شناسهٔ خبر: 24596403 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نخستین یادواره خلبان شهید سرلشکر محمدرضا وجدانی برگزار شد

نمایندگی کرمان

فرمانده پایگاه هوانیروز کرمان گفت: اسم این پایگاه را به نام شهید وجدانی درخواست کردیم که یک سری مراحل اداری دارد و پس از انجام، پایگاه به این نام درج خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، امیر فهیمی‌خامنه امروز 22 اسفند ماه در اولین یادواره خلبان شهید سرلشکر محمدرضا وجدانی نخستین شهید هوانیروز جمهوری اسلامی ایران در سالن شهدای دانش‌آموز رفسنجان اظهار کرد: از دو سال پیش دو جشنواره و یادواره 44 شهید را برگزار کردیم که نخستین شهید، شهید وجدانی است و اسم پایگاه را به نام این شهید درخواست کردیم که یک سری مراحل اداری دارد و پس از انجام، پایگاه به این نام درج خواهد شد.

وی فزود: اگر هوانیروز به عنوان بزرگترین ناوگان خاورمیانه مطرح می‌شود به واسطه نقش تعیین‌کننده و تأثیرگذارش است که در خاورمیانه حرف اول را می زند.

وی از تأثیرگذاری هوانیروز به عنوان یگان متحرک هوایی سخن به میان آورد و گفت: نمونه این تاثیرگذاری در فیلم سیمرغ و کتاب‌هایی که هست به نمایش درآمده است.

فرمانده پایگاه هوانیروز کرمان با بیان اینکه جوانان ما بسیار هوشمند هستند اگر یک هسته و بنیانی قرار است شکل بگیرد حتما باید به جایی وصل باشد، خاطرنشان کرد: شهید وجدانی در سال 33 در خانواده بسیار مذهبی متولد و رشد می‌کند و سالی که دیپلم گرفت در رشته‌های زیادی قبول شد و انتخاب‌های زیادی داشت اما دانشکده خلبانی هوانیروز را ارجح دانست و به لباسش عشق می‌ورزید و افتخار بچه‌های هوانیروز این است که لباس آنها کفن‌ آنها است.

فهیمی‌خامنه عنوان کرد: زمانی که شهید وجدانی در دانشکده خلبانی قبول شد مستشاران آمریکایی در آنجا تدریس می‌کردند او بهره‌برداری می‌کرد و دانش خود را زیاد می‌کرد و تا لحظه‌ای که باید وضعیت رژیم تغییر کند پیام امام راحل(ره) را می‌گرفت و با بچه‌های همافر جلساتی برپا می‌کرد تا اینکه هسته‌های مقاومت هوانیروز شکل ‌گرفت.

وی عنوان کرد: شهید وجدانی‌ها زمانی که انقلاب به ثمر رسید در قائله کردستان، گنبد، پادگان ابوذر و... نقش‌آفرین بودند و نمونه آن را در فیلم "چ" می‌بینیم که این شهید از آن انسان‌های ارزشی بود که در رفسنجان تربیت شد و امروز مورد تجلیل قرار می‌گیرد و در تمام محافل مطرح می‌شود.

فرمانده پایگاه هوانیروز کرمان اظهار کرد: زمانی که انقلاب به وجود آمد باید درخت انقلاب آبیاری می‌شد و شهیدی مانند شهید وجدانی موجب شدند ریشه‌های انقلاب محکمتر شود و الان همرزمانش راه شهدا را در پایگاه‌های مختلف ادامه می‌دهند لذا جوانان باید قدر شهدا را بدانند و ما باید شهادت را تبیین کنیم شهدا برای آرمان خود تلاش کردند تا آیندگان آرمان و هدف داشته باشند و امنیت و ثبات برای کشورما رقم زدند.

فهیمی خامنه خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی 31 شهریور، 59 یگان هوانیروز به عنوان منسجم‌ترین یگان در دومین روز جنگ در جبهه‌های جنوب‌غرب و غرب کشور با بیش از 12 تیم آتش جلوی 12 لشکر تا بن دندان مسلح عراق ایستاد و یک لحظه می‌بینند پرنده‌های ابابیل آهنین بر سپاه ابرهه یورش بردند و شهید شیرودی و شهید کشوری همان روز در گیلان‌غرب حدود 80 تانک دشمن را منهدم کردند.

فرمانده پایگاه هوانیروز کرمان ادامه داد: صدام اوایل جنگ ادعای صحبت در تهران داشت ولی یگان متحرک هوایی که کسی فکرش را نمی‌کرد که بتواند دشمن را زمین‌گیر کند، پاسخ ادعای صدام را دادند.

فهیمی‌خامنه اظهار کرد: سال اول جنگ صدام هجمه بسیار زیادی با لشکرهای خود داشت اما هوانیروز در 89 علمیات آفندی و 35 عملیات پدافندی ثبت‌شده برای تمام نیروهای مسلح از جمله سپاه، بسیج و ارتش عملیات انجام داد و توانست تأثیرگذار شود و در سال دوم جنگ عملیات طریق‌القدس، بیت‌المقدس و ثامن‌الائمه دشمن را به عقب بردند و در بعضی جاها در کشور عراق هم وارد شد.

وی تأکید کرد: الان نیز همرزمان این شهید علاوه بر اینکه قرارگاه جنوب‌شرق را دارند تأمین سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و جنوب استان خراسان جنوبی را دارند و به آن افتخار می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما