شناسهٔ خبر: 24602204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سومین استیضاح هم رای نیاورد ! / حجتی ماند + جزییات شمارش آرا و گزارش کامل جلسه استیضاح

نمایندگان مجلس با رای اعتماد مجدد به محمود حجتی مجددا او را در وزارت جهاد کشاورزی ابقا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را در دستور کار داشتند که با ۱۰۵ رای موافق، ۱۱۷ رای مخالف استیضاح و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ رای ماخوذه با طرح استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی مخالفت کردند.

بر این اساس، حجتی در وزارت جهاد کشاورزی برای ادامه کار ماندنی شد.

گزارش کامل جلسه استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را در ادامه می‌خوانید:

** اعلام زمان بندی و ترکیب نمایندگان استیضاح کننده محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی

اکبر رنجبرزاده در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: طبق توافق انجام شده ابتدا استیضاح کنندگان به مدت یک ساعت و نیم در مورد محورهای استیضاح صحبت می کنند سپس وزیر جهاد کشاورزی سه ساعت فرصت صحبت و دفاع از عملکرد خود را دارد که طبق آیین‌نامه می تواند یک ساعت از زمان خود را به دو نماینده بدهد. پس از وزیر نیز دو نماینده موافق استیضاح محمود حجتی هرکدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت خواهند کرد.

این عضو هیات رییسه مجلس با اعلام ترکیب نمایندگان استیضاح کننده که در جلسه امروز صحبت خواهند کرد، گفت: علی وقفچی، صدیف بدری، حسین مقصودی، محمود صادقی، نادر قاضی پور و مهرداد لاهوتی هرکدام به مدت ۱۰ دقیقه و محمدصادق حسنی جوریابی و محسن کوهکن نیز به مدت ۱۵ دقیقه صحبت خواهند کرد.

دو نماینده مخالف استیضاح وزیر جهاد کشاورزی براساس نظر وزیر صحبت خواهند کرد که در مجموع مدت زمان رسیدگی به استیضاح محمود حجتی طبق توافق سه ساعت و نیم می باشد و حداکثر تا هنگام اذان ظهر پایان خواهند یافت.

تا لحظه ارسال خبر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، عیسی کلانتری، محمود حجتی و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح حضور یافته‌اند.

** مخالفت فراکسیون امید مجلس با استیضاح وزیر کشاورزی
هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به صورت شفاهی در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی استیضاح حجتی به اعضای فراکسیون اعلام کرد که این فراکسیون با استیضاح وزیر کشاورزی مخالف است.

** شروع صحبت های نمایندگان در جلسه استیضاح

وقف چی، نماینده زنجان در موافقت با استیضاح حجتی وزیر جهاد کشاورزی: نباید کاری کنیم که مجلسی که عصاره یک ملت است، تبدیل به یک مرکز ناکارآمد شود.

با وجود این‌که من مخالف حضور حجتی در دولت دوازدهم بودم و به‌همراه کمیسیون، نقدهای اساسی به آن داشتیم، حجتی متعهد شده بود تغییرات در مدیریت کلان را سرلوحه قرار داده و در کوتاه‌ترین زمان آن‌را اجرایی کند، اما توجهی به تعهدات خود نکرد.

بارها استفاده از بازنشستگان در معاونت‌ها را گوشزد کردیم. در بسیاری از مجموعه‌ها، از افراد بی‌تجربه استفاده شده است.

امروز باید کشاورزی از مرزهای خودکفایی بگذرد و به سوی صادرات‌محور شدن برود، اما با آرایش مدیران جهاد کشاورزی، رسیدن به این هدف تقریبا ناممکن است.

متاسفانه حوزه کشاوری به‌جای نگاه علمی، به‌صورت سنتی و ناکارآمد اداره می‌شود که نتیجه آن مدیریت نا‌به سامان آب و خاک کشور است.

مدیریت فعلی، ایران را به کشوری وارد کننده تبدیل کرده که بیش از ۵۰ درصد سبزی و سیفی تولیدی‌اش را از بین می‌برد.

