شناسهٔ خبر: 24596734 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئيس جديد سازمان جاسوسي سيا کيست؟

هاسپل رياست يکي از زندان هاي مخفي آمريکا را در تايلند به عهده داشته است که در آن شيوه هاي مختلفي از شکنجه، از جمله غرق کردن مصنوعي و ديگر بدرفتاري ها با زندانيان به کار گرفته مي شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ، جينا هاسپل اولين زني است که براي مدتي رياست عمليات سري سازمان سيا را به عهده داشته و جاسوسي باتجربه در اجراي عمليات مخفي به شمار مي آيد، به رياست سازمان سيا منصوب شد. خانم هاسپل مسئول پيشين عمليات سري سيا و شخصي که در ماجراي شکنجه زندانيان پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 دخيل بوده. او که در سال 1985 به استخدام آژانس اطلاعات مرکزي امريکا در آمد، ماموريت هايي را در نقاط مختلف جهان، به ويژه لندن در دهه 2000 به اجرا در آورده است. به گفته برخي رسانه هاي امريکا، هاسپل رياست يکي از زندان هاي مخفي امريکا را در تايلند به عهده داشته است که در آن شيوه هاي مختلفي از شکنجه، از جمله غرق کردن مصنوعي و ديگر بدرفتاري ها با زندانيان به کار گرفته مي شد.
نام وي يک دهه پيش، زماني بر سر زبان‌ها افتاد که مشخص شد سيا در تايلند يک زندان مخفي براي نگهداري، شکنجه و بازجويي از متهمان به ارتباط با گروه‌هاي تروريستي ايجاد کرده است.
وي در سال 2002 رياست اين بازداشتگاه را بر عهده داشته است. اسنادي که بعدا منتشر شد، نشان داد زندانيان در اين بازداشتگاه به روش‌هايي که حتي در قوانين آمريکا غيرقانوني است، شکنجه مي‌شده‌اند.
هاسپل بعدا رئيس دفتر «خوزه رودريگز» رئيس وقت مرکز ضدتروريسم سيا شد. رودريگز در خاطراتش نوشته که هاسپل تلاش کرده تا اسناد مربوط به شکنجه‌گاه تايلند را نابود کند.
او در سال 2013 هم به معاونت «سرويس سري ملي» که مسئوليت عمليات‌هاي خرابکارانه مخفي آمريکا در سرتاسر جهان را بر عهده دارد.
پيش از اين يک انجمن مردم‌نهاد آلماني مي‌کوشيد تا براي جينا هاسپل قرار بازداشت صادر شود.

بر اساس اين گزارش،‌ مرکز اروپايي فعال در زمينه حقوق بشر و قانون‌اساسي (ECCHR) از دادستاني آلمان خواسته بود تا حکم بازداشت «جينا هاسپل» را صادر کند. هاسپلرئيس جديد سيا ، فوريه گذشته به سمت معاون رئيس سازمان جاسوسي سيا منصوب شد. وي متهم است که بر شکنجه زندانيان در تايلند نظارت داشت.

اين موسسه آلماني نخستين‌بار در دسامبر 2014 عليه اين فرد اقدام کرد. آنهم پس از اينکه کميته سنا آمريکا گزارشي درباره شکنجه سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا منتشر کرد، صادر کرد.
موسسه آلماني پيش از اين هم عليه نيروهاي سازمان سيا به وسيله چندين دادستاني در کشورهاي مختلف اروپايي اعلام جرم کرده بود و در چندين مورد هم موفق شده بود. سازمان سيا هم در واکنش به اين اقدامات به نيروهاي خود درباره سفر به اروپا هشدار داده بود.

نظر شما