شناسهٔ خبر: 24594760 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترامپ تيلرسون را برکنار کرد؛ پمپئو جانشین وی شد

رئیس جمهور آمریکا در توئيتي اعلام کرد: مايک پمپئو رئيس سی آی ای جانشين تيلرسون در وزارت امور خارجه آمریکا مي شود.

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ رکس تيلرسون را برکنار کردبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاري رويترز، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد رکس تيلرسون وزير امور خارجه اين کشور را برکنار کرد و مايک پمپئو رئيس سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) جايگزين وي مي شود.

يک مقام ارشد کاخ سفيد اعلام کرد دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا قصد دارد در آستانه گفتگوها با کره شمالي و مذاکرات متعدد تجاري، تيم جديدي را در وزارت خارجه اين کشور مستقر کند.

توئیت ترامپ

­دونالد ترامپ در توئيت جديد امروز خود نوشت: مايک پمپئو مدير سازمان سيا، وزير امور خارجه جديد ما (آمريکايي ها) خواهد شد. کار او فوق العاده خواهد بود! از رکس تيلرسون به علت خدمات او متشکرم! جينا هاسپل Gina Haspel مدير جديد سيا و نخستين زني خواهد شد که به اين سمت انتخاب مي شود. به همه آنها تبريک مي گويم.

اختلاف نظر ترامپ با تيلرسون به ويژه درباره ايران

دونالد ترامپ در پاسخ به سوالي درباره اختلافاتش با تيلرسون گفت ما خيلي خوب با هم کار مي کرديم اما درباره برخي مسائل اختلاف نظر داشتيم.

ترامپ گفت مثلا درباره توافق هسته اي ايران، به نظر من اين توافق خيلي بد است اما حدس مي زنم او فکر مي کرد که اين توافق خوب است. من مي خواستم اين توافقنامه را بر هم بزنم يا کاري ديگر انجام دهم اما او کمي متفاوت فکر مي کرد.

اختلاف نظر ميان رکس تيلرسون و دونالد ترامپ، بارها بر سر مسائل مختلف از جمله چگونگي برخورد با کره شمالي رسانه‌اي شده است.

برکناری آفریقایی تیلرسون 

به گزارش فرانس 24، رکس تيلرسون روز دوشنبه در انجامنا پايتخت کشور آفريقايي چاد حضور داشت و درباره بازبيني در سياست مهاجرتي آمريکا نيز سخن گفت.  وزير امور خارجه آمريکا در ادامه سفرش به نيجريه رفت. وي قرار است يک روز زودتر به سفر دوره اي اش به آفريقا پايان دهد. 

دستيار شخصي ترامپ نیز برکنار شد

­به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، دستيار شخصي دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا امروز از مقام خود برکنار شد.جان مک انتي که به عنوان دستيار ترامپ فعاليت مي کرد روز سه شنبه کاخ سفيد را ترک کرد و قرار است به ستاد انتخاباتي سال 2020 ترامپ بپيوندد.
ستاد 2020 ترامپ امروز اعلام کرد مک انتي به عنوان مشاور ارشد عملياتي اين ستاد فعاليت خواهد کرد.

واکنش ها:

­رئيس کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا در واکنش به برکناري رکس تيلرسون از سمت وزارت خارجه اين کشور بيانيه منتشر کرد.
در بيانيه اد رويس آمده است: به لطف تلاش هاي ديپلماتيک رکس تيلرسون، ما مسير جديدي را براي مقابله با طيف کاملي از تهديدها از جانب ايران و همچنين براي اعمال حداکثر فشار بر کيم جونگ اون، ترسيم کرده ايم. در انتظار همکاري با وزير امور خارجه بعدي کشورمان هستم. چالش هاي جدي بسياري در پيش رو قرار دارد.

مایک پمپئو کیست؟

وزیر امور خارجه معرفی شده از سوی ترامپ عضو جنبش تی پارتی در حزب جمهوری‌خواه آمریکا است و در جناح تندرو طیف سیاسی جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرد. او همچنین عضو انجمن ملی اسلحه، گروه لابی گسترش استفاده از سلاح گرم در آمریکا است. وي با بستن بازداشتگاه گوانتانامو مخالفت کرده است. 

