شناسهٔ خبر: 24594097 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

بازداشت منصور هادی در عربستان

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، به نقل از فارس، گمانه‎زنی‎ها درباره بازداشت «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن طی ماه‎های اخیر در پی کشته شدن علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن و پس از آن تشدید درگیری‎ها در عدن بالا گرفت تا اینکه «صلاح الصیادی» وزیر مشاور دولت مستعفی یمن اخیرا از زندانی شدن منصور هادی پرده برداشته است.

وزیر مشاور دولت مستعفی یمن ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری و مستعفی این کشور گفت که  هادی هم اکنون تحت اقامت اجباری در «ریاض» قرار دارد.

این در واقع اولین اعتراف یک مسئول ارشد دولت مستعفی یمن درباره اقامت اجباری منصور هادی در ریاض است، در حالی که فعالان یمنی پیش از این به صورت گسترده‎ای در شبکه های اجتماعی به این موضوع پرداخته بودند.

الصیادی وضعیت منصور هادی در ریاض را با «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان که در نوامبر گذشته ( آبان ماه) در عربستان مجبور به استعفا شده بود، مقایسه کرد و گفت: «لبنان رئیس خود را ظرف چند روز بازگرداند، اما ما سه سال است که سرگردانیم».

وزیر یمنی خواستار برگزاری تظاهرات در جنوب یمن در حمایت از منصور هادی شد و اعلام کرد که یمنی‌ها برای آزادی منصور هادی و بازگشتش به عدن باید به خیابان‎ها بیایند.

درخواست الصیادی برای آزادی منصور هادی این سوال را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند که چرا مواضع ائتلاف سعودی که مدعی حمایت از «مشروعیت» هادی است به زندانی کردن وی تغییر کرد.

کارسناسان معتقدند که اختلافات هادی و ریاض پس از تنش بوجود آمده بین عربستان و امارات بر سر عدن مرکز جنوب یمن، بروز پیدا کرده است.

عناصر مسلح تحت حمایت امارات پس از اشغال جنوب یمن وارد فضای رقابتی با عناصر مسلح وابسته به منصور هادی که تحت حمایت عربستان قرار دارند، شده است تا با کنار زدن منصور هادی و در واقع عربستان، نفوذ خود در جنوب یمن را گسترش دهد و لذا عناصر تحت حمایت امارات بویژه طی ماه‌های اخیر، به پادگان‌های نظامی متعلق به منصور هادی حمله کردند و ضربه های مهلکی را به عناصر تحمت حمایت وی وارد کردند که تشدید درگیری‎های اخیر عدن گواه بر صدق این ادعا است.

در حقیقت، تنش امارات با رئیس جمهور مستعفی یمن و عربستان سال گذشته پس از برکناری «خالد بحاح» نخست وزیر مستعفی یمن و طرفدار امارات توسط منصور هادی سرباز کرد. «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، «خالد بحاح» را از سمت نخست وزیری عزل و «احمد عبید بن دغر» را به جای او منصوب کرد.

«عبد ربه منصور هادی» که در پی انقلاب مردم یمن به ریاض گریخته بود در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۱۵ «خالد بحاح» را به سمت معاون خود و نخست‌وزیر دولت موقت مستقر در ریاض، منصوب کرد، اما چند ماه بعد وی را برکنار و بن دغر را جایگزین کرد.

ائتلاف سعودی در پایان سال ۲۰۱۷، در پی کشته شدن علی عبدالله صالح در معرض ضربات پیاپی حزب اخوانی «الاصلاح» قرار گرفت و بخش های سیاسی آن به تدریج سست شد و به همین دلیل، ائتلاف پس از از دست رفتن تدریجی قدرت منصور هادی، به دنبال همپیمانان جدید در کنار هادی روی آورده است.

برخی از کارشناسان می گویند که الصیادی شاید از زندانی شدن دولت هادی در ریاض پرده برداشت، اما روابط عربستان و هادی مطلوب به نظر نمی‌رسد.

حال سوالی مهمی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که با توجه به توقف عملیات صلح در یمن و خروج دولت بن دغر از عدن طی دو ماه اخیر و عدم توانایی آن در انجام ماموریت‌هایش، آیا منصور هادی که در در حصر خانگی عربستان به سر می برد، از ریاض فرار خواهد کرد.

سوال دیگری که می توان در اینجا مطرح کرد، این است که با توجه به سرنوشت سعد الحریری نخست وزیر لبنان در عربستان و بازداشت او در ریاض و مجبور کردنش به اعلام استعفا، آیا منصور هادی که در ریاض بازداشت است، طی روزهای آینده به سرنوشت مشابه سعد الحریری دچار خواهد شد؟

نظر شما