تاسف‌آورتر این‌که بیش از ۱۰ هزار تُن چای ما در انبارها مانده و تبدیل به کود می‌شود، در حالی که ما چای را وارد می‌کنیم!

امروز بحران آب داریم و مدیریت این امر باید به‌دست وزارت کشاورزی باشد و این وزارتخانه باید در این زمینه تعیین تکلیف کند.

بدری نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین در موافقت با استیضاح حجتی: برای رفع مشکلات وزارت کشاورزی، هیچ اراده‌ای در این وزارتخانه و شخص حجتی دیده نمی‌شود.

حجتی در توزیع اعتبارات، عملکرد خوبی نداشته و شاهد تبعیض و بی‌عدالتی در استان‌ها هستیم.

حجتی بیشترین نقش را در کاهش جمعیت روستاها از ۷۰ درصد به ۲۵ درصد دارد و باید پاسخگو باشد.

وزارت جهاد کشاورزی به جز گندم، برای خرید تضمینی اقدام مناسبی نکرده است.

آقای حجتی! آیا خبر دارید قیمت سیب زمینی کمتر از بهای تولید شده بوده و کشاورزان خسارت زیادی دیده‌اند؟!

ده‌ها تُن سیب زمینی در انبار کشاورزان اردبیل در حال فاسد شدن است.

واردات محصولات تراریخته بدون ضابطه در حال انجام است.

استان اردبیل یکی از قطب‌های اصلی مبتلا شدن به سرطان روده است که علت آن محصولات کشاورزی است.

شما کشاورزان، دامداران و عشایر را به خاک سیاه نشانده‌اید و با سوء مدیریت و بی حالی خود، باعث مرگ آنان شده‌اید.

کشاورزان و دامداران و عشایر مرده‌اند و فقط تشییع کننده می‌خواهند!

سعیدی نماینده مبارکه در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی: کشاورزان زیادی برای اعتراض گردهم آمده‌اند و بنده با وجودی که برای شنیدن مشکلاتشان بین آنها حضور یافته ام کلی بدوبیراه شنیده‌ام.

امروز کشاورزانی که زکات دهنده بودند به زکات گیرنده مبدل شده اند، در حالیکه برخی از این کشاورزان ۲۰ جریب زمین دارند. اما به دلیل مدیریت های ضعیف و ناکارآمد و عدم دریافت حقآبه‌هایشان نمی توانند زمین‌هایشان را احیا کنند.

قاضی‌پور نماینده ارومیه در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی: آقای حجتی چرا برای جلوگیری از ورود محصولات تراریخته به کشور کاری انجام نمی‌دهید؟

شالیزاران و کشاوران شمالی زیر آفتاب برنج می‌کارند و شما هم‌زمان برنج واردات می‌کنید، شما مرگ کشاورزان را می‌خواهید؟!

چرا بانک کشاورزی زیر سلطه شما، در روستاها شعبه ندارد؟!

عملکرد سازمان مراتع چیست؟ چرا تخریب جنگل‌ها هر روز انجام می‌شود؟

چرا با آنفولانزای پرندگان به‌موقع مقابله نکردید و به مرغداران اطلاع ندادید؟!

چرا قیمت شکر را کنترل نمی‌کنید؟!

حجتی همواره وعده داده و عملکرد نکرده است.

این وزیر برای حل مشکلات مردم هیچ کاری انجام نمی‌دهد؛ کشاورزی تعطیل شده و این وزارتخانه، وزرارتخانه واردات است!

قاضی‌پور نماینده ارومیه در حاشیه صحبت هایش خطاب به لاریجانی گفت؛ به آقای حجتی بگویید به حرف من گوش کند.

نوروزی، نماینده رباط کریم در موافقت با استیضاح حجتی: دولت چقدر باید برای رشوه‌هایی که در وزارت کشاورزی وجود دارد، خسارت بدهد؟

آقای وزیر! آیا نسبت به کشت اُرگانیک برنامه دارید؟ آیا برای کشاورزان زلزله‌زده کرمان و کرمانشاه برنامه دارید؟

وزارت کشاورزی باید چابک باشد، مدیران پیر به‌درد نمی‌خورند؛ تا کی باید از مدیران فرسوده استفاده کنیم؟

خاک بر سر ما که باید کود از خارج کشور وارد کنیم!

