شناسهٔ خبر: 24597654 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تذکرات امروز نمایندگان مجلس در خصوص استیضاح ربیعی و آخوندی

تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در سخنانی نسبت به استیضاح وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی و نحوه اداره جلسه استیضاح ها تذکراتی دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، غلامرضا تاجگردون در جلسه علنی نوبت عصر سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به هیات رییسه گفت: آقای لاریجانی، تذکر من شامل چند بند می شود؛ براساس ماده 25 رئیس مجلس و سایر اعضای هیات رئیسه در مورد انجام وظایف محوله در برابر مجلس مسئولیت مشترک دارند.
وی ادامه داد: امروز حضرتعالی در اداره رأی گیری خیلی با دقت نکاتی را در ارتباط با اعضای حاضر در جلسه اعلام کردید.
تاجگردان به ماده 100 اشاره کرد و گفت: تشخیص عده حاضر با استفاده از تابلو است که در اول هر جلسه و باید قبل از اخذ آرا به وسیله رئیس جلسه اعلام شود.
نماینده مردم گچساران در ادامه افزود: براساس ماده 128 به مجرد اعلام اخذ رای تعداد نمایندگان حاضر در جلسه به استناد دستگاه شمارشگر توسط رئیس جلسه اعلام و فرآیند اخذ رأی بلافاصله انجام می گیرد؛ آقای رئیس شما در جلسه صبح حضور نداشتید، رئیس وقت جلسه آقای پزشکیان اعلام فرمودند تعداد حاضرین 248 رأی است درحالی که پس از شمارش آرا تعداد را 253 نفر اعلام کردند اعتراض کردیم چراکه به همین دلیل است که براساس آیین نامه آرا باید اعلام شود.
وی ادامه داد: فاصله بین 248 و 253 عددی است؛ قصد سوءبرداشت ندارم اما حتی یکی از عزیزان پس از آنکه شمارش آرا انجام شد وارد مجلس شد ساعت ورودش این را نشان می دهد و پس از آنکه در حال جمع کردن آرا بودیم، رأی خود را داد.
تاجگردان گفت: آقای رئیس، حضرت عالی و هیات رئیسه مجلس به وجدان خودتان در برابر قسمی که برابر ملت ایران خورده اید، به وجدان شرعی خود رجوع کنید. هیات رئیسه تعداد آرا را دوباره بررسی کند.
نماینده مردم گچساران با بیان اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یک رأی باطله مجدداً وزیر شد، گفت: من قانع نشدم که ایشان رأی اعتماد را کسب کرده باشد؛ اگر چه رأی اعتماد را کسب نکرده است چرا که تعداد موافقان استیضاح بیش از مخالفان آن بود.
وی ادامه داد: شما را به استناد ماده 25 در برابر قرآنی که قسم خوردید، آرا را دوباره بررسی کنید و به هر نتیجه ای رسیدید قبول می کنیم اما بدانید دربرابر خداوند متعال، خون شهدا و سبزی این صندلی ها مسئول هستید.
در ادامه مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ارومیه در تذکر شفاهی به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به تذکر غلامرضا تاجگردون گفت: ایشان گفتند ما به فکر مردم هستیم. خدای نکرده این طور نیست که ما فکر فرد دیگری باشیم. من از روی مانیتور تعداد آرا حاضرین را 248 نفر اعلام کردم ولی نمایندگان دیگری بیرون بودند که وارد جلسه شدند، کارت گرفتند و امضا کردند. گروهی هم بودند که امضاها را با کارت‌ها چک کردند.
وی ادامه داد: در جریان شمارش رای فراکسیون‌های مختلف حضور داشتند و اختلافی وجود داشت اما با رجوع به امضاها آنها را با برگه‌های رای تطبیق دادیم و امضاها را چک کردیم. من از آقای رنجبرزاده هم پرسیدم و ایشان گفت آرا را شمرده‌ایم و همین است.
نایب رئیس مجلس اضافه کرد: اینکه یکدیگر را متهم کنیم کار درستی نیست. از همه گروه‌ها در شمارش آرا حضور داشتند. نماینده هم حق دارد وقتی کارت رای گرفته رای بدهد. ما هم در قبال رای مجلس تمکین کنیم. کسی غیر از نمایندگان در رای‌گیری شرکت نکرده و آرا هم شش بار شمرده شده است.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در این باره توضیح داد: ممکن است اول گفته باشند تعداد حاضرین 248 نفر است ولی افرادی اضافه شده باشند. به هر حال نمایندگان کارت گرفته‌اند و حتی اگر یک رای تفاوت داشته باشد خیلی تاثیر نمی‌گذارد بنابراین شبه نکنید. ممکن است نماینده‌ای بیرون رفته و مجددا به جلسه آمده باشد.
لاریجانی اضافه کرد: وقتی نماینده‌ای کارت دریافت کرده یعنی در جلسه حضور دارد. من از آقای فرهنگی و دوستان دیگر پرسیدم گفتند که آیین‌نامه رعایت شده است. ما باز هم به این موضوع دقت می‌کنیم و به آن رسیدگی خواهیم کرد.
در ادامه احمد بیگدلی قبل از استناد به اصل 79 قانون اساسی طی تذکری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مدتی پیش برای سالگرد عملیات کربلای 4، کربلای 5 و خیبر خواستیم که در رابطه با شهدا صحبت کنید که تحقق نیافت، امروز نیز روز شهدا بود اما در این مورد صحبتی نکردید.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا کی در این مملکت و مجلس شهدا مظلوم واقع می‌شوند، چرا شما به عنوان رئیس مجلس در مورد آنها صحبت نکردید.
لاریجانی در پاسخ به بیگدلی یادآور شد: روز گذشته ما در مورد شهدا به طور مفصل سخنرانی کردیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با استناد به اصل 79 قانون اساسی گفت: به فراکسیون امید اتهام زدند و این در حالی است که اعضای هر 3 فراکسیون سیاسی مجلس از پاکدست‌ترین افراد مجلس هستند بنابراین دلیلی وجود ندارد که به هر کدام از فراکسیون‌ها اتهامی زده شود کما اینکه همین مسائل در سال 88 مملکت را به حاشیه کشاند بنابراین با اتهام زنی به یکدیگر نمی‌توانیم به مردم خدمت کنیم.
وی تأکید کرد: اعضای فراکسیون امید از ایثارگران، خانواده شهدا و جانبازان هستند بنابراین نباید به آنها اتهام زده شود.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چرا بند 3 ماده 124 آیین‌نامه داخلی رعایت نمی‌شود کما اینکه امروز مسائلی در رابطه با مفاسد وزارتخانه‌ها مطرح شد که از جمله محورهای استیضاح نبود بنابراین لازم است که همه نمایندگان آیین‌نامه را اجرا کنند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: از همین جا اعلام می‌کنم همه فراکسیون‌های مجلس به ویژه امید متشکل از پاکدست‌ترین افراد هستند که به هیچ وجه وارد لابی‌ و بازی‌های سیاسی نشده و نخواهند شد.
در ادامه هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به نرخ ارز و تغییرات آن گفت: تذکر بنده سه ماده 24 و بندهای مختلف بند مذکور است زیرا ما مسائل و مشکلات بسیارمهمی داریم بنابراین در این راستا مشاهده کنید که نرخ ارز در همین چندماه به چه میزان تغییرکرده است.
وی افزود: شورای پول و اعتبار در بانک مرکزی نرخ سود را به میزان 15 درصد کاهش داده است و به علت اتفاقات ارزی که بوقوع پیوست ناچار شدند، نرخ سود را گواهی‌های سپرده یکساله 20 درصدی چاپ کنند و حدود 230هزار میلیارد تومان از این حساب‌های یکساله دوباره شیفت به حساب های 15 الی 20 درصد پیدا کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: استیضاح در این ساعات پایانی و درآخرین روزهای که باید به مهترین مسائل کشور بپردازیم چه نتیجه ای داشت، بنابراین همکاران کمک کنند استیضاح فردا از دستور خارج شود زیرا بودجه به شورای نگهبان ارجاع شده است و برگشت خورده است و هفته آینده آخرین هفته است و اگر هفته آینده اصلاحات بودجه را برطرف نکنیم با مشکل روبرومی‌شویم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات مجلس یادآورشد: اگر ما تا قبل از پایان سال بودجه را تصویب نکنیم باید بودجه ای،3 دوازدهم راتصویب بکنیم.
در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در تذکری با استناد به بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس، گفت: واقعا اگر کسی از نمایندگان سوال یا استیضاحی را امضا می‌کند بهتر است تا آخر پای امضای خود بایستد مثلا درخصوص سوال از رئیس جمهور برخی 4تا 5 بار امضا کرده و پس گرفته اند که این موضوع برای مجلس خوب نیست.
وی ادامه داد: ثبات قدم در تصمیم‌گیری‌های نمایندگان مجلس از اهمیت بسیاری برخوردار است بنابراین بهتر است قبل از امضاء کردن فکرهای خود را کرده و سپس اقدام به این کار شود تا بتوانند پای امضای خود بایستند. افرادی نیز که بدون اجازه از دیگران امضا کرده اند و در ادامه مجبور به پس گرفتن امضای خود شده اند بهتر است قبل از اقدام مشورت های لازم را کنند چرا که این امر موجب وهن مجلس است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه هر روز برگزاری مجلس هزینه های بسیاری برای کشور دارد، افزود: دو روز گذشته بحث اعاده اموال نامشروع مطرح شد اما اجازه طرح آن را در صحن ندادند.
حاجی دلیگانی در ادامه در اخطاری با استناد به اصل 8 قانون اساسی خطاب به رئیس و هیأت رئیسه مجلس، گفت: این اصل قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر را واجب دانسته است اما در مجلس 'نهی از منکر' جلوتر از 'امر به معروف' است به عنوان مثال صبح به صبح اسامی متاخرین و غایبین قرائت می شود اما اسامی همکاران فعال که در تمام رأی‌گیری‌ها حضور داشته و جزء منظم ترین افراد بودند قرائت نمی شود لذا آقای لاریجانی از شما خواهش دارم به امر به معروف نیز توجه و عمل کنید
در ادامه عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با تأکید بر اینکه ما نباید با اعتبار مجلس بازی کنیم و شأن و جایگاه مجلسی که در رأس امور است همواره باید حفظ شود با استناد به ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس، گفت: بنده طرح استیضاح از وزرا را امضا نکردم و معتقدم که پایان سال در زمان حسابرسی و پرداخت حقوق وقت استیضاح نیست اما نسبت به رفتار برخی استیضاح کنندگان که پای امضای خود نمی‌ایستند، انتقاد دارم.
وی ادامه داد: نمایندگانی که استیضاح را امضا کرده‌اند و در کمیسیون هم از توضیحات وزرا قانع نشدند و پای آن را به صحن علنی مجلس کشانده‌اند، باید پای امضای خود بایستند.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: طرح استیضاح وزرا وقت گرانبهای مجلس را در روزهای پایانی، وقت رسانه‌های جمعی و گروهی و افکار عمومی را گرفت لذا اگر کسی به دلیلی پای استیضاح را امضا کرده است، باید ادله خود را بیان کند.
گودرزی افزود: امروز کشور با ده‌ها ابرچالش مواجه است و در شرایطی که می‌توانستیم به ده‌ها ابرچالش مهم رسیدگی کنیم چرا طرح استیضاحی در دستور کار قرار می‌گیرد که برخی امضاکنندگان آن پای آن نمی‌ایستند .
در ادامه مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: باید در نتایج آراء استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از قانون تمکین کرد. تهمت‌زنندگان توبه کنند؛ حتی اگر مبنا را در شمارش آراء استیضاح 248 نفر در نظر بگیریم، باز استیضاح ربیعی رای نیاورده است.
وی ادامه داد: 11 نفر از نمایندگان اصلاح طلب طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را امضا کرده بودند البته ما در مجمع عمومی و شورای مرکزی فراکسیون امید جلسه گذاشتیم که آخرین جلسه آن ظهر امروز بود و تصمیم گرفتیم با استیضاح مخالفت کنیم.
کواکبیان یادآور شد: پیچیدگی در کار نبود اما اگر قرار بر انجام کار فراکسیونی باشد ما نسبت به عملکرد برخی فراکسیون‌ها در مجلس خیلی حرف‌ها داریم.
