شناسهٔ خبر: 24588175 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

گزارش نیویورک تایمز درباره شکنجه شاهزدگان سعودی در هتل 5 ستاره

ابنا

روزنامه نیویورک تایمز از بازداشت و شکنجه شاهزدگان سعودی در هتل 5 ستاره و کشته شدن ژنرال این کشور بر اثر شکنجه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی جنجالی به بررسی پرونده بازداشت صدها تن از ثروتمندان این کشور به بهانه مبارزه با فساد و شکنجه آنان در هتل 5 ستاره «ریتز کارلتون» در ریاض پرداخت.

این گزارش تأکید می کند که بسیاری از این افراد از اعضای خاندان سلطنتی بوده و به اتهام فساد مالی تحت شکنجه قرار گرفتند تا بخش بزرگی از دارایی های خود را در اختیار نظام قرار دهند.

17 تن از این افراد در روزهای اول بازداشت به دلیل شکنجه تحت درمان قرار گرفتند. نزدیکان برخی از این زندانیان تأکید کردند که این افراد حتی از خواب نیز محروم بوده و در حالی که سر آنان پوشیده شده بود با ضرب و شتم نیروهای امنیتی مواجه شدند و از آنها خواسته شده بخش بزرگی از دارایی ها را به دولت بدهند.

علی القحطانی ژنرال گارد ملی سعودی در این هتل بازداشت بود که بر اثر شدت شکنجه جان خود را از دست داد. کسانی که پیکر او را دیدند می گویند که گردن القحطانی به شکل غیرطبیعی پیچ خورده و شکسته شده بود و آثار شکنجه بر پیکر وی نمایان بود. پزشکان نیز خبر دادند که آثار سوختگی در بدن وی دیده شده است و به نظر می رسد با شوکر برقی شکنجه شده باشد.

روزنامه نیویورک تایمز می گوید که از سفارت عربستان در آمریکا درباره علی القطحانی سوال کرده است که یکی از کارمندان پاسخ داده که همه ادعاها درباره اینکه افراد تحت بازجویی با سوء برخورد و شکنجه مواجه شده اند دروغ محض است.

این در حالی است که علی القحطانی ژنرال 60 ساله گارد ملی از ثروتمندان این کشور محسوب نمی شود و درباره بازداشت وی به اتهام فساد مالی شک برانگیز است. احتمال می رود وی که زمانی از مشاوران بزرگ ترکی بن عبدالله فرزند ملک عبدالله پادشاه درگذشته عربستان بود با هدف کسب اطلاعات از ترکی بن عبدالله مورد بازجویی قرار گرفته باشد.

گزارش های رسیده از بیمارستان نزدیک هتل نشان می دهد که القحطانی به این بیمارستان منتقل شده و عکس ها و مراحل درمان ثابت می کند که وی دچار شکنجه شدیدی شده است. وی پس از آن بار دیگر به هتل بازگردانده شده و سپس خبر فوتش در یکی از بیمارستان های نظامی اعلام می شود.

هیچ توضحی از آن زمان تاکنون درباره علت فوت این ژنرال توسط دولت عربستان منتشر نشده و اعضای خاندان پادشاه نیز سکوت کاملی اختیار کرده اند. امیر مشعل بن عبدالله از فرزندان ملک عبدالله نسبت به شکنجه القطحانی واکنش نشان داده بود که وی نیز بازداشت شد.

به نظر می رسد هدف محمد بن سلمان تسلط بر ثروت های فرزندان ملک عبدالله باشد چرا که آنان را رقیبی برای رسیدن به پادشاهی عربستان می بیند و به حاشیه راندن فرزندان ملک عبدالله پس از رسیدن به قدرت نیز دلیلی بر این مدعاست.

ترکی بن عبدالله نیز در سال 2015 از پست خود برکناری شده و و برادرش نیز از ریاست گارد ملی عزل شد و هر دو در هتل ریتز کارلتون بازداشت شدند.

نیویورک تایمز به نقل از سه تن از نزدیکان پادشاه عربستان تصریح کرد که پادشاه درگذشته عربستان ده ها میلیارد دلار از خود به جای گذاشته که در حساب «موسسه عبدالله» قرار دارد و باید صرف پروژه هایی به اسم ملک عبدالله شود. پس از مرگ ملک عبدالله بلافاصله میلیاردها دلار به فرزندان وی پرداخت شد که سهم هر کدام از فرزندان پسر 340 میلیون دلار و فرزندان دختر 200 میلیون دلار بود.

ولیعهد عربستان که توزیع این اموال را غیرقانونی می داند در تلاش است تا آنها را بازگرداند اما فرزندان ملک عبدالله اعتقاد دارند این اموال ورثه به شمار می آیند.

مساله اصلی اینست که ترکی بن عبدالله مدیر موسسه «عبدالله» بوده و همچنان در بازداشت قرار داشته و برادران و خواهران و نزدیکان وی ممنوع الخروج هستند و کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند نیز نسبت به بازگشت به کشور هراس دارند.

.............
پایان پیام/ 326

نظر شما