، هیچ یک از دولت حاضر به عذرخواهی نشد.

نماینده گچساران در مجلس دهم بیان داشت: روز اول حادثه هواپیما به مرکز هواشناسی رفتیم، سازمان هواشناسی توضیح فنی و گزارش مکتوب داد و تمام وزیران پیام دادند که مستندات را داریم، کارشناس مظلوم که می‌دانم بعد از صحبت‌های من چه بلایی سرش می‌آید، گزارش را داخل پوشه من گذاشت و گفت می‌داند دیگر این گزارش به دست ما نخواهد رسید.

وی گفت: من نخستین نفری بودم که به رئیس بیمه ایران زنگ زده‌ام و گفتم می‌دانم هواپیما ATR بیمه نیست خواهش می‌کنم برای حقوق بیمه گر آن عزیزان اعلام نکنید و بیمه مجدد کنید، به رئیس شرکت هواپیمایی آسمان زنگ زدم و خواهش کردم که موضوع را پیگیری کنند، شما حتی هواپیمایتان را بیمه نکردید.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی هم در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیش‌بینی‌هایی در گذشته در صحن علنی مجلس در خصوص معرفی آقای علی ربیعی به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمان معرفی ایشان به‌عنوان وزیر پیشنهادی در دولت یازدهم داشتم که براساس آن اعلام کردم آقای ربیعی با توجه به ویژگی‌ها و مأموریت‌های این وزارتخانه مهم و اساسی که باید پیشانی حرکت اقتصادی کشور باشد، برای تصدی این پست مناسب نیستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده امروز عملکرد بیش از 4 سال آقای علی ربیعی مناسب نبوده و وضعیت اسفباری در شرایط اقتصادی وجود دارد. پورابراهیمی ادامه داد: ما امروز تصدی مهم‌ترین وزارتخانه اقتصادی کشور را که بعضاً و اشتباهاً وزارت تعاون، کار و رفاه به مفهوم اجتماعی از ادبیات اجتماعی استفاده می‌کنیم به جای اینکه در اختیار فردی اقتصاددان قرار داده و به جای اینکه بتوانیم آن را به‌شکلی مدیریت کنیم که در حوزه فعالیت‌ها و مأموریت‌هایش به نحو احسن انجام شود در اختیار فردی قرار داده‌ایم که عمدتاً در حوزه روابط کار، قانون کار و مجموعه وزارت سابق کار فعالیت می‌کند.

**افشاگری‌های ربیعی در نوبت آخر دفاعیات
علی ربیعی همچنین در بخش پایانی صحبت‌هایش خطاب به پورابراهیمی تصریح کرد: خوشحالم شما و آقای تاجگردون با هم متحد شدید، من فردی را در بانک پاسارگاد گذاشته بودم، شما به من گفتید چرا آدم تاجگردون را در پاسارگاد گذاشتید؟! در حالی که این چنین نیز نبود. وی افزود: من فردی را اخراج کردم و پرونده‌اش را به دادگاه دادم، چرا که ساختمانی که ارزش آن 3 میلیارد تومان است 2 میلیارد تومان اجاره کرده است و 12 و نیم میلیارد تومان در آن هزینه کرده است و وقتی که تشر رفتم به او، مبلغ شد 2 و نیم میلیارد تومان اما همین آقا فراخوان نه به ربیعی راه انداخته است! و در مجلس می‌پلکد.

اسم وی را به هیأت رئیسه مجلس می‌دهم تا مشخص شود. ربیعی در بخش دیگری با تأکید براینکه اگر از جناح چپ استخدام کنم می‌گویند؛ همه را از جناح چپ استخدام کرده، اگر از هر دو جناح استخدام کنیم می‌گویند؛ شرکت سهامی شده است، اگر کنار افراد غمخواری کنیم، می‌گویند؛ چرا غمخواری کرده یا نکرده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اینجا وزیری می‌خواهد که بتواند جامعه شناسی اجتماعی، اقتصاد اجتماعی و روانشناسی اجتماعی بداند، ادامه داد: در این وزارتخانه مددکار داریم، هواپیمای آسمان و بیمه ملت داریم.

