به گزارش الف، احمد امیرآبادی فرهانی عضو هیئت رئیسه مجلس دستور کار امروز مجلس را به شرح زیر قرائت کرد: استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دستورکار نمایندگان قرار دارد. اسحاق جهانگیری معاون اول رییسجمهور، سیف رییس کل بانک مرکزی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور که در جلسه صبح مجلس حاضر بودند، آخوندی را نیز در جلسه نوبت بعداز ظهر مجلس شورای اسلامی همراهی کردند.
امیرآبادی، موافق استیضاح: درست نیست وقتی کشتی غرق می شود بگوییم ناخدا مقصراست، درتصادف قطار راهبر مقصر است، در سقوط هواپیما، خلبان یا اصلا کوه چرا آنجاست؛ ولی تقصیر وزیرنیست!
یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: پیامکی برای نمایندگان ارسال شده که به آخوندی رای دهند به همین دلیل امیدی به نتیجهبخش بودن استیضاح ندارم.
احمد امیرآبادی در نشست عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: انتظار داشتم دوستان امیدی تا آخر پای استیضاح باقی بمانند ولی امروز در حمایت استیضاح صحبت نکردند. حال ما ماندیم و کیان (اشارهای به فرمانده جنگی در فیلم مختارنامه)، پشتمان را خالی کردند و عقبنشینی کردند.
نماینده مردم قم گفت: متاسفانه امروز به جای وزیر راه و شهرسازی، مجلس استیضاح شد. قبل از به ثمر رسیدن استیضاح، سر مجلس را بریدند.
وی حفظ منافع ملی را مهمتر از قومیتها و همشهری بازیها دانست و افزود: متاسفانه آنچه در جلسه امروز اتفاق افتاد به ضرر کشور است. درست نیست وقتی کشتی غرق شد ناخدا مقصر دانسته شود یا اگر قطار تصادف کرد راهبر قطار مقصر جلوه داده شود یا اگر هواپیما سقوط کرد، گفته شود خلبان مشکل داشته است.
این عضو هیات رییسه مجلس همچنین با اشاره به سانحه قطار، گفت: اطلاع موثق دارم مدیرانی که در این سانحه استعفا دادند در مجموعه وزارت راه در مناصب بالاتری منصوب شدهاند.
امیرآبادی همچنین با قرائت نامهای از جابر انصاری خطاب به عباس آخوندی، گفت: در این نامه گردش کار آقای جابر انصاری در تاریخ ۲۴/۱۲/۹۴ و به شماره ۹.۱۳۶.۸۲۰ از وزیر راه و شهرسازی خواسته است موافقت کند تا تعدادی آپارتمان به قضات داده شود تا هوای وزیر راه و شهرسازی را در دستگاه قضا داشته باشند. بنده امسال با برخی از آنها تماس گرفتم تا صحت این مساله را جویا شوم. آنان گفتند قبل از عید ۹۶ به ما این پیشنهاد را دادند، ما گفتیم شرافت ما بالاتر از آپارتمان و نظایر آن است و آنها را قبول نکردیم.
الیاس حضرتی، مخالف استیضاح: عوض اینکه به او روحیه بدهیم، استیضاحش میکنیم!
عضو فراکسیون امید مجلس در دفاع از وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی خودش را به بودجه عمرانی محدود نکرده و فضایی را برای جذب سرمایه گذاری فراهم کرده است.
الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در مخالفت با استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه محورهای استیضاح نشان می دهد که با عجله تنظیم شده است، اظهار داشت: ما یک عادت بد داریم که وقتی یک بحران پیش می آید به جای ریشه یابی آن شروع به زدن وزیر می کنیم.
وی با بیان اینکه زمان مطرح شدن این استیضاح مناسب نیست، عنوان کرد: استیضاح وزیر راه و شهرسازی که مربوط به ایام سفرهای نوروزی است مثل استیضاح کردن وزیر آموزش و پرورش در آستانه مهر ماه و بازگشایی مدارس است.
عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه نمی خواهم از شخص آخوندی دفاع کنم بلکه می خواهم از مدیریت پویا و زنده دفاع کنم، گفت: آخوندی به جای آنکه خودش را به بودجه ها و امکانات عمرانی محدود کند فضایی را برای جذب سرمایه گذاری فراهم کرده است.
حضرتی افزود: زمانی که مذاکرات برجام در جریان بود خیلی از مدیران نشسته بودند که آیا برجام به ثمر می رسد یا خیر اما همزمان آقای آخوندی و همکارانش مشغول مذاکره و رایزنی برای جلب سرمایه گذاری بودند.
وی تصریح کرد: امروز در یک آزمون سخت قرار داریم که به وزرای کارآمد بدهیم یا فرصت را به وزیرانی بدهیم که در تاریکی مشغول حرکتند و دچار ندانم کاری می شوند.
اسماعیلی، موافق استیضاح: باید فردی با انگیزهتر از آخوندی به وزارت راه و شهرسازی آید
داریوش اسماعیلی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سهشنبه) به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: بعد از رای اعتماد به آقای آخوندی در دولت دوازدهم با خود تعهد کردم که جبران گذشته و رای اعتماد به آقای آخوندی را بدهم چون جلسات ما با ایشان نتیجهای جز این نداشت که باید فردی با انگیزهتر بر سر کار آید که این به نفع مردم و دولت خواهد بود.
وی افزود: در این جلسه گفته شد که ما در طرح استیضاح عجله کردهایم و اینکه این استیضاح فقط به خاطر سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج رخ داده است. در پاسخ باید گفت که این استیضاح تنها ناظر به سقوط هواپیما نیست کما اینکه انتظار میرفت وزیر حداقل یک عذرخواهی کند تا کمی زخم داغ دیدگان التیام بخشیده شود.
اسماعیلی در عین حال با تاکید بر اینکه آخوندی را فردی دانشگاهی میداند که برایش ارزش و اعتبار قائل است، گفت: یکی از دلایل بنده برای استیضاح آقای آخوندی، عدم تلاش برای تحقق اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه ششم است. قرار بود ما تجلی قوانین برنامه ششم را در لایحه بودجه 97 ببینیم که عملا وزارت راه چنین کاری را انجام نداده است.
این نماینده مجلس توضیح داد: انتظار ما این بود که وزارت راه در وهله اول یعنی در زمان تدوین لایحه بودجه در سازمان برنامه و بودجه و بعد هیات دولت، آنها را قانع کند تا سهم بیشتری به این وزارتخانه اختصاص یابد، اتفاقی که رخ نداد و باعث شد که اعتبارات این وزارتخانه در فصل مسکن و شهرسازی به میزان 70 درصد و در فصل حمل و نقل به میزان 52 درصد کاهش یابد.
