شناسهٔ خبر: 24587173 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نوسازی ناوگان هوایی گران اما واجب

تهران- ایرنا- نوسازی ناوگان هوایی با توجه به وقوع سوانح پی در پی در صنعت هوانوردی، یک ضرورت گران برای کشور محسوب می شود و با وجود عقب ماندگی های ناشی از تحریم در سال های گذشته، باید نسبت به خرید 400 فروند هواپیما جدید اقدام شود که این نوسازی نیاز به بودجه 30 میلیارد دلاری دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل ، تفسیر و پژوهش خبری ایرنا، از آخرین باری که سایه شوم مرگ بر مسافران هوایی کشورمان افتاد چیزی حدود 5 سال می گذشت تا اینکه صبح آخرین روز بهمن ماه یک فروند هواپیمای ای.تی.آر متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان از رادار فرودگاه محو شد و دقایقی پس از آن خبر سقوط و مرگ 66 نفر از سرنشینان این هواپیما بر صدر اخبار نشست.
هنوز بغض زلزله کرمانشاه و زندگی هموطنانمان در شرایط سخت سرما زیر سقف آسمان ، آتش گرفتن نفتکش سانچی در آب های چین و از دست رفتن 30 تن از خدمه آن فرو نرفته بود که غم سقوط هواپیمای آسمان در ارتفاعات کوه دنا و مرگ 66 نفر از مسافران این پرواز هم بر دل ایران نشست.
ساعت 9 و 30 دقیقه صبح بیست و نهم بهمن ماه امسال، خلبان هواپیمای ای.تی.آر پرواز تهران- یاسوج آخرین کلمه خود با برج مراقبت را انجام می دهد در حالی که این هواپیما 5 دقیقه قبل از رادار فرودگاه خارج شده بود و چند دقیقه بعد هواپیما به دلایل نامعلوم در 14 مایلی فرودگاه یاسوج با ارتفاعات دنا برخورد می کند. هر چند که عده ای مدعی هستند که احتمالات متعددی از جمله شرایط جوی، نقص فنی در ارتفاع سنج هواپیما، موتور یا یخ زدگی بال و ملخ در نافرجامی این پرواز نقش داشتند اما تا قبل از بازخوانی جعه سیاه هواپیما از جمله FDR (شامل اطلاعات پروازی مانند ارتفاع، سرعت، زاویه، درجه دما، وضعیت دکمه ها) و CVR (شامل مکالمات خلبان) هیچ احتمالی تایید نمی شود و باید نتایج جعبه سیاه را ملاک قضاوت قرار داد .
فارغ از اینکه علت وقوع این این سانحه چه بوده باید دید چرا صنعت هوانوردی کشورمان امروز با مشکلات متعددی از جمله نقص فنی پی در پی، تاخیر و لغو پروازها و تعطیلی فرودگاه ها با هر تغییر شرایط جوی جزیی می شود؟ پاسخ تمام سوالات نبود زیرساخت های مناسب و کافی در حمل و نقل کشور است که طبق گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به ایرنا برآورده کردن این زیرساخت ها حداقل در صنعت هوانوردی به 30 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد .

**فرسودگی زیرساخت های حمل و نقل هوایی منجر به سوانح می شود
«محمدرضا رضایی کوچی» رییس کمیسیون عمران در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا درباره وقوع سانحه اخیر هواپیمای ای.تی.آر و افزایش ساعات تاخیر و لغو پروازها اظهار داشت : باید بپذیریم که صنعت هوانوردی کشورمان دچار فرسودگی شده است و علت این حجم از وقوع سوانح خرد و کلان در پروازها از جمله باز نشدن چرخ هواپیما یا سقوط، فرسودگی این صنعت است که در این شرایط نیاز به نوسازی ناوگان هوایی بسیار ضرورت دارد.
وی ادامه داد: البته در چند سال گذشته اقدامات قابل توجهی در بخش نوسازی ناوگان هوایی کشورمان انجام شد اما هنوز نتوانسته اثرگذار باشد و باید اقدامات جدی تر صورت بگیرد.
رضایی کوچی با بیان اینکه نوسازی ناوگان هوایی باید در اولویت قرار بگیرد، تاکید کرد: از آنجایی که تعداد مسافران هوایی در حال افزایش است، شرکت های هواپیمایی باید برای افزایش ایمنی و کاهش عمر ناوگان خود سریعا اقدام کنند. البته تنها نوسازی ناوگان شرکت های هواپیمایی کافی نیست و باید همزمان نسبت به نوسازی تجهیزات فرودگاهی اقدام شود.

