شناسهٔ خبر: 24591207 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

استیضاح وزیر صنعت قوت گرفت

بی تدبیر،رانت و فساد حاصل عملکرد وزارت صنعت در بازار خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت:تصمیمات یک شبه دولت بی تدبیر باعث گردید که ورادات کنندگان خودرو بالای 800 میلیارد دچار ضرر و زیان شوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،کوروش مرشد سلوک امروز درنشستی خبری با بیان اینکه همه برندها با توجه به دستورالعمل جدید واردات خودرو متضرر شده اند، . چرا که خودروسازان مجبور به پرداخت هزینه های انبار داری و همچنین هزینه های فسخ قرار داد طرف  خارجی هستند. وی  تصریح کرد: انجمن نسبت به همه اتفاقات واکنش نشان می دهد اما نظرات ما شنیده نمی شود و در تصمیمات دولت تاثیر ندارد

مرشد سلوک همچنین درباره سهم واردات خودرو در سال آینده، گفت: پیش بینی ما همان ۷۰ هزار خودرو است که با احتساب تولید خودرو یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو، همان سهم ۵ درصد از میزان بازار است.

او ادامه داد: بیش از ۸۰۰ میلیون تومان به واردکنندگان ظرف این مدت وارد شده است که همه این زیان ناشی از بی تدبیری دولت است.

فرهاد احتشام زاد، نایب رییس انجمن واردکنندگان نیز در این نشست با بیان اینکه از دی ماه سال گذشته تاکنون ۱۴ دستورالعمل برای واردات خودرو تصویب شده، اظهار کرد: تعطیلی گری مارکت موجب شد ۴۰ درصد بیشتر از حد مجاز هرسال ثبت سفارش در آخرین لحظات توسط گری مارکت انجام شود. افزایش میزان استانداردها، دوبرابر شدن میزان اسقاط خودرو توسط واردات، دستورالعمل جدید قیمت گذاری، حذف مشوق مصرف سوخت و دستورالعمل جدید از جمله آنهاست. وی گفت که این تصمیمات دولت به منظور کسری بودجه  انجام گرفته که در نهایت باعث ایجاد رانت و فساد نیز گردید.

او افزود: مالیات ویژه بردرآمد واردکنندگان که ۶۰ درصد درآمد واردکنندگان را شامل می شود نیز توسط مجلس به تصویب رسید که در این  بخشنامه میزان 60 درصد به درامد وارد کنندگان اعمال شده نه به سود حاصله .از سوی دیگر ثبت سفارش از ترکیه، امارات و هند باید با انتقال ارز همراه باشد، همه این تصمیمات غلط ناشی از ناکارآمدی و بی تدبیری دولت است.

از دیگر تصمیمات دولت کاهش مدت زمان اعبتار ثبت سفارش از 180 روز به 90 روز می باشد که شرایط را برای وارد کنندگان بیشار سخت و مشکل نموده است.

احتشام زاد تصریح کرد: نسل کشی و قتل عام  بخش  خصوصی  در حال اتفاق است، با این حال  رای دیوان عدالت اداری هم توسط دولت اجرا نمی شود.

او در ادامه  گفت :در تمامی دنیا سرمایه گذاران خارجی برای سنجش بازار ؛رفتار دولت با با بخش خصوصی را رصد می کنند تا بتوانند پارمتراهای مودر نیاز را ارزیابی کنند.متاسفانه بدلیل رفتار نا صحیح دولت با بخش خصوصی باعث گردیده که سرمایه گذاران جسارت حضور در ایران را نداشته باشند.

احتشام زاد افزود: ما می دانیم چه کسانی تخلف کرده اند و ظرف این مدت نهایت همکاری با نهادهای نظارتی را انجام داده ایم، تعلیق ۱۰۰ کارت بازرگانی نمونه ای از پیگیری  های ما است.

نظر شما