شناسهٔ خبر: 24595040 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

ترامپ، تیلرسون را برکنار کرد / یک زن شکنجه‌گر رئیس جدید سیا شد + عکس

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور را برکنار و مایک پمئپو رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را جانشین وی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ این جابجایی را در تویتیی که لحظاتی قبل منتشر کرد، اعلام نمود.

تیلرسون از زمان تشکیل دولت ترامپ در کابینه حضور داشت، اما از همان ماههای اول خبرها از اختلاف نظر وی و ترامپ خبر می دادند و صحبت از برکناری وی بود.

یک زن شکنجه‌گر، رئیس جدید سیا !

ترامپ همچنین «جینا هاسپل» افسر اطلاعاتی کهنه‌کار آمریکایی را به ریاست سیا منصوب کرد. وی اولین زنی است که به این سمت رسیده است.

رئیس‌جمهور آمریکا امروز اعلام کرد که «جینا هاسپل» از افسران اطلاعاتی کهنه‌کار آمریکایی را به ریاست سیا منصوب کرده است.

هاسپل که در سال ۱۹۸۵ به سیا پیوست، در فوریه ۲۰۱۷ به معاونت این سازمان منصوب شد.

نام وی یک دهه پیش، زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که مشخص شد سیا در تایلند یک زندان مخفی برای نگهداری، شکنجه و بازجویی از متهمان به ارتباط با گروه‌های تروریستی ایجاد کرده است.

وی در سال ۲۰۰۲ ریاست این بازداشتگاه را بر عهده داشته است. اسنادی که بعدا منتشر شد، نشان داد زندانیان در این بازداشتگاه به روش‌هایی که حتی در قوانین آمریکا غیرقانونی است، شکنجه می‌شده‌اند.

هاسپل بعدا رئیس دفتر «خوزه رودریگز» رئیس وقت مرکز ضدتروریسم سیا شد. رودریگز در خاطراتش نوشته که هاسپل تلاش کرده تا اسناد مربوط به شکنجه‌گاه تایلند را نابود کند.

او در سال ۲۰۱۳ هم به معاونت «سرویس سری ملی» که مسئولیت عملیات‌های خرابکارانه مخفی آمریکا در سرتاسر جهان را بر عهده دارد، منصوب شد.

برچسب‌ها:

نظر شما