شناسهٔ خبر: 24600213 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

تلاش‌های استیضاح کنندگان به ثمر ننشست

ربیعی و آخوندی همچنان وزیر ماندند

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: دیروز بهارستان، 2 استیضاح در دستور کار خود داشت. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی مهمان مجلس بودند تا یک بار دیگر در معرض رای اعتماد نمایندگان قرار بگیرند.
استیضاح‌هایی که در آستانه سال جدید، رنگ و بوی سیاسی هم داشت. اگر چه نمی‌شد به صورت قطعی نظر یکپارچه‌ای از فراکسیون‌های سیاسی مجلس درباره استیضاح‌ها شنید.
فارغ از نتایج رای اعتماد، این استیضاح‌ها یک پیام مهم از بهارستان به پاستور ارسال کرد که بهتر است پاستورنشین‌ها در روابطشان با مجلس تجدیدنظرکنند وگرنه حرکت این قطار رودررویی ممکن است باز هم ادامه داشته باشد.
دیروز اسیضاح دو وزیر در حالی پایان یافت که هر دو وزیر استیضاح شده توانستند دوباره رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کنند و امروز هم قرار است استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار مجلس باشد.
حسین مقصودی نماینده سبزوار به عنوان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه گفت: اگر آقای ربیعی پیام تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد را می‌شنید، اغتشاشات اخیر به وجود نمی‌آمد و اعتراضات تبدیل به اغتشاش نمی‌شد.وی گفت: صاحبان اصلی انقلاب یعنی کارگران، روستاییان، عشایر، قالیبافان، زنان بی‌سرپرست و بازنشستگان با وزیری به نام ربیعی سرو کار دارند که اوضاع و احوال صاحبان انقلاب خوب نیست، آنها به نظام بی‌اعتماد شدند که این بی‌اعتمادی باعث می‌شود پایه های نظام به لرزه بیفتد.وی ادامه داد: ما در مجلس مصوب کردیم که روستاییان در سن ۷۵ سالگی و با پرداخت ۱۰ سال پول بیمه بازنشسته شوند اما در سال ۹۶ هیچ روستایی بازنشسته نشد. ما هربار که در این‌باره با آقای ربیعی جلسه داشتیم گفت که آقای نوبخت پول نمی‌دهد انتظار می‌رفت که شما به عنوان وزیر از این موضوع دفاع کنید.
شهاب نادری نماینده مردم پاوه نیز در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این سوال که وزارت کار برای اشتغال جوانان در مناطق مرزی چه کاری انجام داده است؟ گفت که در صورت عدم جذب این جوانان ما دچار مشکلات امنیتی خواهیم شد.وی گفت: آقای ربیعی برای بیکاری جوانان نقاط صفر مرزی چه کاری انجام داده است؟ ما بارها این مطالبه را از ایشان داشتیم، چرا که اگر ما این جوانان را جذب نکنیم،‌ آن‌ها جذب کومله، داعش و دموکرات می‌شوند و مشکلات امنیتی به وجود می‌آید. طبیعتا شما باید فرق بین مقوله امنیتی و آسیب اجتماعی را بیشتر از ما درک می‌کردید.
هم‌چنین ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی بعد از انتخاب وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی شما هم رئیس سازمان تامین اجتماعی شوید.وی گفت: ربیعی و معاونانش توانایی اداره کردن این وزارتخانه را ندارند. برای حفظ نظام باید امروز سخن حق بگوییم. متاسفانه طی دو سه سال گذشته با وجود فشارهای متعدد وزیر تعاون همچنان در این پست باقی مانده است و مدیرانش را که نوعا سن بالا دارند را هم در راس وزارتخانه نگه داشته است؛ در حالی که ایشان در جلسه رای اعتمادش صحبت از جوانگرایی کرده بود. چرا با جریان‌های احساسی همان  تیم مسن را در وزارتخانه نگه داشته‌اید؟وی از نمایندگان خواست با رای عدم اعتماد به ربیعی وی را برکنار و وزیر قدرتمندتری را روی کار بیاورند و از وزیر جدید حمایت کنند.
آقای ربیعی وزارت شما، وزارت حذف تعاون است
محمد قسیم عثمانی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی‌نیز در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: وزارت شما وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شده که تا بیش از 6/28 درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. شما وزیر کار نیستید، بلکه وزیر کارفرمایان هستید.
