شناسهٔ خبر: 24590578 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش نتانياهو براي سفر علني به عربستان سعودي

شرق شناس صهیونیست نوشت نخست وزیر اسرائیل از ترامپ خواسته است ولیعهد سعودی را برای موافقت با سفر علنی نتانیاهو به ریاض تحت فشار قرار دهد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صدا و سيما، یک شرق شناس صهیونیست نوشت نخست وزیر اسرائیل از رئیس جمهور آمریکا خواسته است ولیعهد عربستان سعودی را برای موافقت با سفر علنی نخست وزیر اسرائیل به پایتخت عربستان تحت فشار قرار دهد.
روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: آیا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، سفر تاریخی و علنی به عربستان سعودی خواهد داشت؟ و آیا وی از سفر به ریاض برای کارزار انتخاباتی آینده خود بهره برداری خواهد کرد؟ سمدار پری شرق شناس اسرائیلی در تحلیلی درباره بحران ملتهب میان قطر و عربستان سعودی در خصوص رابطه هر یک از این دو کشور با رژیم اشغالگر و تبادل اتهام میان آن‌ها در روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت این سوال‌ها را مطرح کرد.
پری به داشتن روابط مستحکم با مقامات تل آویو به ویژه آن دسته از مقاماتی معروف است که مسئول روابط با کشور‌های عربی، مصر، اردن و کشور‌هایی هستند که از دیدگاه صهیونیست ها، به «کشور‌های عربی معتدل سنی» معروف هستند. وی فاش کرد به هیچ عنوان بعید نیست نتانیاهو برای متقاعد کردن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای اعمال فشار به شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بسیار تلاش می‌کند تا بدون امضای توافقنامه صلح میان عربستان و اسرائیل، بن سلمان با سفر علنی نتانیاهو به ریاض موافقت کند.
پری افزود بن سلمان می‌خواهد نتانیاهو در سِمت خود به عنوان نخست وزیر اسرائیل بماند و بتواند دوره سخت بازجویی درباره مسائل مربوط به فساد، خیانت در امانت، دریافت رشوه و فریبکاری را پشت سر بگذارد. این شرق شناس اسرائیلی در عین حال تصریح کرد اگر نتانیاهو در این زمینه ناکام بماند در این صورت کسی که پس از او نخست وزیری اسرائیل مي شود سفر تاریخی به عربستان سعودی را خواهد داشت. داستان دوستی میان عربستان سعودی و اسرائیل پس از آن آغاز شد که عربستان موضعی مشابه اسرائیل اتخاذ کرد؛ اینکه ایران دشمن اصلی است. همچنین «گسترش شیعه» در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) که ریاض بسیار از آن هراس دارد عامل دوستی میان دو طرف بوده است.
این شرق شناس اسرائیلی گفت: بن سلمان به بازجویی‌های کنونی از نتانیاهو اهمیت نمی‌دهد. چون به نظر او (بن سلمان) در مقایسه با دارایی‌ها و شرکت‌هایی که ولیعهد عربستان دارد این بازجویی‌ها درباره مبلغ ناچیزی صورت می‌گیرد. بن سلمان معتقد است پرونده فسادی که نتانیاهو مظنون به آن است، یک پرونده کوچک و گذرا است. هیچ کسی از رویداد‌های پشت پرده میان تل آویو و ریاض اطلاعی ندارد. اما نتانیاهو به پیشرفت رابطه و گفت و گو‌ها میان دو طرف اشاره کرد؛ در حالیکه نزدیکان وی درباره این مسائل مهم سکوت مطلق کرده اند.
این شرق شناس اسرائیلی در عین حال تصریح کرد پنهان کردن ارتباط میان دو طرف ناشی از تمایل عربستان سعودی است که می‌خواهد تماس‌های دوجانبه به هیچ عنوان درز نکند. با این حال پری تاکید کرد در پشت پرده روابط دو طرف، مسئله‌ای هست که (دو طرف) به آرامی آن را پیش می‌برند. وی به این موضوع اشاره کرد که نتانیاهو متعهد شد هواپیما‌های هندی پرواز دو طرفه به تل آویو داشته باشند و این اتفاق روی داد. اما عربستان سعودی این بار سکوت اختیار کرد؛ بر خلاف دفعه پیش که بلافاصله این خبر را که در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده بود تکذیب و تاکید کرد به هواپیما‌های هندی اجازه نخواهد داد برای پرواز به اسرائیل از حریم هوایی عربستان عبور کنند.
شرق شناس اسرائیلی همچنین به گزارش‌های مربوط به سفر محرمانه هفته پیش یک هیئت عالیرتبه اسرائیلی به قاهره پایتخت مصر اشاره کرد. اما پری درستی این گزارش‌ها را به نقل از اظهارات منابع رسمی در تل آویو تایید نکرد.
وی در ادامه گفت: ادله مستحکمی وجود دارد که نشان می‌دهد مذاکرات یا گفت و گو‌ها میان عربستان سعودی و رژیم اسرائیل ادامه دارد. یک روز پیش از ورود ولیعهد عربستان به قاهره که نخستین سفر رسمی او پس از رسیدن به سمت جدید بود، عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر همه مشکلات قضایی را که مانع واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان شده بود برطرف کرد. نتانیاهو نتوانست خویشتنداری کند و با اشتیاق به این موضوع اشاره کرد که سعودی‌ها درباره آزادی حرکت و دریانوردی در دریای سرخ به او تعهد داده اند.
اسرائیل در برنامه اقتصادی ولیعهد سعودی که به چشم انداز ۲۰۳۰ معروف است جایگاه مهمی دارد چرا که به موجب آن شهر ایلات (ام الرشراش) به طرح اقتصادی عربستان خواهد پیوست. به گفته پری اگر این مسئله تحقق یابد در این صورت از دیدگاه اسرائیل، (میان اسرائیل و عربستان) فقط مرز هوایی وجود خواهد داشت و این مسائل بدون امضای توافق صلح میان عربستان و اسرائیل روی خواهد داد. توافق صلح (اسرائیل) با مصر و اردن با وجود تلاش‌های حاکمان این دو کشور باعث عادی سازی روابط میان مردمان این کشور‌ها با اسرائیلی‌ها نشده است. این در حالی است که مقامات سعودی اخیرا یک فعال زن سیاسی و اجتماعی را به این سبب که جرأت کرد با بهبود روابط با اسرائیل مخالفت کند بازداشت کردند. به گفته پری، به این فعال سیاسی، اتهام ضربه به منافع عربستان وارد شده است.

نظر شما