شناسهٔ خبر: 24592001 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرعامل بنیاد رودکی در نشست خبری با اهالی رسانه:

درآمد بنیاد رودکی در سال ۹۶ دو برابر افزایش پیدا کرد

خبرگزاری شبستان: علی اکبر صفی پور از افزایش دوبرابری درآمد بنیاد رودکی در سال ۹۶ خبر داد و گفت: در همین راستا برای اولین بار قرارداد اسپانسری با شرکت هاکوپیان به عنوان حامی مالی ارکسترها بسته شد و این مهم اتکا ارکسترها به بودجه دولتی را کم می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، علی اکبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد رودکی امروز سه شنبه 22 اسفند در نشستی با اهالی رسانه برنامه های این بنیاد در سال 96 را تشریح کرد و به برنامه های سال 97 بنیاد رودکی پرداخت.

 

در ابتدای این نشست علی اکبر صفی پور گفت: بنیاد رودکی از جمله سازمان هایی است که عملکردش برون‌داد است و نمی شود وعده چند سال آینده را داد نتیجه عملکرد این بنیاد را می توان در سالن هایش دید و این می تواند ملاک ارزیابی باشد.

 

وی افزود: سال 96 برای بنیاد رودکی، سال به نتیجه رسیدن «سند برنامه ریزی استراتژیک» بود، از سالی که من  به بنیاد آمدم تدوین سند را آغاز کردم و این سند منتشر شد و در این سند اهداف بنیاد و فلسفه تاسیس آن و موقعیت آن را در کشور و در میان سازمان های فرهنگی هنری را مشخص کردیم؛ این اتفاق افتاد و برای سال 97 این سند مهمترین نقطه اتکا برنامه های ما در بینیاد است.

 

مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به 8 عنوان برنامه استراتژیک بنیاد رودکی در سال 97 گفت:  کشف استعدادهای درخشان در حوزه هنری و استحکام پایه های اقتصادی بنیاد رودکی از جمله این برنامه ها بود.

 

وی با بیان اینکه در سال 96 در حوزه درآمدزایی اقتصاد درآمد اختصاصی مان 2 برابر شد؛ اظهار داشت: یکی از مهمترین کارها در همین راستا جذب اسپانسر برای ارکستر ملی و سمفونیک بود و برای اولین بار قرارداد اسپانسری با شرکت هاکوپیان به عنوان حامی مالی ارکسترهای ملی و سمفونیک بسته شد و این انتخاب بسیار مهمی است از جهت اینکه ما از تولید ملی حمایت می کنیم و آنها هم از ما حمایت می کنند و این به اقتصاد مقاومتی کمک می کند؛ قامت ارکسترها با لباس های هاکوپیان آراسته تر می شود، این به اداره ارکسترها کمک می کند و اتکای ارکسترها به بودجه دولتی را کمتر می کند.

 

علی اکبر صفی پور با اشاره به اجرای برنامه های موسیقی و تئاتر در بنیاد رودکی به تشریح این فعالیت ها پرداخت و گفت: ما سال گذشته موسیقی پاپ و تلفیقی نداشتیم اما با این وجود در حوزه موسیقی و تئاتر پیشرفت داشتیم و سالی کم حاشیه بود، اما سال خوبی برای تئاتر در تالار وحدت داشتیم، برای اولین بار تئاتری در تالار وحدت به صحنه رفت که با استقبال باشکوهی مواجه شد، 122 اجرا در 4 ماه گذشته با فروش بلیت بسیار عالی و درآمد خوب داشتیم اینکه تئاتری به بیش از 200 نفر حقوق بدهد و برای 20 نفر شغل ایجاد کند، این به رونق هنر و اقبال عمومی به موسیقی و تئاتر کمک کرد.

 

وی با اشاره به فعالت های بخش بین الملل بنیاد رودکی اظهار داشت: در بخش بین الملل هم اجراهای خوب از کشورهای مختلف داشتیم، این حوزه به نظر می رسد که یک تغییر بنیادی در آن ایجاد شده است، امیدوارم این روند با اصلاحات بیشتر و دقت در سال آینده انجام شود.

 

وی همچنین خاطر نشان کرد: موسیقی هنر و تجربه برای اولین بار در بنیاد رودکی اجرا می شود، افرادی که برای اولین بار به صحنه می روند و توانایی گرفتن سالن را ندارند اجرا کردند و استقبال خوبی از این برنامه ها شد.

 

مدیرعامل بنیاد رودکی یادآور شد: در سالی که گذشت بنیاد بیشتر از درآمدش از جشنواره ها حمایت کرد، برنامه هایی را سرمایه گذاری و از تولید برنامه هایی حمایت کردیم چرا که معتقدیم بنیاد باید وارد تولید آثار فاخر شود.

 

وی افزود:  ما در سال 96 در مدیریت ارکسترها 50 اجرا داشتیم که این یک آمار بالایی برای ارکسترهاست که هر ماه 2 اجرا داشتند، امیدواریم به این برسیم که هر هفته 2 اجرا داشته باشیم.

 

علی اکبر صفی پور با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بنیاد رودکی با کنسرواتوار چایکوفسکی گفت: کنسرواتوار چایکوفسکی بیش از 150 سال سابقه موسیقیایی دارد، این تفاهم نامه عادی نبود تفاهم نامه ای بود که به صورت سند رسمی از سوی وزارت خارجه در یک هیئت رسمی صورت گرفت، آثار آن را در حوزه آموزش، اعزام دانشجو، دعوت از اساتید و اجرا خواهیم دید؛ در همین راستا گروه موسیقی شهرستانی در ایام عید برای اجرای به این کنسرواتور می رود و همزمان با جام جهانی در 24 و  27 و 30 خرداد سال 97 ارکستر ملی و سمفونیک در شهرهای سن پطرزبورگ، کازان و مسکو به اجرا می روند.

