شناسهٔ خبر: 24591556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آذربایجان غربی در سالی که گذشت

ارومیه- ایرنا- آذربایجان غربی در سال 1396 با وقایع مهمی چون وقوع سیل، برگزاری انتخابات دوره های دوازدهم ریاست جمهوری و پنجم شوراهای اسلامی، انتصاب استاندار جدید، اجرای طرح های مربوط به اشتغال پایدار و فراگیر و طرح های مهم عمرانی از جمله راه آهن مراغه - ارومیه و فرودگاه ماکو همراه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا دولتمردان این استان مرزی در سال جاری تلاش های زیادی را برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انجام دادند که نتایج خوبی را به ویژه در ماه های پایانی سال به همراه داشت.
** افتتاح حدود 900 طرح عمرانی و اقتصادی
امسال نزدیک به 900 طرح به مناسبت های مختلف در حوزه های عمرانی و اقتصادی به بهره برداری رسید که حدود 830 مورد از آنها در هفته دولت و دهه فجر بود.
برای اجرای این طرح ها شامل 713 طرح عمرانی و 113 طرح اقتصادی و تولیدی، افزون بر 11 هزار و 740 میلیارد ریال اعتبار دولتی و سرمایه بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.
همچنین در هفته دولت و دهه فجر سال 1396 با سرمایه گذاری پیش بینی شده بیش از پنج هزار و 700 میلیارد ریالی، 140 طرح کلنگ زنی شد تا در سال آینده و سال های آتی به بهره برداری برسد.
** اجرای طرح های اشتغال فراگیر و پایدار
اجرای طرح های اشتغال پایدار در روستاها و اشتغال فراگیر در حوزه های مختلف شهری و روستایی آذربایجان غربی از نیمه دوم سال آغاز شد.
حدود 11 هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات برای اشتغالزایی فراگیر و پایدار در این استان اختصاص یافت که از این میزان هفت هزار میلیارد ریال سهم اشتغال فراگیر و چهار هزار و 800 میلیارد ریال سهم اشتغال پایدار روستایی است.
طرح های کارورزی، روستا تعاون، مهارت آموزی در محیط کار واقعی و طرح مشاغل خانگی از جمله طرح های زیرمجموعه طرح اشتغال فراگیر به شمار می رود.
طبق برنامه ریزی ها با اعطای تسهیلات اشتغالزا برای طرح های تولیدی، کشاورزی و خدماتی تا پایان سال آینده 10 هزار فرصت شغلی در بخش روستایی و عشایری این استان ایجاد می شود.
با اعطای تسهیلات اشتغال فراگیر نیز می توان زمینه اشتغال بیش از 70 هزار نفر را در آذربایجان غربی فراهم کرد.
علاوه بر اجرای این طرح ها، تداوم اجرای قانون تسهیل و رفع موانع تولید نیز از جمله اقدامات اقتصادی صورت گرفته در آذربایجان غربی در سال جاری بود به طوری که در این سال، نزدیک به سه هزار و 800 میلیارد ریال تسهیلات برای بهبود وضعیت صنعت در استان و خروج واحدهای اقتصادی از رکود پرداخت شده است.
طبق گفته مسئولان امسال بیش از 300 واحد تولیدی راکد و نیمه فعال توانسته است از این تسهیلات استفاده کند و به مدار تولید بازگردد.
** اتمام کار اجرایی راه آهن مراغه – ارومیه
اوایل بهمن ماه سال جاری قطار مراغه – ملکان- میاندوآب- مهاباد - نقده – ارومیه به ایستگاه ارومیه رسید و ریل گذاری این مسیر 184 کیلومتری پس از حدود 15 سال پایان یافت.
در سال 1396 افزون بر 70 کیلومتر زیرسازی و ریل گذاری در این مسیر انجام و دهها میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح هزینه شد تا ارومیه ای ها پس از سال ها صاحب مسیر ریلی شوند.
