شناسهٔ خبر: 24600049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شوراى هماهنگى تشکل‌هاى فرهنگى ـ. اجتماعى مشهد مقدس بیانیه داد

پشت پرده سفر سفیر انگلیس به مشهد/توهم تبدیل شهر زیارت به مشهد گردشگری

در بیانیه شوراى هماهنگى تشکل‌هاى فرهنگى ـ. اجتماعى مشهد مقدس از احتمال آشوب دی‌ماه با سفر سفیر انگلیس به مشهد پرده برداشته شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، شوراى هماهنگى تشکل‌هاى فرهنگى و اجتماعى مشهد مقدس در اعتراض به سفر سفیر انگلیس به مشهد بیانیه‌ای را صادر کردند.

در متن این بیانیه آمده است: در چند روز گذشته پیرو سفر سفیر کشور خبیث انگلستان به پایتخت فرهنگى جهان اسلام مشهد الرضا(ع) اظهارات مختلفى از طریق رسانه‌ها به خصوص در فضاى مجازى صورت گرفته است که هریک در جاى خود قابل تأمل است، اما از آنجایى که هیچ مقام مسؤولى در این خصوص اظهارنظر نفرموده بود، گمان می‌رفت که ان‌شاء‌الله أصل سفر صورت نگرفته باشد تا اینکه معاون مدیرکل روابط عمومى در حوزه بین‌الملل شهردارى مشهد مقدس در این خصوص اظهار نظر کرد.

در ادامه آمده است: فارغ از خباثت، نیرنگ و جنایات دائمى کشور انگلستان در طول تاریخ نسبت به ملت شریف ایران که این رذالت‌ها بعد از پیروزى شکوهمند انقلاب اسلامى مضاعف شد و نقطه اوج آن در فتنه 88 تحقق یافت، بدعهدى و خیانت این کشور در قضیه برجام و اتخاذ شیوه رذیلانه پیرامون مباحث موشکى و حضور منطقه‌اى جمهورى اسلامى ایران در راستاى تحقق امنیت و صلح پایدار در منطقه و نیز چراغ سبز این کشور در اقدام کور و شنیع اعضاى هیئت خدام‌المهدى منتسب به فرقه تشیع انگلیسى شیرازى که خود مثنوى هفتاد من کاغذ است، پیرامون این سفر ابهامات فراوانى وجود دارد که لازم است از سوى مقامات سیاسى و امنیتى استان خراسان رضوى مورد پاسخ واقع شود.

در ادامه این بیانیه اضافه شده است: سفیر کشور خبیث انگلیس نیکلاس هاپتون تا قبل از مسؤولیت فعلى، مسؤولیت سفارت این کشور در یمن و امارات، رئیس میز خاورمیانه دستگاه امنیتى انگلستان و مهم‌تر از همه معاون امنیتى وزارت خارجه این کشور را برعهده داشته است که در جاى خود بسیار قابل تأمل است و جا دارد نه تنها سفرهاى غیررسمى این شخص که حتى سفرهاى رسمى و مباحث مطرح شده او در این دیدارها به دقت مورد ارزیابى قرار گیرد، اینکه در این برهه زمانى سفر فردى با چنین سابقه امنیتى و سیاسى به‌ صورت غیررسمى به مشهد الرضا(ع) با حساسیت‌هاى خاص خود که در برخى موارد از حساسیت‌هاى شهر تهران نیز بالاتر است، سؤالات و ابهامات فراوانى را ایجاد می‌‌کند.

در این بیانیه عنوان شده است: براساس اعلام در فضاى مجازى شخص سفیر در این سفر برنامه بازدید از دو مرکز خیریه همدم و فتح‌المبین و یک فروشگاه برند انگلیسى (دبنهامز) را داشته است و از سایر برنامه‌هاى آقاى سفیر خبرى منعکس نشده است، سؤال اول این است که هدف آقاى سفیر از بازدید دو مرکز خیریه چه بوده و چه اقدامى براى این دو مرکز رخ داده است؟ فعالیت‌هاى این دو مرکز در چه حوزه‌اى است؟

با عنایت به خباثت این کشور لازم است چنانچه به گفته معاون مدیرکل روابط عمومى شهردارى مشهد سفر با اطلاع و نظارت وزارت خارجه بوده است، ریز برنامه‌ها و نتایج حاصل از سفر آقاى سفیر از طریق رسانه‌هاى رسمى خصوصاً صدا و سیماى خراسان رضوى انعکاس پیدا کند.