وی در ادامه گفت: طبیعی است وزیری که عملکرد قابل دفاعی نداشته باشد، باید استیضاح را تهدیدی جدی بداند و از هر ابزاری برای جلوگیری از آن استفاده کند. آقای ربیعی شما نمونه بارز مبارزه با استیضاح هستید. اگر آن قدری که در رفع استیضاح مهارت و ممارست دارید، در انجام وظایف خود مهارت داشتید هرگز استیضاح مطرح نمی‌شد. الحق باید به قدرت لابی‌گری شما تحسین گفت. خوب است بعد از وزارت مدیریت استیضاح سایر وزیران را برعهده گیرید.
اموال کارگران به درستی مدیریت نشده است
محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس  در جریان بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان موافق استیضاح ربیعی با بیان اینکه مدیریت اقتصادی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نادرست است، گفت که وزارت ربیعی چه در دولت یازدهم و چه در دولت دوازدهم نادرست بوده و اموال کارگران به درستی مدیریت نشده است.وی گفت: ربیعی با گذشت یک دوره کامل از وزارتش در دولت  یازدهم و نیمی‌از دولت دوازدهم نشان داده که توانایی لازم برای اداره این وزارتخانه را ندارد.وی توضیح داد: براساس قانون برنامه ششم که یک سال از تصویب آن می‌گذرد وزارت تعاون مکلف به تسویه بدهی‌های خود به سازمان بازنشستگی به خصوص سازمان تامین اجتماعی شد. قرار بود این وزارتخانه از طرق مختلف مطالبات را از دولت دریافت کند. سوال این است که آیا وزیر چنین احساس وظیفه‌ای را دارد؟ عملا این اتفاق نیفتاده است و تنها اموال کارگران به حراج رفته است.
محمود نگهبان سلامی ‌نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی‌ در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر کار، از نحوه مدیریت شرکت هواپیمایی شرکت آسمان در وزارت رفاه انتقاد کرد.وی گفت: ایران داغدار ۶۶ نفر از هموطنان ماست که در سانحه سقوط هواپیمایی آسمان جان خود را از دست دادند. شاید برای شما هواپیمایی آسمان و درآمدزایی آن مهم باشد اما برای ما جان مردم عزیزتر است.وی عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران را از نقاط ضعف وزارت کار عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته‌های شخصی ابقای خود استفاده می‌کنید. ضمن اینکه در زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی پیشینه خوبی را شاهد  نیستیم و همین امر زمینه‌ساز فساد در زیرمجموعه اقتصادی این وزارتخانه شده است.
ربیعی گفت نفوذی نظام در ستاد میرحسین موسوی هستم
فریدون حسنوند  نماینده مردم اندیمشک در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وقتی مجلس اصولگرا به ربیعی خرده گرفت که چرا در ستاد میرحسین موسوی فعال بود، ایشان گفت نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم باید بگویم آفرین بر ایستادگی شما بر این موضع.وی گفت: آقای ربیعی شما در ستاد انتخابات میرحسین موسوی مسئول اتاق فکر ایشان بودید و همراه با ایشان پشت تریبون آمدید و اعلام پیروزی کردید. ای کاش همان روز مردانه می‌گفتید از میرحسین دفاع می‌کنم اما وقتی مجلس اصولگرا به شما خرده گرفت که چرا در ستاد ایشان فعال بودید، گفتید که نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم که باید به شما در بیان این واقعیت آفرین گفت.رئیس کمیسیون انرژی مجلس ربیعی را به یک بام و دو هوا بودن متهم کرد و مدعی شد: شما به فراکسیون امید مراجعه کردید و گفتید چون اصولگرها از من امتیاز می‌خواهند من نمی‌خواهم به آنها امتیاز دهم کمکم کنید و به اصولگرا ها هم مراجعه کردید و گفتید چون نمی‌خواهم از اصلاح‌طلبان کمک بگیرم شما همراهی کنید تا استیضاح رای نیاورد.وی ادامه داد: شما قومیت گرایی را ترویج کردید و با مظلومیت‌نمایی می‌خواهید وزیر بمانید اما بدانید این منصب از ما و شما می‌گذرد بنابراین به ناتوانی خود اعتراف کنید.