اسماعیلی ادامه داد: قرار بود از مسکن اجتماعی برای گروهها و اقشار آسیبپذیر حمایت شود که این اتفاق رخ نداد. از طرف دیگر خود شما امروز در گزارشتان اعلام کردید که خروار خروار واگن برای حمل و نقل ریلی وارد کشور شده است، حال اینکه باید سیاست شما حمایت از تولید داخل باشد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: تفاهم و قراردادی بین ایران و آذربایجان برای ایجاد ریل در این کشور بسته شد. از آن طرف قرار بود همین کار در رشت و آستارا انجام شود، ما در دیداری که با رییسجمهور آذربایجان داشتیم به شدت گلایه داشتند که چرا هر چه سریعتر این قرارداد در ایران اجرایی نمیشود، این باعث سلب اعتماد خواهد شد.
وی در پایان گفت: وضعیت پرداخت پیمانکاران در حوزه صنایع معدنی به گونهای شده است که دیگر پیمانکاری حاضر به مشارکت در پروژهها نیست که انتظار میرود که این وضعیت سامان بخشیده شود.
علوی، مخالف استیضاح: بخش زیادی از حوادثی که رخ می دهد، بر عهده وزیر نیست
سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در جایگاه مخالفت استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: راه و شهرسازی غیر از اینکه نقش تاثیرگذاری در زندگی مردم دارد بلکه در عملکرد کشور در بعد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و در بعد اجتماعی تاثیرگذار است.
وی افزود: آقای آخوندی به آمار و اقدامات انجام شده اشاره کرد. در سالهای اخیر اقدامات خوب و اساسی در بخش حمل و نقل انجام شده و مواردی که در مسیرهای نادرست بودهاند در مسیر خود قرار گرفتهاند و از فرصتها استفاده شد. سوال میکنم آیا همه مشکلات مربوط به یک وزیر است؟ باید ببینیم ما چه کار کردیم. چهار وزارتخانه را تجمیع کردیم، اینگونه میشود که هیچ ابروزیری نمیتواند این مشکلات را برطرف کند. ما مجلسیان این مشکل را ایجاد کردیم.
نماینده مردم سنندج تاکید کرد: آیا موضوع هواپیمای ATR مربوط به وزارت راه و شهرسازی است؟ در آن زمان هم اگر شهید دادمان داخل هواپیما شهید نشده بود استیضاح میشد. قانون، رویه، دستورالعمل، آییننامهها و عهدنامهها در دنیا مقدس است. ما در ایران مستمسک فرد هستیم. ابهام برایمان فضیلت است. هر رییسجمهوری آمده از آن تبعیت کردیم. ۲۲ وزارتخانه را ۱۷ وزارتخانه کردیم، باید فکر مشکلات امروز هم بودیم. وزارت راه و شهرسازی ۵۵ هزار نفر نیرو دارد، کارها ساده نیست.
علوی بیان کرد: اخیرا هم یک هواپیمای ترکیهای سقوط کرده، کیست که از مرگ تعدادی در سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج متاثر نشود. کیست که در حادثه سانچی متاثر نشود و چه کسی است که در حادثه آن دو قطار متاثر نشود. اینها همه خانواده ما هستند ولی قبول کنیم بخش زیادی مربوط به وزیر و وزارتخانه نیست. بیشتر بخش حمل و نقل ما فرسوده است و برای سالهای پیش است. میانگین عمر هواپیما در دنیا ۱۱ سال است اما در ایران با هواپیماهایی که خریداری شد از ۳۰ سال به ۲۲ سال تبدیل شد. چه کسی باید اعتبار دهد؟ ما باید اعتبار دهیم. برای سالهای آینده اگر همین وضع بخواهد حفظ شود ۱۷۰ هزار میلیارد بودجه نیاز است اما ما پنج هزار میلیارد اختصاص دادیم یعنی ۱۶۵ هزار میلیارد کسری بودجه وجود دارد.
نماینده مردم سنندج ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته شش درصد هزینههای راهسازی مربوط به هزینه تعمیر جادههاست. این هزینه در ایران زیر نیم درصد است. در بحث ناوگان هوایی هم اینچنین است. سیستم کنترل ما فرسوده است، ما تحریم بودیم. اینها نیاز به بودجه کلان دارد.
علوی با اشاره به برخی از دستاوردهای وزارت آخوندی، گفت: در بحث شاخص ایجاد آزادراه در سال به ۳۰۰ کیلومتر رسیدیم. دستیابی به رکورد ریلگذاری که از ۲۳۰ کیلومتر به ۵۶۰ کیلومتر رسیدیم. عمر متوسط هواپیما به عمر مناسبی رسید. در جابجایی مسافرین هوایی از ۲۶ میلیون به ۳۳ میلیون رسیدیم. همچنین موضوع افزایش توان حمل بار، توسعه ترمینالها و ایجاد باندهای بیشتر در فرودگاهها، اجرایی کردن خطوطهای سریعالسیر مانند تهران ـ قم، اینها انجام شده است. همچنین اجرای سیاست بازآفرینی شهری با رویکرد محله محور.
نماینده مردم سنندج با اشاره به حادثه هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: پس از اینکه جعبه سیاه پیدا شد و مورد بررسی قرار گرفت، مشخص میشود که کمک خلبان به خلبان اخطار بازگشت میدهد. این دو خلبان کنترل را برای اتوپایلت میگذارند و روی ارتفاع ۱۵ هزار پا تنظیم میکنند و خلبان در آن شرایط موتور را خاموش میکند. سنسور هواپیما اعلام میکند که نزدیک مانع هستید اما گویا به دلیل تراکم مه و ابر به آن صورت چیزی مشخص نبوده اما تا موتور روشن شود و قوت بگیرد آن حادثه اتفاق میافتد. وقتی مشخص نیست موضوع هواپیما مربوط به کجا است سازمان هواپیمایی، صندوق بازنشستگی، وزارت راه و شهرسازی اینگونه میشود، مسئولیتها متعدد است و مشکلاتی ایجاد میکند.
آخوندی: بعد از وقوع حادثه قطار مشهد - تبریز استعفا دادم/ عذرخواهی از مردم
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز بعدازظهر (سهشنبه) و در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح گفت که به عنوان بالاترین مسئول این وزارتخانه برای هرنوع رنجی که برای مردم پیشآمده از آنها پوزش میخواهد.
وی گفت: حوادث اخیر نگرانیهایی را برای مردم ایجاد کرده زیرا عزیزتر از جان مردم و حفط ایمنی، رفاه وآسایش انها هیچ چیز دیگری نیست. من نمی خواهم توجیه کنم اما قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه و شهرسازی از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده اعم از اینکه قصور و تقصیری متوجه ما بوده یا نه پوزش می خواهم؛ چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست.
وزیر راه و شهرسازی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: من همواره از پرسش و پاسخ لذت می برم. واقعیت این است که مردم سالاری به همین معنا است که همواره امکان پرسشگری وجود داشته باشد و مسئولان خود را موظف بدانند به سوالات نمایندگان و مردم پاسخ دهند. این موضوع باید موجب خرسندی باشد که چنین فضایی در کشور حاکم است. بنابراین من نه تنها گلهای از این موضوع ندارم بلکه خرسندم چنین اتفاقی رخ میدهد.