در ادامه نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در تذکر شفاهی گفت: گفته می‌شود هیئت رئیسه مجلس با پذیرش 3 استیضاح مجلس را بازی داده است و سوال از استیضاح‌ها را آورده تا سوال از رئیس جمهور مطرح نشود.
نماینده مردم ارومیه خطاب به وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: ما سوال از رئیس جمهور را امضا کرده‌ایم و می‌خواهیم که این را قرائت کنیم، سوال این است که آیا آنها که امضا کردند، امضای آنها جعلی است یا خیر. تصویر امضاها را منتشر کنید تا ملت بدانند چه کسی سوال را پس گرفته است.
علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به تذکر قاضی پور گفت: اینکه می‌گویید 'گفته می‌شود' خلاف می‌گویند زیرا چه سوال از رئیس جمهور باشد یا نه، ربطی به استیضاح ندارد و زمان‌بندی آنها نیز متفاوت است. وقتی حرفی مطرح می‌شود باید مبنایی عقلایی داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح ظرف 10 روز و سوال از رئیس جمهور یک ماه وقت دارد، بنابراین چنین گفته‌هایی صحت ندارد.
در ادامه تذکرات نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین نامه ای خود با استناد به ماده 212 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به روند سوال از رییس جمهور اشاره کرد و گفت: این ماده صراحت دارد اگر نمایندگان با حداقل یک چهارم تعداد بخواهند از رئیس جمهور سؤال کنند حق آنها این است که سوال بدون فاصله به کمیسیون مربوطه ارجاع شود و بعد از بررسی در کمیسیون یک هفته فاصله دارد تا کسانی که خواستند امضای خود را پس بگیرند یا امضای جدیدی اضافه کنند و بعد از آن رئیس جمهور یک ماه فرصت دارد.
وی ادامه داد: در این یک ماه گذشته دو سوال از رئیس جمهور درباره موسسات مالی داشتیم که آن را 180 نماینده امضا کرده بودند اما متأسفانه چند ماه این سوال بدون اجازه آیین نامه معطل ماند.
نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: اگر طبق آیین نامه یک هفته را ملاک قرار می دادیم تعداد حد نصاب برای حضور رئیس جمهور جهت پاسخگویی به سوال وجود داشت اما این سوالات 13 روز معطل ماند و زمانی که مجلس تعطیل شد و نمایندگان در حوزه انتخابیه بودند با پیگیری هایی که معاونان پارلمانی داشتند، وضعیت دیگری شکل گرفت.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: اگر ملاک را آیین نامه در نظر بگیریم دقیقا تا روز یکشنبه می شد نمایندگانی که می خواهند امضای خود را پس بگیرند که تا روز یکشنبه این تعداد برای 5 سوال حد نصاب را داشته است که یکی از این سوال ها درباره موسسات مالی است.
وی گفت: امروز تفسیر به رأی صورت گرفته و افراد هر کدام یک هفته را به نوعی تفسیر می کنند؛ یک بار یک هفته را 13 روزعنوان می کنند و یک بار 8 روز حساب می کنند که خلاف آیین نامه است و در نهایت هم می گویند رئیس مجلس تفسیر آیین نامه را صورت می دهد لذا باید پرسید آیا دکتر لاریجانی بالاتر از آیین نامه است پس روشن کنید تا تکلیف خود را بدانیم.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم مشهد در مجلس درباره معطل ماندن سوال از رئیس جمهور در مجلس گفت: سوال مطرح شد و یک جلسه غیرعلنی در این زمینه داشتیم که رئیس بانک مرکزی درباره آن توضیح داد که ما نیز مسیر را طی کردیم و متوجه شدیم که قوه مجریه نمی تواند به تنهایی موضوع را حل کند و قوای مقننه، قضاییه و مجریه باید با هم به این مسأله رسیدگی کنند. چنانچه اموال مؤسسات از سوی قوه قضاییه ضبط شده و باید به فروش برسد تا پول مردم داده شود.
وی ادامه داد: قرار است قوه قضاییه دادگاهی در این خصوص تشکیل دهد و تا زمانی که این دادگاه تشکیل نشود نمی توان پول مردم را پس داد بنابراین این مسأله وارد پروسه حقوقی شد که جلسه گذاشتیم تا افرادی که بیشترین جمعیت سپرده گذاران را تشکیل می دهند سریع تر به حقوق خود برسند البته از آنجایی که از نظر شرعی این کار ایراد داشت از رهبر معظم انقلاب کمک خواستیم و بیان کردیم چند میلیون نفر در این موضوع گرفتار هستند و نوعی مسأله اجتماعی است از این رو اذن دهید اول افراد زیر 100 میلیون تومان بعد زیر 200 میلیون تومان را بدهیم تا بعد بتوانیم برای مبالغ بالاتر تأمین اعتبار کنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیش از این در جلسه غیرعلنی توضیح دادم که مساله با هماهنگی همه قوا و لطف مقام معظم رهبری به اینجا رسید از این رو باید فرصتی داده شود تا اموال به فروش رسیده و تأمین اعتبار صورت گیرد و مسأله چیزی غیر از این نبود پس تمام مسیر پشت صحنه توضیح داده شد.
لاریجانی با بیان اینکه نمایندگان مجلس خودشان مسیر سوال از رئیس جمهور را طی نکردند، اضافه کرد: من جلوی سوال را نمی گیرم و توضیحات آن را داده ام اما با اصرار نمایندگان موضوع به کمیسیون ارجاع شد، در غیر این صورت ممانعتی از طی مسیر سوال نداشتیم اما مصلحتی برای پیگیری داشتیم که نمایندگان پذیرفتند و علیرغم اینکه من گفتم اگر می خواهید مسیر را پیگیری کنید ،‌پیگیری کنید .
وی ادامه داد: بنابراین سوال از رئیس جمهور در جریان افتاد و در کمیسیون مربوطه مطرح شد و بعد از بررسی از عدد افتاد که مسئول این موضوع آقای وکیلی است که رفع ابهام می کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درباره اجرای آیین نامه نیز کم لطفی نکنید؛ آیین نامه میثاق من و همه شما بوده و باید آن را رعایت کنیم.