وی نسبت به انتصاب متعدد مدیران در مجموعه شستا انتقاد کرد و افزود: چرا مرتبا مدیران ضعیف را در راس شستا منصوب و بعد از مدتی عزل می‌کنید، این چه وضعیتی است که در شستا راه انداخته اید اگر مدیری ضعیف است چرا منصوبش می‌کنید که بعد بخواهید برکنارش کنید؟وی ادامه داد: با دو میلیارد بودجه دوستان خود را در روابط عمومی‌بسیج کردید که در مسئله استیضاح بر دهان رسانه‌ها ققل بزنند و از سوی دیگر نمایندگان را هم متهم کردید دستور تجمع برخی کارگرها را دادید در حالی که بازنشستگان و کارگران واقعی همانهایی بودند که ماه‌ها مقابل مجلس برای احقاق حقشان تجمع کردند، اما شما هیچ اقدامی ‌برای آنها نکردید در عوض با همکاری خانه کارگر عده‌ای را مقابل مجلس جمع کردید. همچنین مجموع شستا را به مرتضی لطفی که عضو خانه کارگر است، دادید. 
در وزارت تعاون موفق بودم
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان استیضاحش با تاکید بر این‌که استیضاح حق مجلس است، گفت: به اندازه داده‌ها و ستانده‌هایم عملکرد موفقی در این وزارتخانه داشته‌ام ولی باز هم اگر مجلس به من رای اعتماد در استیضاح ندهد، خود را سرباز کوچک نظام می‌دانم.وی در دفاع از عملکرد خود، گفت: من این جلسه استیضاح را فرصتی برای بررسی چالش‌های کشور می‌دانم. سابقه ۴۰ سال کار در کشور و پنج سال کار در وزارتخانه دارم که درس‌های بزرگی برای تحقق عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران گرفته‌ام.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید با اجماعی، همه برای حل مسائل کشور به یک راه‌حلی دست پیدا کنیم، گفت: بنده همواره گفته‌ام که استیضاح را حق مجلس می‌دانم چون به تعبیر امام (ره)، مجلس عصاره فضائل ملت است؛ لذا می‌دانم که آنچه مجلس انجام می‌دهد برای ثبات و پیشرفت مسیر کشور می‌باشد و برای این موضوع هم در طول سال‌های گذشته مبارزه کرده‌ام.ربیعی در عین حال گفت: متاسفانه برخلاف قانون مواردی از سوی استیضاح‌کنندگان مطرح شد که برخلاف آن چیزی است که به عنوان محورهای استیضاح اعلام شده است. انتظار می‌رفت رییس مجلس در این باره مطابق قانون از طرح مباحث خارج از استیضاح جلوگیری کند.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره انتقاد حسنوند رییس کمیسیون انرژی در خصوص انتصاب لطفی به عنوان رییس سازمان شستا، گفت: آقای لطفی در زمان دولت گذشته مدیرعامل هلدینگ سیمان بوده، ایشان سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده است. امروز شستا دارای بهترین تیم مدیریتی و افرادی اقتصادی است که توانسته عملکرد خوبی در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.
ربیعی جزو فعال‌ترین وزرا بوده است
جهانبخش محبی‌نیا  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز پس از سخنان وزیر کار در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از اقدامات آقای ربیعی انتقاد دارم، اما باید بگویم که ایشان جزو فعالترین وزرا بوده است. ما از وزرای زیادی گله‌مند هستیم اما باید مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد.
وی بیان کرد: خاضعانه از حضور حضرت حق استدعا دارم تاحدی که مقدور است بر زبانم واقعیات و حقایق جامعه جاری شود. مطالبی مطرح شد که بخشی از آنها قابل تامل است و من از آقای ربیعی می‌خواهم اگر مجلس شورای اسلامی‌دوباره به ایشان رای اعتماد داد، به این دغدغه‌ها که از سوی نمایندگان مطرح شد، توجه کنند.