وی ادامه داد: استیضاح براساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بوده و من وظیفه دارم خدمت خانواده جانباختگان تسلیت بگویم و از مردم عزیز از همه کاستی و کمبودها پوزش بخواهم.
وی با اشاره به هزینه کرد ۳۰ میلیارد تومان در فرودگاه یاسوج یادآور شد: ما علاقهمند بودیم در دهه فجر برای افتتاح این فرودگاه به یاسوج برویم که شوربختانه این افتاق افتاد.
آخرین دفاع آخوندی/ ببینید
آخوندی اضافه کرد: آنچه بهبود شرایط با موجب می شود این است که نگاه فرآیندی به سوانح و حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل دقیق در اختیار مردم قرار دهیم . به هر حال حمل و نقل یک سیستم پیچیده و باز است و میلیونها نفر در آن ایفای نقش می کنند. بنابراین وقتی ما از یک سانحه صحبت می کنیم نه از یک عامل بلکه از مجموعه عوامل صحبت می کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بارش اخیر برف در پایتخت که موجب بسته شدن راه ها شد گفت: ما در دمای منهای سه درجه در منطقه کرج ۳۳ سانت برف داشیم. سوال این است که آیا میشد جاده ها و فرودگاه ها را در این شرایط عملیاتی نگه داشت؟ در دو ماه گذشته آمار کشورهای مخلتف را ملاحظه کردید. ۲۵ حادثه در این دو ماه در کشور های دیگر رخ داده است و آمریکا، اروپا، ژاپن، چین و کشورهای پیشرفته با برف و سرمایی بسیاری کمتر از این دچار مشکلات حمل و نقل شدند.
وی افزود: در تاریخ ۱۲/۱۶ یعنی شش روز پیش ۴۷۰ پرواز در فرودگاه جان اف کندی، ۵۰ پرواز د ر فرودگاه لیبرسی نیویورک، ۴۷۵ پرواز در فرودگاه گوادرو و در تاریخ ۱۲/۱۴ در انگلیس تمام قطارها و پروزاها لغو شد. در تاریخ۱۲/۱۱ نیز در سوییس فرودگاه ژنو بسته شد. همچنین در تاریخ ۱۲/۱۱ فرودگاه دوبلین با مشکلاتی مواجه شد. البته قطعا می شد از طریق آموزش و سرمایهگذاری کار بهتری در این زمینه انجام داد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاعیات از عملکردش به بررسی تجهیزات در اختیار این وزارتخانه پرداخت و گفت: طول راههای منتهی به تهران ۹۰۰ کیلومتر است که حداقل تعداد نیروی مورد نیاز برای راهداری در مواقع حساس مثل شرایط برفی ۵۰۰ نفر است که احتیاج به ۲۰۰ دستگاه برفروب و نمکپاش نیز وجود دارد اما کل دستگاه نمکپاش ما در تهران ۴۲ دستگاه آن هم با عمر ۲۵ ساله است. آیا تصور میکنید با این مقدار تجهیزات میتوان عملکرد صددرصدی داشت؟
آخوندی با بیان اینکه میزان راههای کشور به ۲۱۷ هزار کیلومتر رسیده است، گفت: برای نگه داشتن راههای کشور طبق استانداردهای جهانی به چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که کل اعتبار راهداری در بهترین حالت به ۲۰۰۰ میلیارد تومان میرسد.
وی افزود: بنده شرمنده روی همکاران خود هستم. تعداد زیادی از کارگران زحمتکش راهدار و نگهداری ریل در طول سه ماه گذشته حقوق نگرفتهاند. آنهایی که در شرایط بسیار سخت کار میکنند. فراموش نکنیم که همه ما با هم در یک کشتی کار میکنیم پس باید بینیم که چطور میتوانیم به یکدیگر کمک کرده تا کشور را اداره کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقاداتی درباره نحوه عملکرد این وزارتخانه در زمان بارش برف در تهران، گفت: وقتی که برف بارید بنده با پلیس تماس گرفتم تا اتوبان تهران ـ کرج را ببندند که پلیس در پاسخ گفت ۱۶ راه ورودی به اتوبان تهران ـ کرج وجود دارد، اصلا آیا کسی میتواند این راه را ببندد؟ ما در نهایت ساعت ۱۲ شب اتوبان تهران ـ قم را بستیم که باعث ایجاد شش کیلومتر صف اضافی شد. اتوبان تهران ـ ساوه را نیز بستیم که ۵.۵ کیلومتر به صف تهران و ۲.۵ کیلومتر به صف ترافیکی قم ایجاد کرد. در همان شرایط ۸۰ هزار خودرو میخواستند از تهران خارج شوند. قطعا وقتی شرایط اضطراری رخ میدهد همه توان اجرایی معطوف برای حل مشکل میشود همچنان در کشورهای دیگری همچون انگلیس، ژاپن و چین هم اتفاق میافتد.
آخوندی درباره موضوع مدیریت فرودگاهه امام خمینی (ره) در زمان بارش برف، گفت: همه میدانیم که ایمنی در بحث هوایی اصلیترین مساله است. در زمان بارش برف دید فرودگاه امام به ۱۰۰ متر رسید حال اینکه برای پرواز حداقل به ۸۰۰ متر دید نیاز است. آن زمان یخبندان بود و عملا امکان پرواز وجود نداشت.
وی تاکید کرد: باید به فداکاری و صداقت و تلاش راهداران و کسانی که در حوزه ریل کار میکنند اطمینان داشته باشیم. آنها فداکارانه و در سختترین شرایط برای کشور و مردم تلاش میکنند.
وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: طبق قانون باید دلیل حادثه را ستاد رسیدگی به سانحه اعلام کند بنابراین هر چه بگویم خلاف قانون است. باید منتظر اظهارنظر قطعی این ستاد باشیم. در عین حال نیز بدانید که این ستاد کوچکترین اطلاعاتی را از مردم پنهان نمیکند و همه جزئیات را میگوید چون برای داشتن ایمنی باید اطلاعات در اختیار همه باشد تا هر کسی بتواند در ادامه راه وظایفش را بهترین شکل انجام دهد.
آخوندی با تاکید بر اینکه باید مقصران حادثه پاسخگوی قصورشان باشند، گفت: سازمان هواپیمایی کشور هیچ نفعی ندارد که بخواهد انحرافی را در گزارش منتشر کند. این سازمان کنترلکننده مقررات و به عبارتی پلیس صنعت هواپیمایی است پس به این پلیس اعتماد کنید چون هدفش ایمنی هوانوردی است.
وی با اشاره به زمان وقوع حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: بنده به محض اطلاع از حادثه یعنی در روز دوشنبه صبح و در همان شرایط سخت برفی به محل حادثه رفتم و از نزدیک با خانواده قربانیان صحبت کرده و از آنها دلجویی نمودم. این حداقلترین کاری بود که میتوانستم از لحاظ اخلاقی انجام دهم. در ادامه کار هم به این وظیفهام عمل میکنم. لازم است بار دیگر به آنها تسلیت گفته و پوزش بخواهم.
وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا استعفا نداده است، گفت: اگر قرار باشد بعد از بروز هر حادثهای وزرای مربوطه استعفا دهند دلیلی وجود ندارد. باید بررسی کنیم که یک وزیر چه زمانی بعد از وقوع حادثه استعفا میکند. پاسخ این است که دلیل استعفای یک وزیر در کشوری پیشرفته برای همبستگی اجتماعی و برداشتن موانع جهت رسیدگی به حوادث است. اگر در مورد این حادثه من مانع رسیدگی بودم قطعا کنارهگیری میکردم.
وی توضیح داد: فردای روزی حادثه قطار تبریز ـ مشهد ساعت ۸:۳۰ صبح به آقای جهانگیری زنگ زدم و گفتم که از وزارت کنار میروم تا به ابعاد حادثه رسیدگی شود چون این اتفاق در حوزه راهآهن رخ داده بود و مربوط به وزارتخانه بنده بود. اما این حادثه در حوزه وزارتخانه ما نبوده که بنده بخواهم استعفا دهم. همان قدر که استعفا درست است، استعفای نادرست هم غلط میباشد.
آخوندی توضیح داد: وقتی عملیات در حوزه ما نبود استعفای بنده به معنای کتمان حقیقت است و اینکه من مسئولیت خود را نپذیرفتم. قطعا اگر عملیات در حوزه من بود همچون دفعه قبل اولین کسی بود که استعفا میدادم. پس نباید علامت غلط به جامعه دهیم و به دنبال آن نتیجهگیری غلطی هم کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با طرح این سوال که ایران چقدر در برابر حوادث تابآور است، گفت: تمام حمل و نقل تهران وابسته به حمل و نقل جادهای است مثلا وقتی ما میخواهیم به فرودگاه امام برویم اما جاده بسته باشد امکان دسترسی نیست. در شهر تهران روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد یا خارج میشود و وقتی یک برف اتفاق میافتد گرفتاری سختی را شاهد هستیم.
وی افزود: تنها راهحل تهران، حمل و نقل حومهای است. ما باید به سمتی برویم که حمل و نقل را به سوی راهآهن سوق دهیم تا وقتی که ترددها متکی به جاده است همین مسائل را داریم. ما در برنامه ششم پیشنهاد کردیم شرکت راهآهن حومه تشکیل شود. اولین کاری که کردیم همین بود که از امکانات موجود تهران استفاده کردیم. در حال حاضر خطهای راهآهن در مسیرهای تهران ـ گرمسار، تهران ـ کرج، تهران ـ قم و تهران ـ پرند اجرا شده است. کدام یک از اینها قبل از این دوره وجود داشت؟ ما با همین امکانات محدود به دنبال فعال کردن راهآهن حومه بودیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۷۰۰ میلیون یورو برای ۴۵۰ ریلباس در چند ماه گذشته با کرهایها قرارداد بسته شده، گفت: ما ۱۰۰ میلیون مسافر را در روز را برای مترو پیشبینی کردهایم و برای اینکه حمل و نقل ما راهآهن محور شود، سیاست شهرسازی ریلپایه را در شورای عالی شهرسازی به تصویب رساندیم که بر این اساس ۳۳ ایستگاه را به عنوان مرکز توسعه شهرها پیشبینی کردیم. فقط در اهواز ایستگاه راهآهن به ایستگاهی با ۳۲۰ هزار متر مربع در حال توسعه است تا به عنوان مرکز توسعه شهر اهواز شناخته شود.
آخوندی اضافه کرد: اگر بخواهیم حمل و نقل را در برابر حوادث تابآور کنیم، باید به سمت شهرسازی ریلپایه برویم.
این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی است و نیاز به اندیشه مشترک دولت و مجلس وجود دارد، گفت: من واقعا نگران وضعیت اقتصاد ایران هستم، ما نیازمند فداکاری و تلاش بیشتر هستیم. باید ببینیم بدهیهای دولت چقدر است. نکته قابل توجه این است که ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به اقتصاد است و این یعنی ۵۲ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی). این به معنای متلاشی شدن همه شرکتهاست. آیا ما در برنامه ششم برای این میزان بدهی فکری کردهایم؟ آیا میدانیم این بدهی چطور پرداخت میشود؟
وی یادآور شد: اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سختی است. میزان بدهی و معوقات بانکی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، در سال ۸۶، ۳۸ درصد GDPT، بانکها قدرت تسهیلات دادن به شرکتها را داشتند و الان این رقم به ۱۲ درصد کاهش یافته است. آیا میتوان با این میزان قدرت وامدهی کار بزرگی انجام داد؟ طبیعتا ما در شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم. بودجه کشور هم در وضع موجود تقریبا صددرصد بودجه جاری است حالا شما از من انتظار دارید با این وضع بودجه کار بزرگی کنم، آیا این امکانپذیر است؟
آخوندی با بیان اینکه شرایط اقتصاد کلان از جهت سیاست خارجی و بدهی دولت شرایط سختی است، افزود: ما ۱۱۲۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم. همچنین ۱۲۶۰ کیلومتر آزادراه دیگر را با مبلغ ۹۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد بستیم، همچنین ۸۵۶ کیلومتر آزادراه دیگر را قرارداد داریم و ۱۶۰۰ کیلومتر آزادراه را تفاهمنامه منعقد کردهایم. همچنین برای قطار تهران، قم و اصفهان نیز ۲.۵ میلیارد دلار پیشبینی شده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاعیاتش در جلسه استیضاح با رد اتهامات مالی و داراییاش که توسط برخی از نمایندگان در جلسه استیضاح مطرح شد، گفت: از بنده یک تصویر ثروتمند ساختند. آقای قاضیپور بنده اهل سالوس و ریاکاری نیستم اما مجبورم کردید موجودی خودم و دخترم در ابتدای دوره وزارتم در دولت دوازدهم را اعلام کنم. در شایعاتی که بر علیه بنده ساخته شده است، اعلام کردند هفت هزار میلیارد تومان ثروت دارم در حالیکه طبق مشروح اموالی که در ابتدای دوره وزارتم به رییس قوه قضاییه اعلام کردم، کل موجودی حسابم ۴.۵ میلیون تومان و کل موجودی دخترم ۶۳۸ هزار تومان بود. این چه حرفهایی است که بر علیه بنده زده میشود؟ طی این مدت از بس به بنده فشار آوردند مجبور شدم امروز حقیقت را بگویم.
به گفته وی، دلالان در بخشهای مختلف اصلیترین حامیان استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستند.