آقای حجتی! آیا در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشاورزی شما ۲ متر غرفه گرفته‌اید؟

خاک بر سر من که مسئولین این مملکت به سرمایه‌داری که زمین ۷۰۰ هکتاری را غارت کرده، ۷۰۰ هکتار زمین را متری ۱۳ هزار تومان واگذار کردند.

حجتی، وزیر جهادکشاورزی در دفاع از عملکرد خود در صحن علنی مجلس

محمود حجتی: امیدوارم نارسایی‌هایم در پی تذکرات نمایندگان رفع شود

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در جلسه استیضاحش با دفاع از عملکرد شش سال گذشته خود ابراز امیدواری کرد که ضعف‌ها و نارسایی‌هایش در پی تذکرات و صحبت‌های نمایندگان در جلسه استیضاح به مرور زمان رفع شود.

وی گفت: سخنان امروزم به منزله نبود ضعف و نارسایی در عملکردم نیست و امیدوارم با تذکرات نمایندگان بتوانم به مرور زمان آنها را رفع کنم.

وی افزود: با توجه به آمار موجود و لطف پروردگار متعال به علت پیگیری ها و پشتیبانی های دولت و مجلس تلاش زحمت کش ترین اقشار ما به عمل آمده و اگر نقایصی است به من مربوط می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برابر قوانین بالادستی و سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه هایی در وزارتخانه تنظیم کردیم، گفت: بر اساس این مسئله نگاه ما به استفاده از ظرفیت نهفته داخل کشور در بخش کشاورزی علی رغم وجود همه محدودیت ها و خشکسالی ها معطوف شد.

وی تصریح کرد: افزایش راندمان و شناسایی ظرفیت های مغفول مورد توجه است و در دولت های یازدهم و دوازدهم این توفیق نصیب ما شد تا برای سربلندی و اقتدار ایران و تقویت بنیه اقتصادی کشور از طریق افزایش ضریب خوداتکایی در محصولا راهبردی و تولید پایدار در حد توان خویش تلاش کردیم.

حجتی با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی رشد 25 میلیون تنی را پشت سر گذاشته است، گفت: علی رغم مسائل مربوط به کم آبی و کاهش مصرف آب نسبت به سال های گذشته، اکنون تولید ما از 97 به 122 میلیون تن افزایش داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: به دستور مقام معظم رهبری و حمایت دولت در بودجه های سنواتی اقدامات مهمی در بخش زیربنایی، احداث شبکه های آبیاری، زهکشی و اجرای سیستم های نوین آبیاری انجام گرفته که بدون اغراق این مسئله باعث افتخار نظام است.

وی بیان کرد: در هیچ دوره ای در ارتباط با مباحث مربوط به آب و خاک به این میزان هزینه نشده و این مسئله نیز یکی از افتخارات نظام است و اکنون حدود 50 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در بخش غذا داشته ایم.

حجتی با اشاره به طرح عمده احداث 550 هزار هکتار در خوزستان گفت: 300 هزار هکتار آن در فاز یک انجام شده از 250 هزار باقیمانده، 10 هزار هکتار آن انجام و 240 هزار هکتار آن باقیمانده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: احداث 30 هزار هکتار شبکه آبیاری موثر در اراضی گیلان و مازندران در نظر داریم که این مسئله منجر به افزایش بهره وری، تولید محصولات، درآمد و تولید مکانیزه است.

وی با اشاره به طرح های احیای قنوات بیان کرد: حدود 400 کیلومتر طرح هایی در حوزه قنوات انجام داده ایم اما حق قنوات بیش از اینها بوده است.

