شناسهٔ خبر: 24591337 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به روایت صالحی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقش خلاق کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: کانون‌ها ترکیبی از فرهنگ و هنر هستند به این معنا که هنر را در قالب دینی آن انجام می‌دهند. در بسیاری از فضاها شاید این فرصت مهیا نباشد اما کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دارای این ظرفیت هنری هستند و می‌توانند در بحث هنر اسلامی و دینی پل ارتباطی بین هنر کلاسیک و هنر مسجدی باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی شامگاه دوشنبه (٢١اسفند) در نشست شورای سیاست‌گذاری ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با بیان این مطلب افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید مورد توجه قرار گیرند. این کانون‌ها دارای ظرفیت بسیاری است و نسبت به آنچه امروز از آن بهره می‌برد انرژی بیشتری دارد که باید از آن بهره برد.

وی با اشاره به شبکه‌ای بودن کانون‌های فرهنگی هنری ادامه داد: در فضای شبکه‌ای چند مزیت وجود دارد، ما هیچ ساختار شبکه‌ای در کشور نداریم که از شهر و استان‌ها تا دل روستا با یکدیگر ارتباط داشته باشند، به همین منظور باید از این شبکه فرهنگی اجتماعی بیشتر استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این کانون‌ها به خاطر فضای جوانانی که در آن حضور پیدا می‌کنند بسیار موثر است زیرا از انرژی جوانان می‌توان به خوبی استفاده کرد، همچنین این کانون‌ها یک کار ترکیبی از فرهنگ و هنر هستند به این معنا که هنر را در قالب دینی آن انجام می‌دهند.

صالحی یادآور شد: در بسیاری از فضاها شاید این فرصت مهیا نباشد اما کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دارای این ظرفیت هنری هستند و می‌توانند در بحث هنر اسلامی و دینی به خوبی کار کنند، باید از فرصت‌های به وجود آمده بین فضای کانون و مسجد بهره لازم را برد و هنر مسجدی را به هنر کلاسیک پیوند داد.

وی افزود: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند بین هنر کلاسیک و هنر مسجدی پل ارتباطی ایجاد کنند.

صالحی با اشاره به حضور موثر مدیر جدید کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: حضور آقای ارزانی به عنوان کسی که ایده‌سازی‌های جدید و نو دارد یک ضرورت بود، ما نیازمند حضور فردی بودیم که در فضای کانون‌های فرهنگی پیگیری‌های لازم را انجام دهد، اولین درخواست ما از ایشان اساسنامه کانون بود زیرا نبود اساسنامه بعد از ٢٥ سال، مشکلاتی را ایجاد می‌کرد و آقای ارزانی این موضوع را به مرحله نهایی رساندند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: باید از دیدگاه‌های مختلف اعضای شورا حداکثر بهره را برد و با نگاه هم افزایانه کارها را پیش برد.

سال٩٧ را با افزایش ٣٢درصدی بودجه آغاز می‌کنیم

 همچنین در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی - رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد- گفت: در حوزه تخصیص اعتبار به کانون‌ها بودجه ما در سال ٩٦ مبلغ ٦٣میلیارد بوده است که با مساعدت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ٨٤ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد و در سال ٩٧ نیز افزایش ٣٢درصدی در بودجه کانون‌های فرهنگی هنری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تاکنون ٢٣ هزار و ٧٠٠ کانون ثبت شده در کشور داریم که ٥٢درصد کانون روستایی و ٤٨درصد کانون شهری است، استان خراسان رضوی بالاترین آمار در حوزه کانون‌های روستایی و اصفهان در میان کانون‌ها بیشترین کانون شهری را دارد.

ارزانی یادآور شد: در دل فعالیت کانون‌ها فعالیت کتابخانه‌ها را نیز داریم، امروز ١٣هزار کتابخانه در داخل مساجد ثبت شده است.

وی با اشاره به بحث اعتباری نیز تصریح کرد: در حوزه تجویز اعتبار به کانون‌ها بودجه ما در سال ٩٦ مبلغ ٦٣میلیارد بوده است که با مساعدت جناب وزیر به ٨٤ میلیارد تومان ارتقاء پیدا کرد و در سال ٩٧ نیز افزایش ٣٢درصدی در بودجه کانون‌های فرهنگی هنری خواهیم داشت.

ارزانی در پایان گفت: سامانه «سجا» برای جامعه آماری کانون‌ها ساخته شده است که ٢٣ هزار کانون را به هم مرتبط می‌کند و از فروردین ٩٧ کار آن آغاز می‌شود. کانون‌ها موظف هستند تا پایان ماه رمضان سال آینده به این سامانه بپیوندند و این پورتال کمک می‌کند هم‌نوایی ایجاد شود.

در ادامه حجت‌الاسلام خاموشی- رییس سازمان تبلیعات اسلامی- نیز با بیان اینکه امروز شاهد رشد روزافزون کانون‌های فرهنگی هنری هستیم، اظهار داشت: باید به سوی تحلیل عملکردها برویم، برای مثال از این تعداد کتابخانه‌ها چه میزان مخاطب داریم که از کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین باید از ظرفیت کانون‌ها برای ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی، شهداء و مدافعان حرم استفاده کنیم.

خاموشی یادآور شد: در جریان فضای مجازی امروز باید استارتاپ های فعال ایجاد کنیم، به این معنا که تولیدات فرهنگی را افزایش دهیم و در این راستا باید دانشگاهیان و حوزویان هم حضور پیدا کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدی - رییس سازمان اوقاف و امور خیریه- با بیان اینکه باید آسیب‌شناسی در چارچوب نقاط قوت و ضعف ستاد انجام شود گفت: باید به سوی نیازهای جوانان در مساجد و همچنین سایر گروه‌های سنی برویم.

وی افزود: باید ساختار چابک و کارآمد برای ستاد تعریف شود و ارتباط با فضای مجازی هم روبه جلو باشد.

در ادامه تعداد دیگری از اعضای این شورا به طرح نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

انتهای پیام

نظر شما