شناسهٔ خبر: 24602384 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

اختلاف نظر ایران و عربستان سعودی بر سر قیمت نفت

عربستان سعودی وفاداری خود را به غرب در حین تحریم‌های نفتی ایران به اثبات رسانده است و با تولید روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه نفت تبعات کمبود نفت جهانی به دلیل تحریم ایران را خنثی کرده است و بار‌ها آمادگی خود جهت اعمال تحریم‌ها علیه ایران بیان کرده است.

صاحب‌خبر -

اختلاف نظر ایران و عربستان سعودی بر سر قیمت نفتبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، سال گذشته اعضای اوپک و نیز ۱۰ کشور غیر عضو توافق کردند تا تولید خود را تا دستیابی کامل به یک بازار متعادل به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این اقدام به منظور مقابله با عرضه مازاد نفت و کاهش سطح ذخایر نفت صورت گرفت. همچنین مقرر شد که زمان این توافق تا مارس ۲۰۱۸ به طول بیانجامد.

افزایش مازاد ظرفیت تولید نفت برخی از کشور‌های عضو و غیر عضو و منتفی شدن کامل تولید و صدور نفت عراق و نیز بازگشت نفت لیبی به جرگه تولید کنندگان، سبب کاهش قیمت نفت شده است. تعهد کشور‌های صادرکننده نفت اوپک در طی این مدت که به اتمام آن نزدیک شده‌ایم، رضایت کننده بوده است و بر طبق توافق، کشور‌های عضو از میزان تولید روزانه خود بیش از ۱.۵ میلیون بشکه کم کرده‌اند.

قیمت نفت در پی سخنان خالد فالح، وزیر نفت عربستان افزایش یافت. وی اظهار داشت که عربستان تا مارس ۲۰۱۸ روزانه به‌طور متوسط ۷ میلیون بشکه صادر می‌کند. در ادامه فالح از تصمیم کشورش برای کاهش صادرات نفت خبر داد. در همین راستا عربستان خواهان نفت بشکه‌ای ۷۰ دلار و ایران خواستار قیمت ۶۰ دلاری برای هر بشکه بود. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا اصلاحات اعلام شده از سوی ولیعهد عربستان بر سیاست‌های نفتی این کشور تاثیرگذار بوده است؟

پاکسازی‌های صورت گرفته از سوی محمد بن‌سلمان نگرانی‌هایی را نسبت به فضای سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین کشور صادرکننده نفت جهان ایجاد کرده است. ولیعهد عربستان از عناصر شاخص سیاست نفتی عربستان محسوب می‌شود و همانگونه که در اکتبر ۲۰۱۷ اعلام کرده بود دوباره بر تمدید توافق کاهش تولید نفت تاکید کرد. وی برای کاهش وابستگی این کشور به نفت و فراورده‌های آن در راستای سند ۲۰۳۰ اقدام به عرضه سهام آرامکو کرده است.

در راستای طرح مدرنیزاسیون عربستان، این کشور ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۶ اعلام کرد که شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو به یک شرکت سهامی با سهام قابل فروش تبدیل شده است و ۵ درصد از سهام آن در اواخر سال‌جاری در بازار عرضه می‌شود. سخنگوی دولت سعودی گفته است که برای فروش سهام شرکت آرامکو، تبدیل موقعیت حقوقی آن به یک شرکت سهامی ضرورت داشته تا به سرمایه‌گذاران اجازه دهد در بخشی از سهام این شرکت مشارکت داشته باشند. مقامات سعودی تخمین زده‌اند که فروش ۵ درصد سهام این شرکت می‌تواند یک پنجم هزینه‌های ۵۰۰ میلیاردی سند چشم انداز ۲۰۳۰ را تامین کند. «تئو متسوپولوس» از کارشناسان حمل و نقل و صادرات در آتن می‌گوید با توجه به سخنان وزیر نفت عربستان که قیمت نفت خام را رو به افزایش می‌داند، برای ولیعهد این کشور افزایش قیمت نفت خام هدفی کوتاه مدت است که با استفاده از خصوصی سازی شرکت آرامکو در پی حداکثر درآمد باشد.

