شناسهٔ خبر: 24592313 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هنگام | لینک خبر

آخوندی هم وزیر ماند

عباس آخوندی با 92 رأی موافق، 152 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در جلسه در سمت خود باقی ماند.

صاحب‌خبر -
سایت خبری تحلیلی هنگام    Hengamnews.com:
مجلس شورای اسلامی در جلسه بعد از ظهر خود در 22 اسفند برای استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه آغاز به کار کرد.

در جلسه ظهر امروز فراکسیون امید، موضوع استیضاح آقای آخوندی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا جمع‌بندی اعضا این شد که فراکسیون امید با استیضاح آقای آخوندی مخالفت کند.

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی هم گفت که این فراکسیون چگونگی رای به استیضاح وزیر راه را به عهده اعضا گذاشته است.

هم‌چنین سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در توضیح جلسه امروز ظهر امروز این فراکسیون برای بررسی استیضاح وزیر راه گفت: اکثریت نمایندگان این فراکسیون موافق استیضاح آقای آخوندی هستند.

علیرضا بیگی، نادر قاضی‌پور، احد آزادیخواه، احمد مرادی، قسیم عثمانی و داریوش اسماعیلی به عنوان متقاضیان استیضاح به ایراد سخن می‌پردازند و بعد از آن وزیر از خود دفاع می‌کند. بعد از دفاعیات وزیر، احمد امیرآبادی و محمدعلی وکیلی به عنوان دو متقاضی دیگر استیضاح توضیحاتی را ارائه می‌دهند و در نهایت آخوندی مجددا در پشت تریبون از عملکرد خود دفاع خواهد کرد.

قرار است جلسه استیضاح در طول سه ساعت به اتمام برسد.


موافقان استیضاح چه گفتند:

بیگی: آقای وزیر شما به واسطه زدوبند فامیلی آنجا هستید

علیرضا بیگینماینده مردم تبریز در جایگاه موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای وزیر اگر شما در آنجا هستید به واسطه زدوبند فامیلی است. شما نتوانستید عملکردی از خود ارائه دهید.

نماینده مردم تبریز در در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس در جایگاه موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز از جمله مسائلی که مطرح است این است که تردیدهایی در جامعه به وجود ‌آمده که اگر برطرف نشود همواره به عنوان درد بر روح و جان مردم سنگینی می کند. کانون این تردیدها نقاط مختلفی است. وزارت راه و شهرسازی از جمله این نقاط است که سبب شده آتش بر خرمن اعتماد مردم در خصوص کارآمدی و پاسخگویی مسئولین نسبت به مسئولیتی که به آنها داده شده بیفتد.

وی افزود: هر روز شواهد متعددی از راه می‌رسد که این عدم کارآمدی را اثبات می کند. این عدم کارآمدی باعث به مخاطره افتادن جان و آبروی مردم شده است و مجلس باید در این باره به وظیفه قانونی خودش عمل کند. یکی از مباحثی که هنوز بر جان و روح مردم در آذربایجان سنگینی می کند، حادثه قطار تبریز – مشهد است. به واسطه ناکارآمدی و عدم پیش بینی‌های لازم 50 نفر جان خود را از دست دادند البته در این باره به دستگاه قضایی ایراد جدی وارد است که پس از 16 ماه تکلیف رسیدگی‌ها را مشخص نکرده است.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: البته از قوه مجریه و وزارت راه و شهرسازی انتظار این بود که در این باره کسانی که در مسیر انجام وظیفه خود دچار سستی بودند، مورد برخورد قرار می گرفتند که در این باره اقدامی صورت نگرفت. ما در حادثه قطار شاهد این بودیم که قطاری با سرعت 140 کیلومتر با 800 تن بار همراه با صدها مسافر بدون اینکه دارای شرایط ایمنی باشد با قطار دیگری تصادف می کند و نتیجه آن کشته شدن 50 نفر می شود. حتی یک چکش در این قطار نبود که مردم بتوانند جان خود را نجات دهند.

بیگی تاکید کرد: دلیل اینها این است که صاحب کار بالای سر کار خود نیست. به ویژه در وزارت راه و شهرسازی که بخش عمده‌ای از فعالیت آن فعالیت اجرایی است و انتظار می‌رود وزیر پیگیری کند و موارد را بررسی کند. وزیر باید در هفته سفر داشته باشد و با سرکشی خود موارد را بررسی و در خصوص آنها تصمیم‌گیری کند. وقتی این اتفاقات رخ نمی دهد، تصمیم گیریهای ذهنی و فضایی فاقد مبنای اجرایی خواهد شد و آن وقت نتیجه آن سرخوردگی ملی می شود.

وی ادامه داد: حوادث غیرمترقبه دیگری به واسطه این عدم توجه اتفاق افتاد. ما شاهد زلزله‌، بارشهای اخیر، سانحه هواپیمایی بودیم که مردم حس می کنند اقداماتی در این خصوص در حوزه پیشگیری انجام نشده است. وقتی بحران واقع شده و مردم جان خود را از دست دادند، وزیر در جلسه رسیدگی در کمیسیون عمران مسئولیت مدیریت بحران را متوجه وزارت کشور می داند. اما آنچه هزینه شده ضایع شدن اعتماد مردم است. همه بسته شدن اتوبان‌های منتهی به پایتخت را شاهد بودیم. همه شاهد بسته شدن فرودگاه‌های بین‌المللی مهرآباد و امام خمینی بودیم. رسیدن قطار گرمسار به تهران 13 ساعت به طول انجامید. در خصوص پیشرفت پروژه ها هرکدام از ما نمایندگان می توانیم پروژه‌های زیادی را بشماریم که عدم برنامه ریزی صورت گرفته را حکایت می کند.

بیگی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که امروز مورد توجه است بحث مسکن است. ما 2.5 میلیون نیاز انباشته در خصوص مسکن داریم. البته دو میلیون هم واحد خالی داریم که به درد مستضعفین نمی خورد. با روشهای مختلف می توانیم این 2.5 واحد را در بازار مسکن عرضه کنیم. البته کسی نیست که این برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهد. وزیر حتی در حوزه ستادی خود کارآمدی لازم را نداشته است. کشور هنوز یک طرح جامع مسکن ندارد. مواردی مانند پراکندگی این نیازها، تامین منابع مالی، احیای بافتهای فرسوده. اصلا هنوز مدلی برای احیای بافت فرسوده نداریم. برنامه ریزی ما برای مسکن مردم به خصوص جوانان چیست؟

نماینده مردم تبریز خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای وزیر از مسکن اجتماعی صحبت می کنید. اگر در این پنج سال یک واحد مسکن اجتماعی ایجاد شده به مردم نشان دهید. شما از صندوق یکم صحبت می کنید. صندوق یکم چه می گوید؟ اینکه واجدین شرایط مسکن 40 میلیون سپرده‌گذاری یکساله انجام دهند و دریافت وام 80 میلیونی انجام شود. طبق بررسی‌های بانک مرکزی ارزش سپرده‌گذاری‌های یکساله تنها پاسخ 30 درصد آن وام دو برابر را می دهد. 70 درصد مابقی باید از محل بازگشت اقساط مسکن مهر داده شود. اینها از دلایل ناتوان ماندن مسکن مهر است.