این مسیر قرار است در سال 1397 به صورت رسمی افتتاح شده و پس از انجام مقدمات لازم مسافرهای ارومیه ای با استفاده از خط ریلی جابجا شوند.
فرودگاه ماکو نیز در سال 1396 به بهره برداری رسید تا سومین فرودگاه این استان پس از ارومیه و خوی با اقدام جهادی مدیران تدبیر و امید افتتاح شود.
این فرودگاه که عملیات اجرایی آن کمتر از 2 سال به طول انجامید در داخل منطقه آزاد ماکو راه اندازی شد و نخستین پرواز آن نیز در روز 17 اردیبهشت ماه سال 1396 برقرار شد.
در طول سال 1396 نیز بیش از 16 هزار نفر از طریق این فرودگاه به مقصد تهران سفر کردند که نشان از فعال بودن آن دارد.
** برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با مشارکت 68.74 درصدی
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در روز جمعه، 29 اردیبهشت سال 1396 در آذربایجان غربی برگزار شد.
در این انتخابات 2 میلیون و 342 هزار نفر از جمعیت سه میلیون و 260 هزار نفری آذربایجان غربی واجد شرایط رای دادن بودند که یک میلیون و 610 هزار نفر معادل 68.74 درصد در انتخابات شرکت کردند.
در انتخابات ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی با کسب یک میلیون و 30 هزار و 286 رای این استان معادل 67 درصد از کل آراء ماخوذه بیشترین رای را به دست آورد.
در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز 13هزار و 180 نامزد در شهرها و روستاهای استان به رقابت پرداختند و حدود هفت هزار نفر بر کرسی شوراهای شهر و روستا نشستند.
** سفر رئیس جمهوری و رئیس مجلس
دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سه برهه مختلف در سال 1396 به آذربایجان غربی سفر کردند.
دکتر روحانی در اواسط اردیبهشت به آذربایجان غربی سفر کرد و در جمع مردم مشتاق ارومیه ای به بیان برنامه های خود در دوره دوازدهم ریاست جمهوری پرداخت.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در 2 برهه مختلف در ماه های تیر و شهریور سال 1396 به آذربایجان غربی سفر کرد.
حضور در جمع مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان، حضور در جلسه شورای اداری و بازدید از مرزهای استان از جمله برنامه های علی لاریجانی در این سفرها بود.
** سفر 9 عضو کابینه شامل وزرا و معاونان رئیس جمهوری
6 وزیر نیرو، بهداشت، کار، ورزش، کشور و اطلاعات، 11 بار میهمان مردم و مسئولان آذربایجان غربی بودند تا توجه دولت تدبیر و امید به این استان مرزی به اثبات برسد.
حمید چیت چیان، وزیر نیرو در دولت یازدهم چهار بار، علی ربیعی و حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اطلاعات دولت های یازدهم و دوازدهم 2 بار، عبدالرضا رحمانی فضلی، مسعود سلطانی فر، حسن قاضی زاده هاشمی وزرای کشور، ورزش و جوانان و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز یک بار به استان سفر کردند.
علاوه بر آنها سه معاون رئیس جمهوری شامل رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در دولت های یازدهم و دوازدهم در 4 برهه مختلف به آذربایجان غربی سفر کردند.
** انتصاب استاندار جدید
با آغاز به کار دولت دوازدهم و تصمیم دولت برای استفاده از نیروهای جدید در مدیریت های استانی و مطرح شدن نام افراد مختلف برای مدیریت ارشد آذربایجان غربی، محمدمهدی شهریاری در روز 19 مهرماه سال 1396 به عنوان استاندار جدید این استان منصوب و 2 روز پس از آن نیز با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی معرفی شد.
شهریاری از سال 1393 سرکنسولگری ایران در فرانکفورت آلمان را بر عهده داشت و پیش از آن نیز از سال 1390 تا 1393 در وزارت امور خارجه خدمت کرده بود؛ وی از سال 1386 تا 1390 با کسب آرای مردم بجنورد /مرکز خراسان شمالی/، نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی بود.