حجتی ادامه داد: در بحث توسعه ناوگان کشاورزی اتفاق بسیار خوبی رخ داد و در آذر ماه 92 بعد از حدود 2 یا 3 ماه تلاش ما توانستیم یک هماهنگی بسیار خوب بین کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی، بانک کشاورزی و کشاورزان ایجاد کرده و یک خط اعتباری به وجود آوریم تا کشاورزی که متقاضی ادوات کشاورزی است، با ارزان ترین تسهیلات آن زمان که ابتدا با سود 18 درصد بود و در 3 سال اخیر به سود 15 درصد رسید بتواند تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:‌ البته این تسهیلات مستقیم در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد؛ کشاورزان به بانک کشاورزی تعهد می‌دهند، بانک با اختیارات خود از طریق کارخانه ادوات کشاورزی را در اختیار کشاورز قرار می‌دهد و این بانک است که پول را به حساب کارخانه واریز می‌کند.

وی بیان کرد: ‌این خط اعتباری بود که از سال 92 ایجاد شد و تا امروز 5 هزار و 500 میلیارد تومان برای آن سرمایه گذاری صورت گرفته است که نتیجه آن ساخت و تحویل هزاران دستگاه تجهیزات کشاورزی بوده است؛ این اقدام در بخش‌هایی به صورت معجزه عمل کرد.

حجتی ادامه داد: درباره محصولات راهبردی نیز چون شکر و گندم چون جزء سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بود و در قانون برنامه ششم توسعه نیز بر آن تاکید شده بود، کارهای خوبی صورت گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی یکی از اساسی‌ترین محصولات راهبردی را گندم عنوان کرد و افزود: اگر در سال 92 ما بیش از 2.5 میلیارد دلار و در سال 91 نزدیک به 3 میلیارد دلار گندم وارد کردیم و امروز دیگر گندم وارد نمی‌کنیم، اما این بدان معنی نیست که امروز آب بیشتری در تولید این محصول استفاده می‌شود بلکه به معنی حمایت‌های صورت گرفته است.

وی گفت: ما توانستیم با این حمایت‌ها سطح زیر کشت را کاهش دهیم و این سطح از کاهش کشت را در اختیار دانه‌های روغنی به خصوص کلزا قرار دادیم که یکی از نیازهای اساسی کشور است، خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته چه در تامین نهاده‌ها و چه در بقیه موارد شاهد این موضوع هستیم که نیاز کشور رفع شده و اگر شرایط علی رغم همه محدودیت‌های بارشی به همین وضع باشد امیدوار هستیم سال آ‌ینده نیز نیاز به واردات نداشته باشیم.

حجتی افزود: ما در چند سال گذشته نزدیک به 20 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم و امروز بیش از 7 میلیون تن گندم ذخیره شده که اگر این شرایط را با عید سال 92 یا 93 که ما کمتر از 15 روز گندم ذخیره داشتیم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که دستاوردی بزرگ به همت حضور همه دست اندرکاران به دست آمده است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره تولید شکر نیز گفت: این موضوع یکی از مشکلات جدی کشور بود و هست؛ تولید این محصول در سال 92 یک میلیون و 100 هزار تن بوده، اما امسال این تولید به یک میلیون و 930 هزار تن رسیده یعنی بیش از 70 درصد تولید شکر در کشور افزایش یافته، در حالی که سطح زیر کشت چغندر قند از 170 هزار هکتار به 120 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ‌این افزایش سطح تولید از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین گسترش کشت‌های پاییزه که یکی از سیاست‌های اصولی وزارتخانه ماست تا کشت از تابستان به سمت پاییز و زمستان حرکت کند موفقیت بزرگی را حاصل کرده است؛ این موضوع باعث می‌شود تا مصرف آب در پاییز و زمستان نسبت به تابستان یک چهارم و در مدت مشابه با تبدیل به روش آبیاری نوین به یک دوم کاهش پیدا کند.