وی در این خصوص ادامه داد: منابع مسکن مهر صندوق یکم شده و امروز شاهد 400 هزار مسکن مهر نیمه تمام هستیم. تکمیل این 400 هزار واحد، یک میلیون شغل ایجاد می کند استناد من از بیان این 400 هزار واحد از مصاحبه آقای مهرآبادی قائم مقام وزیر است. با این تفاسیر ما طرح جامع مسکن نداریم.

بیگی در پایان خطاب به وزیر راه و شهرسازی ادعا کرد: آقای وزیر شما از همان ابتدا در حوزه برنامه ریزی ناتوان بودید. بافت فرسوده آنقدر بلاتکلیف است که رئیس‌جمهور خودش ورود می کند. آقای وزیر اگر آنجا هستید به واسطه زدوبند فامیلی آنجا هستید. شما نتوانستید عملکردی از خودتان ارائه دهید. شما سهم یک آقایی از دولت هستید. چرا باید تاوان ناکارآمدی شما را مردم بدهند؟ مردم روستاهای ویران شده از جمله سرپل‌ذهاب چه گناهی دارند وقتی شما مشغول شرکت‌ها و فرزندان خود هستید؟ تعجب می کنم  دولت آبروی خود را در سبد چنین فردی گذاشته است.

آزادی‌خواه: در بارش‌های اخیر برف حتی یک مشت نمک در جاده‌ها نبود

احد آزادی خواه  سخنگوی کمیسیون فرهنگی در جلسه علنی بعدازظهر مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: خدا از من نگذرد اگر بخواهم غیر از حقیقت بگویم. در بارشهای اخیر از ۳۰ کیلومتری تهران حتی یک مشت نمک در کنار جاده‌ها نبود و مردم ۸ تا ۱۰ ساعت در برف گرفتار شدند.

وی گفت: این سومین بار است که وزیر استیضاح می شود. چه خوب بود قدری نسبت به این مسئله توجه می شد تا مشخص شود با وجود زحماتی که ایشان در وزارت راه و شهرسازی متحمل می شوند چرا وکلای ملت برای سومین بار ایشان را استیضاح می کنند.

نماینده مردم ملایر با اشاره به شایعاتی در خصوص بی علاقگی آخوندی به  ادامه همکاری با دولت گفت شنیده ها حاکی از بی علاقگی آخوندی با ادامه همکاری با دولت دارد. حتی صحبت از استعفای ایشان نیز مطرح شده است. چرا وزیری که انگیزه‌ای برای کار در این وزارتخانه ندارد باید به عنوان و زیر در این مجموعه باقی بماند؟

سخنگوی کمیسیون فرهنکی مجلس حذف بدهی‌های وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران را ۱۲ هزار میلیارد تومان و پروژه های نیمه کاره تحت مدیریت این وزارتخانه را ۲۴۰ هزار میلیارد تومان ا علام کرد و با اشاره به بودجه این دستگاه اجرایی و همخوانی نداشتن آن با بدهی ‌ها و پروژه های نیمه کاره این وزارتخانه گفت: بودجه وزارت راه ۵۲۰۰ میلیارد تومان است تفاوت این بودجه با پروژه های نیمه کاره وبدهی به پیمانکاران چگونه پر می شود. وزیر وظیفه دارد جذب منابع و سرمایه کند اگر پول و سرمایه نیست، چرا به مردم قول انجام پروژه‌های نیمه کاره را می دهید؟

آزادی خواه مسکن مهر را پدیده‌ای بی نظیر اما دارای مشکلات متعدد برای ساکنان آن دانست و افزود: این مسکن از سال ۸۶ موجب خانه دار شدن بخشی از حاشیه نشینان شهرها شده است. و وزیر نیز از توجه وزارت راه به کیفیت مسکن سخن گفته بود اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. آقای آخوندی گفتند در حال بررسی ادامه دادن یا ادامه ندادن این مسکن هستیم اما هیچ نتیجه‌ای از این بررسی‌ها اعلام نکردند.

وی خطاب به آخوندی یادآور شد: گفتید در اجرای طرح‌های دولت گذشته غرض شخصی ندارید و این پروژه‌هارا به اتمام می‌رساندید اما به اتمام نرساندید. هنوز زیرساخت‌های مسکن مهر فراهم نشده است. ناموس مردم در سرما و گرما کیلومترها طی می کند تا فرزندش را به مدرسه ببرد. بسیاری از ساکنان مسکن مهر در آرزوی یک مرکز درمانی به سر می برند حالا فضای سبز پیشکش.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: برای خانه دار شدن مردم گفتید صندوقی تشکیل می‌دهید تا این صندوق شش هفت برابر سپرده مردم را وام دهد. مردم، اگر از این ناحیه تسهیلاتی دریافت کرده‌اید اعلام کنید تا استیضاح‌مان را از وزیر راه پس بگیریم. وعده مسکن اجتماعی را دادید. این مسکن در کدام شهر ساخته شد؟ خبر انعقاد قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیما از ایرباس و بوئینگ را دادید اما تنها ۷ فروند هواپیما به دستمان رسید بقیه چه شد؟ چرا حقایق را به مردم نمی گویید؟ سهم وزارت راه از ۱۶ هزار نفر جانباخته در تلفات جاده‌ای چقدر است؟

قاضی‌پور: وزارت راه و شهرسازی به جای اهمیت به مظلومان، به پول باد آورده آقازاده‌ها فکر می‌کند

هم‌چنین نادر قاضی‌پور  یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: امروز باید اعلام کنم که کارنامه آقای آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بی‌تدبیری ایشان و مدیران ایشان شده‌اند. این همه بی‌تدبیری در عملکرد یک وزیر در شان ملت نیست.

وی بیان کرد: امروز مجلس از باب نظارت استیضاح وزیر راه و شهرسازی را انجام می‌دهد و ملت ناظر عملکرد ما نمایندگان است که برای سومین بار استیضاح آقای آخوندی را مطرح می‌کنیم. در حکومت اسلامی شدیدترین برخوردها در زمینه اشرافی‌گرایی و احقاق حقوق محرومان و کارگران با مدیران حکومت است.

وی در ادامه گفت: در قاموس حکومت امام علی (ع) همواره اصل این بود که حق با مردم است. گویی همیشه فرمانداران متهم بوده مگر اینکه خلافش ثابت می‌شد. در سیره آن حضرت به محض اینکه کوچک‌ترین شکایتی از سوی ضعیف‌ترین فرد از یک مسئول می‌شد ایشان دیگر آرامش نداشته و در این زمینه تحقیق می‌کردند و در صورت ثابت شدن درستی شکایت، شدیدترین برخورد را با آن کارگزار می‌کردند.

قاضی‌پور افزود: ‌در حکومت علوی کارگزاران نه خود باید اهل اشرافی‌گری و رفاه‌طلبی باشند و نه با چنین کسانی ارتباط داشته باشند. گویی اشرافی‌گری ویروسی بسیار خطرناک است که همگان خصوصا مسئولان حکومت باید بیشتر از آن اجتناب کنند. آقای آخوندی بحث امروز ما شرکت‌های بی‌شمار و پیمانکارها و خانواده و شرکای شما نیست، بحث حلال و حرام بودن است. بحث ویلای لواسانات است. آیا درست است که احداث آن ویلا در لواسان با ساختمان مجلس بهارستان همزمان بوده و آیا مناسبتی دارد که میلگردهای زیادی وارد مجلس شده و از آنجا که پیمانکاران و شرکت ایرانیان متعلق به نزدیکان بوده‌اند، میلگردها به لواسانات برده می‌شد در حالیکه شما وزیر مسکن و شهرسازی بوده‌اید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس بیان کرد: اگر امروز امام علی (ع) در بین ما بود و با برخی از صاحب‌ منصبان سخن می‌گفت، آیا زد و بندها و رانت‌خواری‌ها و دزدی‌ها و بازی با بیت‌المال و خرج کردن آن در مقاصد شوم و پایمال کردن حقوق مظلومان را تحمل می‌کرد؟ امام مستضعفان نیز در خصوص خوی اشرافی‌گری مسئولین دولتی اظهارات محکمی داشتند. ایشان گفتند آن روزی که دولت ما توجه‌اش به کاخ‌نشینی جلب شود آن روز باید فاتحه دولت و ملت را خواند. آن روزی که رییس‌جمهور خدای نکرده از کوخ‌نشینی بیرون رود و به کاخ‌نشینی توجه کند آن روز انحطاط برای ایشان و کسانی که با ایشان در ارتباط هستند ایجاد می‌شود. ایشان فرمودند من طبقه برج‌نشینان را از کاخ‌نشینان بالاتر می‌دانم، اگر لایق مقایسه با شما باشم.

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: آیا رواست با چنین اوضاعی که از کاخ‌نشینی آمده عده‌ای زمامدار امور و قدرت باشند و بالاخره روزی می‌رسد که ظالم باید حق مظلوم را ادا کند اما چه بد روزی است که ظالم در ظلم خود مدهوش شود که حتی خون مردم برایش ارزشی نداشته باشد. ملت عدالت می‌خواهد، اتاق بزرگ وزیر نمی‌خواهد. ملت کار می‌خواهد. خوی اشرافی‌گری باعث شده تا وزیر راه تولید خارجی را به تولید داخلی ترجیح دهد. آن زمانی که ریل‌های راه‌آهن ارومیه با جنس بی‌کیفیت از هندوستان وارد شد و تولید ذوب‌آهن اصفهان افول کرد بیانگر آن است که وزارت راه و شهرسازی به جای اهمیت به مظلومان، به پول باد آورده آقازاده‌ها فکر می‌کند.

وی تصریح کرد: اینجاست که تولید ملی فلج می‌شود و کارگران بیکار می‌شوند و چه زیبا فرمود امام (ره) که راس امور وکلای از طبقه محرومان باشند و در فکر رفاه آنها باشند نه از سرمایه‌داران و زمین‌خواران که تلخی محرومیت را نمی‌توانند بفهمند. ما در برابر جان‌باختگان حادثه قطار مشهد ـ تبریز و سقوط هواپیما و کشته شدن افراد در جاده‌ها مسئول هستیم. هنوز زلزله زدگان سرپل ذهاب در چادر زندگی می‌کنند. اکنون که پشت این تریبون قرار گرفته‌ام اعلام می‌کنم که در حال حاضر کارنامه آقای آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بی‌تدبیری ایشان و مدیران‌شان شدند.

قاضی‌پور گفت: فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی اکنون زمان آن است که با دیدن کارنامه خون‌آلود وزارت راه، اجازه ادامه راه را ندهیم. این همه بی‌تدبیری در عملکرد یک وزیر در شان ملت نیست. چرا باید به ایشان اجازه ادامه کار داد؟ آقای آخوندی مسکن مهر چند سال است که ناتمام باقی مانده است. آقای آخوندی اول که آمدید گفتید هر سال 600 هزار واحد مسکونی احداث خواهم کرد اما در طول پنج سال شما آجری بر روی آجر مسکن کارگران نگذاشته‌اید چون اعتقادی به کارگران و مظلومین ندارید. سال 95 بدترین آمار پول‌رسانی در تولید مسکن بوده است، چرا شما به کاهش حجم دولت اقدام نکردید؟ آقای آخوندی متوجه شده‌اید که دولت لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به دلیل عدم کفایت شما داده است؟

مرادی : سالی ۶۰۰۰ نفر در جاده‌های استان هرمزگان جان می بازند

احمد مرادی  نماینده مردم بندرعباس هم در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان استیضاح وزیر راه و شهرسازی  گفت: در جاده‌های استان هرمزگان سالانه ۶۰۰۰ نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست می دهند.

وی با استناد و قرائت اصل ۶۷ قانون اساسی گفت: مطابق سوگندی که یاد کرده‌ام پاسدار حریم اسلام و دستاوردهای انقلاب اسلامی هستم. دلیل امضای استیضاح نیز همین سوگند است و این حق قابل معامله و واگذاری هم نیست.

وی با بیان اینکه برخی وزرا وعده‌هایی که در رای اعتماد به مجلس می دهند را اجرایی نمی کنند، گفت: برخی وزرا قول و قرار می گذارند اما پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس به قول‌های خود عمل نمی کنند. آقای وزیر شما در وزارت راه و شهرسازی چه میزان از مشکلات مردم را حل کرده‌اید؟ شما باید با جانفشانی مشکلات مردم را حل کنید اما با فدای جان آنها مشکلات جدیدی برای آنها به وجود آورده اید.

نماینده مردم بندرعباس از عباس آخوندی پرسید: پاسخگوی کشته شدگان جاده‌ای، دریایی، هوایی و ریلی کیست؟ ناتوانی شما در اداره زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی عامل مشکلات متعدد دراین حوزه ها است.

عثمانی: جاده‌های کشور به قتلگاه مردم تبدیل شده است

محمدقسیم عثمانی  نماینده مردم بوکان در جلسه علنی ظهر امروز (سه‌شنبه) و در جریان موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از وضعیت جاده‌ها، گفت که جاده‌های کشور به قتلگاه مردم تبدیل شده است.

وی گفت: ما روزانه شاهد از بین رفتن جان و مال مردم و مجروح شدن هموطنان هستیم تا جایی که جاده‌ها به قتلگاه مردم و جاده مرگ تبدیل شده است هر چند قطعا این موضوع فقط همت وزیر نیست و دولت هم باید اعتبارات بخش راه را به شکل جهشی به گونه‌ای تدبیر کند که کم و کاستی چند ده ساله کشور را در بخش راه جبران کند.