**نیاز به 3میلیارد دلار بودجه برای نوسازی ناوگان
همچنین «اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی و عضو ارشد تیم مذاکره کننده خرید هواپیماهای جدید در گفت وگو با گروه تحلیل ایرنا با اشاره به وقوع سانحه هواپیمای تهران- یاسوج و الزام نوسازی ناوگان هوایی گفت: با وقوع این سانحه مردم نسبت به نوسازی ناوگان هوایی حساس تر شده اند و امیدواریم که موانع برای خرید هواپیماهای جدید حداقل در داخل کشور برداشته شود.
وی از برنامه تسریع در تحویل هواپیماهای جدید خبر داد و گفت: به زودی جزییات این برنامه از سوی شرکت ایران ایر اعلام می شود که طی آن قرار است که تحویل هواپیمای جدید سریع تر انجام شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای نوسازی ناوگان هوایی کشور به 400 فروند هواپیمای جدید نیاز داریم،اظهار داشت: بودجه مورد نیاز برای خرید 400 هواپیمای جدید چیزی حدود 30 میلیارد دلار است که می توان بخش عمده ای از آن را از طریق بازارهای بین المللی پول تامین کرد.
فخریه کاشان ادامه داد: می توان 400 هواپیمای جدید را در طول بازه زمانی 10 سال تامین کرد و بودجه مورد نیاز برای آن سالانه به 3 میلیارد دلار خواهد رسید که همانطور که گفته شد بخشی از آن هم از بازار های بین المللی تامین می شود.
وی با بیان اینکه علی رغم کارشنکی های دولت ترامپ در حال حاضر توانسته ایم بخشی از منابع مالی خرید هواپیماهای جدید را از بازارهای خارجی تامین گفت: در طول 10 سال برای نوسازی ناوگان هوایی می توان حدود 5 الی 6 میلیارد دلار پیش پرداخت تامین کرد و مابقی منابع را از طریق فاینانس های خارجی فراهم آورد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت : این می تواند یک برنامه بلند مدت برای نوسازی ناوگان هوایی کشورمان باشد.

**تلفات جاده ای را دریابید
در حالی که سقوط هواپیمای ای.تی.آر تهران- یاسوج بازتاب خبری بسیار گسترده ای داشته از روز وقوع سانحه تا به امروز که 14 روز از این سانحه می گذرد به طور میانگین 560 نفر از هموطنانمان را در سوانح جاده ای از دست داده ایم. طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای روزانه به طور میانگین روزانه 40 نفر در تصادفات جاده ای کشته می شوند که این رقم معادل سقوط 8 فروند هواپیمای ای.تی.آر 70 نفره در همین دو هفته اخیر است. بنابراین به نظر می رسد حمل و نقل کشورمان برای احداث زیرساختها در اولویت قرار دارد که تنها راه تحول در ایجاد زیرساخت ها با توجه محدودیت های مالی دولت، فعال کردن بخش خصوصی و پیمانکاران این حوزه است.

پژوهشم**9345**1601**

انتهای پیام /*

به گزارش گروه تحلیل ، تفسیر و پژوهش خبری ایرنا، از آخرین باری که سایه شوم مرگ بر مسافران هوایی کشورمان افتاد چیزی حدود 5 سال می گذشت تا اینکه صبح آخرین روز بهمن ماه یک فروند هواپیمای ای.تی.آر متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان از رادار فرودگاه محو شد و دقایقی پس از آن خبر سقوط و مرگ 66 نفر از سرنشینان این هواپیما بر صدر اخبار نشست.
هنوز بغض زلزله کرمانشاه و زندگی هموطنانمان در شرایط سخت سرما زیر سقف آسمان ، آتش گرفتن نفتکش سانچی در آب های چین و از دست رفتن 30 تن از خدمه آن فرو نرفته بود که غم سقوط هواپیمای آسمان در ارتفاعات کوه دنا و مرگ 66 نفر از مسافران این پرواز هم بر دل ایران نشست.
ساعت 9 و 30 دقیقه صبح بیست و نهم بهمن ماه امسال، خلبان هواپیمای ای.تی.آر پرواز تهران- یاسوج آخرین کلمه خود با برج مراقبت را انجام می دهد در حالی که این هواپیما 5 دقیقه قبل از رادار فرودگاه خارج شده بود و چند دقیقه بعد هواپیما به دلایل نامعلوم در 14 مایلی فرودگاه یاسوج با ارتفاعات دنا برخورد می کند. هر چند که عده ای مدعی هستند که احتمالات متعددی از جمله شرایط جوی، نقص فنی در ارتفاع سنج هواپیما، موتور یا یخ زدگی بال و ملخ در نافرجامی این پرواز نقش داشتند اما تا قبل از بازخوانی جعه سیاه هواپیما از جمله FDR (شامل اطلاعات پروازی مانند ارتفاع، سرعت، زاویه، درجه دما، وضعیت دکمه ها) و CVR (شامل مکالمات خلبان) هیچ احتمالی تایید نمی شود و باید نتایج جعبه سیاه را ملاک قضاوت قرار داد .
فارغ از اینکه علت وقوع این این سانحه چه بوده باید دید چرا صنعت هوانوردی کشورمان امروز با مشکلات متعددی از جمله نقص فنی پی در پی، تاخیر و لغو پروازها و تعطیلی فرودگاه ها با هر تغییر شرایط جوی جزیی می شود؟ پاسخ تمام سوالات نبود زیرساخت های مناسب و کافی در حمل و نقل کشور است که طبق گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به ایرنا برآورده کردن این زیرساخت ها حداقل در صنعت هوانوردی به 30 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد .

**فرسودگی زیرساخت های حمل و نقل هوایی منجر به سوانح می شود
«محمدرضا رضایی کوچی» رییس کمیسیون عمران در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا درباره وقوع سانحه اخیر هواپیمای ای.تی.آر و افزایش ساعات تاخیر و لغو پروازها اظهار داشت : باید بپذیریم که صنعت هوانوردی کشورمان دچار فرسودگی شده است و علت این حجم از وقوع سوانح خرد و کلان در پروازها از جمله باز نشدن چرخ هواپیما یا سقوط، فرسودگی این صنعت است که در این شرایط نیاز به نوسازی ناوگان هوایی بسیار ضرورت دارد.
وی ادامه داد: البته در چند سال گذشته اقدامات قابل توجهی در بخش نوسازی ناوگان هوایی کشورمان انجام شد اما هنوز نتوانسته اثرگذار باشد و باید اقدامات جدی تر صورت بگیرد.
رضایی کوچی با بیان اینکه نوسازی ناوگان هوایی باید در اولویت قرار بگیرد، تاکید کرد: از آنجایی که تعداد مسافران هوایی در حال افزایش است، شرکت های هواپیمایی باید برای افزایش ایمنی و کاهش عمر ناوگان خود سریعا اقدام کنند. البته تنها نوسازی ناوگان شرکت های هواپیمایی کافی نیست و باید همزمان نسبت به نوسازی تجهیزات فرودگاهی اقدام شود.

**نیاز به 3میلیارد دلار بودجه برای نوسازی ناوگان
همچنین «اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی و عضو ارشد تیم مذاکره کننده خرید هواپیماهای جدید در گفت وگو با گروه تحلیل ایرنا با اشاره به وقوع سانحه هواپیمای تهران- یاسوج و الزام نوسازی ناوگان هوایی گفت: با وقوع این سانحه مردم نسبت به نوسازی ناوگان هوایی حساس تر شده اند و امیدواریم که موانع برای خرید هواپیماهای جدید حداقل در داخل کشور برداشته شود.
وی از برنامه تسریع در تحویل هواپیماهای جدید خبر داد و گفت: به زودی جزییات این برنامه از سوی شرکت ایران ایر اعلام می شود که طی آن قرار است که تحویل هواپیمای جدید سریع تر انجام شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای نوسازی ناوگان هوایی کشور به 400 فروند هواپیمای جدید نیاز داریم،اظهار داشت: بودجه مورد نیاز برای خرید 400 هواپیمای جدید چیزی حدود 30 میلیارد دلار است که می توان بخش عمده ای از آن را از طریق بازارهای بین المللی پول تامین کرد.
فخریه کاشان ادامه داد: می توان 400 هواپیمای جدید را در طول بازه زمانی 10 سال تامین کرد و بودجه مورد نیاز برای آن سالانه به 3 میلیارد دلار خواهد رسید که همانطور که گفته شد بخشی از آن هم از بازار های بین المللی تامین می شود.
وی با بیان اینکه علی رغم کارشنکی های دولت ترامپ در حال حاضر توانسته ایم بخشی از منابع مالی خرید هواپیماهای جدید را از بازارهای خارجی تامین گفت: در طول 10 سال برای نوسازی ناوگان هوایی می توان حدود 5 الی 6 میلیارد دلار پیش پرداخت تامین کرد و مابقی منابع را از طریق فاینانس های خارجی فراهم آورد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت : این می تواند یک برنامه بلند مدت برای نوسازی ناوگان هوایی کشورمان باشد.

**تلفات جاده ای را دریابید
در حالی که سقوط هواپیمای ای.تی.آر تهران- یاسوج بازتاب خبری بسیار گسترده ای داشته از روز وقوع سانحه تا به امروز که 14 روز از این سانحه می گذرد به طور میانگین 560 نفر از هموطنانمان را در سوانح جاده ای از دست داده ایم. طبق اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای روزانه به طور میانگین روزانه 40 نفر در تصادفات جاده ای کشته می شوند که این رقم معادل سقوط 8 فروند هواپیمای ای.تی.آر 70 نفره در همین دو هفته اخیر است. بنابراین به نظر می رسد حمل و نقل کشورمان برای احداث زیرساختها در اولویت قرار دارد که تنها راه تحول در ایجاد زیرساخت ها با توجه محدودیت های مالی دولت، فعال کردن بخش خصوصی و پیمانکاران این حوزه است.

پژوهشم**9345**1601**

نظر شما