حجتی افزود: تولید چغندر در سال 92، 3 میلیون و 200 هزار تن بود که امسال به بیش از 8 میلیون تن رسید، که همین موضوع باعث شد تا تولیدکنندگان چغندر قند از کارخانه‌ها طلبکار باشند، اما خوشبختانه با گزارشی که دیروز به دستم رسید متوجه شدم بیش از 70 درصد طلب کشاورزان این حوزه داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز بیش از یک میلیون تن شکر در کارخانه‌ها وجود دارد، ادامه داد:‌ چنین ذخیره‌ای در تاریخ کشور بی‌سابقه بوده و به خاطر ظرفیت‌هایی‌ست که خداوند متعال در آب، خاک و خورشید این سرزمین قرار داده است.

وی درباره کشت دانه‌های روغنی نیز اظهار کرد: در این حوزه ما بیشترین وابستگی را داشتیم و در سال 92 ضریب خودکفایی کشور در حوزه روغن 6 درصد بوده و امیدواریم بتوانیم سالی 2 تا 3 درصد از این وابستگی کم کنیم اما نه با افزایش سطح کشت بلکه با خارج کردن در طرح‌های بلند مدت توسعه و تولید محصولات زراعی این کار را انجام خواهیم داد.

حجتی افزود: با توجه به اینکه کلزا محصولی پاییزی است و کمترین آب را می‌خواهد افزایش کشت آن را در دستور کار داریم؛ در سال 95 توانستیم 60 هزار تن کلزا تولید کنیم و در سال 96 این میزان به 188 هزار تن افزایش پیدا کرد یعنی تولید کلزا بیش از 3 برابر افزایش یافت و ان شاءالله در سال بعد که کار برداشت از اوایل فروردین آغاز خواهد شد امیدواریم این تولید به 350 هزار تن برسد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالی کم آب پیش رو خواهیم داشت، درباره الگوی کشت محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر بحث آب مجازی مطرح شده که درست هم هست؛ ما در حوزه ذرت دانه‌ای که خوراک متراکم دام و طیور است و به آب زیاد نیاز دارد جهت گیری خاصی را اعمال کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به جای تولید ذرت دانه‌ای آب مصرفی آن را به محصولات دیگر اختصاص دهیم تا بتوان مزیت و سود دهی بیشتری را برای کشور به دست آورد.

وی ادامه داد: در چارچوب بحث‌های کشت برون مرزی یکی از محصولاتی که در دستور کار قرار گرفته و مصوبات آن در دولت انجام شده مانند همین ذرت متراکم است، البته برخی صحبت‌های غیرکارشناسانه در رسانه‌ها در این زمینه انجام می‌شود اما هیچ کدام درست نیست؛ ما به دنبال اقتصادی کردن محصولات هستیم و می‌خواهیم با ترویج ادوات و تجهیزات کشاورزی قصد افزایش سود دهی را داریم.

حجتی تصریح کرد:‌ خوشبختانه در حوزه پروتئین‌ها چون شیر و گوشت سفید امروز هیچ مشکلی وجود ندارد؛ در بخش طیور ما هشتمین تولید کننده جهان و اولین تولید کننده منطقه هستیم و بیش از 2 میلیون و 400 هزار تن گوشت سفید تولید می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود:‌ در تولید شیر نیز امسال ما بیش از 10 میلیون تن تولید داشتیم و در این حوزه برای تولید و صادرات برنامه ریزی‌هایی شده و امیدواریم امسال به بیش از 800 میلیون دلار برسد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته که قیمت شیر کمی تغییر کرد علی رغم همه محدودیت‌ها با کمک‌ دولت و سازمان برنامه و بودجه توانستیم شیرها را جمع و به شیر خشک تبدیل کنیم و برای صادرات در نظر بگیریم.

نیکزادی پناه، نماینده بم، نرماشیر، ریگان و فهرج در مخالفت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی: حجتی وزارتخانه را در شرایطی تحویل گرفت که به یک وزارتخانه ورشکسته تبدیل شده بود و حتی کارمندان آن جایی نداشتند.

وقتی حجتی وزارت را تحویل گرفت، بخشی از لبنیات، گوشت و گندم کشور را هم وارد می‌کردیم.