وی اضافه کرد: ما آقای آخوندی را به عنوان نماینده دولت در بخش راه می‌شناسیم چه بسا خود ایشان از اعتبارات راه در بودجه پیشنهادی دولت گله‌مند باشد اما به هر حال کشته شدن سالانه ۱۷ هزار نفر موضوع قابل تاملی است و ارزش اقتصادی آن بیش از بودجه‌ای است که دولت برای بخش راه تامین می‌کند به ویژه بازماندگان این افراد به معضلات مختلف دچار می‌شوند.

عثمانی سوانح جاده‌ای را به دلیل وضعیت نامناسب راه‌های کشور دانست و یادآور شد: کسانی که در راه‌ها از بین می‌روند افرادی هستند که توان خرید خودروهای چند صد میلیونی را ندارند و پیکان‌سواران و پژوسواران هستند.

این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه توزیع اعتبارات در بخش راه بر اساس چانه‌زنی است و عدالت در آن رعایت نمی‌شود، گفت: متاسفانه ما شاهد عدم توازون در پیشرفت پروژه‌های راهسازی هستیم و مناطقی که قدرت لابی‌گری بالایی دارند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. بر این اساس به نظر می‌رسد شاخص‌های منطقی و منصفانه برای توزیع اعتبارات استفاده نمی‌شود.

عثمانی ادامه داد: ضریب پوشش آسفالت راه روستایی در یک جا ۹۰ درصد و در جای دیگر کمتر از ۳۵ درصد است. این تفاوت باعث شکاف، نارضایتی و مسائلی از این دست می‌شود.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که دولت چه اقدامی در حوزه مسکن انجام داده، گفت: مسکن مهر باعث شده بود بخش قابل توجهی از مردم که نمی‌توانستند به مسکن دست پیدا کنند صاحب خانه شوند ولی دولت تدبیر و امید قرار بود مسکن اجتماعی را جانشین کند و بعد از پنج سال غیر از سکوت، هیچ اقدامی انجام نداده است. این در حالی است که وزارت راه متصدی مسکن کشور است.

عثمانی با انتقاد از مشکلات طرح‌های جامع شهری، اظهار کرد: چرا به جان مهندسین افتاده‌اید؟ اگر کارفرما، ناظر خود را انتخاب کند آیا چیزی از نظارت باقی می‌ماند؟ NGO ها و سازمان نظام مهندسی برای دولت بار مالی ندارند، چرا با بخشنامه‌های مکرر باعث می‌شوید کار نظام مهندسی مختل شود؟

وی با انتقاد از نحوه اجرای طرح‌های هادی روستایی یادآور شد: باید محدوده طرح‌های هادی روستایی هر ۱۰ سال بازنگری شود. متاسفانه بنیاد مسکن جلوی این کار گرفته، آیا این کار صحیحی است که از مردم پول بگیریم و بعد با پول مردم طرح‌های هادی را اجرا کنیم؟

وی در پایان گفت: امروز کشور نیاز به تحرک دارد و موتور محرکه دولت باید به کار بیفتد در حالی که اکنون با خواست مردمی که به آقای روحانی رای دادند این سطح از کار و تحرک هرگز در سطح انتظار مردم نیست.

هاشمی‌پور: عملکرد آخوندی نشان دهنده ناکارآمدی‌اش در وزارت راه و شهرسازی است

عدل هاشمی‌پور در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان موافق استیضاح،  با تاکید بر اینکه آخوندی با عملکردش، ناکارآمدی و فرار از مسئولیت را در وزارت راه و شهرسازی نشان داده است، گفت: آقای آخوندی در طول چهار سال و نیم فعالیتش در وزارت راه و شهرسازی ثابت کرده است که توانمندی لازم برای تصدی این وزارتخانه را ندارد.

وی گفت: ملت ایران به دلیل بصیرت و فرهنگ بالایشان همه اقدامات مجلس را زیر سوال دارند. امروز مردم می‌پرسند که سوال‌های ما از وزرا برای استیضاح کارایی ندارد و به این فکر می‌کنند که پشت پرده چه چیزهایی وجود دارد.

هاشمی‌پور تاکید کرد: ملت ایران به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای بصیرت معنوی و فرهنگی بالایی است که تمامی امور را رصد می‌کند. آنها از ما می‌پرسند که آیا وقت آن نرسیده برای رفع مشکلات اقتصادی، معیشتی و بیکاری جوانان تصمیم قاطعی گرفته شود؟

وی گفت: ما اکنون قرار است وزیری را استیضاح کنیم که چهار سال و نیم در این وزارتخانه مسئولیت داشته است. با نگاهی به عملکرد او این نتیجه حاصل می‌شود که آقای آخوندی در این جایگاه مهم و با ماموریتی بسیار خطیر عملکرد نارسایی داشته است که ناکارآمدی و بی‌علاقگی او را همه می‌توانند به خوبی ببینند.

نماینده کهگیلویه و بهمئی با تاکید بر اینکه هرگونه برخورد غیراخلاقی را محکوم می‌کنم، گفت: بنده در صحبت‌هایم غیر از صداقت چیزی نمی‌گویم. حرف بنده آن است که آقای آخوندی توانمندی لازم و احساس مسئولیت کافی برای وزارت راه و شهرسازی را ندارد. مردم ما به وزیر شجاع و با صداقت نیاز دارند تا امور را سامان ببخشد.

هاشمی‌پور خطاب به نمایندگان، گفت: اگر ما از راه‌های قانونی و نظارتی خودمان استفاده نکنیم نمی‌توانیم برای حل مشکلات امیدی داشته باشیم. وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد شاهدیم که افراد در رده‌های بسیار پایین مقصر شناخته می‌شوند نمونه بارز آن در سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج است که در نهایت خلبانی که کشته شده مقصر شناخته شده است. به نظر بنده بهتر است با یک بلدورز دنا را صاف کنید تا هواپیماها عبور کرده و دیگر دنبال مقصر نگردید.

وی با ابراز امیدواری از نهادینه شدن فرهنگ صداقت در بین مسئولان، گفت: با نهادینه شدن این فرهنگ هر کس که دارای توانمندی باشد در مسئولیت خود می‌ماند و افراد ناکارآمد خودشان کنار می‌روند نه اینکه بعد از بروز هرگونه اتفاقی نه شاهد عذرخواهی باشیم و نه اینکه مقصر اصلی شناسایی و به مردم معرفی شود.

هاشمی‌پور افزود: در حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، حرف‌های زیادی زده شده است ولی خودتان را جای خانواده‌هایی بگذارید که دست، پا و سر عزیزان دلشان را با گونی به پایین کوه منتقل می‌کنند. چه کسی‌ می‌خواهد جوابگوی آنها باشد؟ در جلسه صبح آقای ربیعی رای آورد که امیدواریم در ادامه کار موفق باشد. آقای آخوندی شما هم رای می‌آورید که امیدوارم در ادامه کار پاسخگوی مردم باشید.