وی در تبیین این ادعا، گفت: دلیل فشارها و شایعاتی که بر علیهام ساختهام را میدانم. به طور مثال در گذشته به ازای معامله یک هواپیما، دلال هفت میلیون دلار حق دلالی دریافت میکرد اما در دوره بنده قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیما امضا شد و حتی یک سنت حق دلالی پرداخت نشد. در قراردادهای خارجی وزارتخانه حتی یک سنت رشوه مشاهده نمیشود که اگر میشد رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس گزارش آن را اعلام میکرد. در قراردادهای داخلی نیز حتی یک ریال خارج از عرف جابجا نشد. سختگیریام در مجموعه وزارتخانه در حدی است که اگر کسی به جای ارتباط مستقیم و قانونمند با واسطه وارد وزارتخانه شود فردای آن روز از ورودش به وزارتخانه جلوگیری میکنم.
آخوندی با تشریح منابع ارزی جذب شده در حوزه وزارت راه و شهرسازی، گفت: منتقدانی که میگویند وزیر راه و شهرسازی چه اقداماتی برای جذب سرمایه انجام داده است، بدانند که تا این لحظه ۱.۵ میلیارد یورو از آلمان که یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار آن با شرکت زیمنس به قرارداد رسیده است، از آذربایجان ۵۷۰ میلیون یورو و از کشورهای اتریش، کره جنوبی و برخی دیگر از کشورها میلیونها دلار قرارداد بستهایم. چنین تامین مالی خارجی در هیچ یک از وزارتخانهها انجام نشده است. علاوه بر ۴۶ هزار میلیارد تومان در حوزه راه و دهها میلیون دلار در حوزه ریل جذب سرمایه کردهام.
وی از در دست احداث بودن سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل خبر داد و افزود: به تازگی ۳۱۶ کیلومتر ریل جدید را افتتاح کردهایم و ۱۸۰۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایهگذاری انجام دادیم. برای اولین بار ۸۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق صکوک به حوزه راه اختصاص دادهایم. دو هزار میلیارد تومان در فاز دوم بندر شهید رجایی سرمایهگذاری کردهایم و فاز سوم بندر چابهار را افتتاح کردهایم. بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در فرودگاه امام و ۲۵۰ میلیارد تومان در توسعه فرودگاه شیراز و میلیاردها تومان در فرودگاههای مشهد، اصفهان و اهواز در حال جذب سرمایهگذار هستیم.
آخوندی در پایان این بخش از سخنانش ابراز امیدواری کرد: در راه مبارزه با فساد ثابت قدم باشد و تاکید کرد امیدوارم از هیچ گزندی نهراسم. بنده اهل جنگ و جهاد هستم و همچنان برای جمهوری اسلامی میجنگم.
هاشمی، موافق استیضاح: آقای آخوندی یک پیمانکار بگیرید تا کوه دنا را کامل با بولدوزر صاف کند
نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی با بیان اینکه عملکرد آخوندی نشان دهنده ناکارآمدی اش در وزارت راه و شهرسازی است، گفت: آقای آخوندی شما رای می آورید امیدوارم پاسخگو باشید.
در جلسه علنی نوبت عصر روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی، عدل هاشمی پور نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی شما رای می آورید امیدوارم پاسخگو باشید.
هاشمی پور تاکید کرد: ملت ایران به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی دارای بصیرت بالایی است که تمامی امور را رصد کند.
وی گفت: ما اکنون قرار است وزیری را استیضاح کنیم که ۴.۵ سال در این وزارتخانه مسئولیت داشته است با نگاهی به عملکرد او این نتیجه حاصل میشود که آقای آخوندی در این جایگاه مهم و با ماموریت خطیر عملکرد نارسایی داشته است که ناکارآمدی و بی علاقگی او را می تواندند به خوبی ببینند.
نماینده کهگیلویه و بهمئی ادامه داد: هرگونه برخورد غیراخلاقی را محکوم می کنم. بنده در صحبت هایم غیر از صداقت چیزی نمی گویم. حرف بنده آن است که آقای آخوندی توانمندی لازم و احساس مسئولیت کافی برای وزارت راه و شهرسازی را ندارد. مردم ما به وزیر شجاع و با صداقت نیاز دارند تا امور را سامان ببخشند.
هاشمی پور ادامه داد: اگر ما از ابزارهای قانونی و نظارتی خود استفاده نکنیم نمی توانیم برای حل شکلات امیدی داشته باشیم. وقتی حادثه ای رخ می دهد شاهدیم که افراد در ردههای بسیار پائین مقصر شناخته می شوند. نمونه بارز آن در هواپیمای تهران – یاسوج است که در نهایت خلبان هواپیما که کشته شده است مقصر شناخته شده است. به نظر من بهتر است با یک بلدوز دنا را صاف کنیم تا هواپیماها عبور کنند و دیگر دنبال مقصر نگردیم.
وی با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ صداقت در میانه مسئولان گفت: در صورت نهادینه شدن این فرهنگ، هر مسئولی که شایسته باشد بر جایگاه خود می ماند و هرکسی که شایسته نباشد استعفا می دهد. در حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج حرفهای زیادی زده شده است ولی خودتان را جای خانواده هایی بگذارید که دست و پای عزیزانشان را با گونی به پائین کوه منتقل می کنند. چه کسی می خواهد جوابگوی آنها باشد.
وی گفت: در جلسه صبح آقای ربیعی رای آورد که امیدواریم موفق باشد. آقای آخوندی شما هم رای می آورید امیدوارم در ادامه کار پاسخگوی مردم باشید.
هاشمی پور در پایان نسبت به افزایش بی رویه قیمت بلیت هواپیماهای داخلی و خارجی انتقاد کرد.
عثمانی، موافق استیضاح: جادههای کشور به قتلگاه مردم تبدیل شده است
محمدقسیم عثمانی در جلسه علنی ظهر امروز (سهشنبه) و در جریان موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: ما روزانه شاهد از بین رفتن جان و مال مردم و مجروح شدن هموطنان هستیم تا جایی که جادهها به قتلگاه مردم و جاده مرگ تبدیل شده است هر چند قطعا این موضوع فقط همت وزیر نیست و دولت هم باید اعتبارات بخش راه را به شکل جهشی به گونهای تدبیر کند که کم و کاستی چند ده ساله کشور را در بخش راه جبران کند.
وی اضافه کرد: ما آقای آخوندی را به عنوان نماینده دولت در بخش راه میشناسیم چه بسا خود ایشان از اعتبارات راه در بودجه پیشنهادی دولت گلهمند باشد اما به هر حال کشته شدن سالانه ۱۷ هزار نفر موضوع قابل تاملی است و ارزش اقتصادی آن بیش از بودجهای است که دولت برای بخش راه تامین میکند به ویژه بازماندگان این افراد به معضلات مختلف دچار میشوند.
عثمانی سوانح جادهای را به دلیل وضعیت نامناسب راههای کشور دانست و یادآور شد: کسانی که در راهها از بین میروند افرادی هستند که توان خرید خودروهای چند صد میلیونی را ندارند و پیکانسواران و پژوسواران هستند.