بعد از این بود که با رأی‌گیری نمایندگان علی ربیعی همچنان وزیر باقی ماند و استیضاح او 126 رأی موافق، 124 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع آورد. یک رأی هم باطله اعلام شد.

**مخالفان آخوندی چه گفتند
روز خوش پاستورنشینان در بهارستان، در نوبت دوم جلسه دیروز هم ادامه یافت و عباس آخوندی یک بار دیگر از مجلس رأی اعتماد گرفت. حالا با این رأی او رکورددار رأی مجلس در ترکیب دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. آخوندی در مجموع 5 بار توانسته موافقت مجلس با خودش را جلب کند؛ دو بار در رأی اعتماد کابینه در سال‌های 92 و 96 و سه بار هم در استیضاح‌های سال‌های 94، 95 و 96. جلسه نوبت عصر دیروز آن‌طوری که از قبل به نظر می‌رسید داغ و پرحرارت نشد. نه استیضاح‌کنندگان حمله جدی به وزیر راه داشتند و نه به تبع آن او مجبور شد برای ماندنش در ترکیب کابینه دفاع پرحرارتی از خود انجام دهد.

ترکیب ناطقان موافق استیضاح عباس آخوندی را در جلسه دیروز 8 نماینده شامل علیرضا بیگی، نادر قاضی‌پور، احد آزادی خواه، احمد مرادی، محمد قسیم عثمانی، عدل هاشمی‌پور، داریوش اسماعیلی و احمد امیرآبادی فراهانی تشکیل می‌دادند. نمایندگانی که همگی از طیف اصولگرای مجلس محسوب می‌شوند. در مقابل هم سید احسن علوی از نمایندگان اصولگرا و الیاس حضرتی از اصلاح‌طلبان مجلس به دفاع از وزیر راه و شهرسازی پرداختند.

علیرضا بیگی نخستین نماینده‌ای بود که برای موافقت با استیضاح عباس آخوندی پشت تریبون رفت. او گفت: متأسفانه به‌طور متعدد شواهد و قرائن مختلفی بروز پیدا می‌کند که ناتوانی و عدم کارآمدی وزارت راه و شهرسازی را اثبات می‌کند. این عدم کارآمدی سبب نابودی جان و مال مردم شده است. پس از او نادر قاضی‌پور با اشاره به‌ سوانح رخ داده اخیر گفت: کارنامه آخوندی آغشته به خون کسانی است که قربانی بی‌تدبیری مدیران‌شان شدند و نباید به وزیر اجازه ادامه کار داد. احد آزادیخواه، دیگر نماینده مخالف عباس آخوندی هم از عدم تحویل کامل 200 فروند ایرباس، بوئینگ و ATR انتقاد کرد و گفت: تاکنون تنها 7 فروند به دست ما رسیده و سایر هواپیماها هنوز نیامده است. نماینده مخالف بعدی وزیر راه احمد مرادی بود که تأکید می‌کرد: آخوندی مردم را فدای سوء مدیریت خود کرده است. همچنین قسیم عثمانی نیز با انتقاد از عدم توزیع متوازن اعتبارات در بخش راه معتقد بود: جاده‌های کشور به قتلگاه مردم تبدیل شده است.

در نوبت دوم فرصتی که به موافقان استیضاح داده شد هم داریوش اسماعیلی و احمد امیرآبادی فراهانی پشت تریبون رفتند. داریوش اسماعیلی با بیان اینکه استیضاح آخوندی حزبی و شخصی نیست، گفت: علی‌رغم تعهد وزیر راه در ابتدای دولت جدید، وی اشتباهات گذشته را پرشتاب‌تر تکرار کرد. اما تنها نطقی از مخالفان که همراه با حرارت ایراد شد و توانست قدری فضای مجلس را متوجه خود کند، آخرین نطقی بود که توسط احمد امیرآبادی فراهانی انجام شد. نطقی که البته این نماینده اصولگرا در آن به صراحت اعلام کرد امیدی به رأی آوردن استیضاح ندارد. احمد امیرآبادی با بیان اینکه پیامکی برای نمایندگان ارسال شده که به آخوندی رأی دهند به همین دلیل امیدی به نتیجه‌بخش بودن استیضاح ندارم، گفت: انتظار داشتم دوستان امیدی تا آخر پای استیضاح باقی بمانند ولی امروز در حمایت استیضاح صحبت نکردند. حال ما ماندیم و کیان (اشاره‌ای به فرمانده جنگی در فیلم مختارنامه)، پشت‌مان را خالی کردند و عقب‌نشینی کردند.