توافق میان اعضای اوپک و غیراوپک مبنی بر کاهش میزان تولید تفت سبب کاهش قیمت‌ها شده است و از سویی کاهش قیمت تفت خود به نزول بازار سهام انجامیده است؛ لذا بازار عرضه مازاد نفت که دلیل اصلی کاهش قیمت نفت می‌باشد و هزینه‌های ناکافی برای پوشش پروژه‌های بلندپروازانه ولیعهد عربستان تا حدودی از طریق عرضه سهام این شرکت میسر می‌شود.

ولیعهد عربستان تلاش می‌کند تا اقتصاد عربستان را از نفت جدا کند و از سویی نفوذ خود را نسبت به کشور‌های رقیب به خصوص ایران در منطقه افزایش دهد. هر دو کشور نقش عمده‌ای در تعاملات خلیج فارس دارند؛ ولیعهد عربستان در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که هیچ نقطه مشترکی با ایران ندارد. وی در این مصاحبه که از تلویزیون این کشور پخش شد اعلام کرد که نظرش نسبت به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مثبت است. اختلافات دو کشور در ماه آوریل سال گذشته شدیدتر شد، زمانی‌که اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت در دوحه به این نتیجه رسیدند که تولید را متوقف کنند، ولی در آخرین دقایق ولیعهد عربستان اصرار داشت که ایران نیز به این توافقنامه ملحق شود. هجده کشور تولید کننده نفت در این نشست حضور داشتند ایران در این اجلاس که با هدف تثبیت قیمت تشکیل شده بود، شرکت نکرد. در حقیقت یکی از دلایل اصلی عدم توافق، اختلافات عربستان با ایران بود. ایران تاکید داشت که تا زمان بازگشت کامل به بازار نفت و رساندن سهم خود از بازار به سطح پیش از اعمال تحریم‌ها، به سقف تولیدی تن نخواهد داد و هیچ توافقی را در مورد تثبیت میزان تولید امضا نخواهد کرد.

محمد بن‌سلمان تمام پاداش‌ها و کمک‌هایی که برای کارمندان و پرسنل ارتش به تعویق و سپس لغو شده بود برای جلب اعتماد آنان بازگردانید. فشار مالی دولت عربستان در سال‌جاری ۱۹ درصد شده است. مشاور مؤسسه تحقیقاتی شرکت FGE گفت: باید آماده باشیم تا سعودی‌ها تلاش خود را برای تثبیت قیمت نفت به بیش از ۵۰ دلار در هر بشکه داشته باشند که شامل کاهش بیشتر تولید خواهد بود.

با این وجود عربستان نیاز به افزایش قیمت نفت خام دارد تا طرح‌های بلندپروازانه‌اش را به منصه ظهور برساند، به همین دلیل یک تغییر ناگهانی در سیاست‌های نفتی خود داده است. «هلیما کروفت» مدیر کالا‌های استراتژیک در RBC بازار سرمایه LLC در نیویورک و تحلیلگر پیشین آژانس اطلاعات مرکزی گفت: سخنان ولیعهد به احتمال زیاد به معنی حداقل تغییر در خط مشی تولید نفت می‌باشد، هر چند که می‌تواند به اقدامات سیاست خارجی تهاجمی‌تر در بازگرداندن قیمت‌های نفت خام منجر شود.

عربستان سعودی وفاداری خود را به غرب در حین تحریم‌های نفتی ایران به اثبات رسانده است و با تولید روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه نفت تبعات کمبود نفت جهانی به دلیل تحریم ایران را خنثی کرده است و بار‌ها آمادگی خود جهت اعمال تحریم‌ها علیه ایران بیان کرده است. حال این کشور به دنبال افزایش قیمت نفت می‌باشد تا پاسخگوی طرح‌های جاه‌طلبانه ولیعهد این کشور باشد. سیاست‌های نفتی از پیش تعریف شده جمهوری اسلامی ایران بر مبنای تحقق رشد اقتصادی سریع، پیوسته و با ثبات است. عدم رعایت قوانین اوپک خصوصا سقف تولید و توافقات صورت گرفته در خصوص نرخ نفت تولیدی اعضای اوپک از سوی عربستان به منظور مقابله با ایران نیازمند بازنگری جدی از سوی اعضای اوپک است. تداوم اینگونه خود رایی‌ها تنها سبب افزایش تنش‌ها در سطح منطقه می‌شود که یقینا تنها متضرر آن ایران نخواهد بود.

انتهای پیام/ 431

نظر شما