وی در پایان نسبت به افزایش بی‌رویه قیمت بلیت هواپیماها و تاخیر پروازهای خارجی و داخلی انتقاد کرد و بر لزوم رفع مشکلات تاکید نمود.

دفاعیات وزیر

آخوندی: به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه از مردم عذرخواهی می کنم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز بعدازظهر (سه‌شنبه) و در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح گفت که به عنوان بالاترین مسئول این وزارتخانه برای هرنوع رنجی که برای مردم پیش‌آمده از آنها پوزش می‌خواهد.

وی گفت: حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده زیرا عزیزتر از جان مردم و حفط ایمنی، رفاه وآسایش انها هیچ چیز دیگری نیست. من نمی خواهم توجیه کنم اما قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه و شهرسازی از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده اعم از اینکه قصور و تقصیری متوجه ما بوده یا نه پوزش می خواهم؛ چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: من همواره از پرسش و پاسخ لذت می برم. واقعیت این است که مردم سالاری به همین معنا است که همواره امکان پرسشگری وجود داشته باشد و مسئولان خود را موظف بدانند به سوالات نمایندگان و مردم پاسخ دهند. این موضوع باید موجب خرسندی باشد که چنین فضایی در کشور حاکم است. بنابراین من نه تنها گله‌ای از این موضوع ندارم بلکه خرسندم چنین  اتفاقی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: استیضاح براساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بوده و من وظیفه دارم خدمت خانواده جانباختگان تسلیت بگویم و از مردم عزیز از همه کاستی و کمبودها پوزش بخواهم.

وی با اشاره به هزینه کرد ۳۰ میلیارد تومان در فرودگاه یاسوج یادآور شد: ما علاقه‌مند بودیم در دهه فجر برای افتتاح این فرودگاه به یاسوج برویم که شوربختانه این افتاق افتاد.

آخوندی اضافه کرد: آنچه بهبود شرایط با موجب می شود این است که نگاه فرآیندی به سوانح و حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل دقیق در اختیار مردم قرار دهیم . به هر حال حمل  و نقل یک سیستم پیچیده و باز است و میلیونها نفر در آن ایفای نقش می کنند. بنابراین وقتی ما از یک سانحه صحبت می کنیم نه از یک عامل بلکه از مجموعه عوامل صحبت می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بارش اخیر برف در پایتخت که موجب بسته شدن راه ها شد گفت: ما در دمای منهای سه درجه در منطقه کرج ۳۳ سانت برف داشیم. سوال این است که آیا می‌شد جاده ها و فرودگاه ها را در این شرایط عملیاتی نگه داشت؟ در دو ماه گذشته آمار کشورهای مخلتف را ملاحظه کردید. ۲۵ حادثه در این دو ماه در کشور های دیگر رخ داده است و آمریکا، اروپا، ژاپن، چین و کشورهای پیشرفته با برف و سرمایی بسیاری کمتر از این دچار مشکلات حمل و نقل شدند.

وی افزود: در تاریخ ۱۲/۱۶ یعنی شش روز پیش ۴۷۰ پرواز در فرودگاه جان اف کندی، ۵۰ پرواز د ر فرودگاه لیبرسی نیویورک، ۴۷۵ پرواز در فرودگاه گوادرو و در تاریخ ۱۲/۱۴ در انگلیس تمام قطارها و پروزاها لغو شد. در تاریخ۱۲/۱۱ نیز در سوییس فرودگاه ژنو بسته شد. همچنین در تاریخ ۱۲/۱۱ فرودگاه دوبلین با مشکلاتی مواجه شد. البته قطعا می شد از طریق آموزش و سرمایه‌گذاری کار بهتری در این زمینه انجام داد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاعیات از عملکردش به بررسی تجهیزات در اختیار این وزارتخانه پرداخت و گفت: طول راه‌های منتهی به تهران ۹۰۰ کیلومتر است که حداقل تعداد نیروی مورد نیاز برای راهداری در مواقع حساس مثل شرایط برفی ۵۰۰ نفر است که احتیاج به ۲۰۰ دستگاه برف‌روب و نمک‌پاش نیز وجود دارد اما کل دستگاه نمک‌پاش ما در تهران ۴۲ دستگاه آن هم با عمر ۲۵ ساله است. آیا تصور می‌کنید با این مقدار تجهیزات می‌توان عملکرد صددرصدی داشت؟

آخوندی با بیان اینکه میزان راه‌های کشور به ۲۱۷ هزار کیلومتر رسیده است، گفت: برای نگه داشتن راه‌های کشور طبق استانداردهای جهانی به چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که کل اعتبار راهداری در بهترین حالت به ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: بنده شرمنده روی همکاران خود هستم. تعداد زیادی از کارگران زحمت‌کش راهدار و نگهداری ریل در طول سه ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند. آنهایی که در شرایط بسیار سخت کار می‌کنند. فراموش نکنیم که همه ما با هم در یک کشتی کار می‌کنیم پس باید بینیم که چطور می‌توانیم به یکدیگر کمک کرده تا کشور را اداره کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقاداتی درباره نحوه عملکرد این وزارتخانه در زمان بارش برف در تهران، گفت: وقتی که برف بارید بنده با پلیس تماس گرفتم تا اتوبان تهران ـ کرج را ببندند که پلیس در پاسخ گفت ۱۶ راه ورودی به اتوبان تهران ـ کرج وجود دارد، اصلا آیا کسی می‌تواند این راه را ببندد؟ ما در نهایت ساعت ۱۲ شب اتوبان تهران ـ قم را بستیم که باعث ایجاد شش کیلومتر صف اضافی شد. اتوبان تهران ـ ساوه را نیز بستیم که ۵.۵ کیلومتر به صف تهران و ۲.۵ کیلومتر به صف ترافیکی قم ایجاد کرد. در همان شرایط ۸۰ هزار خودرو می‌خواستند از تهران خارج شوند. قطعا وقتی شرایط اضطراری رخ می‌دهد همه توان‌ اجرایی معطوف برای حل مشکل می‌شود همچنان در کشورهای دیگری همچون انگلیس، ژاپن و چین هم اتفاق می‌افتد.

آخوندی درباره موضوع مدیریت فرودگاه‌ه امام خمینی (ره) در زمان بارش برف، گفت: همه می‌دانیم که ایمنی در بحث هوایی اصلی‌ترین مساله است. در زمان بارش برف دید فرودگاه امام به ۱۰۰ متر رسید حال اینکه برای پرواز حداقل به ۸۰۰ متر دید نیاز است. آن زمان یخبندان بود و عملا امکان پرواز وجود نداشت.