در ادامه محمدعلی وکیلی درخصوص سوال از رئیس جمهور و علت اعلام وصول نشدن آن در صحن علنی گفت: یک سوال از سوی آقای وقف چی در ارتباط با موسسات اعتباری تقدیم هیات رئیسه شد که این سوال از 180 امضا برخوردار نبود. در حقیقت 180 امضا مربوط به تقاضاهای ارجاع سوال بود.
وی ادامه داد: سوال مذکور از 77 امضا برخوردار بود که در کمیسیون نیز مورد بررسی قرار گرفت، اما همزمان دولت امضاهای کاهش سوال را به هیات رئیسه ارائه کرد، با این وجود اجازه دادیم موضوع در کمیسیون بررسی شود.
عضو هیات رییسه مجلس افزود: پس از بررسی موضوع در کمیسیون هفته تعطیلات مجلس آغاز شد و این شرایط و تعطیلی همراه با پیوست امضاهای کاهش یافته سوال از رئیس جمهور شد، بنابراین می بایست طبق قاعده بعد از یک هفته آن را مختومه اعلام می کردیم، اما با مشورت با آقای ذوالنور، پژمانفر و مطهری یک هفته را تمدید کردیم تا بتوانیم به راستی آزمایی امضاهایی که دولت ادعا می کند پس گرفته بپردازیم.
وکیلی یادآور شد: سوال امروز آقای ذوالنور موضوعی دیگر با 5 محور است که به امضای 102 نماینده رسیده و به هیات رئیسه نیز ارائه شده است. این موضوع را بدون معطلی در هیات رئیسه مطرح و به محض ارائه سوال آن را به کمیسیون ارجاع دادیم، لذا دوشنبه هفته گذشته یعنی 14 اسفندماه این سوال در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: سوال آقای ذوالنور مسبوق به سابقه نبوده است بنابراین با اجازه هیات رئیسه و فهم خود از آیین نامه داخلی مجلس نسبت به اعلام وصول آن اقدام نکردیم، چرا که روز دوشنبه 14 اسفند سوال از رئیس جمهور در کمیسیون بررسی و یک هفته بعد از آن با کسر روز جمعه قرار بود روز یکشنبه در صورتی که امضاها کاهش نیابد، اعلام وصول شود.
عضو هیات رییسه مجلس گفت: در تمام این موضوعات با آقای ذوالنور هماهنگی لازم انجام گرفت، اما دیروز به اطلاع ما رسید که حدود 40 امضا از این سوالات پس گرفته شده و دولت مفاد امضاهای پس گرفته شده را به طور شفاف به نقل از نمایندگان به هیات رئیسه تقدیم کرده است. بر این اساس نمایندگانی که امضاهای خود را پس گرفتند، در این نامه نوشتند که احتراماً با توجه به توضیحات ارائه شده درخصوص 5 محور سوال از رئیس جمهور، انصراف خود را اعلام می نماییم.
نماینده مردم تهران افزود: بنابراین سوال کنندگان به طور دقیق امضای خود را پس گرفتند اما آقای ذوالنور معتقد است 22 نماینده از 40 نماینده مذکور سوال خود را مجدداً مطرح و طرح را امضا کردند، بنابراین سوال از رئیس جمهور به قوت خود را باقی تلقی می کنند.
وی در پایان گفت: با توجه به روند پیش آمده هیات نظار این امضاها را مجدد بررسی و به شرط تثبیت 59 امضای دیگر سوال از رئیس جمهور را به جریان انداخته ، در حقیقت این موضوع نشان از اعلان مختومه شدن سوال نیست، بلکه در حال رسیدگی وضعیت هستیم.
مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، درباره سوال از رییس جمهور گفت: آقای وکیلی دوشنبه را جزء مهلت قرار داده اند؛ روزی که نمایندگان دولت و مجلس با یکدیگر جلسه داشتند و آن رو جزء یک هفته حساب کرده شده و روز شهادت و پنج شنبه و جمعه را نیز کسر کردند و عنوان شد که یک هفته کاری ملاک است.
وی ادامه داد: بر این اساس اگر بخواهیم بر همان اساس کار کنیم، دوشنبه جلسه با دولت برگزار شده و با کسر دو روز، امروز مهلت وجود دارد برای تکمیل امضاها که آقایان از انصرافشان برگشته اند و مجددا به سوال مراجعه کردند که باید پذیرفته شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در این بین اگر مبنا یک هفته باشد و دوشنبه ای که جلسه نیز برگزار شد و البته دولت انصراف ها را دوشنبه تحویل داده باشد، بنابراین در وقت معین نیاورده و سوال به قوت خودش باقی است.
ذوالنوری گفت: دولت حق ندارد انصراف بگیرد بلکه نماینده سوال به هیات رییسه می دهد و بر این اساس انصرافش را نیز تحویل هیات رییسه می دهد. اگر این موضوع حل نشود، آنچه اتفاق افتاده و به نمایندگان چه چیزی گفته شده، تهدیدهایی که صورت گرفته و قول هایی که داده اند را رسانه ای خواهم کرد که کتاب مثنوی است.
وی افزود: دولت وقتی به جان نمایندگان می افتد و دیگران را واسطه می کند؛ وقتی پنج وزیر با نماینده ای ارتباط داشته اند تا سوال را پس بگیرد امری خلاف آیین نامه است. اگر نماینده ای از سوال منصرف شده باید انصرافش را به هیات رییسه تقدیم کند نه اینکه فرم ها را دولت دقیقه 90 به هیات رییسه و به صورت یکجا تحویل دهد و افرادی که امضا کرده اند فرصتی برای تجدید نظر نداشته باشند.
نماینده‌ مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این که دولت به سراغ نمایندگان رفته خلاف است و هیات رییسه نیز تخلف کرده که از دولت انصراف را پذیرفته است. در این بین نیز باید اذعان کرد وحشتی ندارد که آقای رییس جمهور در جمع نمایندگان مردم صحبت کند. نمایندگان 30 دقیقه وقت سوال دارند اما وی در این جمع نخبگان طبق آیین نامه می تواند یک ساعت صحبت کند.
لاریجانی در پاسخ به تذکر ذوالنوری، گفت: در این خصوص کاری به دولت نداریم و ورقه هایی که نمایندگان امضا می کنند برایمان ملاک است؛ به عبارتی نماینده ای امضاء پس بگیرد یا اضافه کند مبنا است.این بحث را در هیات رییسه پیگیری خواهیم کرد.
