شناسهٔ خبر: 24594560 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رأی در وقت پنالتی برای وزیر لابی‎گر دولت

سیاست > مجلس - ربیعی بار دیگر در وزارتخانه کار ابقا شد اما این ابقا شدن و رای اعتماد دوباره مجلس به او چندان خالی از حاشیه نبود.

صاحب‌خبر -

فائزه عباسی: در برخی محافل سیاسی و رسانه‎ای گفته شده بود که کار کار زاگرس نشین‎هاست و آنها به دنبال استیضاح هستند؛ حتی تاجگردون که به عنوان طراح استیضاح معروف شده بود گفت که من از پشت کوه آمده‎ام و نماینده مردمی هستم که 66 جنازه آنها هنوز روی قله‎های دناست. 

ساعت 8 و 15 دقیقه بود که علی لاریجانی زنگ آغاز جلسه را به صدا درآورد. همه چیز به مبهمی روزهای قبل بود نه طیف استیضاح کننده کاملا مشخص بود و نه حامیان وزیر. در حالی که برخی فراکسیون امیدی ها برای ابقای ربیعی بین صندلی ها حرکت می کردند، قسیم عثمانی از همین فراکسیون به عنوان موافق استیضاح سخن می گفت. از سوی دیگر نمایندگان اصولگرا هم کاملا تکلیفشان با این استیضاخ مشخص نبود و شاید همین بلاتکلیفی ها بود که باعث شد فراکسیون مستقلین و فراکسیون اصولگرایان ولایی فرمان آتش به اختیار صادر کنند.(اینجا)

جلسه های زیر پوستی

برگزاری سه استیضاح در دو روز را در کمتر مجلسی شاهد بوده ایم. امروز صبح با آغاز بررسی استیضاح تقریبا هیچ نماینده ای بر صندلی اش ننشسته بود؛ یا گعده های چند نفره شکل گرفته بود یا نمایندگان در بین صندلی ها قدم می زدند و آرام مقابل هر کرسی دقایقی می ایستادند و رایزنی می کردند. اصلاح طلب و اصولگرا نداشت؛ البته چهره های اصولگرا آرامتر بوده و به نظر می رسید قرار است حرکت طوفانی خود را نگهدارند تا برای وزیر دیگر خرج کنند. اما این آرامش مانع از آن نمی شد تا بتوانند لبخندشان را از انتقادهایی که نسبت به ربیعی مطرح می شد پنهان کنند. ذالنوری، نقوی حسینی و گاهی هم کریمی قدوسی از سوی اصولگرایان در صحن فعال بودند. حسین زاده، پارسایی، کواکبیان و تابش هم از سوی فراکسیون امید دائما با نمایندگان در صحبت بودند و تلاش می کردند تا آنها را متقاعد کنند که با نظرشان همسو شوند.

درست زمان صحبت های علی ربیعی بود که کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین از صحن خارج شد؛ اما بعد از دقایقی به همراه بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید وارد صحن شدند و در صندلی های ردیف اول جای گرفتند. حسین زاده نائب رئیس فراکسیون امید هم کنار آنها نشسته بود و دقایقی با هم به گفت و گو نشستند. گفت و گویی که شاید از یک همکاری زیر پوستی میان دو فراکسیون حکایت داشت.

صندلی عارف، حاجی بابایی و واعظی

شلوغی های صحن در روزهای داغ مجلس موضوع غیر عادی نیست اما وقتی صندلی رئیس دفتر حسن روحانی می شود محور گعده های نمایندگان که بارها محل تذکر هیات رئیسه قرار می گیرد؛ یعنی خبرهای داغ تری در این گپ و گفت ها درجریان است. البته اسحاق جهانگیری هم در مجلس حضور داشت، اما طبق آئین نامه حق دفاع از وزیر را نداشت و تنها به نشانه حمایت از وزرای کابینه دوازدهم در صحن علنی حاضر شده بود.