وی تاکید کرد: باید به فداکاری و صداقت و تلاش راهداران و کسانی که در حوزه ریل کار می‌کنند اطمینان داشته باشیم. آنها فداکارانه  و در سخت‌ترین شرایط برای کشور و مردم تلاش می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: طبق قانون باید دلیل حادثه را ستاد رسیدگی به سانحه اعلام کند بنابراین هر چه بگویم خلاف قانون است. باید منتظر اظهارنظر قطعی این ستاد باشیم. در عین حال نیز بدانید که این ستاد کوچک‌ترین اطلاعاتی را از مردم پنهان نمی‌کند و همه جزئیات را می‌گوید چون برای داشتن ایمنی باید اطلاعات در اختیار همه باشد تا هر کسی بتواند در ادامه راه وظایفش را بهترین شکل انجام دهد.

آخوندی با تاکید بر اینکه باید مقصران حادثه پاسخگوی قصورشان باشند، گفت: سازمان هواپیمایی کشور هیچ نفعی ندارد که بخواهد انحرافی را در گزارش منتشر کند. این سازمان کنترل‌کننده مقررات و به عبارتی پلیس صنعت هواپیمایی است پس به این پلیس اعتماد کنید چون هدفش ایمنی هوانوردی است.

وی با اشاره به زمان وقوع حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: بنده به محض اطلاع از حادثه یعنی در روز دوشنبه صبح و در همان شرایط سخت برفی به محل حادثه رفتم و از نزدیک با خانواده قربانیان صحبت کرده و از آنها دلجویی نمودم. این حداقل‌ترین کاری بود که می‌توانستم از لحاظ اخلاقی انجام دهم. در ادامه کار هم به این وظیفه‌ام عمل می‌کنم. لازم است بار دیگر به آنها تسلیت گفته و پوزش بخواهم.

وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا استعفا نداده است، گفت: اگر قرار باشد بعد از بروز هر حادثه‌ای وزرای مربوطه استعفا دهند دلیلی وجود ندارد. باید بررسی کنیم که یک وزیر چه زمانی بعد از وقوع حادثه استعفا می‌کند. پاسخ این است که دلیل استعفای یک وزیر در کشوری پیشرفته برای همبستگی اجتماعی و برداشتن موانع جهت رسیدگی به حوادث است. اگر در مورد این حادثه من مانع رسیدگی بودم قطعا کناره‌گیری می‌کردم.

وی توضیح داد: فردای روزی حادثه قطار تبریز ـ مشهد ساعت ۸:۳۰ صبح به آقای جهانگیری زنگ زدم و گفتم که از وزارت کنار می‌روم تا به ابعاد حادثه رسیدگی شود چون این اتفاق در حوزه راه‌آهن رخ داده بود و مربوط به وزارتخانه بنده بود. اما این حادثه در حوزه وزارتخانه ما نبوده که بنده بخواهم استعفا دهم. همان قدر که استعفا درست است، استعفای نادرست هم غلط می‌باشد.

آخوندی توضیح داد: وقتی عملیات در حوزه ما نبود استعفای بنده به معنای کتمان حقیقت است و اینکه من مسئولیت خود را نپذیرفتم. قطعا اگر عملیات در حوزه من بود همچون دفعه قبل اولین کسی بود که استعفا می‌دادم.  پس نباید علامت غلط به جامعه دهیم و به دنبال آن نتیجه‌گیری غلطی هم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با طرح این سوال که ایران چقدر در برابر حوادث تاب‌آور است،‌ گفت: تمام حمل و نقل تهران وابسته به حمل و نقل جاده‌ای است مثلا وقتی ما می‌خواهیم به فرودگاه امام برویم اما جاده بسته باشد امکان دسترسی نیست. در شهر تهران روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد یا خارج می‌شود و وقتی یک برف اتفاق می‌افتد گرفتاری سختی را شاهد هستیم.

وی افزود: تنها راه‌حل تهران، حمل و نقل حومه‌ای است. ما باید به سمتی برویم که حمل و نقل را به سوی راه‌آهن سوق دهیم تا وقتی که ترددها متکی به جاده است همین مسائل را داریم. ما در برنامه ششم پیشنهاد کردیم شرکت راه‌آهن حومه تشکیل شود. اولین کاری که کردیم همین بود که از امکانات موجود تهران استفاده کردیم. در حال حاضر خط‌های راه‌آهن در مسیرهای تهران ـ گرمسار، تهران ـ کرج، تهران ـ قم و تهران ـ پرند اجرا شده است. کدام یک از این‌ها قبل از این دوره وجود داشت؟ ما با همین امکانات محدود به دنبال فعال کردن راه‌آهن حومه بودیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۷۰۰ میلیون یورو برای ۴۵۰ ریل‌باس در چند ماه گذشته با کره‌ای‌ها قرارداد بسته شده، گفت: ما ۱۰۰ میلیون مسافر را در روز را برای مترو پیش‌بینی کرده‌ایم و برای اینکه حمل و نقل ما راه‌آهن‌ محور شود، سیاست شهرسازی ریل‌پایه را در شورای عالی شهرسازی به تصویب رساندیم که بر این اساس ۳۳ ایستگاه را به عنوان مرکز توسعه شهرها پیش‌بینی کردیم. فقط در اهواز ایستگاه راه‌آهن به ایستگاهی با ۳۲۰ هزار متر مربع در حال توسعه است تا به عنوان مرکز توسعه شهر اهواز شناخته شود.

آخوندی اضافه کرد: اگر بخواهیم  حمل و نقل را در برابر حوادث تاب‌آور کنیم، باید به سمت شهرسازی ریل‌پایه برویم.

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی است و نیاز به اندیشه مشترک دولت و مجلس وجود دارد، گفت: من واقعا نگران وضعیت اقتصاد ایران هستم، ما نیازمند فداکاری و تلاش بیشتر هستیم. باید ببینیم بدهی‌های دولت چقدر است. نکته قابل توجه این است که ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به اقتصاد است و این یعنی ۵۲ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی). این به معنای متلاشی شدن همه شرکت‌هاست. آیا ما در برنامه ششم برای این میزان بدهی فکری کرده‌ایم؟ آیا می‌دانیم این بدهی چطور پرداخت می‌شود؟

وی یادآور شد: اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سختی است. میزان بدهی و معوقات بانکی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، در سال ۸۶، ۳۸ درصد GDPT، بانک‌ها قدرت تسهیلات دادن به شرکت‌ها را داشتند و الان این رقم به ۱۲ درصد کاهش یافته است. آیا می‌توان با این میزان قدرت وام‌دهی کار بزرگی انجام داد؟ طبیعتا ما در شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم. بودجه‌ کشور هم در وضع موجود تقریبا صددرصد بودجه جاری است حالا شما از من انتظار دارید با این وضع بودجه کار بزرگی کنم، آیا این امکان‌پذیر است؟

آخوندی با بیان اینکه شرایط اقتصاد کلان از جهت سیاست خارجی و بدهی دولت شرایط سختی است، افزود: ما ۱۱۲۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم. همچنین ۱۲۶۰ کیلومتر آزادراه دیگر را با مبلغ ۹۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد بستیم، همچنین ۸۵۶ کیلومتر آزادراه دیگر را قرارداد داریم و ۱۶۰۰ کیلومتر آزادراه را تفاهمنامه منعقد کرده‌ایم. همچنین برای قطار تهران، قم و اصفهان نیز ۲.۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.


