شناسهٔ خبر: 24600039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نمایندگان مجلس دیروز با رأی اعتماد مجدد به عباس آخوندی مجددا او را در وزارت راه و شهرسازی ابقا کردند

آخوندی باز هم وزیر ماند

صاحب‌خبر -

شهروند| عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که دیروز برای سومین بار از زمان آغاز به کارش در دولت یازدهم و دوازدهم از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح می شد، با ۹۲ رأی موافق، ۱۵۲ رأی مخالف استیضاح و ۲ ممتنع از مجموع ۲۴۶ رأی مأخوذه در وزارت راه و شهرسازی برای ادامه کار ماند.
موافقان استیضاح چه گفتند؟
نمایندگانی چون علیرضا بیگی، نادر قاضی‌پور، احد آزادیخواه، احمد مرادی، قسیم عثمانی و داریوش اسماعیلی به عنوان متقاضیان استیضاح به ایراد سخن ‌پرداختند و بعد از آن وزیر از خود دفاع کرد. بعد از دفاعیات وزیر، احمد امیرآبادی و محمدعلی وکیلی به عنوان دو متقاضی دیگر استیضاح توضیحاتی را در موافقت با استیضاح ارایه داده و در نهایت آخوندی مجددا در پشت تریبون از عملکرد خود دفاع کرد. علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در جلسه علنی دیروز گفت: هر روز شواهد متعددی از راه می‌رسد که این عدم کارآمدی را اثبات می‌کند. این عدم کارآمدی باعث به مخاطره افتادن جان و آبروی مردم شده است و مجلس باید در این باره به وظیفه قانونی خودش عمل کند. احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: در بارش‌های اخیر از ۳۰ کیلومتری تهران حتی یک مشت نمک در کنار جاده‌ها نبود و مردم ۸ تا ۱۰ ساعت در برف گرفتار شدند. همچنین نادر قاضی‌پور یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز باید اعلام کنم که کارنامه آقای آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بی‌تدبیری ایشان و مدیران ایشان شده‌اند. این همه بی‌تدبیری در عملکرد یک وزیر در شأن ملت نیست. احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، محمدقسیم عثمانی  نماینده مردم بوکان و عدل هاشمی‌پور از جمله نمایندگانی بودند که به وضعیت بد جاده و تصادفات اشاره کردند.
مخالفان استیضاح چه گفتند؟
الیاس حضرتی، احسن علوی از جمله نمایندگانی بودند که در مخالفت با استیضاح وزیر راه سخن گفتند. الیاس حضرتی، نماینده تهران گفت: ما عادت داریم که در زمانی که بحران در کشور پیش می‌آید به جای اینکه صبورانه علت را بررسی کنیم شروع به زدن می‌کنیم. زمانی که وزیر هنوز در بحران بود به جای روحیه دادن به او استیضاح می‌کنیم. نماینده مردم سنندج نیز از جمله نمایندگانی بود که در مخالفت با استیضاح سخن گفت که «عمر متوسط هواپیماها در کشورهای توسعه یافته و نیمه توسعه یافته به ترتیب ۱۱ سال و ۶ سال است که در کشور ما بعد از خرید هواپیماهای جدید از ۳۰ سال به ۲۲ سال رسیده است.» سید احسن علوی با اشاره به بیانات آخوندی نسبت به اقدامات انجام شده، گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در بخش حمل ونقل انجام شده و کارها در مسیر درست قرار گرفته و از ظرفیت‌های کلی استفاده شده است.
از مردم عذرخواهی می‌کنم
در آخر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دفاع از عملکرد خود دوباره پشت تریبون قرار گرفت و گفت که به عنوان بالاترین مسئول این وزارتخانه برای هرنوع رنجی که برای مردم پیش‌آمده از آنها پوزش می‌خواهد. او گفت: حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده زیرا عزیزتر از جان مردم و حفظ ایمنی، رفاه وآسایش آنها هیچ چیز دیگری نیست. من نمی‌خواهم توجیه کنم اما قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه و شهرسازی از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده اعم از اینکه قصور و تقصیری متوجه ما بوده یا نه پوزش می خواهم؛ چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست. وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاعیات از عملکردش به بررسی تجهیزات در اختیار این وزارتخانه پرداخت و گفت: طول راه‌های منتهی به تهران ۹۰۰ کیلومتر است که حداقل تعداد نیروی مورد نیاز برای راهداری در مواقع حساس مثل شرایط برفی ۵۰۰ نفر است که احتیاج به ۲۰۰ دستگاه برف‌روب و نمک‌پاش نیز وجود دارد اما کل دستگاه نمک‌پاش ما در تهران ۴۲ دستگاه آن هم با عمر ۲۵ ساله است. آیا تصور می‌کنید با این مقدار تجهیزات می‌توان عملکرد صددرصدی داشت؟ آخوندی با بیان اینکه میزان راه‌های کشور به ۲۱۷ هزار کیلومتر رسیده است، گفت: برای نگه داشتن راه‌های کشور طبق استانداردهای جهانی به چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که کل اعتبار راهداری در بهترین حالت به ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. به گفته وی، دلالان در بخش‌های مختلف اصلی‌ترین حامیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستند. اوگفت: منتقدانی که می‌گویند وزیر راه و شهرسازی چه اقداماتی برای جذب سرمایه‌ انجام داده است، بدانند که تا این لحظه ۱.۵ میلیارد یورو از آلمان که یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار آن با شرکت زیمنس به قرارداد رسیده است،‌ از آذربایجان ۵۷۰ میلیون یورو و از کشورهای اتریش، کره جنوبی و برخی دیگر از کشورها میلیون‌ها دلار قرارداد بسته‌ایم. او افزود: چنین تامین مالی خارجی در هیچ یک از وزارتخانه‌ها انجام نشده است. علاوه بر ۴۶ هزار میلیارد تومان در حوزه راه و ده‌ها میلیون دلار در حوزه ریل جذب سرمایه کرده‌ام. آخوندی از در دست احداث بودن سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل خبر داد و گفت: به تازگی ۳۱۶ کیلومتر ریل جدید را افتتاح کرده‌ایم و ۱۸۰۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام دادیم. برای اولین‌بار ۸۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق صکوک به حوزه راه اختصاص داده‌ایم. دو هزار میلیارد تومان در فاز دوم بندر شهید رجایی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و فاز سوم بندر چابهار را افتتاح کرده‌ایم.
 آخوندی در پایان این بخش از سخنانش ابراز امیدواری کرد: در راه مبارزه با فساد ثابت قدم باشد و تاکید کرد امیدوارم از هیچ گزندی نهراسم. بنده اهل جنگ و جهاد هستم و همچنان برای جمهوری اسلامی می‌جنگم.

نظر شما