علاوه بر تغییر استاندار آذربایجان غربی، تغییرات دیگری نیز در برخی از مدیریت های استانی در سال 1396 به انجام رسید که انتصاب فرمانده سپاه شهدای استان به سمت فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی و معرفی فرمانده جدید، تغییر در مدیریت ادارات کل اطلاعات، منابع طبیعی و آموزش و پرورش، روسای دانشگاه های آزاد اسلامی و علمی کاربردی استان، فرمانده قرارگاه منطقه ای شمال غرب ارتش و فرماندار خوی از جمله مهمترین آنها بوده است.
در سال 1396 سردار حبیب شهسواری جایگزین سردار عابدین خرم در فرماندهی سپاه شهدای استان، امیر سرتیپ دوم علی حاجیلو جایگزین سرتیپ دوم شرفی در فرماندهی قرارگاه منطقه ای شمال غرب ارتش، میرصمد سیدموسوی جایگزین رحمان وهاب زاده در مدیریت منابع طبیعی استان، ابراهیم محمدی جایگزین فریدون سیدمصطفوی در اداره کل آموزش و پرورش شدند.
** فراز و فرود تراز دریاچه ارومیه
فراز و فرود سطح آب در دریاچه ارومیه از جمله مهمترین خبرهای سال 1396 بود که مورد توجه مردم استان و حتی کشور قرار گرفت؛ این دریاچه که با تدبیر دولت یازدهم، دوره بسیار خوبی را در سال 1395 تجربه کرده بود، در سال 1396 به دلیل کاهش بارش ها در مقطعی از سال، دچار کم آبی شد.
طبق آمار موجود، این دریاچه در ابتدای سال 1396 ترازی معادل یکهزار و 270 متر و 78 سانتیمتر داشت اما در اواخر سال تراز دریاچه ارومیه مثبت شد و به رقم یکهزار و 270 متر و 68 سانتیمتر رسید.
تراز این دریاچه در ابتدای سال آبی جاری / ابتدای مهر 96/ به حدود یکهزار و 270 متر و 36 سانتیمتر رسیده بود و با وجود کاهش قابل توجه بارش ها تا اواسط بهمن ماه، بارش های خوبی در ماه های بهمن و اسفند انجام شد که در کنار باز شدن دریچه سدهای بزرگ اقماری دریاچه، روند تثبیت آب این دریاچه را فراهم کرد.
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه پنج هزار و 700 کیلومتری آن تنها حدود 10 درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم اکنون نزدیک به 2 میلیارد مترمکعب آب در آن وجود دارد.
پیش از این وضعیت میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد مترمکعب نیز رسیده بود و این در حالی است که در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه، میزان آب باید 14 میلیارد متر مکعب باشد.
از سه سال قبل و با اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای تثبیت وضعیت فعلی، روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شد و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.
لایروبی 120 کیلومتر از رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و اجرای طرح 25 کیلومتری اتصال زرینه رود به سیمینه رود از جمله مهمترین عوامل افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه و افزایش سطح تراز آبی آن بوده است.
** موفقیت های قرآنی آذربایجان غربی
موفقیت های قرآنی، ورزشی و هنری متعددی در سال جاری توسط جوانان آذربایجان غربی به ثبت رسید و به عنوان نمونه زینب محمدنژاد نخبه قرآنی ارومیه ای، رتبه نخست مسابقات قرآن بخش بانوان رقابت های بین المللی قرآن کریم تهران را از آن خود کرد.
مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه نیز با حضور بیش از 900 نفر از استان های مختلف کشور در ارومیه برگزار شد و نخبگان قرآنی 31 استان کشور در بخش های قرآنی، معارف و نهج البلاغه به رقابت پرداختند.
این مسابقات که 14 روز به طول انجامید، برای نخستین بار در سه دهه گذشته در آذربایجان غربی و به میزبانی ارومیه برگزار شد و یکی از بزرگترین دستاوردهای فرهنگی استان به شمار رفت.