مخالفان استیضاح آخوندی چه گفتند:

علوی: وقتی وزارتخانه‌ها را ادغام کردیم باید فکر امروز را می‌کردید

سید احسن علوی  نماینده مردم سنندج در جایگاه مخالفت استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: آیا همه مشکلات مربوط به یک وزیر است؟ هنگامی که مجلس موجب شد چند وزارتخانه تجمیع شود باید به فکر مشکلات امروز هم می‌بودیم.

وی گفت: راه و شهرسازی غیر از اینکه نقش تاثیرگذاری در زندگی مردم دارد بلکه در عملکرد کشور در بعد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و در بعد اجتماعی تاثیرگذار است.

وی افزود: آقای آخوندی به آمار و اقدامات انجام شده اشاره کرد. در سال‌های اخیر اقدامات خوب و اساسی در بخش حمل و نقل انجام شده و مواردی که در مسیرهای نادرست بوده‌اند در مسیر خود قرار گرفته‌اند و از فرصت‌ها استفاده شد. سوال می‌کنم آیا همه مشکلات مربوط به یک وزیر است؟ باید ببینیم ما چه کار کردیم. چهار وزارتخانه را تجمیع کردیم، اینگونه می‌شود که هیچ ابروزیری نمی‌تواند این مشکلات را برطرف کند. ما مجلسیان این مشکل را ایجاد کردیم.

نماینده مردم سنندج تاکید کرد: آیا موضوع هواپیمای ATR مربوط به وزارت راه و شهرسازی است؟ در آن زمان هم اگر شهید دادمان داخل هواپیما شهید نشده بود استیضاح می‌شد. قانون، رویه، دستورالعمل، آیین‌نامه‌ها و عهدنامه‌ها در دنیا مقدس است. ما در ایران مستمسک فرد هستیم. ابهام برایمان فضیلت است. هر رییس‌جمهوری آمده از آن تبعیت کردیم. ۲۲ وزارتخانه را ۱۷ وزارتخانه کردیم، باید فکر مشکلات امروز هم بودیم. وزارت راه و شهرسازی ۵۵ هزار نفر نیرو دارد، کارها ساده نیست.

علوی بیان کرد: اخیرا هم یک هواپیمای ترکیه‌ای سقوط کرده، کیست که از مرگ تعدادی در سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج متاثر نشود. کیست که در حادثه سانچی متاثر نشود و چه کسی است که در حادثه آن دو قطار متاثر نشود. اینها همه خانواده ما هستند ولی قبول کنیم بخش زیادی مربوط به وزیر و وزارتخانه نیست. بیشتر بخش حمل و نقل ما فرسوده است و برای سال‌های پیش است. میانگین عمر هواپیما در دنیا ۱۱ سال است اما در ایران با هواپیماهایی که خریداری شد از ۳۰ سال به ۲۲ سال تبدیل شد. چه کسی باید اعتبار دهد؟ ما باید اعتبار دهیم. برای سال‌های آینده اگر همین وضع بخواهد حفظ شود ۱۷۰ هزار میلیارد بودجه نیاز است اما ما پنج هزار میلیارد اختصاص دادیم یعنی ۱۶۵ هزار میلیارد کسری بودجه وجود دارد.

نماینده مردم سنندج ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته شش درصد هزینه‌های راه‌سازی مربوط به هزینه تعمیر جاده‌هاست. این هزینه در ایران زیر نیم درصد است. در بحث ناوگان هوایی هم این‌چنین است. سیستم کنترل ما فرسوده است، ما تحریم بودیم. اینها نیاز به بودجه کلان دارد.

علوی با اشاره به برخی از دستاوردهای وزارت آخوندی، گفت: در بحث شاخص ایجاد آزادراه در سال به ۳۰۰ کیلومتر رسیدیم. دستیابی به رکورد ریل‌گذاری که از ۲۳۰ کیلومتر به ۵۶۰ کیلومتر رسیدیم. عمر متوسط هواپیما به عمر مناسبی رسید. در جابجایی مسافرین هوایی از ۲۶ میلیون به ۳۳ میلیون رسیدیم. همچنین موضوع افزایش توان حمل بار، توسعه ترمینال‌ها و ایجاد باندهای بیشتر در فرودگاه‌ها، اجرایی کردن خطوط‌های سریع‌السیر مانند تهران ـ قم، اینها انجام شده است. همچنین اجرای سیاست بازآفرینی شهری با رویکرد محله محور.

نماینده مردم سنندج با اشاره به حادثه هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: پس از اینکه جعبه سیاه پیدا شد و مورد بررسی قرار گرفت،‌ مشخص می‌شود که کمک خلبان به خلبان اخطار بازگشت می‌دهد. این دو خلبان کنترل را برای اتوپایلت می‌گذارند و روی ارتفاع ۱۵ هزار پا تنظیم می‌کنند و خلبان در آن شرایط موتور را خاموش می‌کند. سنسور هواپیما اعلام می‌کند که نزدیک مانع هستید اما گویا به دلیل تراکم مه و ابر به آن صورت چیزی مشخص نبوده اما تا موتور روشن شود و قوت بگیرد آن حادثه اتفاق می‌افتد. وقتی مشخص نیست موضوع هواپیما مربوط به کجا است سازمان هواپیمایی، صندوق بازنشستگی، وزارت راه و شهرسازی اینگونه می‌شود، مسئولیت‌ها متعدد است و مشکلاتی ایجاد می‌کند.

حضرتی: آخوندی توانسته از امکانات استفاده و فرصت را برای جلب سرمایه‌گذار فراهم کند

 الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی،‌ گفت: آخوندی توانسته از امکانات کشور استفاده کند و با مدیریتی پویا فرصت را برای جذب سرمایه‌گذارهای خارجی فراهم سازد.

وی بیان کرد: امروز ما در خصوص موضوع مهمی در قالب استیضاح آقای آخوندی و سایر وزرا تصمیم می‌گیریم. بنده از وزرای استیضاح‌کننده تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار وزارتخانه و کشور قرار دادند تا مسائل و مباحث خود را به خوبی مطرح کنند. امروز گزارشی از کارهای مثبتی که در کشور انجام شده داده شد. یک بار هم شده خبر اقدام مثبت به مردمی که همه خبرهای منفی و ناامیدکننده شنیده‌اند ارائه شد.

