شناسهٔ خبر: 24593850 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

برنامه های بنیاد رودکی در سال ۹۷ اعلام شد

مدیرعامل بنیاد رودکی در نشستی خبری به شرح برنامه های این بنیاد در سال ۹۷پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، صبح امروز سه شنبه 22 اسفند 1396 در تالار وحدت برگزار شد.

در ادامه صحبت های علی اکبر صفی پور در این نشست را می خوانید:

بنیاد از جمله ارگان هایی است که فعالیت هایش برونداد است و برنامه هایش خیلی زود به سرانجام می رسد.
سند برنامه ریزی استراتژیک را در سال 96 تنظیم و منتشر کردیم. برای سال 97 این سند مهمترین نکته اتکای ما برای برنامه هایمان هست. برای اولین بار هشت موصوع استراتژیک را برای برنانه های بنیاد در نظر گرفته ایم. 
تمام برنامه هایمان باید شامل حداقل یکی از این هشت موصوع باشد.
کشف استعدادها، استحکام پایه های اقتصادی بنیاد رودکی، 
در سال 96 در حوزه درآمدزایی به دوبرابر سال گذشته رسیدیم. یکی از کارهای خوبی که کردیم جذب اسپانسر برای ارکسترهاست که شرکت هاکوپیان را برای این منظور در نظر گرفتیم. حصور این شرکت نوعی حمایت از تولید داخلی هم هست.
امسال در مجموعه های موسیقی و تیاتر، موسیقی تلفیقی و پاپ  لاسیک را در تالار نداشتیم. اما با این وجود پیشرفت های خوبی داشتیم. تیاتر در سال 96 اجراهای بسیار خوبی در تالار وحدت برگزار شد. 122 اجرا در چهار ماه گذشته برای یک اجرای تیاتر در تالار وحدت در چهار ماه گذشته ثبت شد. حدود 200 نفر در این نمایش حصور داشتند و صاحب کار و درآمد شدند.

در حوزه موسیقی بین الملل اجراهای خوبی در تالار وحدت داشتیم. آخرین اجرا به کشور برزیل در برج آزادی اختصاص داشت.
کار موسیقی تجربه را بنیا رودکی شروع کرده که به اجرای گروه های اجرا اولی و گروه هایی اختصاص دارد که تجربه های جدی در حوزه موسیقی دارند. در برگزاری جشنواره ها و رویدادهای بسیاری سرمیه گذاری کردیم. بنیاد رودکی باید وارد فصاهای تولید آثار ارزشمند شود.
در سال 96 در حوزه ارکسترها حدو 50 اجرا داشتیم. این آمار برای ارکسترها بسیار مهم است و ایدواریم به جایی برسیم که هفته ای دو اجرا برای ارکسترها داشته باشیم. در تابستان اجرای مشترکی بین ارکستر ایران و ایتالیا رخ داد.
اکنون هم با کنسرواتوار چایکوفسکی تفاهم نامه ای امصا کردیم که به صورت سند رسمی از طریق وزارت خارجه انجام شد. این کنسرواتوار از پنج مرکز مهم موسیقی در جهان است.
در روزهای جام جهانی فوتبال در روسیه سالن اصلی شهرهای سالزبورگ و کازان در روزهای 24، 27 و 30 خرداد در اختیار ما قرا  می گیرد.
ارکستر ما در این سه شب که شب های قبل از بازی ایران است کنسرت هایش را برگزار می کند. سرود جام جهانی و رپرتواری ایرانی در این شب ها اجرا می شود.
یکی از بندهای این برنامه پرداختن این کنسرواتوار به موسیقی ایران است.
در سال 96 دو هزار و سیصد تقاصای اجرا در تالار وحدت داشته ایم که در این میان تنها به 10 درصد از این درخوست ها پاسخ مثبت داده ایم. ما تنها یک تالار وحدت در ایران داریم. ما هرگز تعرفه شناور نداریم. اجاره بهای تالار وحدت براساس تعرفه سال 93 است.
ریز برنامه های سالانه را منتشر می کنیم و شما می همواره می توانید این اجرا ها را رصد کنید.
اجراهایی که در تالار وحدت به صحنه می روند باید مخاطب لازم را داشته باشند. نمی توان اجرایی را در تالار وحدت به صحنه برد و روزی 30 بلیت بفروشد در حالی که این تالار 700 صندلی دارد. پس یکی از موارد مهم در این بخش وجود مخاطب است.
تبق تفاهم نامه با فدراسیون فوتبال ق ار است که سرود رسمی تیم ملی فوتبال در جام جهانی توسط بنیاد رودکی و به صورت ارکسترال انجام شود. تیم شاعران، تیم آهنگسازان و خوانندگان در حال کار هستند و حدود 90 درصد از کار هم پیش رفته است.
در نهایت ما اثری ارکسترال می سازیم که در مراسم بدرقه تیم ملی اجرا می شود.
مدیریت در بنباد رودکی چارچوبی دارد که در راس آن وزیر ارشاد، معاون هنری و هیات مدیره و هیات امنا هستند. من ول تیر ماه سال آینده دو سال م یریتم تمام می شود. براساس اساسنامه مدیر می تواند دوره ای دوساله داشته باشد. اختیار انتخاب مدیر بنیاد برعهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ما هنوز با استانداردهای موسیقی کلاسک در دنیا فاصله داریم. ارکسترهی مهم در دنیا ترکیبی از جوانان و پیشکسوتان هستند. ما نیروهای تازه نفسی که تربیت کرده ام، کم هستند. در ماه های گذشته هرماه دو یا چند استاد از اروپا آمده اند تا برای نوازندگان ما کلاس آموزشی بگذارند. ما باید تلاش کنیم و قدم برداریم.

اما عدم حصور عده ای خاص در کنار ارکستر نمی تواند ملاک قصاوت باشد. ریکاردو موتی که به ایران آمد کیفیت ارکستر ما را در حد ارکستر خودشان می دید.

مسئله دیگری که وجود دارد مدیریت هنری است. ما چند نفر مدیر توانمند هنری داریم که می توانند در کنار ارکستر قرار گیرند. ما در تربیت مدیرانی که هم هنر و هم مدیریت را درک کنند، کم کار بوده ایم.

افزایش تعرفه بسیار جزئی خواهد بود. 

در حوزه ارکستر ملی با محدودیت در انتخاب رهبر ارکستر مواجهیم. در این زمینه به اندازه ارکستر سمفونیک دستمان باز نیست. ما سال گذشته پس از انصراف استاد فخرالدینی، آقای شهبازیان را انتخاب کردیم و به هیچ وجه هم از این انتخاب پشیمان نیستیم. 

ما در ارکستر ملی با کمبود رپرتوار مواجهیم. 

اول سال 97، ارکستر ملی به مناسبت روز عطار در نیشابور کنسرت برگزار می کند. در سال 97 تعداد رهبران مهمان در کنار ارکستر ملی زیاد خواهد شد.

ارکستر نوجوانان و جوانان بنیاد از سوی مرکز آموزش بنیاد تاسیس می شود. برنامه ای برای آموزش سازهای فراموش شده در عرصه موسیقی ایرانی و ملی داریم.

برنامه ای برای اجرای ارکسترها در مناطق محروم داریم.

سیستم ذخیره ای برای پارتیتورها شکل داده ایم و هر پارتیتوری که می گیریم نسخه دیجیتال آن را هم ثبت می کنیم. ما به صورت ماهیانه در حال تولید آثار هستیم.

انتخای پیام/

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما