شناسهٔ خبر: 24590459 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سياست ميانمار در گرسنه نگهداشتن اقليت روهينگيا

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري آناتولي ؛ يک کارشناس حقوق بشر سازمان ملل متحد هشدار داد گرسنگي و کمبود مواد غذايي سلاح ديگري است که مقامات ميانمار به منظور دشوار کردن شرايط زندگي براي اقليت روهينگيا در اين کشور به آن متوسل شده اند.
يانگي لي گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ميانمار در شوراي حقوق بشر اين سازمان در ژنو اعلام کرد به نظر مي رسد مقامات ميانماربه سياست گرسنه نگه داشتن اقليت روهينگيا متوسل شده اند تا شرايط زندگي را براي آن دسته از اقليتي که در ايالت راخين در شمال اين کشور باقي مانده اند غيرقابل تحمل سازند.
وي افزود پيش از آنکه مسئله بازگرداندن اقليت روهينگيا از بنگلادش به طور واقعي مورد بررسي قرار گيرد ، ميانمار بايد به خشونت ها در ايالت راخين پايان دهد ، تابعيت اقليت روهينگيا را به آنها بازگرداند و از حقوق شهروندي آنها حمايت کند.
يانگي لي خاطر نشان کرد روستاهايي که زماني محل سکونت اقليت روهينگيا بود که به بنگلادش گريخته اند تخريب شده است و تصاوير ماهواره اي حکايت از احداث پايگاه هاي نظامي در اين مناطق دارد.
وي افزود جناياتي که مقامات ميانمار از آغاز عمليات سرکوب اين اقليت مرتکب شده اند به مثابه نسل کشي است و عاملان آن بايد پاسخگو باشند.
وي با هشدار درباره آغاز عمليات جديد در ايالت هاي کاچين و کايين در شرق راخين اعلام کرد اطلاعات دريافتي حاکي از آن است که ارتش ميانمار هفته گذشته عمليات زميني جديدي را در ايالت راخين آغاز کرده است.
يانگي لي گفت نه تنها دولت ميانمار مسئول پاسخگويي به جنايات صورت گرفته در ايالت راخين از اکتير سال 2016 و اوت سال 2015 ميلادي و نيز ادامه خشونت ها در اين کشور است بلکه جامعه بين المللي نيز بايد هوشيار باشد.
بنا بر اعلام عفو بين الملل ، به دنبال عمليات سرکوبگرانه ارتش ميانمار عليه اقليت روهينگيا ، بيش از 750 هزار آواره روهينگيايي که اکثر آنها کودکان و زنان هستند از اواخر اوت سال 2017 ميلادي از ميانمار گريخته و به بنگلادش فرار کرده اند.
سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد در حدفاصل ماه هاي اوت تا سپتامبر سال گذشته دست کم 9 هزار تن از اقليت روهينگيا کشته شدند.
­اين گروه در گزارشي که دسامبر گذشته منتشر شد اعلام کرد شش هزار و 700 نفر از اقليت روهينگيا در خشونت ها جان باخته اند که 730 نفر آنها کودکان زير پنج سال هستند.

نظر شما