سیام1058 /1449

انتهای پیام /*

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، غلامرضا تاجگردون در جلسه علنی نوبت عصر سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به هیات رییسه گفت: آقای لاریجانی، تذکر من شامل چند بند می شود؛ براساس ماده 25 رئیس مجلس و سایر اعضای هیات رئیسه در مورد انجام وظایف محوله در برابر مجلس مسئولیت مشترک دارند.
وی ادامه داد: امروز حضرتعالی در اداره رأی گیری خیلی با دقت نکاتی را در ارتباط با اعضای حاضر در جلسه اعلام کردید.
تاجگردان به ماده 100 اشاره کرد و گفت: تشخیص عده حاضر با استفاده از تابلو است که در اول هر جلسه و باید قبل از اخذ آرا به وسیله رئیس جلسه اعلام شود.
نماینده مردم گچساران در ادامه افزود: براساس ماده 128 به مجرد اعلام اخذ رای تعداد نمایندگان حاضر در جلسه به استناد دستگاه شمارشگر توسط رئیس جلسه اعلام و فرآیند اخذ رأی بلافاصله انجام می گیرد؛ آقای رئیس شما در جلسه صبح حضور نداشتید، رئیس وقت جلسه آقای پزشکیان اعلام فرمودند تعداد حاضرین 248 رأی است درحالی که پس از شمارش آرا تعداد را 253 نفر اعلام کردند اعتراض کردیم چراکه به همین دلیل است که براساس آیین نامه آرا باید اعلام شود.
وی ادامه داد: فاصله بین 248 و 253 عددی است؛ قصد سوءبرداشت ندارم اما حتی یکی از عزیزان پس از آنکه شمارش آرا انجام شد وارد مجلس شد ساعت ورودش این را نشان می دهد و پس از آنکه در حال جمع کردن آرا بودیم، رأی خود را داد.
تاجگردان گفت: آقای رئیس، حضرت عالی و هیات رئیسه مجلس به وجدان خودتان در برابر قسمی که برابر ملت ایران خورده اید، به وجدان شرعی خود رجوع کنید. هیات رئیسه تعداد آرا را دوباره بررسی کند.
نماینده مردم گچساران با بیان اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یک رأی باطله مجدداً وزیر شد، گفت: من قانع نشدم که ایشان رأی اعتماد را کسب کرده باشد؛ اگر چه رأی اعتماد را کسب نکرده است چرا که تعداد موافقان استیضاح بیش از مخالفان آن بود.
وی ادامه داد: شما را به استناد ماده 25 در برابر قرآنی که قسم خوردید، آرا را دوباره بررسی کنید و به هر نتیجه ای رسیدید قبول می کنیم اما بدانید دربرابر خداوند متعال، خون شهدا و سبزی این صندلی ها مسئول هستید.
در ادامه مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم ارومیه در تذکر شفاهی به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به تذکر غلامرضا تاجگردون گفت: ایشان گفتند ما به فکر مردم هستیم. خدای نکرده این طور نیست که ما فکر فرد دیگری باشیم. من از روی مانیتور تعداد آرا حاضرین را 248 نفر اعلام کردم ولی نمایندگان دیگری بیرون بودند که وارد جلسه شدند، کارت گرفتند و امضا کردند. گروهی هم بودند که امضاها را با کارت‌ها چک کردند.
وی ادامه داد: در جریان شمارش رای فراکسیون‌های مختلف حضور داشتند و اختلافی وجود داشت اما با رجوع به امضاها آنها را با برگه‌های رای تطبیق دادیم و امضاها را چک کردیم. من از آقای رنجبرزاده هم پرسیدم و ایشان گفت آرا را شمرده‌ایم و همین است.
نایب رئیس مجلس اضافه کرد: اینکه یکدیگر را متهم کنیم کار درستی نیست. از همه گروه‌ها در شمارش آرا حضور داشتند. نماینده هم حق دارد وقتی کارت رای گرفته رای بدهد. ما هم در قبال رای مجلس تمکین کنیم. کسی غیر از نمایندگان در رای‌گیری شرکت نکرده و آرا هم شش بار شمرده شده است.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در این باره توضیح داد: ممکن است اول گفته باشند تعداد حاضرین 248 نفر است ولی افرادی اضافه شده باشند. به هر حال نمایندگان کارت گرفته‌اند و حتی اگر یک رای تفاوت داشته باشد خیلی تاثیر نمی‌گذارد بنابراین شبه نکنید. ممکن است نماینده‌ای بیرون رفته و مجددا به جلسه آمده باشد.
لاریجانی اضافه کرد: وقتی نماینده‌ای کارت دریافت کرده یعنی در جلسه حضور دارد. من از آقای فرهنگی و دوستان دیگر پرسیدم گفتند که آیین‌نامه رعایت شده است. ما باز هم به این موضوع دقت می‌کنیم و به آن رسیدگی خواهیم کرد.
در ادامه احمد بیگدلی قبل از استناد به اصل 79 قانون اساسی طی تذکری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مدتی پیش برای سالگرد عملیات کربلای 4، کربلای 5 و خیبر خواستیم که در رابطه با شهدا صحبت کنید که تحقق نیافت، امروز نیز روز شهدا بود اما در این مورد صحبتی نکردید.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا کی در این مملکت و مجلس شهدا مظلوم واقع می‌شوند، چرا شما به عنوان رئیس مجلس در مورد آنها صحبت نکردید.
لاریجانی در پاسخ به بیگدلی یادآور شد: روز گذشته ما در مورد شهدا به طور مفصل سخنرانی کردیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با استناد به اصل 79 قانون اساسی گفت: به فراکسیون امید اتهام زدند و این در حالی است که اعضای هر 3 فراکسیون سیاسی مجلس از پاکدست‌ترین افراد مجلس هستند بنابراین دلیلی وجود ندارد که به هر کدام از فراکسیون‌ها اتهامی زده شود کما اینکه همین مسائل در سال 88 مملکت را به حاشیه کشاند بنابراین با اتهام زنی به یکدیگر نمی‌توانیم به مردم خدمت کنیم.
وی تأکید کرد: اعضای فراکسیون امید از ایثارگران، خانواده شهدا و جانبازان هستند بنابراین نباید به آنها اتهام زده شود.