وی در ادامه گفت: عدم توجه بعضی از مدیران شاید باعث ناراحتی باشد. اما نباید شخصیت دانای آقای ربیعی را که در حدی است که در آینده به عنوان وزیر نیز بتوان از ایشان استفاده کرد، نادیده گرفت. ما از خیلی از وزرا گله‌مندیم. اما قرار است مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد و نباید به گونه‌ای برخورد شود که به شخصیت ایشان توهین شود. بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از عملکردهای آقای ربیعی انتقاد دارم اما ایشان را در بین وزرا جزو فعالترین وزیرها می‌دانم چراکه ایشان به بیشترین شهرستان‌ها سفر کرده است. ما باید وزرای قبلی را با ایشان مقایسه کنیم.
محبی‌نیا افزود: عده‌ای در خصوص گذشته ربیعی سخن گفتند. ربیعی فرزند جوادیه است و در خانواده‌ای فقیر رشد کرده است. زمانی که شتاب انقلاب مانند بهمن سرعت پیدا کرد و تمامی‌نیازهای نهفته در تاریخ دهان باز کرد، در کردستان من شاهد بودم که ربیعی به عنوان یک نگاه جامع به سراغ امنیت رفت.
نماینده مردم میاندوآب در مجلس با بیان اینکه زمان پهلوی اگر یک صفحه متن کردی پیدا می‌کردند، حکمش اعدام بود اما اولین مجله به زبان کردی با مدیریت ربیعی انتشار یافت، تصریح کرد: دیروزِ ربیعی اینگونه بوده است. او اولین کسی بود که برای ایجاد اشتغال نیروهای بیکار و حتی نیروهای بیکاری که از احزاب و کُومله بازگشته بودند، گام برداشت.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: مسئله بدهی بانکها از طرف سازمان تامین اجتماعی مطرح شد. در سال ۱۳۳۲ متوسط عمر ۵۵ سال و سن بازنشستگی مردان ۶۵ و زنان ۶۰ بود. اما امروز به برکت انقلاب میانگین عمر به ۷۶ الی ۸۰ رسیده است و سن بازنشستگی به ۵۰ سال تقلیل یافته است. شاید باعث و بانی بخشی از بدهی‌های تامین اجتماعی ما نمایندگان باشیم. چراکه نسبت به گسترش و پوشش بیمه اقدام انجام داده‌ایم.
محبی‌نیا ادامه داد: ربیعی کسی بود که پرده از صندوق بازنشستگی و فجایع آن کنار زد و توجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و مجلس را در این خصوص متمرکز کرد. شاخص فقر ما در سال ۸۴ ، ۸۰ درصد بوده است اما امروز در سال ۹۶، ۳۰ درصد است. نه اینکه ما نسبت به مشکلات باید بی توجه باشیم اما حمایت در این زمینه چندپاره است و بخشی از مبارزه برعهده نمایندگان و بخشی برعهده سایر مسئولان جامعه است.
وی در ادامه بیان کرد: ما باید برای مبارزه با فقر به صورت واحد حرکت کنیم. ما باید به آقای ربیعی در ارتباط با گذشته و همچنین در ارتباط با تیم اقتصادی ماهری که دارد، نگاه کنیم. من همیشه طرف مجلس بوده‌ام. امروز ما ۸۲ بیمارستان داریم و ۱۵۹ بیمارستان و درمانگاه درخواست ثبت داده‌اند. میانگین اعتباری که برای این بیمارستان‌ها باید تامین شود، حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است. ما باید به مردم توجه کنیم و همه مسئولین بر این امر تاکید داشته‌اند. اما همه ما باید در کنار هم حرکت کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.
نماینده مردم میاندوآب در مجلس گفت: درست است که انتقاداتی نسبت به عملکرد آقای ربیعی وجود دارد اما بنده فکر می‌کنم اگر با رای اعتماد اجازه ادامه کار را به ایشان دهیم، با توجه به گذشته ایشان حرکت مثبتی خواهد داشت. ما از آقای ربیعی انتظار انجام کارهای بزرگتری داریم و احساس می‌کنم ناراحتی استیضاح‌کنندگان این بوده که از ایشان انتظار انجام کارهای بزرگتری داشته‌اند.
هواپیمای تهران - یاسوج بیمه نداشت
غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در موافقت با طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از برخی اتهام زنی ها به نمایندگان که به گفته وی موجب بدبینی جامعه می‌شود، گفت که هواپیمای تهران - یاسوج حتی بیمه نداشته است.
وی اظهار کرد: چهار سال و شش ماه پیش من در پشت این تریبون از برادر عزیزم آقای ربیعی دفاع کردم ایشان آن روز برای من عبادی بود که پاک، ضد فساد، برنامه ریز و مستقل بود و تحت تاثیر امثال تاجگردون قرار نمی‌گرفت و می‌دانست به پای انقلاب خون ریخته شده است. من آن روز از عباد حمایت کردم. اما چه شد که مخالف ربیعی شدم؟
تاجگردون خاطرنشان کرد: من نماینده ۶۶ جنازه‌ای هستم که بالای قله دنا هستند. یک نفر در دولت نخواست چرا ما کوتاه بیاییم؟ من در دفاع از استیضاح قبلی آقای آخوندی گفتم که ایشان عذرخواهی کرده بنابراین ایشان را ببخشید.
ربیعی خدای لابی‌گری است
محمدرضا پورابراهیمی‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از این تعبیر که ربیعی خدای لابی‌گری است، گفت که اکنون وزارت کار وضع اسفباری دارد به طوری که در این وزارتخانه در طول چهار سال و نیم گذشته فاجعه رخ داده است.وی گفت: بنده در همان زمان معرفی آقای ربیعی در دولت یازدهم به عنوان مخالف او بودم. آن زمان هیچ شناختی از آقای ربیعی نداشتم اما برنامه های پیشنهادی او حکایت از شرایطی داشت که امروز شاهد آن هستیم. پیش‌بینی‌هایی را آن زمان مطرح کردم که اکنون آن را می‌بینیم.رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بخشی از صحبت‌های مخالفان استیضاح وزیر، گفت:‌در جلسه عنوان شد که آقای ربیعی در منطقه فقیرنشین به دنیا آمده است اما سوال این است که اکنون ایشان در شمال شهر یا جنوب شهر و در خانه چند میلیاردی زندگی می‌کنند، فرزندان ایشان اکنون چه می‌کنند؟پورابراهیمی‌افزود: بنده در سال ۹۲ در پشت همین تریبون در حالی که تنها برنامه‌ها و سوابق کاری آقای ربیعی را می‌دانستم در مخالفت با او صحبت کردم. همان روز گفتم که ایشان گزینه مناسبی برای وزارت کار نیست و او را برای وزارت اطلاعات معرفی کنند چون با سابقه مدیریت ضد جاسوسی برای این کار مناسب‌تر است تا اینکه بخواهد مدیریت اقتصادی در وزارت کار داشته باشد.
هرگز نگفتم در فلان ستاد انتخاباتی بودم و بعد بروم جای دیگر بگویم عنوان دیگر داشتم
وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره ابهامات مطرح شده در خصوص بانک رفاه کارگران، گفت: می‌گویند که چرا تامین اجتماعی از بانک پول قرض می‌گیرد. ما سالی ۲۰ هزار میلیارد تومان باید به تامین اجتماعی بدهیم که چاره‌ای جز این نداریم. اگر دولت در بودجه این اعتبارات را اختصاص نداد، خوب شما اختصاص می‌دادید.
ربیعی افزود: اینکه یکی از دلایل استیضاح را سقوط هواپیمای آسمان عنوان می‌کنند در شرایطی است که سه هفته قبل برخی از دوستان به بنده پیامک می‌دادند که می‌خواهند من را استیضاح کنند، پس استیضاح ربطی به شرکت هواپیمایی آسمان ندارد. ولی به هر حال بنده به دلیل تمامی‌اتفاقات از سانچی تا کارگران،‌ معدن‌کاران و همه اتفاقات مربوط به بنگاه‌ها و معادنی که به من تحمیل کردند عذرخواهی می‌کنم.
وی با بیان اینکه افراد سالم و کاری را به هر بهانه‌ای پس نزنید،‌ گفت: من تلاش کردم از نیروهای جوان و افراد خوش فکر استفاده کنم که این میزان استفاده از سرمایه اجتماعی کم سابقه است.
ربیعی درباره طرح ابهاماتی در خصوص بیمه شدن مسافران هواپیمایی آسمان، ‌گفت: هواپیمایی آسمان بیمه ملت دارد. در پرداخت پولش تاخیر شده بود که من با مدیرعامل بیمه ملت صحبت کردم.