** خسارت میلیاردی سیل و سرما
سال 1396 نیز همچون سال های گذشته با حوادث غیرمترقبه مختلفی همراه بود که از جمله آنها می توان به سرمازدگی ابتدای سال اشاره کرد.
سرمای ابتدای سال نیز افزون بر پنج هزار و 700 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان غربی وارد کرد که 2 هزار میلیارد ریال آن مربوط به گندم بود.
همچنین در سال 1396 ریزگردها در اواخر فصل پاییز و اوایل زمستان، میهمان مردم آذربایجان غربی بودند که موجب تعطیلی چندروزه مدارس شد.
وقوع سیل اوایل سال از جمله مهمترین حوادث طبیعی در استان در سال 1396 بود به طوری که بر اثر این سیل، حدود سه هزار میلیارد ریال خسارت به برخی از شهرستان ها از جمله ارومیه، اشنویه و نقده در بخش های زیربنایی و کشاورزی وارد شد.
براثر سیلاب یکهزار و 900 میلیارد ریال به بخش کشاورزی، 500 میلیارد ریال به پل ها و جاده ها، 38 میلیارد ریال به تاسیسات آب شرب و 350 میلیارد ریال به واحدهای مسکونی خسارت وارد شده است.
طغیان رودخانه گادر در اشنویه علاوه بر مسدود کردن مسیر 49 کیلومتری اشنویه - پیرانشهر، یک نوجوان 12 ساله را نیز به کام خود کشید.
تخریب شدن پل هاشم آباد در پی طغیان رودخانه باراندوز در محور راژان به منطقه 'زیوه' و 'مرگور' نیز راه ارتباطی 50 روستای ارومیه را مسدود کرد.
در این سیلاب به حدود 2 هزار واحد مسکونی و اراضی کشاورزی و باغات در شهر محمدیار نقده و 90 روستا در شهرستان ارومیه و شهرهای جنوبی استان آسیب وارد شد.
به گزارش ایرنا سال 1396 با تلاش های مجدانه مسئولان برای توسعه روزافزون این استان مرزی به پایان بوده اما اقدامات زیربنایی و تلاش های مضاعف دولتمردان برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال آینده همچنان به قوت خود باقی است.
8137 /3072
گزارش از: سیده فاطمه سجادی

انتهای پیام /*

به گزارش ایرنا دولتمردان این استان مرزی در سال جاری تلاش های زیادی را برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انجام دادند که نتایج خوبی را به ویژه در ماه های پایانی سال به همراه داشت.
** افتتاح حدود 900 طرح عمرانی و اقتصادی
امسال نزدیک به 900 طرح به مناسبت های مختلف در حوزه های عمرانی و اقتصادی به بهره برداری رسید که حدود 830 مورد از آنها در هفته دولت و دهه فجر بود.
برای اجرای این طرح ها شامل 713 طرح عمرانی و 113 طرح اقتصادی و تولیدی، افزون بر 11 هزار و 740 میلیارد ریال اعتبار دولتی و سرمایه بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.
همچنین در هفته دولت و دهه فجر سال 1396 با سرمایه گذاری پیش بینی شده بیش از پنج هزار و 700 میلیارد ریالی، 140 طرح کلنگ زنی شد تا در سال آینده و سال های آتی به بهره برداری برسد.
** اجرای طرح های اشتغال فراگیر و پایدار
اجرای طرح های اشتغال پایدار در روستاها و اشتغال فراگیر در حوزه های مختلف شهری و روستایی آذربایجان غربی از نیمه دوم سال آغاز شد.
حدود 11 هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات برای اشتغالزایی فراگیر و پایدار در این استان اختصاص یافت که از این میزان هفت هزار میلیارد ریال سهم اشتغال فراگیر و چهار هزار و 800 میلیارد ریال سهم اشتغال پایدار روستایی است.
طرح های کارورزی، روستا تعاون، مهارت آموزی در محیط کار واقعی و طرح مشاغل خانگی از جمله طرح های زیرمجموعه طرح اشتغال فراگیر به شمار می رود.
