شناسهٔ خبر: 24598365 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دولت عربستان سعودي برنامه اي را براي انرژي هسته اي اين کشور به تصويب رساند

خبرگزاری صداوسیما

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما؛ خبرگزاري رسمي اسپا SPA روز سه شنبه اعلام کرد دولت عربستان سعودي برنامه اي را براي انرژي هسته اي اين کشور به تصويب رساند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رياض عربستان سعودي برنامه اي را براي انرژي هسته اي خود به تصويب رساند . اين در حالي است که اين کشور آماده است تا اولين قرارداد هايش را به ساخت نيروگاه هاي هسته اي غير نظامي اختصاص دهد.
بنابر اعلام خبرگزاري اسپا اين برنامه مشخص مي کند که فعاليت هاي هسته اي عربستان سعودي قرار است با هدف غير نظامي صورت بگيرد. به علاوه، اين برنامه تدابير امنيتي محکم و تدابير عملي خوبي را در زمينه مديريت زباله هاي هسته اي پيش بيني مي کند.
عربستان سعودي بزرگترين صادرکننده جهاني نفت ، در تلاش است تا براي وابستگي کمتر به نفت خام، به انرژي هسته اي روي آورد.
بنابر اعلام کارشناسان و تحليلگران ،رياض ساخت 16 رئاکتور هسته اي به مبلغ حدود 65 ميليارد يورور را تا بيست سال آينده پيش بيني مي کند.
تصويب اين برنامه هسته اي در حالي صورت گرفت که محمد بن سلمان وليعهد عربستان سعودي قصد دارد تا چند روز ديگر ( از 19 تا 22 مارس) به آمريکا سفر کند.
وي قرار است در اين سفر به بررسي توافقنامه همکاري با واشنگتن در زمينه برنامه هسته اي غير نظامي بپردازد. اين در حالي است که در واقع، مذاکرات با آمريکا در خصوص انتقال فناوري در چارچوب ساخت نيروگاه ها ادامه دارد.
علاوه بر شرکت آمريکايي WESTINGHOUSE، شرکت هاي روسي، فرانسوي، چيني و کره جنوبي در صف انتظار براي بستن قراردادهاي هسته اي با عربستان سعودي هستند.

نظر شما