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: چرا بند 3 ماده 124 آیین‌نامه داخلی رعایت نمی‌شود کما اینکه امروز مسائلی در رابطه با مفاسد وزارتخانه‌ها مطرح شد که از جمله محورهای استیضاح نبود بنابراین لازم است که همه نمایندگان آیین‌نامه را اجرا کنند.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: از همین جا اعلام می‌کنم همه فراکسیون‌های مجلس به ویژه امید متشکل از پاکدست‌ترین افراد هستند که به هیچ وجه وارد لابی‌ و بازی‌های سیاسی نشده و نخواهند شد.
در ادامه هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به نرخ ارز و تغییرات آن گفت: تذکر بنده سه ماده 24 و بندهای مختلف بند مذکور است زیرا ما مسائل و مشکلات بسیارمهمی داریم بنابراین در این راستا مشاهده کنید که نرخ ارز در همین چندماه به چه میزان تغییرکرده است.
وی افزود: شورای پول و اعتبار در بانک مرکزی نرخ سود را به میزان 15 درصد کاهش داده است و به علت اتفاقات ارزی که بوقوع پیوست ناچار شدند، نرخ سود را گواهی‌های سپرده یکساله 20 درصدی چاپ کنند و حدود 230هزار میلیارد تومان از این حساب‌های یکساله دوباره شیفت به حساب های 15 الی 20 درصد پیدا کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: استیضاح در این ساعات پایانی و درآخرین روزهای که باید به مهترین مسائل کشور بپردازیم چه نتیجه ای داشت، بنابراین همکاران کمک کنند استیضاح فردا از دستور خارج شود زیرا بودجه به شورای نگهبان ارجاع شده است و برگشت خورده است و هفته آینده آخرین هفته است و اگر هفته آینده اصلاحات بودجه را برطرف نکنیم با مشکل روبرومی‌شویم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات مجلس یادآورشد: اگر ما تا قبل از پایان سال بودجه را تصویب نکنیم باید بودجه ای،3 دوازدهم راتصویب بکنیم.
در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در تذکری با استناد به بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس، گفت: واقعا اگر کسی از نمایندگان سوال یا استیضاحی را امضا می‌کند بهتر است تا آخر پای امضای خود بایستد مثلا درخصوص سوال از رئیس جمهور برخی 4تا 5 بار امضا کرده و پس گرفته اند که این موضوع برای مجلس خوب نیست.
وی ادامه داد: ثبات قدم در تصمیم‌گیری‌های نمایندگان مجلس از اهمیت بسیاری برخوردار است بنابراین بهتر است قبل از امضاء کردن فکرهای خود را کرده و سپس اقدام به این کار شود تا بتوانند پای امضای خود بایستند. افرادی نیز که بدون اجازه از دیگران امضا کرده اند و در ادامه مجبور به پس گرفتن امضای خود شده اند بهتر است قبل از اقدام مشورت های لازم را کنند چرا که این امر موجب وهن مجلس است.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه هر روز برگزاری مجلس هزینه های بسیاری برای کشور دارد، افزود: دو روز گذشته بحث اعاده اموال نامشروع مطرح شد اما اجازه طرح آن را در صحن ندادند.
حاجی دلیگانی در ادامه در اخطاری با استناد به اصل 8 قانون اساسی خطاب به رئیس و هیأت رئیسه مجلس، گفت: این اصل قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر را واجب دانسته است اما در مجلس 'نهی از منکر' جلوتر از 'امر به معروف' است به عنوان مثال صبح به صبح اسامی متاخرین و غایبین قرائت می شود اما اسامی همکاران فعال که در تمام رأی‌گیری‌ها حضور داشته و جزء منظم ترین افراد بودند قرائت نمی شود لذا آقای لاریجانی از شما خواهش دارم به امر به معروف نیز توجه و عمل کنید
در ادامه عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با تأکید بر اینکه ما نباید با اعتبار مجلس بازی کنیم و شأن و جایگاه مجلسی که در رأس امور است همواره باید حفظ شود با استناد به ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس، گفت: بنده طرح استیضاح از وزرا را امضا نکردم و معتقدم که پایان سال در زمان حسابرسی و پرداخت حقوق وقت استیضاح نیست اما نسبت به رفتار برخی استیضاح کنندگان که پای امضای خود نمی‌ایستند، انتقاد دارم.
وی ادامه داد: نمایندگانی که استیضاح را امضا کرده‌اند و در کمیسیون هم از توضیحات وزرا قانع نشدند و پای آن را به صحن علنی مجلس کشانده‌اند، باید پای امضای خود بایستند.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: طرح استیضاح وزرا وقت گرانبهای مجلس را در روزهای پایانی، وقت رسانه‌های جمعی و گروهی و افکار عمومی را گرفت لذا اگر کسی به دلیلی پای استیضاح را امضا کرده است، باید ادله خود را بیان کند.
گودرزی افزود: امروز کشور با ده‌ها ابرچالش مواجه است و در شرایطی که می‌توانستیم به ده‌ها ابرچالش مهم رسیدگی کنیم چرا طرح استیضاحی در دستور کار قرار می‌گیرد که برخی امضاکنندگان آن پای آن نمی‌ایستند .
در ادامه مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: باید در نتایج آراء استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از قانون تمکین کرد. تهمت‌زنندگان توبه کنند؛ حتی اگر مبنا را در شمارش آراء استیضاح 248 نفر در نظر بگیریم، باز استیضاح ربیعی رای نیاورده است.
وی ادامه داد: 11 نفر از نمایندگان اصلاح طلب طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را امضا کرده بودند البته ما در مجمع عمومی و شورای مرکزی فراکسیون امید جلسه گذاشتیم که آخرین جلسه آن ظهر امروز بود و تصمیم گرفتیم با استیضاح مخالفت کنیم.
کواکبیان یادآور شد: پیچیدگی در کار نبود اما اگر قرار بر انجام کار فراکسیونی باشد ما نسبت به عملکرد برخی فراکسیون‌ها در مجلس خیلی حرف‌ها داریم.
در ادامه نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در تذکر شفاهی گفت: گفته می‌شود هیئت رئیسه مجلس با پذیرش 3 استیضاح مجلس را بازی داده است و سوال از استیضاح‌ها را آورده تا سوال از رئیس جمهور مطرح نشود.