حضرتی در ادامه گفت: استیضاح‌کنندگان این امر را با عجله انجام دادند و در محورهای استیضاح این نقص مشخص است. عادت بدی که در بین ما وجود دارد این است که زمانی که فاجعه و بحرانی در کشور پیش می‌آید به جای اینکه به دنبال ریشه بحران باشیم شروع به سرزنشش می‌کنیم. وزیر هنوز در بحران و در بین برف و باران است و به منطقه سردسیر رفته است و ما عوض اینکه به او روحیه دهیم شروع به استیضاح او می‌کنیم. منتظر می‌ماندید تا جعبه سیاه بیاید تا ببینیم مشکل چیست. این استیضاح عجولانه شد و از نقاط ضعف آن است.

وی افزود: نکته بعدی این است که استیضاح سه وزیر با هم در مجلس مطرح شد که سابقه نداشته است و از روال طبیعی موضوع را خارج کرد و مساله بعدی زمان مطرح شدن استیضاح است. استیضاح وزیر راه و ترابری در این ایام مانند استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مهرماه است. اکنون سفرهای استانی در اوج خود است زمان مناسبی برای استیضاح نیست. ما امروز در کشور مشکلاتی داریم که ریشه این گرفتاری‌ها به نوعی به مدیریت کشور بر می‌گردد. آیا ما به مدیریتی معتقدیم که باید دست بر روی دست گذاشته و با لابی‌گری یک بله بگوییم و کار را انجام ندهیم و خودمان را در چارچوب بودجه‌های سنواتی عمرانی محصور کنیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: یا اینکه با روش مدیریتی باز با نگاه به تجارب و روند جهانی فرصت را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم کنیم. آخوندی توانسته با مدیریتی زنده و پویا و استفاده از امکانات فرصت را برای حرکت رو به جلو فراهم کند. من امروز نمی‌خواهم از شخص آقای آخوندی به عنوان نوه آیت‌الله امینی و یا فرزند آیت‌الله آخوندی دفاع کنم بلکه می‌خواهم از این زاویه دفاع کنم که ایشان با مدیریت خود توانسته به جای اینکه وزارتخانه را به بودجه عمرانی صفر درصد محدود کند فضا را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم سازد. ما امروز بحران‌های زیادی در کشور داریم اما مهم‌ترین بحران ما جذب سرمایه‌گذار است. بالاترین جذب سرمایه‌گذاری چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی در دوره وزارت ایشان انجام شده است.

وی در ادامه بیان کرد: ایشان به نوعی توانسته از بودجه خود برای بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی و هوایی استفاده کند. آقای قاضی‌پور آن زمانی که مذاکرات برجام ادامه داشت و عده‌ای از مدیران نشسته بودند تا نتیجه را ببینند آقای آخوندی در حال رایزنی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی بودند. ما باید امروز کشورهای با انگیزه اسلامی را مدنظر خود قرار دهیم. تا کی باید مردم را به خاطر ضعف مدیریت در کشور تنبیه کنیم.

حضرتی خاطرنشان کرد: ما امروز آقای آخوندی را به دلیل اینکه پرچمدار نوسازی خطوط هوایی در کشور شده است استیضاح می‌کنیم؟ ایشان از تمام لابه‌لای پیچ و خم‌های موجود در جهان توانستند قرارداد هواپیما امضا کنند. ما امروز باید در خصوص مدیریت نوآوری کشور تصمیم بگیریم. مدیریت ایشان اشتغال را رو به جلو برده است و سرمایه‌گذار جذب کرده است که این امر یکی از نیازهای اساسی کشور است. من امروز از همه همکاران درخواست می‌کنم که پیام رای مجدد شما به آقای آخوندی حمایت از مدیریتی نوآوری باشد.

وی در پایان گفت: امروز می‌خواهیم در خصوص وزیری که در قد و قامت یک وزیر واقعی است و اشراف کلان به مسائل کشور دارد تصمیم‌گیری کنیم که او را تشویق کنیم که منجر به تشویق سایر وزرای پرتلاش خواهد شد و یا او را تنبیه کنیم. امیدوارم بتوانیم با رای قاطع از این وزیر کارآمد که برای سال ۹۷ بخش زیادی از ایجاد اشتغال را بر عهده دارد، حمایت کنیم.



موافقان استیضاح وزیر راه

امیرآبادی: امیدی به اثربخش بودن استیضاح ندارم

احمد امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در نشست عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: پیامکی برای نمایندگان ارسال شده که به آخوندی رای دهند به همین دلیل امیدی به نتیجه‌بخش بودن استیضاح ندارم.

وی گفت: انتظار داشتم دوستان امیدی تا آخر پای استیضاح باقی بمانند ولی امروز در حمایت استیضاح صحبت نکردند. حال ما ماندیم و کیان (اشاره‌ای به فرمانده جنگی در فیلم مختارنامه)، پشت‌مان را خالی کردند و عقب‌نشینی کردند.

نماینده مردم قم مدعی شد: متاسفانه امروز به جای وزیر راه و شهرسازی، مجلس استیضاح شد. قبل از به ثمر رسیدن استیضاح، سر مجلس را بریدند.

وی حفظ منافع ملی را مهم‌تر از قومیت‌ها و همشهری بازی‌ها دانست و افزود: متاسفانه آنچه در جلسه امروز اتفاق افتاد به ضرر کشور است. درست نیست وقتی کشتی غرق شد ناخدا مقصر دانسته شود یا اگر قطار تصادف کرد راهبر قطار مقصر جلوه داده شود یا اگر هواپیما سقوط کرد، گفته شود خلبان مشکل داشته است.

این عضو هیات رییسه مجلس همچنین با اشاره به سانحه قطار، گفت: اطلاع موثق دارم مدیرانی که در این سانحه استعفا دادند در مجموعه وزارت راه در مناصب بالاتری منصوب شده‌اند.

امیرآبادی همچنین با قرائت نامه‌ای از جابر انصاری خطاب به عباس آخوندی، گفت: در این نامه گردش کار آقای جابر انصاری در تاریخ ۲۴ /۱۲ /۹۴ و به شماره ۹.۱۳۶.۸۲۰ از وزیر راه و شهرسازی خواسته است موافقت کند تا تعدادی آپارتمان به قضات داده شود تا هوای وزیر راه و شهرسازی را در دستگاه قضا داشته باشند. بنده امسال با برخی از آنها تماس گرفتم تا صحت این مساله را جویا شوم. آنان گفتند قبل از عید ۹۶ به ما این پیشنهاد را دادند، ما گفتیم شرافت ما بالاتر از آپارتمان و نظایر آن است و آنها را قبول نکردیم.



آخوندی در وزارت راه ابقا شد

نمایندگان مجلس ۹۲ موافق، با ۱۵۲ رای مخالف استیضاح و ۲ ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای ماخوذه با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.

بر این اساس، عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی برای ادامه کار ماند.

محورهای استیضاح وزیر راه و شهرسازی عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور،‌ عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و ریلی و بروز مشکلات در کشور و مرگ تعداد بسیار زیادی از هموطنان، عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، بی‌انگیزگی در اداره امور این وزارتخانه و عدم پاسخگویی مناسب به مردم و نمایندگان بود.

نظر شما