در این بیانیه تأکید شده است: نکته دیگر در خصوص خباثت دائمى انگلیس و احتمال ارتباط آشوب دی‌ماه مشهد با این کشور و نیز حادثه اخیر سفارت ایران در انگلستان و وجود پایگاه تشیع انگلیسى در مشهد و سفر آقاى سفیر به مشهدالرضا(ع) است.

به‌ گفته مدیرکل روابط عمومى شهردارى مشهد، در حوزه بین‌الملل در این دیدار مباحث اقتصادى مورد مذاکره قرارگرفته است، سؤال این است که اساساً توسعه و پیشرفت پایتخت فرهنگى جهان اسلام چه نیازى به سرمایه‌گذارى از طریق پول کیف و چمدان‌هاى انگلیسى دارد؟ کشور خبیث انگلستان همواره یکى از مدافعان تحقق قدس شرقی و غربى بوده است، آیا این سرمایه‌گذارى‌ها و اقدامات اقتصادى در راستاى تحقق مشهد شرقی و مشهد غربى وعده داده شده و قرار است با امام رضازدایى، مشهد الرضا(ع) شهر زیارت را به مشهد گردشگرى که رؤیاى انگلیسى و ارادتمندان به انگلیس خبیث است، تبدیل کند؟

در این بیانیه متذکر شده است: نکته دیگر آنکه آیا این سفر بر أساس یک برنامه‌ریزى قبلى انجام یافته یا بر مبناى یک حرکت دفعى رخ داده است؟

سفر سفراى کشورهاى مختلف در جغرافیاى هر کشورى براساس پروتکل‌ها، چارچوب‌ها و عرف دیپلماتیک صورت می‌گیرد که اگر این پروتکل‌ها رعایت نشود، سفر غیررسمى خواهد بود، از آنجا که هدف از دیدار مباحث اقتصادى طرح گردیده، باید دید چرا برخلاف عرف دیپلماتیک از هیأت همراه اقتصادى آقاى سفیر در این دیدار خبرى نیست؟ اگر سفر اقتصادى بوده، متأسفانه باید بپذیریم که تیم مدیریتی شهردارى مشهد نه تنها تسلطى بر مسائل دیپلماتیک ندارند بلکه در حوزه مباحث اقتصادى هم از روال‌هاى معمول تشریفات اقتصادى بى‌بهره‌اند. به علاوه حضور مترجم رسمى وزارت خارجه در این دیدار ارتباطى با تسلط طرفین به زبان فارسى یا انگلیسى ندارد، بلکه یک پروتکل معمول در سفرهاى رسمى است که عدم حضور نشان از غیررسمى بودن این سفر دارد.

در ادامه این بیانیه یادآور شده است: در این صورت باید پرسید در یک سفر گردشگرى آقاى سفیر چرا دیدار رسمى با آقاى شهردار برخلاف ضوابط دیپلماتیک صورت گرفته است؟ لازم به ذکر است که وزارت خارجه در این خصوص اعلام کرده که این سفر با اطلاع این وزارت صورت گرفته و این به معنى سفر رسمى سفیر نیست، چرا برخلاف پروتکل‌هاى دیپلماتیک نماینده‌اى از دفتر نمایندگى وزارت خارجه حضور داشته است؟ و اگر سفر رسمى بوده، چرا تنها با شهردار محترم دیدار صورت گرفته و سایر مقامات استان از جمله استاندار محترم دیدارى نداشته‌اند که بتوانند مواردى همچون پرواز مشهد - لندن را به نتیجه برسانند؟

در پایان این بیانیه خاطرنشان شده است: ابهام در خصوص این سفر هرگونه اتفاقات بعدى سیاسى و امنیتى استان خراسان رضوی در این برهه زمانى حساس را متوجه مسؤولان، متولیان و دیدارکنندگان با آقاى سفیر کشور خبیث انگلستان خواهد ساخت و قطعاً افکار عمومى منتظر شفافیت کامل این دیدار خواهند بود.

لازم به ذکر است این بار صرفاً به تذکر مکتوب اکتفا کرده‌ایم، امید داریم به نصیحت مشفقانه علما، بزرگان و به خصوص نماینده محترم ولى فقیه در استان خراسان رضوی گوش فرادهید و بر مدار تغییر به نفع مردم حرکت کنید که قطعاً مورد رضاى خداوند تبارک و تعالى است.

نظر شما