مخالفان آخوندی چه گفتند؟
مجلس شورای اسلامی‌بعد از ظهر دیروز برای استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه اختصاص داشت. علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در جایگاه موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای وزیر اگر شما در آنجا هستید به واسطه زدوبند فامیلی است. شما نتوانستید عملکردی از خود ارائه دهید.نماینده مردم تبریز در جایگاه موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز از جمله مسائلی که مطرح است این است که تردیدهایی در جامعه به وجود ‌آمده که اگر برطرف نشود همواره به عنوان درد بر روح و جان مردم سنگینی می‌کند. کانون این تردیدها نقاط مختلفی است. وزارت راه و شهرسازی از جمله این نقاط است که سبب شده آتش بر خرمن اعتماد مردم در خصوص کارآمدی و پاسخگویی مسئولین نسبت به مسئولیتی که به آنها داده شده بیفتد.
هم‌چنین نادر قاضی‌پور  یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: امروز باید اعلام کنم که کارنامه آقای آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بی‌تدبیری ایشان و مدیران ایشان شده‌اند. این همه بی‌تدبیری در عملکرد یک وزیر در شان ملت نیست.وی بیان کرد: امروز مجلس از باب نظارت استیضاح وزیر راه و شهرسازی را انجام می‌دهد و ملت ناظر عملکرد ما نمایندگان است که برای سومین بار استیضاح آقای آخوندی را مطرح می‌کنیم. در حکومت اسلامی‌شدیدترین برخوردها در زمینه اشرافی‌گرایی و احقاق حقوق محرومان و کارگران با مدیران حکومت است.
به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه از مردم عذرخواهی می‌کنم
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح گفت که به عنوان بالاترین مسئول این وزارتخانه برای هرنوع رنجی که برای مردم پیش‌آمده از آنها پوزش می‌خواهد. وی گفت: حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده زیرا عزیزتر از جان مردم و حفط ایمنی، رفاه وآسایش انها هیچ چیز دیگری نیست. من نمی‌خواهم توجیه کنم اما قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه و شهرسازی از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده اعم از اینکه قصور و تقصیری متوجه ما بوده یا نه پوزش می‌خواهم؛ چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست.وزیر راه و شهرسازی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: من همواره از پرسش و پاسخ لذت می‌برم. واقعیت این است که مردم سالاری به همین معنا است که همواره امکان پرسشگری وجود داشته باشد و مسئولان خود را موظف بدانند به سوالات نمایندگان و مردم پاسخ دهند. این موضوع باید موجب خرسندی باشد که چنین فضایی در کشور حاکم است. بنابراین من نه تنها گله‌ای از این موضوع ندارم بلکه خرسندم چنین  اتفاقی رخ می‌دهد.وی ادامه داد: استیضاح براساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بوده و من وظیفه دارم خدمت خانواده جانباختگان تسلیت بگویم و از مردم عزیز از همه کاستی و کمبودها پوزش بخواهم.وی با اشاره به هزینه کرد ۳۰ میلیارد تومان در فرودگاه یاسوج یادآور شد: ما علاقه‌مند بودیم در دهه فجر برای افتتاح این فرودگاه به یاسوج برویم که شوربختانه این افتاق افتاد.آخوندی اضافه کرد: آنچه بهبود شرایط با موجب می‌شود این است که نگاه فرآیندی به سوانح و حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل دقیق در اختیار مردم قرار دهیم . به هر حال حمل  و نقل یک سیستم پیچیده و باز است و میلیونها نفر در آن ایفای نقش می‌کنند. بنابراین وقتی ما از یک سانحه صحبت می‌کنیم نه از یک عامل بلکه از مجموعه عوامل صحبت می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاعیاتش در جلسه استیضاح با رد اتهامات مالی و دارایی‌اش که توسط برخی از نمایندگان در جلسه استیضاح مطرح شد، گفت: از بنده یک تصویر ثروتمند ساختند. آقای قاضی‌پور بنده اهل سالوس و ریاکاری نیستم اما مجبورم کردید موجودی خودم و دخترم در ابتدای دوره وزارتم در دولت دوازدهم را اعلام کنم. در شایعاتی که بر علیه بنده ساخته شده است، اعلام کردند هفت هزار میلیارد تومان ثروت دارم در حالیکه طبق مشروح اموالی که در ابتدای دوره وزارتم به رییس قوه قضاییه اعلام کردم، کل موجودی حسابم ۴.۵ میلیون تومان و کل موجودی دخترم ۶۳۸ هزار تومان بود. این چه حرف‌هایی است که بر علیه بنده زده می‌شود؟ طی این مدت از بس به بنده فشار آوردند مجبور شدم امروز حقیقت را بگویم.
به گفته وی، دلالان در بخش‌های مختلف اصلی‌ترین حامیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستند.وی در تبیین این ادعا، گفت: دلیل فشارها و شایعاتی که بر علیه‌ام ساخته‌ام را می‌دانم. به طور مثال در گذشته به ازای معامله یک هواپیما، دلال هفت میلیون دلار حق دلالی دریافت می‌کرد اما در دوره بنده قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیما امضا شد و حتی یک سنت حق دلالی پرداخت نشد. در قراردادهای خارجی وزارتخانه حتی یک سنت رشوه مشاهده نمی‌شود که اگر می‌شد رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس گزارش آن را اعلام می‌کرد. در قراردادهای داخلی نیز حتی یک ریال خارج از عرف جابجا نشد. سخت‌گیری‌ام در مجموعه وزارتخانه در حدی است که اگر کسی به جای ارتباط مستقیم و قانون‌مند با واسطه وارد وزارتخانه شود فردای آن روز از ورودش به وزارتخانه جلوگیری می‌کنم.
وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: طبق قانون باید دلیل حادثه را ستاد رسیدگی به سانحه اعلام کند بنابراین هر چه بگویم خلاف قانون است. باید منتظر اظهارنظر قطعی این ستاد باشیم. در عین حال نیز بدانید که این ستاد کوچک‌ترین اطلاعاتی را از مردم پنهان نمی‌کند و همه جزئیات را می‌گوید چون برای داشتن ایمنی باید اطلاعات در اختیار همه باشد تا هر کسی بتواند در ادامه راه وظایفش را بهترین شکل انجام دهد.
وی با اشاره به زمان وقوع حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: بنده به محض اطلاع از حادثه یعنی در روز دوشنبه صبح و در همان شرایط سخت برفی به محل حادثه رفتم و از نزدیک با خانواده قربانیان صحبت کرده و از آنها دلجویی نمودم. این حداقل‌ترین کاری بود که می‌توانستم از لحاظ اخلاقی انجام دهم. در ادامه کار هم به این وظیفه‌ام عمل می‌کنم. لازم است بار دیگر به آنها تسلیت گفته و پوزش بخواهم.
وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا استعفا نداده است، گفت: اگر قرار باشد بعد از بروز هر حادثه‌ای وزرای مربوطه استعفا دهند دلیلی وجود ندارد. باید بررسی کنیم که یک وزیر چه زمانی بعد از وقوع حادثه استعفا می‌کند. پاسخ این است که دلیل استعفای یک وزیر در کشوری پیشرفته برای همبستگی اجتماعی و برداشتن موانع جهت رسیدگی به حوادث است. اگر در مورد این حادثه من مانع رسیدگی بودم قطعا کناره‌گیری می‌کردم.
وی توضیح داد: فردای روز حادثه قطار تبریز ـ مشهد ساعت ۸:۳۰ صبح به آقای جهانگیری زنگ زدم و گفتم که از وزارت کنار می‌روم تا به ابعاد حادثه رسیدگی شود چون این اتفاق در حوزه راه‌آهن رخ داده بود و مربوط به وزارتخانه بنده بود. اما این حادثه در حوزه وزارتخانه ما نبوده که بنده بخواهم استعفا دهم. همان قدر که استعفا درست است، استعفای نادرست هم غلط می‌باشد.
آخوندی توضیح داد: وقتی عملیات در حوزه ما نبود استعفای بنده به معنای کتمان حقیقت است و اینکه من مسئولیت خود را نپذیرفتم. قطعا اگر عملیات در حوزه من بود همچون دفعه قبل اولین کسی بود که استعفا می‌دادم.  پس نباید علامت غلط به جامعه دهیم و به دنبال آن نتیجه‌گیری غلطی هم کنیم.

نظر شما