این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه توزیع اعتبارات در بخش راه بر اساس چانهزنی است و عدالت در آن رعایت نمیشود، گفت: متاسفانه ما شاهد عدم توازون در پیشرفت پروژههای راهسازی هستیم و مناطقی که قدرت لابیگری بالایی دارند، بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. بر این اساس به نظر میرسد شاخصهای منطقی و منصفانه برای توزیع اعتبارات استفاده نمیشود.
عثمانی ادامه داد: ضریب پوشش آسفالت راه روستایی در یک جا ۹۰ درصد و در جای دیگر کمتر از ۳۵ درصد است. این تفاوت باعث شکاف، نارضایتی و مسائلی از این دست میشود.
این نماینده مجلس با طرح این سوال که دولت چه اقدامی در حوزه مسکن انجام داده، گفت: مسکن مهر باعث شده بود بخش قابل توجهی از مردم که نمیتوانستند به مسکن دست پیدا کنند صاحب خانه شوند ولی دولت تدبیر و امید قرار بود مسکن اجتماعی را جانشین کند و بعد از پنج سال غیر از سکوت، هیچ اقدامی انجام نداده است. این در حالی است که وزارت راه متصدی مسکن کشور است.
عثمانی با انتقاد از مشکلات طرحهای جامع شهری، اظهار کرد: چرا به جان مهندسین افتادهاید؟ اگر کارفرما، ناظر خود را انتخاب کند آیا چیزی از نظارت باقی میماند؟ NGO ها و سازمان نظام مهندسی برای دولت بار مالی ندارند، چرا با بخشنامههای مکرر باعث میشوید کار نظام مهندسی مختل شود؟
وی با انتقاد از نحوه اجرای طرحهای هادی روستایی یادآور شد: باید محدوده طرحهای هادی روستایی هر ۱۰ سال بازنگری شود. متاسفانه بنیاد مسکن جلوی این کار گرفته، آیا این کار صحیحی است که از مردم پول بگیریم و بعد با پول مردم طرحهای هادی را اجرا کنیم؟
وی در پایان گفت: امروز کشور نیاز به تحرک دارد و موتور محرکه دولت باید به کار بیفتد در حالی که اکنون با خواست مردمی که به آقای روحانی رای دادند این سطح از کار و تحرک هرگز در سطح انتظار مردم نیست.
مرادی، موافق استیضاح:آقای آخوندی کدام یک از مشکلات مردم را حل کردید؟
احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس درمجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به عنوان موافق استیضاح وزیر گفت: قبل از اینکه من در مورد لزوم استیضاح آقای آخوندی مطلبی عرض کنم سوگندی که در آغاز کار به مجلس شورای اسلامی خوردهایم را یادآور میشوم. ما طبق اصل 67 قانون اساسی باید پاسدار حریم انقلاب و دستاوردهای مردم باشیم. امانتدار مردم بوده و به استقلال و اعتلای کشور و همچنین خدمت به مردم پایبند باشیم.
وی ادامه داد: جناب آقای وزیر عاملی که سبب شد من به استیضاح شما رای بدهم همین سوگند بود. نمایندگان آگاه هستند که طبق این سوگند باید حافظ منافع مردم باشیم. متاسفانه برخی افراد در جلسه رای اعتماد وعدهها و برنامههایی ارائه میکنند که به آن عمل نمیکنند. یکی از آنها آقای آخوندی است.
مرادی گفت: آقای آخوندی شما در طول سابقه وزارت خود چند بار با نمایندگان مردم برای حل مشکلات جلسه گذاشتید. کدام یک از مشکلات مردم را حل کردید.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس ادامه داد: وزیر باید فردی فداکار باشد اما آقای آخوندی به جای آنکه خود را فدای ملت کند مردم را فدای رسیدن به اهداف خود میکند. هر سال 16هزار الی 17 هزار کشته جادهای داریم چه کسی باید پاسخ دهد؟ مسئول مستقیم آن شخصی غیر از وزیر راه است؟
وی تصریح کرد: در سانحه هوایی اخیر هم خانوادههای زیادی داغدار شدند در دریا هم که به ظاهر ایمنتر است سانحه داشتیم و چند تن از هموطنان خود را از دست دادیم. سوانح ریلی هم بینصیب از حوادث نبوده است. همه این مسائل از عدم توانایی آقای آخوندی در کنترل سیستم تحت امر خود سخن میگوید.
مرادی گفت: با همه این مشکلات فراوان بهتر است نمایندگان این موضوع را جدی بگیرند زیرا در برابر خدای متعال و همه مردم عزیز ایران مسئولیم.
آزادیخواه، موافق استیضاح: وقتی پول ندارید، به مردم قول ندهید و پروژه ای را کلنگ نزنید
حجتالاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سهشنبه 22 اسفند) در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در موافقت با این استیضاح اظهار داشت: این وظیفه وزیر است که جذب منابع و اعتبار کند یا اگر میداند در کشور پول و سرمایهگذار خارجی وجود ندارد به مردم قول بیهوده ندهد. مردم نباید منتظر بمانند برای پروژهای که سالهاست به ثمر نرسیده است.
وی با اشاره به مسکن مهر گفت: مسکن مهر به عنوان پدیده بینظیر اما دارای اشکالات مخصوص به خود بود اما این مسکن در سال 86 برای مردم مظلوم و کمدرآمد ایجاد شد.
نماینده مردم ملایر در مجلس خاطر نشان کرد: آقای آخوندی! شما فرمودید در مسکن مهر به کمیت توجه شده است، ما میخواهیم به کیفیت توجه کنیم؛ این کیفیتی که شما میگفتید کجاست؟ چشم مردم خشک شده است.
آزادیخواه در ادامه خطاب به وزیر راه گفت: آیا زیرساختها مهیا شده است یا ناموس مردمی که در مسکن مهر زندگی میکنند باید در سرما، مسیر زیادی را طی کند تا فرزندشان را به مدرسه ببرند؟
وی در ادامه خطاب به آخوندی گفت: آیا میدانید ساکنان مسکن مهر که تعداد زیادی هستند نیازمند یک مرکز درمانی هستند؟ فضای سبز و سایر خدمات اجتماعی پیشکش شما باشد.
نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به طرح مسکن اجتماعی به عنوان جایگزین مسکن مهر گفت: شما فرمودید جایگزین مسکن مهر، مسکن اجتماعی است، کدام شهر است که در آن طرح مسکن اجتماعی ایجاد شده است؟ اگر ایجاد شده بگویید تا ما وکلای ملت از استیضاح شما دست برداریم.
آزادیخواه با اشاره به قراردادهای خرید هواپیما بعد از برجام خاطر نشان کرد: از این قراردادهای خرید هواپیما (200 فروند) تنها 7 فروند به دست ما رسیده شما باید پاسخگو باشید که آن 193 فروند کجا هستند و چرا مردم را مطلع نمیکنید؟
وی با اشاره به مسئله اشتغال جوانان گفت: شما بازنشستگان را به کار گرفتهاید که این خلاف قانون است و اینگونه برای جوانان هیچگونه اشتغالی ایجاد نمیشود.
