شناسهٔ خبر: 24590046 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

افشای پروژه شهرک‌سازی برای دو تکه کردن کرانه باختری

دومین روز کنفرانس بین‌المللی همبستگی با فلسطین از سوی کمپین جهانی بازگشت به فلسطین برگزارشد. در ابتدای روز دوم این نشست یک فیلم کوتاه درباره وضعیت سخت اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی پخش شد که بیانگر نقض شدید حقوق فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ خبرگزاری قدس نوشت: روز دوم این نشست با سخنرانی شخصیت های فلسطینی و مقاومتی ادامه یافت. در ابتدای روز دوم این نشست یک فیلم کوتاه درباره وضعیت سخت اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی پخش شد که بیانگر نقض شدید حقوق فلسطینی ها از سوی رژیم صهیونیستی و زیر پا گذاشتن همه قوانین و موازین بین المللی بود.

در ادامه این برنامه «سلوی رزق الله» هماهنگ کننده کمپین ملی بازگرداندن پیکر شهدا فلسطینی تاکید کرد» همچنان ۲۳۵ پیکر شهدای فلسطینی در اسارت رژیم صهیونیستی قرار دارد و آنها این پیکرهای پاک را تحویل نمی دهند!
وی افزود: ما حرکات قانونی را برای بازگرداندن پیکر شهدا از چند سال قبل آغاز کردیم و در سال ۲۰۱۰ توانستیم پیکر شهید العروری بعد از ۳۴ سال باز پس بگیریم.

در ادامه این برنامه یک فیلم کوتاه از کودک فلسطینی شهید محمد ابوخضیر پخش شد که در سال ۲۰۱۴ از سوی برخی شهرک‌نشینان صهیونیست ربوده شد و پس از شکنجه زنده زنده در آتش سوخت، تا اینکه جان خود را از دست داد.

«حسین ابوخضیر» پدر شهید فلسطینی در این نشست در سخنانی تاکید کرد: اقدام شهرک‌نشینان صهیونیست یک اقدام وحشیانه بود که هرگز نمی شود در قبال آن سکوت کرد.

 وی افزود: اگر دوربین های نظارتی نبود موضوع ربوده شدن فرزندم بدون فرجام باقی می‌ماند و ما هیچ اقدامی نمی توانستیم در این زمینه انجام دهیم.

در ادامه دومین روز نشست بین المللی همبستگی با فلسطین در بیروت یک گزارش درباره نقض حقوق کودکان فلسطینی منتشر شد که در آن آمده بود: از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۲۰۳۱ کودک فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، همچنین در این مدت ۱۰۰۰۰ کودک فلسطینی به ویژه از اهالی قدس بازداشت شدند.

همچنین در ادامه این برنامه یک فیلم کوتاه از شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی پخش شد که به تشدید این روند در قدس و کرانه باختری با هدف سیطره کامل بر فلسطین و بیرون راندن اهالی اصلی آن بود.

«بکر عبدالحق» از فعالان مسئله مبارزه با شهرک سازی در اراضی اشغالی در ادامه نشست بیان داشت: هدف از شهرک سازی رژیم صهیونیستی ایجاد تجمعات بزرگ مسکونی و شهرک های بزرگ در اطراف مناطق فلسطینی است که طی آن فلسطینی ها مجبور به ترک منازل خود شوند.

وی افزود: سیاست شهرک سازی رژیم صهیونیستی به صورت عمودی ادامه دارد و باعث مشکلات شدید اجتماعی برای فلسطینی‌ها خواهد شد.

وی افزود: یک طرح شهرک سازی از سوی صهیونیست‌ها وجود دارد که از جنوب شرقی استان نابلس تا منطقه کفر قاسم در غرب ادامه خواهد یافت و شامل ایجاد شهرکهای بزرگ می شود این مسئله باعث خواهد شد که کرانه باختری به دو تکه تقسیم شود و به تدریج وجود فلسطینی‌ها در آن ذوب شود.

وی تاکید کرد: وضعیت کنونی فلسطینی‌ها از پیامدهای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا است.

در ادامه این نشست فیلم کوتاهی وضعیت سخت آوارگان فلسطینی در اردوگاه ها و همچنین محاصره ۱۲ ساله غزه پخش شد.

در ادامه این برنامه «قیس عوایص» از مبارزان فلسطینی و رئیس جمعیت «زهره شمال» تاکید کرد: ملت فلسطین حتی یک روز از مقاومت دست نکشیده است.

وی با اشاره به تظاهرات بزرگ بازگشت در سال ۱۹۷۶ که باعث ایجاد وحدت میان ملت فلسطین در داخل و خارج شد، افزود: انتفاضه عمومی فلسطینی ها نیز در سال ۱۹۸۲ همزمان با یورش صهیونیست ها به خاک لبنان آغاز شد.

در ادامه این نشست خاخام یهودی «دیوید وایز» رئیس سازمان ناتوری کارتا تاکید کرد: یهودیت و صهیونیسم با هم در تعارض مستقیم قرار دارند و اسرائیل برای این وجود پیدا کرد که یهودیت را از بین ببرد.

وی تاکید کرد: یهودیان حقیقی هرگز اشغال اراضی فلسطینی را به هیچ شکلی از اشکال نمی پذیرند.

وی افزود: تعالیم توراتی قتل هر انسان و ظلم علیه آنها را منع کرده و با این مسایل مخالف است.

دیوید وایز همچنین از مسلمانان و کشورهای عربی به علت برخورد مناسب با یهودیان قدردانی کرد.

نشست اول روز دوم کنفرانس همبستگی با فلسطین همچنین شاهد سخنانی از برخی حاضران بود که در آن جنایات رژیم صهیونیستی در حق ملت فلسطین محکوم شد.

در ادامه این نشست در جلسه دوم، «میریام دی لی» فعال بلژیکی عنوان کرد: ما در اروپا با مشکلاتی مواجه هستیم برخی حکومت‌ها در صدد منع و محدود کردن فعالیت فعالان حامی فلسطین هستند، البته ما تلاش می‌کنیم تا یک فضای مناسب برای اعلام مخالفت مردم با اسرائیل و تحریم آن ایجاد کنیم.

در ادامه این نشست «حیدر دقماق» از اعضا و موسسان کمپین جهانی بازگشت به فلسطین،  از مقاومت فلسطین و اصول اخلاقی آن علیه اشغالگران تمجید کرد.  وی همچنین از فعالیت سازمان های مردمی در سطح جهان برای حمایت از مسئله فلسطین تشکر کرد و افزود: ما با کمک مسیحیان تلاش کردیم که حمایت‌ها را از مسئله فلسطین زنده کنیم و با بادهای شدید ویرانی و اختلاف در جهان عرب و کشورهای اسلامی مواجهه کنیم.

وی تاکید کرد: ما به تبیین اصولی جهت مبارزات فلسطین نیاز داریم.

در ادامه این نشست «کریستین دیوید بیلی» از اعضای موسسه «سیاهان برای فلسطین» تاکید کرد:  ما تلاش های گسترده ای را در همبستگی و حمایت از فلسطین انجام دادیم و بر همین اساس روابط با فلسطینی‌ها را در آمریکا و اکثر نقاط جهان تقویت کردیم.

وی افزود: ما همچنین در اقدامات خود ایجاد روابط میان جوامع آفریقایی و عربی را در دستور کار قرار دادیم، تا از هیمنه آمریکایی صهیونیستی خارج شوند.

در ادامه این نشست «ادگاردو روبن اسعد» هماهنگ کننده کمپین جهانی بازگشت به فلسطین در آمریکای لاتین بر لزوم فعالیت‌های رسانه‌ای متمرکز در یک کمیته برای انتشار سریع اخبار و اطلاعات در حمایت از فلسطین تاکید کرد. وی بر اهمیت فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و تاثیرگذاری آنها تاکید کرد.

در ادامه این نشست «یاسمین نجار» دختر معلول فلسطینی از وضعیت سخت بیماران و معلولان فلسطینی سخن گفت و اعلام کرد: آنها اخیرا از خروج من که معلول هستم به علت آن چه خطر برای اسرائیل عنوان شد، جلوگیری می کردند!

وی افزود: فلسطینی هایی که دارای معلولیت هستند و در نتیجه جنگ های متوالی غزه دچار این معلولیت ها شده اند، در شرایط بسیار سختی قرار دارند و باید به آنها رسیدگی شود. وی با اشاره به جنایات صهیونیستها از تمرکز نظامیان صهیونیست و تیراندازی به چشمان کودکان در جریان انتفاضه اول خبر داد.