حجتی کاری کرده است کارستان و یک وزراتخانه را از نابودی نجات داده است.

امروز کشاورزی در حال سامان گرفتن است، اجازه دهید این مرد برنامه نگر و علم‌گرا بخش کشاورزی را سامان دهد و کشاورزان نجات پیدا کنند.

جعفرزاده ایمن آبادی در مخالفت با استیضاح حجتی وزیر کشاورزی: نمایندگان به تولید محصولات کشاورزی ایراد گرفتند، در حالی‌که رشد این تولیدات ۲۶ درصد بوده است.

تراز تجاری کشاورزی در دوره حجتی از منفی ۸ میلیارد دلار به منفی ۳ هزار دلار رسیده است.

خرید تضمینی گندم هم از ۴ میلیون تن به ۹ میلیون تن در سال جاری رسیده است.

در بخش مصرف آب کشاورزی، ۷۰۰ هزار هکتار زمین به آب‌رسانی نوین مجهز شده است.

متاسفانه یکی از همکاران ما در صفحه اینستاگرامش گفته است که دولت شام داد تا وزیرانش بمانند!

تاکید دارم ما باید از این استیضاح‌ها نهایت استفاده را بکنیم، اما این مجلس، مجلس نخبگان است و قرار نیست ۴ تا سایت ما را هدایت کنند.

بهار ۹۷، بهار خشونت است و تنش‌های شدید دارد و اگر ما به جان هم بیفتیم و وزارت کشاورزی را بدون وزیر بگذاریم، کار خوبی کرده‌ایم؟

به جهانگیری گفتم نه ما تشنه قدرت هستیم و نه وزرا این‌گونه هستند.

می‌گویند یک وزیر را بیندازیم تا عزت مجلس برگردد، کجای عقل این را می‌گوید؟

 

کوهکن در موافقت با استیضاح وزیر جهادکشاورزی: «حجتی» برنامه‌ای برای حل مشکلات حوزه کشاورزی ندارد.

محسن کوهکن در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس و به عنوان موافق استیضاح وزیر جهاد کشاورزی ضمن برشمردن وظایف و مسئولیت‌های وزیر گفت: انتظار ما این است که آقای حجتی در اینجا توضیح دهد که بعد از حضورش در وزارت کشاورزی یعنی از دولت یازدهم تاکنون چه کرده است و شرایط را به کجا رسانده و براساس آن تحلیل و توضیح ارائه کند.

وی افزود: اینکه با کم شدن بارش باران کشت گندم کم شده و در مقابل با افرایش بارش، کشت نیز زیاد شود، روند معمولی است ‌آقای وزیر باید بگوید که چطور این شرایط را مدیریت کرده و بر تولید محصولاتی همچون سیب زمینی و پیاز چه مدیریتی داشته که اکنون روی دست کشاورزان مانده است.

نماینده لنجان با تاکید بر لزوم ارائه برنامه از سوی وزیر کشاورزی اظهار کرد: ما دنبال مجازات کسی نیستیم اما اگر کسی در اینجا اقرار به کوتاهی کرد حق نداریم از آن گذشت کنیم. به جای آن باید بپرسیم که چرا اقدامات نادرستی همچون واردات برنج صورت می گیرد به نظر می‌رسد وزیر برای حل این مشکلات در شرایط خاص برنامه ندارد.

کوهکن ادامه داد: اینکه معاون وزیر در نشستی می گوید مسئول تولید است و کاری به سموم ندارد یا اینکه معاون دیگرش با صحبت‌هایش عملا تولید کنندگان را مایوس می کند چه توجیهی خواهد داشت. وزیر در این‌باره باید پاسخ دهد.

وی گفت: کاش وزیر بعد از مسئولیت با هم حزبی‌های خود شرکت دولتی نمی زد یا اینکه حداقل حوزه کاری این شرکت را غیر از حوزه مسئولیتش در وزارتخانه قرار می داد.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت مهم وزیر کشاورزی پاسخگویی به مردم است، اظهار کرد: آیا وزیر اطلاعی از وضعیت مردم اصفهان دارد که حقابه چند هزارساله آنها به صنعت و جاهای دیگر داده شده است و اکنون به آنها صدقه می‌دهیم. باید برای اینکار مدیریت می کردید تا این اتفاقات نیفتد.