طبق برنامه ریزی ها با اعطای تسهیلات اشتغالزا برای طرح های تولیدی، کشاورزی و خدماتی تا پایان سال آینده 10 هزار فرصت شغلی در بخش روستایی و عشایری این استان ایجاد می شود.
با اعطای تسهیلات اشتغال فراگیر نیز می توان زمینه اشتغال بیش از 70 هزار نفر را در آذربایجان غربی فراهم کرد.
علاوه بر اجرای این طرح ها، تداوم اجرای قانون تسهیل و رفع موانع تولید نیز از جمله اقدامات اقتصادی صورت گرفته در آذربایجان غربی در سال جاری بود به طوری که در این سال، نزدیک به سه هزار و 800 میلیارد ریال تسهیلات برای بهبود وضعیت صنعت در استان و خروج واحدهای اقتصادی از رکود پرداخت شده است.
طبق گفته مسئولان امسال بیش از 300 واحد تولیدی راکد و نیمه فعال توانسته است از این تسهیلات استفاده کند و به مدار تولید بازگردد.
** اتمام کار اجرایی راه آهن مراغه – ارومیه
اوایل بهمن ماه سال جاری قطار مراغه – ملکان- میاندوآب- مهاباد - نقده – ارومیه به ایستگاه ارومیه رسید و ریل گذاری این مسیر 184 کیلومتری پس از حدود 15 سال پایان یافت.
در سال 1396 افزون بر 70 کیلومتر زیرسازی و ریل گذاری در این مسیر انجام و دهها میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح هزینه شد تا ارومیه ای ها پس از سال ها صاحب مسیر ریلی شوند.
این مسیر قرار است در سال 1397 به صورت رسمی افتتاح شده و پس از انجام مقدمات لازم مسافرهای ارومیه ای با استفاده از خط ریلی جابجا شوند.
فرودگاه ماکو نیز در سال 1396 به بهره برداری رسید تا سومین فرودگاه این استان پس از ارومیه و خوی با اقدام جهادی مدیران تدبیر و امید افتتاح شود.
این فرودگاه که عملیات اجرایی آن کمتر از 2 سال به طول انجامید در داخل منطقه آزاد ماکو راه اندازی شد و نخستین پرواز آن نیز در روز 17 اردیبهشت ماه سال 1396 برقرار شد.
در طول سال 1396 نیز بیش از 16 هزار نفر از طریق این فرودگاه به مقصد تهران سفر کردند که نشان از فعال بودن آن دارد.
** برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با مشارکت 68.74 درصدی
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در روز جمعه، 29 اردیبهشت سال 1396 در آذربایجان غربی برگزار شد.
در این انتخابات 2 میلیون و 342 هزار نفر از جمعیت سه میلیون و 260 هزار نفری آذربایجان غربی واجد شرایط رای دادن بودند که یک میلیون و 610 هزار نفر معادل 68.74 درصد در انتخابات شرکت کردند.
در انتخابات ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی با کسب یک میلیون و 30 هزار و 286 رای این استان معادل 67 درصد از کل آراء ماخوذه بیشترین رای را به دست آورد.
در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز 13هزار و 180 نامزد در شهرها و روستاهای استان به رقابت پرداختند و حدود هفت هزار نفر بر کرسی شوراهای شهر و روستا نشستند.
** سفر رئیس جمهوری و رئیس مجلس
دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سه برهه مختلف در سال 1396 به آذربایجان غربی سفر کردند.
دکتر روحانی در اواسط اردیبهشت به آذربایجان غربی سفر کرد و در جمع مردم مشتاق ارومیه ای به بیان برنامه های خود در دوره دوازدهم ریاست جمهوری پرداخت.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در 2 برهه مختلف در ماه های تیر و شهریور سال 1396 به آذربایجان غربی سفر کرد.
حضور در جمع مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان، حضور در جلسه شورای اداری و بازدید از مرزهای استان از جمله برنامه های علی لاریجانی در این سفرها بود.