نماینده مردم ارومیه خطاب به وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: ما سوال از رئیس جمهور را امضا کرده‌ایم و می‌خواهیم که این را قرائت کنیم، سوال این است که آیا آنها که امضا کردند، امضای آنها جعلی است یا خیر. تصویر امضاها را منتشر کنید تا ملت بدانند چه کسی سوال را پس گرفته است.
علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به تذکر قاضی پور گفت: اینکه می‌گویید 'گفته می‌شود' خلاف می‌گویند زیرا چه سوال از رئیس جمهور باشد یا نه، ربطی به استیضاح ندارد و زمان‌بندی آنها نیز متفاوت است. وقتی حرفی مطرح می‌شود باید مبنایی عقلایی داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح ظرف 10 روز و سوال از رئیس جمهور یک ماه وقت دارد، بنابراین چنین گفته‌هایی صحت ندارد.
در ادامه تذکرات نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین نامه ای خود با استناد به ماده 212 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به روند سوال از رییس جمهور اشاره کرد و گفت: این ماده صراحت دارد اگر نمایندگان با حداقل یک چهارم تعداد بخواهند از رئیس جمهور سؤال کنند حق آنها این است که سوال بدون فاصله به کمیسیون مربوطه ارجاع شود و بعد از بررسی در کمیسیون یک هفته فاصله دارد تا کسانی که خواستند امضای خود را پس بگیرند یا امضای جدیدی اضافه کنند و بعد از آن رئیس جمهور یک ماه فرصت دارد.
وی ادامه داد: در این یک ماه گذشته دو سوال از رئیس جمهور درباره موسسات مالی داشتیم که آن را 180 نماینده امضا کرده بودند اما متأسفانه چند ماه این سوال بدون اجازه آیین نامه معطل ماند.
نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: اگر طبق آیین نامه یک هفته را ملاک قرار می دادیم تعداد حد نصاب برای حضور رئیس جمهور جهت پاسخگویی به سوال وجود داشت اما این سوالات 13 روز معطل ماند و زمانی که مجلس تعطیل شد و نمایندگان در حوزه انتخابیه بودند با پیگیری هایی که معاونان پارلمانی داشتند، وضعیت دیگری شکل گرفت.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: اگر ملاک را آیین نامه در نظر بگیریم دقیقا تا روز یکشنبه می شد نمایندگانی که می خواهند امضای خود را پس بگیرند که تا روز یکشنبه این تعداد برای 5 سوال حد نصاب را داشته است که یکی از این سوال ها درباره موسسات مالی است.
وی گفت: امروز تفسیر به رأی صورت گرفته و افراد هر کدام یک هفته را به نوعی تفسیر می کنند؛ یک بار یک هفته را 13 روزعنوان می کنند و یک بار 8 روز حساب می کنند که خلاف آیین نامه است و در نهایت هم می گویند رئیس مجلس تفسیر آیین نامه را صورت می دهد لذا باید پرسید آیا دکتر لاریجانی بالاتر از آیین نامه است پس روشن کنید تا تکلیف خود را بدانیم.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم مشهد در مجلس درباره معطل ماندن سوال از رئیس جمهور در مجلس گفت: سوال مطرح شد و یک جلسه غیرعلنی در این زمینه داشتیم که رئیس بانک مرکزی درباره آن توضیح داد که ما نیز مسیر را طی کردیم و متوجه شدیم که قوه مجریه نمی تواند به تنهایی موضوع را حل کند و قوای مقننه، قضاییه و مجریه باید با هم به این مسأله رسیدگی کنند. چنانچه اموال مؤسسات از سوی قوه قضاییه ضبط شده و باید به فروش برسد تا پول مردم داده شود.
وی ادامه داد: قرار است قوه قضاییه دادگاهی در این خصوص تشکیل دهد و تا زمانی که این دادگاه تشکیل نشود نمی توان پول مردم را پس داد بنابراین این مسأله وارد پروسه حقوقی شد که جلسه گذاشتیم تا افرادی که بیشترین جمعیت سپرده گذاران را تشکیل می دهند سریع تر به حقوق خود برسند البته از آنجایی که از نظر شرعی این کار ایراد داشت از رهبر معظم انقلاب کمک خواستیم و بیان کردیم چند میلیون نفر در این موضوع گرفتار هستند و نوعی مسأله اجتماعی است از این رو اذن دهید اول افراد زیر 100 میلیون تومان بعد زیر 200 میلیون تومان را بدهیم تا بعد بتوانیم برای مبالغ بالاتر تأمین اعتبار کنیم.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیش از این در جلسه غیرعلنی توضیح دادم که مساله با هماهنگی همه قوا و لطف مقام معظم رهبری به اینجا رسید از این رو باید فرصتی داده شود تا اموال به فروش رسیده و تأمین اعتبار صورت گیرد و مسأله چیزی غیر از این نبود پس تمام مسیر پشت صحنه توضیح داده شد.
لاریجانی با بیان اینکه نمایندگان مجلس خودشان مسیر سوال از رئیس جمهور را طی نکردند، اضافه کرد: من جلوی سوال را نمی گیرم و توضیحات آن را داده ام اما با اصرار نمایندگان موضوع به کمیسیون ارجاع شد، در غیر این صورت ممانعتی از طی مسیر سوال نداشتیم اما مصلحتی برای پیگیری داشتیم که نمایندگان پذیرفتند و علیرغم اینکه من گفتم اگر می خواهید مسیر را پیگیری کنید ،‌پیگیری کنید .
وی ادامه داد: بنابراین سوال از رئیس جمهور در جریان افتاد و در کمیسیون مربوطه مطرح شد و بعد از بررسی از عدد افتاد که مسئول این موضوع آقای وکیلی است که رفع ابهام می کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: درباره اجرای آیین نامه نیز کم لطفی نکنید؛ آیین نامه میثاق من و همه شما بوده و باید آن را رعایت کنیم.
در ادامه محمدعلی وکیلی درخصوص سوال از رئیس جمهور و علت اعلام وصول نشدن آن در صحن علنی گفت: یک سوال از سوی آقای وقف چی در ارتباط با موسسات اعتباری تقدیم هیات رئیسه شد که این سوال از 180 امضا برخوردار نبود. در حقیقت 180 امضا مربوط به تقاضاهای ارجاع سوال بود.