نادر قاضی پور، موافق استیضاح: در طول ۵ سال آجر روی آجر مسکن کارگران نگذاشتید
نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز(سه شنبه 22 اسفند) قوه مقننه و در جریان بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و در موافقت با این استیضاح، گفت: امروز باید اعلام کنم که کارنامه آقای آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بیتدبیری ایشان و مدیران ایشان شدهاند. این همه بیتدبیری در عملکرد یک وزیر در شان ملت نیست.
نادر قاضیپور بیان کرد: امروز مجلس از باب نظارت استیضاح وزیر راه و شهرسازی را انجام میدهد و ملت ناظر عملکرد ما نمایندگان است که برای سومین بار استیضاح آقای آخوندی را مطرح میکنیم. در حکومت اسلامی شدیدترین برخوردها در زمینه اشرافیگرایی و احقاق حقوق محرومان و کارگران با مدیران حکومت است.
وی در ادامه گفت: در قاموس حکومت امام علی (ع) همواره اصل این بود که حق با مردم است. گویی همیشه فرمانداران متهم بوده مگر اینکه خلافش ثابت میشد. در سیره آن حضرت به محض اینکه کوچکترین شکایتی از سوی ضعیفترین فرد از یک مسئول میشد ایشان دیگر آرامش نداشته و در این زمینه تحقیق میکردند و در صورت ثابت شدن درستی شکایت، شدیدترین برخورد را با آن کارگزار میکردند.
قاضیپور افزود: در حکومت علوی کارگزاران نه خود باید اهل اشرافیگری و رفاهطلبی باشند و نه با چنین کسانی ارتباط داشته باشند. گویی اشرافیگری ویروسی بسیار خطرناک است که همگان خصوصا مسئولان حکومت باید بیشتر از آن اجتناب کنند. آقای آخوندی بحث امروز ما شرکتهای بیشمار و پیمانکارها و خانواده و شرکای شما نیست، بحث حلال و حرام بودن است. بحث ویلای لواسانات است. آیا درست است که احداث آن ویلا در لواسان با ساختمان مجلس بهارستان همزمان بوده و آیا مناسبتی دارد که میلگردهای زیادی وارد مجلس شده و از آنجا که پیمانکاران و شرکت ایرانیان متعلق به نزدیکان بودهاند، میلگردها به لواسانات برده میشد در حالیکه شما وزیر مسکن و شهرسازی بودهاید؟
نماینده مردم ارومیه در مجلس بیان کرد: اگر امروز امام علی (ع) در بین ما بود و با برخی از صاحب منصبان سخن میگفت، آیا زد و بندها و رانتخواریها و دزدیها و بازی با بیتالمال و خرج کردن آن در مقاصد شوم و پایمال کردن حقوق مظلومان را تحمل میکرد؟ امام مستضعفان نیز در خصوص خوی اشرافیگری مسئولین دولتی اظهارات محکمی داشتند. ایشان گفتند آن روزی که دولت ما توجهاش به کاخنشینی جلب شود آن روز باید فاتحه دولت و ملت را خواند. آن روزی که رییسجمهور خدای نکرده از کوخنشینی بیرون رود و به کاخنشینی توجه کند آن روز انحطاط برای ایشان و کسانی که با ایشان در ارتباط هستند ایجاد میشود. ایشان فرمودند من طبقه برجنشینان را از کاخنشینان بالاتر میدانم، اگر لایق مقایسه با شما باشم.
قاضیپور خاطرنشان کرد: آیا رواست با چنین اوضاعی که از کاخنشینی آمده عدهای زمامدار امور و قدرت باشند و بالاخره روزی میرسد که ظالم باید حق مظلوم را ادا کند اما چه بد روزی است که ظالم در ظلم خود مدهوش شود که حتی خون مردم برایش ارزشی نداشته باشد. ملت عدالت میخواهد، اتاق بزرگ وزیر نمیخواهد. ملت کار میخواهد. خوی اشرافیگری باعث شده تا وزیر راه تولید خارجی را به تولید داخلی ترجیح دهد. آن زمانی که ریلهای راهآهن ارومیه با جنس بیکیفیت از هندوستان وارد شد و تولید ذوبآهن اصفهان افول کرد بیانگر آن است که وزارت راه و شهرسازی به جای اهمیت به مظلومان، به پول باد آورده آقازادهها فکر میکند.
وی تصریح کرد: اینجاست که تولید ملی فلج میشود و کارگران بیکار میشوند و چه زیبا فرمود امام (ره) که راس امور وکلای از طبقه محرومان باشند و در فکر رفاه آنها باشند نه از سرمایهداران و زمینخواران که تلخی محرومیت را نمیتوانند بفهمند. ما در برابر جانباختگان حادثه قطار مشهد ـ تبریز و سقوط هواپیما و کشته شدن افراد در جادهها مسئول هستیم. هنوز زلزله زدگان سرپل ذهاب در چادر زندگی میکنند. اکنون که پشت این تریبون قرار گرفتهام اعلام میکنم که در حال حاضر کارنامه آقای آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بیتدبیری ایشان و مدیرانشان شدند.
قاضیپور گفت: فارغ از جناحبندیهای سیاسی اکنون زمان آن است که با دیدن کارنامه خونآلود وزارت راه، اجازه ادامه راه را ندهیم. این همه بیتدبیری در عملکرد یک وزیر در شان ملت نیست. چرا باید به ایشان اجازه ادامه کار داد؟ آقای آخوندی مسکن مهر چند سال است که ناتمام باقی مانده است. آقای آخوندی اول که آمدید گفتید هر سال 600 هزار واحد مسکونی احداث خواهم کرد اما در طول پنج سال شما آجری بر روی آجر مسکن کارگران نگذاشتهاید چون اعتقادی به کارگران و مظلومین ندارید. سال 95 بدترین آمار پولرسانی در تولید مسکن بوده است، چرا شما به کاهش حجم دولت اقدام نکردید؟ آقای آخوندی متوجه شدهاید که دولت لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به دلیل عدم کفایت شما داده است؟
بیگی، موافق استیضاح: وزارت راه و شهرسازی آتش به خرمن اعتماد مردم در کارایی کارگزاران است
علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در در جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس در جایگاه موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز از جمله مسائلی که مطرح است این است که تردیدهایی در جامعه به وجود آمده که اگر برطرف نشود همواره به عنوان درد بر روح و جان مردم سنگینی می کند. کانون این تردیدها نقاط مختلفی است. وزارت راه و شهرسازی از جمله این نقاط است که سبب شده آتش بر خرمن اعتماد مردم در خصوص کارآمدی و پاسخگویی مسئولین نسبت به مسئولیتی که به آنها داده شده بیفتد.