** سفر 9 عضو کابینه شامل وزرا و معاونان رئیس جمهوری
6 وزیر نیرو، بهداشت، کار، ورزش، کشور و اطلاعات، 11 بار میهمان مردم و مسئولان آذربایجان غربی بودند تا توجه دولت تدبیر و امید به این استان مرزی به اثبات برسد.
حمید چیت چیان، وزیر نیرو در دولت یازدهم چهار بار، علی ربیعی و حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اطلاعات دولت های یازدهم و دوازدهم 2 بار، عبدالرضا رحمانی فضلی، مسعود سلطانی فر، حسن قاضی زاده هاشمی وزرای کشور، ورزش و جوانان و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز یک بار به استان سفر کردند.
علاوه بر آنها سه معاون رئیس جمهوری شامل رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در دولت های یازدهم و دوازدهم در 4 برهه مختلف به آذربایجان غربی سفر کردند.
** انتصاب استاندار جدید
با آغاز به کار دولت دوازدهم و تصمیم دولت برای استفاده از نیروهای جدید در مدیریت های استانی و مطرح شدن نام افراد مختلف برای مدیریت ارشد آذربایجان غربی، محمدمهدی شهریاری در روز 19 مهرماه سال 1396 به عنوان استاندار جدید این استان منصوب و 2 روز پس از آن نیز با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی معرفی شد.
شهریاری از سال 1393 سرکنسولگری ایران در فرانکفورت آلمان را بر عهده داشت و پیش از آن نیز از سال 1390 تا 1393 در وزارت امور خارجه خدمت کرده بود؛ وی از سال 1386 تا 1390 با کسب آرای مردم بجنورد /مرکز خراسان شمالی/، نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی بود.
علاوه بر تغییر استاندار آذربایجان غربی، تغییرات دیگری نیز در برخی از مدیریت های استانی در سال 1396 به انجام رسید که انتصاب فرمانده سپاه شهدای استان به سمت فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی و معرفی فرمانده جدید، تغییر در مدیریت ادارات کل اطلاعات، منابع طبیعی و آموزش و پرورش، روسای دانشگاه های آزاد اسلامی و علمی کاربردی استان، فرمانده قرارگاه منطقه ای شمال غرب ارتش و فرماندار خوی از جمله مهمترین آنها بوده است.
در سال 1396 سردار حبیب شهسواری جایگزین سردار عابدین خرم در فرماندهی سپاه شهدای استان، امیر سرتیپ دوم علی حاجیلو جایگزین سرتیپ دوم شرفی در فرماندهی قرارگاه منطقه ای شمال غرب ارتش، میرصمد سیدموسوی جایگزین رحمان وهاب زاده در مدیریت منابع طبیعی استان، ابراهیم محمدی جایگزین فریدون سیدمصطفوی در اداره کل آموزش و پرورش شدند.
** فراز و فرود تراز دریاچه ارومیه
فراز و فرود سطح آب در دریاچه ارومیه از جمله مهمترین خبرهای سال 1396 بود که مورد توجه مردم استان و حتی کشور قرار گرفت؛ این دریاچه که با تدبیر دولت یازدهم، دوره بسیار خوبی را در سال 1395 تجربه کرده بود، در سال 1396 به دلیل کاهش بارش ها در مقطعی از سال، دچار کم آبی شد.
طبق آمار موجود، این دریاچه در ابتدای سال 1396 ترازی معادل یکهزار و 270 متر و 78 سانتیمتر داشت اما در اواخر سال تراز دریاچه ارومیه مثبت شد و به رقم یکهزار و 270 متر و 68 سانتیمتر رسید.
تراز این دریاچه در ابتدای سال آبی جاری / ابتدای مهر 96/ به حدود یکهزار و 270 متر و 36 سانتیمتر رسیده بود و با وجود کاهش قابل توجه بارش ها تا اواسط بهمن ماه، بارش های خوبی در ماه های بهمن و اسفند انجام شد که در کنار باز شدن دریچه سدهای بزرگ اقماری دریاچه، روند تثبیت آب این دریاچه را فراهم کرد.