کوهکن از نمایندگان منتقد استیضاح وزیر کشاورزی انتقاد کرد و توضیح داد: اینکه در زمان موافقت با استیضاح بگوییم استیضاح حق مجلس است و در زمان مخالفت با آن صحبت از وحدت و همگرایی کنیم معنایی ندارد، بدانید آنچه مملکت را به گل می کشاند رفیق بازی ها و رودربایستی‌هاست. این شان مجلس نیست که این و آن به ما زنگ بزنند و بخواهند وزیر را استیضاح کنیم یا بگویند که قرار است وزیر در جلسه‌ای مشکل را حل کند. نباید تراز مجلس در استیضاح را در حد مشکلات حوزه انتخابیه پایین بیاوریم.

 

لاهوتی، نماینده لنگرود در موافقت با استیضاح حجتی: کشاورزی ما در حال نابودی است، چرا مخالفین استیضاح حجتی می‌گویند مشکلات این حوزه چه ربطی به حجتی دارد؟! آیا ما باید مشکلاتمان را به وزیر نفت بگوییم؟

حجتی ۵ سال وزیر کشاورزی بوده و مکلف به برطرف کردن مشکلات بوده است.

در کجای دنیا در ۵ و نیم ماه، ۳۰ میلیون قطعه مرغ سوزانده می‌شود؟!

آقای حجتی! شما می‌توانستید با آنفولانزای مرغی مقابله کنید، چرا جلوی خیانت بزرگ به کشور را نگرفتید؟

محصولات تراریخته نباید وارد می‌شد، آقای حجتی با واردات این محصولات سونامی سرطان را در کشور رواج دادید؛ نامه محرمانه سازمان بازرسی و وزیر بهداشت را بخوانید!

به خاطر منافع یک عده آدم‌های صاحب منفع که در دستگاه‌های دولتی نفوذ دارند، منافع ملی را به منافع آن‌ها فروختید!

شما چای و ابریشم این کشور را نابود کردید، آیا جرات دارید با دست پینه‌بسته چای‌کار دست بدهی؟

دلم می‌خواهد گریه کنم! ۳ هزار زمین کشاورزی تغییر کاربری پیدا کرده و تبدیل به ویلا و ساختمان شده است!

محمود حجتی برای بار دوم به دفاع از عملکرد خود پرداخت
حجتی، وزیر جهادکشاورزی در دفاع از عملکرد خود در صحن علنی مجلس: 
واردات محصولات تراریخته ممنوع نیست!

من هیچ وقت دنبال مسئولیت نبودم، ولی زمانی که بار روی دوشم گذاشته شد، به‌هیچ‌وجه کم نگذاشتم و پای مسئولیت ایستادم.

ظرفیت‌های فوق‌العاده زیادی درباره شیلات وجود دارد و ظرفیت یک میلیون تُنی کشت ماهی در دریا شناسایی شده است.

در بحث میگو مشکلات زیادی داشتیم، اما تولید آن از ۱۲ هزار تُن در سال ۹۲، به ۳۲ هزار تُن در سال جاری رسیده است.

بحث جوان‌گرایی را با توجه به موقعیت‌هایی که پیش می‌آید، در استان‌ها انجام دادیم.

سه سال پیش، مجوز صادرات میگو و لبنیات به روسیه نداشتیم و با توافقاتی که صورت گرفت، امروز این صادرات انجام می‌شود.

دنیا به بخش کشاورزی نگاه ویژه دارد و یارانه کلان به این بخش اختصاص داده می‌شود.

برای پایداری کشاورزی و امید به آینده کشاورزان، باید صندوق بیمه محصولات کشاورزی را پشتیبانی کنیم.

فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی پوشش بیمه‌ای ندارند.

برچسب‌ها:

نظر شما