در  این میان تنها صندلی واعظی نبود که محور مذاکرات قرار گرفته بود. بلکه حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی و محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز از محورهای تبادل نظر بودند و هر بار که نظر به این دو کرسی می افتاد جمعی از نمایندگان در مقابل آنها ایستاده بودند.

نفوذی نظام در ستاد میرحسین و اعتراض جلودارزاده  

فریدون حسنوند از نمایندگان اصولگرای مجلس و موافق استیضاح پشت تریبون رفت و نطقی علیه وزیر ایراد کرد که حواشی ای به دنبال داشت. او صحبت هایش علیه ربیعی را به مسئله خانه کارگر کشاند و گفت: «آقای ربیعی فراموش نکرده ای که فراخوان دادید کارگران به جلوی مجلس بیایند؟ آنها کارگران نبودند، کارگران کسانی بودند که چندین بار جلوی مجلس فریاد زدند اما گوش شنوایی نبود، بازنشستگان کسانی بودند که ماه‎ها در کنار مجلس بودند اما شما اقدامی برای آنها نکردید، این ها کارگران و بازنشستگان بودند اما آنها که با فراخوان شما جلوی مجلس حاضر شدند، اعضای خانه کارگر بودند! برای اینکه شما شستا را به مرتضی لطفی عضو خانه کارگر دادید و شستا به عنوان مجموعه توانمند اقتصادی پشتوانه حزب قرار گرفت.»

این صحبت های حسنوند با واکنش سهیلا جلودارزاده رو به رو شد که هم عضو خانه کارگر است و هم از مخالفان استیضاح بود. او با فریادهایی اعتراضش را نسبت به این صحبت نشان داد و بلافاصله به سمت دیگر نمایندگان رفت تا با آنها صحبت کند.

اما بخش جنجالی دیگر صحبت های حسنوند آنجا بود که او به حضور ربیعی در ستاد میرحسین موسوی اشاره کرد. او گفت: «ای کاش بر اعتقاد خود می ماندید و مردانه از اعتقادتتان دفاع می کردید و مردانه می گفتید از میرحسین دفاع کردید، اما چند سال پس از آن به مجلسی آمدید که اکثر آن اصولگرا بود و فرمودید نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودید.» (اینجا)

نطق پورابراهیمی و جنجال خدری

غلامرضا تاجگردون و محمدرضا پورابراهیمی دو نماینده موافق صد در صد استیضاح بودند که نطق خود را تا آخرین لحظه نگه داشتند تا ضربه آخرشان را وارد کنند. پورابراهیمی پشت تریبون قرار گرفت و خواست تا صدایش را در زمان رای اعتماد به ربیعی در دولت یازدهم پخش کنند. سیستم صوتی قطع بود همین مسئله اختلالی را در کار ایجاد کرد که با اعتراض شدید پورابراهیمی مواجه شد. پزشکیان که ریاست جلسه را بر عهده داشت از او خواست تا برطرف شدن مشکل سیستم صوتی، نطقش را مطرح کند. وقتی سخنان پورابراهیمی به لابی‎های ربیعی با نمایندگان رسید، خدری نماینده مردم بوشهر مقابل تریبون ایستاد و با فریاد نسبت به صحبت های پورابراهیمی اعتراض کرد که جمعی از نمایندگان از جمله برومندی، سبحانی فر و ... او را از مقابل تریبون دور کردند. اما خدری در بین راه با قسیم عثمانی هم وارد درگیری لفظی شد؛ مسئله ای که تا دقایقی مجلس را به حاشیه برد.

محمود سلامی دیگر نماینده‎ای بود که از ارسال پیامک تهدید آمیزی برای نمایندگان خبر داد و گفت: در این پیامک آمده بود، در صورت استیضاح وزیر کارگران مقابل مجلس خواهند آمد. او با اشاره به حادثه سقوط اخیر هواپیمای تهران- یاسوج، گفت: امروز مجلس بلیط سقوط شما را از هواپیمایی آسمان صادر خواهد کرد. (اینجا)

نطق تاجگردون و تشکر اصولگرایان

غلامرضا تاجگردون از نمایندگانی بود که می گفتند در راس نمایندگان زاگرس نشین می خواهد که ربیعی دیگر وزیر نباشد. او در نطقش خطاب به علی ربیعی گفت: به تو گفتم ما پشت تو می آییم به شرطی که با هیچ کس معامله نکنی و مستقل بایستی. 4 سال و شش ماه با تو همراه بودیم اما عنان کار را رها کردی، بانک رفاه کارگران را ذلیل کردی!