وی ادامه داد: سوال مذکور از 77 امضا برخوردار بود که در کمیسیون نیز مورد بررسی قرار گرفت، اما همزمان دولت امضاهای کاهش سوال را به هیات رئیسه ارائه کرد، با این وجود اجازه دادیم موضوع در کمیسیون بررسی شود.
عضو هیات رییسه مجلس افزود: پس از بررسی موضوع در کمیسیون هفته تعطیلات مجلس آغاز شد و این شرایط و تعطیلی همراه با پیوست امضاهای کاهش یافته سوال از رئیس جمهور شد، بنابراین می بایست طبق قاعده بعد از یک هفته آن را مختومه اعلام می کردیم، اما با مشورت با آقای ذوالنور، پژمانفر و مطهری یک هفته را تمدید کردیم تا بتوانیم به راستی آزمایی امضاهایی که دولت ادعا می کند پس گرفته بپردازیم.
وکیلی یادآور شد: سوال امروز آقای ذوالنور موضوعی دیگر با 5 محور است که به امضای 102 نماینده رسیده و به هیات رئیسه نیز ارائه شده است. این موضوع را بدون معطلی در هیات رئیسه مطرح و به محض ارائه سوال آن را به کمیسیون ارجاع دادیم، لذا دوشنبه هفته گذشته یعنی 14 اسفندماه این سوال در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: سوال آقای ذوالنور مسبوق به سابقه نبوده است بنابراین با اجازه هیات رئیسه و فهم خود از آیین نامه داخلی مجلس نسبت به اعلام وصول آن اقدام نکردیم، چرا که روز دوشنبه 14 اسفند سوال از رئیس جمهور در کمیسیون بررسی و یک هفته بعد از آن با کسر روز جمعه قرار بود روز یکشنبه در صورتی که امضاها کاهش نیابد، اعلام وصول شود.
عضو هیات رییسه مجلس گفت: در تمام این موضوعات با آقای ذوالنور هماهنگی لازم انجام گرفت، اما دیروز به اطلاع ما رسید که حدود 40 امضا از این سوالات پس گرفته شده و دولت مفاد امضاهای پس گرفته شده را به طور شفاف به نقل از نمایندگان به هیات رئیسه تقدیم کرده است. بر این اساس نمایندگانی که امضاهای خود را پس گرفتند، در این نامه نوشتند که احتراماً با توجه به توضیحات ارائه شده درخصوص 5 محور سوال از رئیس جمهور، انصراف خود را اعلام می نماییم.
نماینده مردم تهران افزود: بنابراین سوال کنندگان به طور دقیق امضای خود را پس گرفتند اما آقای ذوالنور معتقد است 22 نماینده از 40 نماینده مذکور سوال خود را مجدداً مطرح و طرح را امضا کردند، بنابراین سوال از رئیس جمهور به قوت خود را باقی تلقی می کنند.
وی در پایان گفت: با توجه به روند پیش آمده هیات نظار این امضاها را مجدد بررسی و به شرط تثبیت 59 امضای دیگر سوال از رئیس جمهور را به جریان انداخته ، در حقیقت این موضوع نشان از اعلان مختومه شدن سوال نیست، بلکه در حال رسیدگی وضعیت هستیم.
مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی، درباره سوال از رییس جمهور گفت: آقای وکیلی دوشنبه را جزء مهلت قرار داده اند؛ روزی که نمایندگان دولت و مجلس با یکدیگر جلسه داشتند و آن رو جزء یک هفته حساب کرده شده و روز شهادت و پنج شنبه و جمعه را نیز کسر کردند و عنوان شد که یک هفته کاری ملاک است.
وی ادامه داد: بر این اساس اگر بخواهیم بر همان اساس کار کنیم، دوشنبه جلسه با دولت برگزار شده و با کسر دو روز، امروز مهلت وجود دارد برای تکمیل امضاها که آقایان از انصرافشان برگشته اند و مجددا به سوال مراجعه کردند که باید پذیرفته شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در این بین اگر مبنا یک هفته باشد و دوشنبه ای که جلسه نیز برگزار شد و البته دولت انصراف ها را دوشنبه تحویل داده باشد، بنابراین در وقت معین نیاورده و سوال به قوت خودش باقی است.
ذوالنوری گفت: دولت حق ندارد انصراف بگیرد بلکه نماینده سوال به هیات رییسه می دهد و بر این اساس انصرافش را نیز تحویل هیات رییسه می دهد. اگر این موضوع حل نشود، آنچه اتفاق افتاده و به نمایندگان چه چیزی گفته شده، تهدیدهایی که صورت گرفته و قول هایی که داده اند را رسانه ای خواهم کرد که کتاب مثنوی است.
وی افزود: دولت وقتی به جان نمایندگان می افتد و دیگران را واسطه می کند؛ وقتی پنج وزیر با نماینده ای ارتباط داشته اند تا سوال را پس بگیرد امری خلاف آیین نامه است. اگر نماینده ای از سوال منصرف شده باید انصرافش را به هیات رییسه تقدیم کند نه اینکه فرم ها را دولت دقیقه 90 به هیات رییسه و به صورت یکجا تحویل دهد و افرادی که امضا کرده اند فرصتی برای تجدید نظر نداشته باشند.
نماینده‌ مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این که دولت به سراغ نمایندگان رفته خلاف است و هیات رییسه نیز تخلف کرده که از دولت انصراف را پذیرفته است. در این بین نیز باید اذعان کرد وحشتی ندارد که آقای رییس جمهور در جمع نمایندگان مردم صحبت کند. نمایندگان 30 دقیقه وقت سوال دارند اما وی در این جمع نخبگان طبق آیین نامه می تواند یک ساعت صحبت کند.
لاریجانی در پاسخ به تذکر ذوالنوری، گفت: در این خصوص کاری به دولت نداریم و ورقه هایی که نمایندگان امضا می کنند برایمان ملاک است؛ به عبارتی نماینده ای امضاء پس بگیرد یا اضافه کند مبنا است.این بحث را در هیات رییسه پیگیری خواهیم کرد.
سیام1058 /1449

نظر شما