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه پنج هزار و 700 کیلومتری آن تنها حدود 10 درصد باقی مانده است و با تداوم این امر هم اکنون نزدیک به 2 میلیارد مترمکعب آب در آن وجود دارد.
پیش از این وضعیت میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد مترمکعب نیز رسیده بود و این در حالی است که در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه، میزان آب باید 14 میلیارد متر مکعب باشد.
از سه سال قبل و با اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در راستای تثبیت وضعیت فعلی، روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شد و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.
لایروبی 120 کیلومتر از رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و اجرای طرح 25 کیلومتری اتصال زرینه رود به سیمینه رود از جمله مهمترین عوامل افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه و افزایش سطح تراز آبی آن بوده است.
** موفقیت های قرآنی آذربایجان غربی
موفقیت های قرآنی، ورزشی و هنری متعددی در سال جاری توسط جوانان آذربایجان غربی به ثبت رسید و به عنوان نمونه زینب محمدنژاد نخبه قرآنی ارومیه ای، رتبه نخست مسابقات قرآن بخش بانوان رقابت های بین المللی قرآن کریم تهران را از آن خود کرد.
مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه نیز با حضور بیش از 900 نفر از استان های مختلف کشور در ارومیه برگزار شد و نخبگان قرآنی 31 استان کشور در بخش های قرآنی، معارف و نهج البلاغه به رقابت پرداختند.
این مسابقات که 14 روز به طول انجامید، برای نخستین بار در سه دهه گذشته در آذربایجان غربی و به میزبانی ارومیه برگزار شد و یکی از بزرگترین دستاوردهای فرهنگی استان به شمار رفت.
** خسارت میلیاردی سیل و سرما
سال 1396 نیز همچون سال های گذشته با حوادث غیرمترقبه مختلفی همراه بود که از جمله آنها می توان به سرمازدگی ابتدای سال اشاره کرد.
سرمای ابتدای سال نیز افزون بر پنج هزار و 700 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی آذربایجان غربی وارد کرد که 2 هزار میلیارد ریال آن مربوط به گندم بود.
همچنین در سال 1396 ریزگردها در اواخر فصل پاییز و اوایل زمستان، میهمان مردم آذربایجان غربی بودند که موجب تعطیلی چندروزه مدارس شد.
وقوع سیل اوایل سال از جمله مهمترین حوادث طبیعی در استان در سال 1396 بود به طوری که بر اثر این سیل، حدود سه هزار میلیارد ریال خسارت به برخی از شهرستان ها از جمله ارومیه، اشنویه و نقده در بخش های زیربنایی و کشاورزی وارد شد.
براثر سیلاب یکهزار و 900 میلیارد ریال به بخش کشاورزی، 500 میلیارد ریال به پل ها و جاده ها، 38 میلیارد ریال به تاسیسات آب شرب و 350 میلیارد ریال به واحدهای مسکونی خسارت وارد شده است.
طغیان رودخانه گادر در اشنویه علاوه بر مسدود کردن مسیر 49 کیلومتری اشنویه - پیرانشهر، یک نوجوان 12 ساله را نیز به کام خود کشید.
تخریب شدن پل هاشم آباد در پی طغیان رودخانه باراندوز در محور راژان به منطقه 'زیوه' و 'مرگور' نیز راه ارتباطی 50 روستای ارومیه را مسدود کرد.
در این سیلاب به حدود 2 هزار واحد مسکونی و اراضی کشاورزی و باغات در شهر محمدیار نقده و 90 روستا در شهرستان ارومیه و شهرهای جنوبی استان آسیب وارد شد.
به گزارش ایرنا سال 1396 با تلاش های مجدانه مسئولان برای توسعه روزافزون این استان مرزی به پایان بوده اما اقدامات زیربنایی و تلاش های مضاعف دولتمردان برای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال آینده همچنان به قوت خود باقی است.
8137 /3072
گزارش از: سیده فاطمه سجادی

نظر شما