وی افزود: به عنوان یک اصلاح طلب می گویم که من امروز آدم لاریجانی نیستم! نروید بین دوستان اصلاح طلبم بگویید که من آدم لاریجانی هستم! و در بین پایداری ها بگویید، که اینها مامور روحانی هستند که مرا بیاندازند! من از پشت کوه آمده ام و نماینده مردمی هستم که 66 جنازه شان بالای قله دنا هستند و یک نفر در دولت بخاطر این سقوط عذرخواهی نکرد. آیا خون چیزی است که از آن بگذریم؟ ای دنا تو مقصر بودی که قامتت بلندتر از تصور من و آقای ربیعی بود! (اینجا)

پس از صحبت های تاجگردون نمایندگانی مانند کامران،حاجی دلیگانی، مهدی زاهدی و تعداد دیگری از نمایندگان اصولگرا با او خوش و بش کردند و از او تشکر کردند.

البته وقتی تاجگردون در نطقش داشت از سقوط هواپیما و غرق شدن سانچی می گفت پورمختار که در کنار جعفرزاده درحال نوشیدن چایی بود، به اتفاق نقوی حسینی فریاد زدند که اینها را باید در جلسه بعد از ظهر بگویی. کنایه آنها به جلسه استیضاح آخوندی بود.

چرا آدم تاجگردون را در پاسارگاد  گذاشتی؟

صحبت های ربیعی بعد از نطق تاجگردون و پورابراهیمی بلوایی به پا کرد او گفت:  آقای پورابراهیمی من خوشحالم با تاج‌گردون متحد شدید و در کنار هم هستید. همین آقای پورابراهیمی به من می‌گفتند چرا آدم تاجگردون را در پاسارگاد گذاشتید؟ 

او ادامه داد:  شما سه هفته قبل به من اس ام اس دادی که می‌خواهیم شما را استیضاح کنیم و ربطی هم به پرواز آسمان داشت. من شرمنده خانواده‌های سانچی و معدن و آسمان هستم. من شرمنده همه آنها هستم. امروز هم به شما قول می‌دهم اگر از این وزارتخانه رفتم، دستان شما را می‌بوسم و در کنار نظام هستم. ولی اگر در این وزارتخانه ماندم، بر مشی‌ رانت ندادن باقی خواهم ماند. اگر رانت داده بودم، اینجا نبودم. من در کنار این کار توانستم سیاست فقرزدایی را پیش ببرم. مرا نباید محدود به این و آن کنیم. شما باید به من کمک کنید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در واکنش به سخنان برخی نمایندگان گفت: «رفتند گفتند ربیعی خانه 25 میلیارد تومانی خریده است، اما ارزش خانه‌ام 4، 5 میلیارد تومان بیشتر نیست.» (اینجا)

رای گیری در وقت پنالتی

نوبت به رای گیری رسید و نمایندگان آرا خود را در گلدان ها انداختند اما بعد از شمارش آرا یک ابهام پیش آمده بود. اول آنکه یکی از نمایندگان رای خود را دستی تحویل داد و در گلدان نیانداخت. دیگر آنکه تعداد آرا موافق و مخالف استیضاح مساوی شده بود و حالا مشخص نبود که باید وزیر را ابقا شده اعلام کنند یا او را از سمت وزارت بر کنار شده بدانند؟! در این گپ و گفت ها بود که وقتی خبرنگاران ماجرا را از برومندی نماینده مجلس پرسیدند در جواب گفت: آرا به وقت پنالتی کشیده شد.

در نهایت ربیعی در وزارت ابقا شد و به گفته مافی موافقین استیضاح نسبت به مخالفین برتری نداشتند. (اینجا)

27216

نظر شما