 

وی افزود: یکی از بندهای اصلی این تفاهم نامه پرداختن به موسیقی سنتی ایران در حوزه آموزش و اجرا است.

 

مدیرعامل بنیاد رودکی همچنین گفت: تدارکات اجرا در تالار وحدت با تالارهای دیگر فرق می کند، در حوزه تئاتر پر کردن یک سالن با اثر یک کار برنامه ریزی حساب شده است، متاسفانه برخی از عزیزان برنامه ای که می خواهند اجرا کنند باید استانداردهای لازم را داشته باشد، ما می توانیم چند تا شاخص عمومی داشته باشیم یکی از آَیتم ها استقبال عمومی است، اگر سالن 750 نفری تالار وحدت را بگیرند و استقبال نشود این آیا ظلم به تالار وحدت نیست این سالن بایدصندلی هایش پر شود یا نه، آیا تالار وحدت با پولی که می گیرد می تواند اداره شود یا خیر.

 

علی اکبر صفی پور درباره ساخت سرود تیم ملی برای حضور در جام جهانی در بنیاد رودکی اظهار داشت: طبق قراردادی با فدراسیون فوتبال قرار است تولید سرود ملی تیم ملی در جام جهانی را بنیاد رودکی به صورت ارکسترال به رهبری شهردار روحانی انجام بدهد؛تقریبا 90 درصد مسیر انجام شده است منتظریم صددرصد شود که اطلاع رسانی شود. شعر، آهنگساز، خواننده اعلام می شود. مراسم بدرقه تیم ملی با همین سرود در تالار وحدت برگزار می شود. ممکن است تعداد سرودها از یکی بیشتر شود.

 

مدیرعامل بنیاد رودکی بیان داشت: در حوزه موسیقی کلاسیک آنچه که در کشورمان وجود دارد با آنچه که در دنیا هست فاصله وجود دارد، در دنیا دانشکده های هستند که از ابتدا و پایه آموزش می دهند، ما در این حوزه جای خالی بسیاری داریم به همین ترتیب نباید زیاد انتظار داشته باشیم، ما در حوزه آموزش آن کاری را که باید انجام می دادیم ندادیم، مراکز آموزشی ما نتوانستند آن نسل را تربیت کنند، اتفاقاتی که در 2 سال گذشته افتاده است اتفاقات خوبی بوده است اما جای کار بسیاری داریم تا به آن نقطه برسیم، برای این راه از تابستان گذشته اساتیدی از خارج ار کشور هر هفته آمدند برای تک تک نوازندگان و سازهای آنها آموزش داده اند، تعدادی را به خارج فرستاده ایم،‌ برای اینکه روز به روز بهتر شویم باید قدم های محکم تری برداریم.

 

علی اکبر صفی پور  درباره رهبری ارکستر ملی و حرف و حدیث های پیرامون این ارکستر گفت: در حوزه ارکستر ملی استاد شهبازیان یکی از بزرگترین رهبران ارکستر در کشور ماست، راجع به نحوه داوری سوالاتی است باید از خود ایشان بپرسید ببینید چه جوابی به شما می دهند، در حوزه موسیقی ملی انتخابی که ما می توانیم داشته باشیم محدود است، رهبران ایرانی که می توانند در کنار ارکستر باشند سخت است و دست ما همانند ارکستر سمفونیک باز نیست،  بعد از اینکه استاد فخرالدینی انصراف دادند در مجموعه بررسی ها به استاد شهبازیان رسیدیم که اصلا هم پشیمان نیستم، یکی از سختی های ارکستر ملی این است که رهبر باید آهنگساز باشد و بتواند ساخته هایش را اجرایی کند و این سخت تر از ارکستر سمفونیک است ما قطعه کم داریم خواننده هایی که باید در کنار ارکستر باشند را به تدریج کارش را جلو می بریم، 3 خواننده در کنار ارکستر داریم در سال 97 تعداد رهبران ارکسترهای ملی و سمفونیک  زیاد خواهد بود.

 

مدیرعامل بنیاد رودکی اظهار داشت: یکی از برنامه های ما در سالس 97 راه اندازی ارکستر نوجوانان است که این توسط مرکز آموزش ها راه اندازی می شود، تا جوانانی که می خواهند آینده وارد ارکسترها شوند از این نقطه گذر کنند. 

 

وی افزود: کمک به آموزش سازهای فراموش شده یا در حال فراموشی، معرفی خوانندگان جدید و  جشنواره سازهای مختلف از جمله برنامه هایی است که در سال 97 عملیاتی می شوند.

,صفی پور درباره راه اندازی ارکستر سازهای ایرانی در سال 96 گفت:  در تخصیص اعتبارات و بودجه ای که دریافت می کنیم تلاش بر این است که ابتدا برنامه های جاری را پوشش بدهیم و با توجه به اینکه هنوز بودجه ای در این زمینه به ما تخصیص داده نشده است نتوانستیم در سال جاری نسبت به تشکیل ارکستر سازهای ملی اقدامات لازم را انجام دهیم اما در این زمینه مذاکراتی با تعدادی از هنرمندان انجام گرفته و حتی برنامه هایی نیز در این زمینه دریافت شده که امیدوارم در سال آینده بتوانیم شاهد تشکیل این ارکستر نیز در مجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی باشیم.

 

نظر شما