شناسهٔ خبر: 24599121 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

همنوازی فرانسه و امریکا در کنسرت ضدروسی انگلیس

صاحب‌خبر -

نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور فرانسه با متهم كردن روسیه به حمله به یك جاسوس روس‌تبار، توافق کردند برای برخورد با رفتار خصمانه روسیه، همکاری مشترک داشته باشند. وزیر خارجه بركنار شده امریکا هم روسیه را به دست داشتن در این حمله متهم كرده است. مسكو هرگونه دست داشتن در این حمله را رد كرده است.
به دنبال مسمومیت یك جاسوس روس‌تبار و دخترش، اروپایی‌ها، مسكو را در ارتباط با این اقدام متهم می‌كنند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل ماكرون، رئیس‌جمهور فرانسه دو‌‌‌شنبه شب در گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند همکاری مشترک برای تحقیقات پیرامون مسمومیت جاسوس سابق روس‌تبار داشته باشند. به گفته دفتر نخست‌وزیر انگلیس، طرفین توافق کردند که دولت‌های فرانسه و انگلیس باید همکاری نزدیک برای تحقیقات در این رابطه و همچنین پاسخ‌های آتی مسکو داشته باشند. رئیس‌جمهور فرانسه حمله مشکوک به سرگئی اسکریپال در سالزبوری انگلیس را محکوم کرد. ترزا می‌ هم روسیه را به نقش‌آفرینی در مسموم کردن اسکریپال متهم کرد. نخست‌وزیر انگلیس مدعی شد كه سرگئی اسکریپال و دخترش با یک عامل اعصاب، از نوعی که در روسیه تولید می‌شود، مسموم شده‌اند.

می ‌همچنین به روسیه اولتیماتوم داد ظرف ۳۶ ساعت درباره نحوه تولید این گاز سمی در شهر سالزبوری توضیحات لازم را به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ارائه کند وگرنه لندن اقدام مسکو را «استفاده غیرقانونی از زور علیه پادشاهی متحده‌» قلمداد خواهد کرد. ركس تیلرسون، وزیر خارجه بركنار شده امریكا هم دو‌‌‌شنبه شب در سخنانی مدعی شده بود که واشنگتن با ارزیابی مقامات انگلیس که روسیه را «مسئول احتمالی» مسمومیت جاسوس دوجانبه و سابق روس و دخترش می‌دانند، موافق است! به گزارش رویترز، تیلرسون در بیانیه خود نوشت:«ما با این موضوع موافقیم که مسئولان این اتفاق- هم آنهایی که به این جنایت دست زده‌اند و هم آنهایی که دستور انجام آن را صادر کرده‌اند- باید به نحو مقتضی با پیامدهای جدی آن روبه‌رو شوند». ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هم گفت استفاده از هرگونه سم اعصاب «‌هولناک و کاملاً غیرقابل قبول‌» است. به دنبال این اتهامات، وزارت خارجه روسیه هم روز سه‌‌‌‌شنبه سفیر انگلیس را برای پاره‌ای توضیحات احضار کرد. همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که انگلیس باید از کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی تبعیت و شرایط دسترسی مسکو به نمونه‌های عامل اعصابی را که برای مسموم کردن جاسوس سابق روس و دخترش به کار رفته، فراهم کند. هفته گذشته اسكریپال، جاسوس دوجانبه به همراه دختر ۳۳ساله‌اش در یک مرکز خرید در شهر سالزبوری انگلیس بی‌هوش پیدا شدند. به دنبال این حادثه پلیس محلی اعلام کرده بود که این دو در معرض یک ماده ناشناس قرار گرفته‌اند. اسکریپال و دخترش در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و حال‌شان وخیم اعلام شده است.

نظر شما