وی افزود: هر روز شواهد متعددی از راه میرسد که این عدم کارآمدی را اثبات می کند. این عدم کارآمدی باعث به مخاطره افتادن جان و آبروی مردم شده است و مجلس باید در این باره به وظیفه قانونی خودش عمل کند. یکی از مباحثی که هنوز بر جان و روح مردم در آذربایجان سنگینی می کند، حادثه قطار تبریز – مشهد است. به واسطه ناکارآمدی و عدم پیش بینیهای لازم 50 نفر جان خود را از دست دادند البته در این باره به دستگاه قضایی ایراد جدی وارد است که پس از 16 ماه تکلیف رسیدگیها را مشخص نکرده است.
نماینده مردم تبریز تصریح کرد: البته از قوه مجریه و وزارت راه و شهرسازی انتظار این بود که در این باره کسانی که در مسیر انجام وظیفه خود دچار سستی بودند، مورد برخورد قرار می گرفتند که در این باره اقدامی صورت نگرفت. ما در حادثه قطار شاهد این بودیم که قطاری با سرعت 140 کیلومتر با 800 تن بار همراه با صدها مسافر بدون اینکه دارای شرایط ایمنی باشد با قطار دیگری تصادف می کند و نتیجه آن کشته شدن 50 نفر می شود. حتی یک چکش در این قطار نبود که مردم بتوانند جان خود را نجات دهند.
بیگی تاکید کرد: دلیل اینها این است که صاحب کار بالای سر کار خود نیست. به ویژه در وزارت راه و شهرسازی که بخش عمدهای از فعالیت آن فعالیت اجرایی است و انتظار میرود وزیر پیگیری کند و موارد را بررسی کند. وزیر باید در هفته سفر داشته باشد و با سرکشی خود موارد را بررسی و در خصوص آنها تصمیمگیری کند. وقتی این اتفاقات رخ نمی دهد، تصمیم گیریهای ذهنی و فضایی فاقد مبنای اجرایی خواهد شد و آن وقت نتیجه آن سرخوردگی ملی می شود.
وی ادامه داد: حوادث غیرمترقبه دیگری به واسطه این عدم توجه اتفاق افتاد. ما شاهد زلزله، بارشهای اخیر، سانحه هواپیمایی بودیم که مردم حس می کنند اقداماتی در این خصوص در حوزه پیشگیری انجام نشده است. وقتی بحران واقع شده و مردم جان خود را از دست دادند، وزیر در جلسه رسیدگی در کمیسیون عمران مسئولیت مدیریت بحران را متوجه وزارت کشور می داند. اما آنچه هزینه شده ضایع شدن اعتماد مردم است. همه بسته شدن اتوبانهای منتهی به پایتخت را شاهد بودیم. همه شاهد بسته شدن فرودگاههای بینالمللی مهرآباد و امام خمینی بودیم. رسیدن قطار گرمسار به تهران 13 ساعت به طول انجامید. در خصوص پیشرفت پروژه ها هرکدام از ما نمایندگان می توانیم پروژههای زیادی را بشماریم که عدم برنامه ریزی صورت گرفته را حکایت می کند.
بیگی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که امروز مورد توجه است بحث مسکن است. ما 2.5 میلیون نیاز انباشته در خصوص مسکن داریم. البته دو میلیون هم واحد خالی داریم که به درد مستضعفین نمی خورد. با روشهای مختلف می توانیم این 2.5 واحد را در بازار مسکن عرضه کنیم. البته کسی نیست که این برنامهریزیها را انجام دهد. وزیر حتی در حوزه ستادی خود کارآمدی لازم را نداشته است. کشور هنوز یک طرح جامع مسکن ندارد. مواردی مانند پراکندگی این نیازها، تامین منابع مالی، احیای بافتهای فرسوده. اصلا هنوز مدلی برای احیای بافت فرسوده نداریم. برنامه ریزی ما برای مسکن مردم به خصوص جوانان چیست؟
نماینده مردم تبریز خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: آقای وزیر از مسکن اجتماعی صحبت می کنید. اگر در این پنج سال یک واحد مسکن اجتماعی ایجاد شده به مردم نشان دهید. شما از صندوق یکم صحبت می کنید. صندوق یکم چه می گوید؟ اینکه واجدین شرایط مسکن 40 میلیون سپردهگذاری یکساله انجام دهند و دریافت وام 80 میلیونی انجام شود. طبق بررسیهای بانک مرکزی ارزش سپردهگذاریهای یکساله تنها پاسخ 30 درصد آن وام دو برابر را می دهد. 70 درصد مابقی باید از محل بازگشت اقساط مسکن مهر داده شود. اینها از دلایل ناتوان ماندن مسکن مهر است.
وی در این خصوص ادامه داد: منابع مسکن مهر صندوق یکم شده و امروز شاهد 400 هزار مسکن مهر نیمه تمام هستیم. تکمیل این 400 هزار واحد، یک میلیون شغل ایجاد می کند استناد من از بیان این 400 هزار واحد از مصاحبه آقای مهرآبادی قائم مقام وزیر است. با این تفاسیر ما طرح جامع مسکن نداریم.
بیگی در پایان خطاب به وزیر راه و شهرسازی ادعا کرد: آقای وزیر شما از همان ابتدا در حوزه برنامه ریزی ناتوان بودید. بافت فرسوده آنقدر بلاتکلیف است که رئیسجمهور خودش ورود می کند. آقای وزیر اگر آنجا هستید به واسطه زدوبند فامیلی آنجا هستید. شما نتوانستید عملکردی از خودتان ارائه دهید. شما سهم یک آقایی از دولت هستید. چرا باید تاوان ناکارآمدی شما را مردم بدهند؟ مردم روستاهای ویران شده از جمله سرپلذهاب چه گناهی دارند وقتی شما مشغول شرکتها و فرزندان خود هستید؟ تعجب می کنم دولت آبروی خود را در سبد چنین فردی گذاشته است.
کدام نمایندگان برای استیضاح آخوندی صحبت میکنند
قرار است علیرضا بیگی نماینده تبریز ، نادر قاضی پور نماینده ارومیه ، احد آزادیخواه نماینده ملایر ، احمد مرادی نماینده سنندج، محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان ، داریوش اسماعیلی نماینده سرمستان، احمد امیرآبادی نماینده قم و محمد علی وکیلی نماینده تهران به عنوان موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخنرانی کنند.
طبق مواد 112 و 223 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مدت زمان رسیدگی به استیضاح برای هر وزیر پنج ساعت است، برای هر استیضاح، ابتدا موافقان استیضاح دو ساعت فرصت دارند که به تشریح دیدگاه های خود نسبت به استیضاح وزیران بپردازند، محدودیت برای تعداد افراد وجود ندارد.
همچنین طبق آیین نامه داخلی مجلس وزیر راه و شهرسازی و (رییس جمهوری) حداقل سه ساعت فرصت دارند از عملکرد این وزارتخانه دفاع کنند، آنان می توانند یک ساعت از وقت خود را حداکثر در اختیار دو نماینده موافق قرار دهد. استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با 24 امضا در جلسه علنی سه شنبه گذشته مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
نظر شما