امیرآبادی همچنین با قرائت نامه‌ای از جابر انصاری خطاب به عباس آخوندی، گفت: در این نامه گردش کار آقای جابر انصاری در تاریخ 24/12/94 و به شماره 9.136.820 از وزیر راه و شهرسازی خواسته است موافقت کند تا تعدادی آپارتمان به قضات داده شود تا هوای وزیر راه و شهرسازی را در دستگاه قضا داشته باشند. بنده امسال با برخی از آنها تماس گرفتم تا صحت این مسأله را جویا شوم. آنان گفتند قبل از عید 96 به ما این پیشنهاد را دادند، ما گفتیم شرافت ما بالاتر از آپارتمان و نظایر آن است و آنها را قبول نکردیم.

**مدافعان آخوندی چه گفتند
دو مدافع وزیر و مخالف استیضاح هم در جلسه دیروز به دفاع از عملکرد عباس آخوندی پرداختند. سید احسن علوی مشکلات کنونی وزارت راه و شهرسازی را ناشی از خطای استراتژیک در تجمیع وزارتخانه‌ها دانست که رفع آنها از طریق ابروزیر نیز امکان‌پذیر نیست.

علوی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: باید یک بار از خود بپرسیم براستی همه این مشکلات واقعاً به یک وزیر و وزارتخانه مربوط می‌شود؟ ما چه کرده‌ایم؟ چطور شد که در دوره‌های قبل 3 وزارتخانه را تجمیع کردیم که هیچ ابروزیری نمی‌تواند مشکلاتش را حل کند، این خطای استراتژیک را چه کسی انجام داده است؟ علوی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی برای حفظ وضعیت موجود در سال آینده به 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد این در حالی است که دولت تنها 5 هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی کرده است. وی افزود: در کشورهای توسعه یافته 6 درصد هزینه‌های راه‌سازی هزینه تعمیر و نگهداری جاده‌ها بوده و در کشورهای نیمه توسعه یا توسعه یافته 4 درصد اما در ایران زیر نیم درصد است چطور می‌توان جاده‌ها و سیستم فرسوده را بازسازی و تعمیر کرد.

در همین حال الیاس حضرتی هم در نطق خود گفت: زمانی که وزارت راه با بودجه عمرانی صفر روبه‌رو بود، آخوندی توانست با استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری خارجی جذب سرمایه کند. وی در ادامه استیضاح 3 وزیر با یکدیگر در مجلس را بی‌سابقه دانست و افزود: این قضیه باعث شد کار استیضاح از روال خارج شود همچنین زمان مطرح شدن استیضاح اشتباه بود چرا که استیضاح وزیر راه و شهرسازی در ایام پیش از نوروز همانند استیضاح وزیر آموزش و پرورش در آستانه مهرماه است. حضرتی ادامه داد: وزیری که در وزارتخانه خود اقدامات اساسی انجام داده است را نباید تنبیه کرد، زمانی پیمانکاری 200 میلیارد تومان از وزارت راه و ترابری طلب داشت و برای دریافت چک خود با چک 20 میلیون تومانی مواجه شد که این اتفاق موجب مرگ این پیمانکار شد.

هم‌اکنون با افزایش بودجه راه و شهرسازی و عمرانی توانسته بر این مشکلات فائق آید لذا به کدامین گناه باید استیضاح شود. این نماینده مجلس دهم با تأکید بر اینکه آقای آخوندی پرچم‌دار نوسازی ناوگان هوایی است، افزود: وی قرارداد خرید بیش از 100 هواپیما را در دنیایی که امریکا و عربستان سعودی امکانات خود را علیه جمهوری اسلامی بسیج کرده‌اند، منعقد کرده است، این وزیر لایق تشویق است نه تنبیه.

*منبع: روزنامه ایران؛ 1396،12،23
**گروه اطلاع رسانی**1699**2002

نظر شما