 در ادامه این نشست «وائل جودی» مبارز فلسطینی روز ۲۶ فوریه ۱۹۸۸ را روزی فراموش نشدنی در تاریخ فلسطین توصیف کرد که در آن نخست وزیر رژیم صهیونیستی از سربازان خود خواست استخوان کودکان حاضر در انتفاضه سنگ را بشکنند!

 در ادامه این نشست «ماتیوس متیو» عضو سازمان سبز در اسکاتلند تاکید کرد: با وجود سختی های فراوان ما توانستیم ۱۷۰ هزار پوند برای کمک به ملت فلسطین به ویژه برای غزه و ساکنانا اردوگاه ها فراهم کنیم.

 در ادامه نشست «نیکلای هیدوی» مربی بازنشسته ورزشی در شیلی با تاکید بر همبستگی با ملت فلسطین و افزود: ما در شیلی نشست ها و جلسات مختلفی را برای حمایت از آزادی اسرای فلسطینی برگزار کردیم.

 در ادامه «مارسلو پوزیتو» هماهنگ کننده جمعیت کارگران بدون زمین در برزیل، فلسطین را یک ویتنام توصیف کرد و تاکید کرد همانگونه که ویتنام آزاد شد قدس نیز آزاد خواهد شد.

 به گزارش خبرنگار قدسنا، در ادامه سومین نشست دومین روز کنفرانس بین المللی همبستگی با فلسطین آغاز شد و در آن بر موضوع سه گانه «کمیته بازگشت، کمیته قدس و کمیته مبارزه با عادی‌سازی» تمرکز شد.

در جریان این نشست شیخ «محمد حسین» مفتی قدس تاکید کرد: قدس با بدترین حملات صهیونیست مواجه است و اشغالگران صهیونیست در تلاش برای از بین بردن تمدن عربی و اسلامی در فلسطین از طریق تصویب قوانین جدید و همچنین اعمال مالیات بر اماکن مقدس و تنگ تر کردن شرایط بر فلسطینی ها هستند.

 وی افزود: ما باید ابزارها و راههایی را برای حمایت از مقاومت فلسطینی ها از طریق کمک به بخش های آموزشی و پزشکی پیدا کنیم.

 همچنین وی در ارتباط با تصمیم ترامپ بیان داشت: این اقدام نقض قوانین بین المللی و بشردوستانه در آن واحد است و باید در این راستا قطعنامه های بین المللی را در جهت ممانعت از اجرای آن و پایمال شدن حقوق ملت‌ها فعال کنیم.

 در ادامه این نشست «رفعت محمد سید احمد» رئیس مرکز تحقیقاتی یافت در قاهره تاکید کرد:  مساله فلسطین مسئله اساسی در ذات و وجود ملل عربی و اسلامی است و این واجب هر انسان مسلمان و آزاده است که برای آزادی قدس تلاش کند.

وی افزود: رسانه ها نقشی فعال و مهم در حمایت از مسئله فلسطین دارند و من پیشنهاد می کنم روز پانزدهم می به عنوان روز خشم ملت فلسطین نامگذاری شود چون ما با یوم النکبه جدید در فلسطین مواجه هستیم.

 در ادامه این نشست «عبدالحسن محمد جعجع» از فعالان حقوق بشری،  تاکید کرد در شرایط کنونی ۶۱ درصد از کرانه باختری زیر سیطره اشغالگران قرار دارد و تنها  ۱۲ درصد از آب‌های فلسطین برای فلسطینی‌ها در دسترس است.

وی افزود: ۹۵ درصد از آبهای غزه غیر قابل شرب است، ۵۰ درصد از ساکنان این منطقه دچار سوءتغذیه هستند.

در ادامه «محمد شاهین» عضو جمعیت قدس در ترکیه تاکید کرد: به زودی یک کمیته برای پیگیری هماهنگی ها جهت مقابله با اجرای تصمیم آمریکا علیه قدس تشکیل می شود.

در پایان این نشست «عبدالله باندی» رئیس جمعیت آموزشی و خیریه  ارشاد در ساحل عاج بر لزوم هم افزایی تلاش‌ها در زمینه رسانه‌ای برای حمایت از ملت فلسطین تاکید کرد.

 

 

 

نظر شما