مايک پمپئو از مخالفان سرسخت توافق هسته‌اي ايران (برجام) است و انتصاب او در حالي صورت گرفته که دو ماه ديگر دولت آمريکا بايد نظرش را درباره پايبندي ايران به توافق هسته‎اي اعلام کند. تأييد نکردن اين پايبندي به اين معنا است که تعليق تحريم‌هاي هسته‌اي ايران از سوي آمريکا ادامه نخواهد يافت. دولت آمريکا مي‌‎گويد اگر برجام "اصلاح" نشود، پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را تأييد نخواهد کرد.

پمپئو توجه ويژه‌اي به اخبار ايران دارد و بارها ضمن مخالفت شديد با برجام، طرحهاي مختلفي در ضديت با ايران به کنگره ارائه داده ‌است. وي در گفت‌وگو با شبکه بي‌بي‌سي گفت نگران ميزان نفوذ ايران در سوريه و منطقه است. 

با توجه به مواضع تند وزیر امور خارجه پیشنهادی ترامپ در خصوص گفتگو با چین و کره شمالی؛ دولت ترامپ در مذاکرات با پکن و پیونگ یانگ راه دشواری پیش رو دارد.

 

پنج نکته جالب در مورد مايک پمپئو 
1. پمپئو که در حال حاضر 54 ساله است گزارش هاي مختلفي در موضوعات امنيتي در اختيار دونالد ترامپ قرار مي دهد و يکي از تندورترين صداها در حلقه داخلي مشاوران ترامپ در رابطه با موضوع کره شمالي است.
2. پمپئو تلاش کرده است ميزان تاثيرگذاري روسيه در انتخابات رياست جمهوري سال 2016 آمريکا را کم رنگ جلوه دهد. ولي اعلام کرد مسکو دهه ها است که به دنبال تاثير گذاري بر انتخابات آمريکا بوده است. وي در ماه فوريه، از نشست هايي که در مقر اصلي سيا با روساي نهادهاي اطلاعاتي روسيه داشت دفاع کرد.
3. پمپئو درست مانند ترامپ از منتقدان اصلي ايران است و خواستار پاره کردن توافق هسته اي سال 2015 قدرت هاي جهاني با تهران شد. وي در ماه اکتبر گفت؛ ايران تلاش مي کند به يک قدرت هژمونيک در منطقه تبديل شود.
4. پمپئو از گردآوري اطلاعات تماس هاي آمريکايي ها به وسيله دولت به شدت حمايت کرد. وي سال 2016 در مصاحبه اي خواستار از سر گيري گردآوري گسترده اطلاعات تماس هاي داخلي شهروندان آمريکايي و ترکيب آن با داده هاي مالي و سبک زندگي شهروندان آمريکايي و ايجاد يک پايگاه ابرداده قابل جستجو از آنها شد.
5. پمپئو پيش از به دست گرفتن سکان رهبري سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا در ماه ژانويه، عضو جمهوري خواه مجلس نمايندگان آمريکا از ايالت کانزاس بود. وي افسر بازنشسته ارتش و فارغ التحصيل آکادمي ارتش آمريکا در وست پوينت نيويورک و همچنين فارغ التحصيل دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد است.

جينا هاسپل رئیس جديد سيا کیست؟

ترامپ تيلرسون را برکنار کرد؛ پمپئو جانشین وی شدجینا هاسپل اولین زنی است که در چنین پست بالایی در سازمان جاسوسی آمریکا (سی آی ای) تعیین می شود، همچنین وی نخستین زنی که برای مدتی ریاست عملیات سری سازمان سیا را به عهده داشته و جاسوسی باتجربه در اجرای عملیات مخفی به شمار می آید.

خانم هاسپل مسئول پیشین عملیات سری سیا و شخصی است که در ماجرای شکنجه زندانیان پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 آمر اصلی این شکنجه ها بوده است. او که در سال 1985 به استخدام آژانس اطلاعات مرکزی امریکا درآمد، ماموریت هایی را در نقاط مختلف جهان، به ویژه لندن در دهه 2000  به اجرا در آورده است. به گفته برخی رسانه های امریکا، هاسپل ریاست یکی از زندان های مخفی امریکا را در تایلند به عهده داشته است که در آن شیوه های مختلفی از شکنجه، از جمله غرق کردن مصنوعی و دیگر بدرفتاری ها با زندانیان به کار گرفته می شد.    

نظر شما