شناسهٔ خبر: 24586713 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

"فیس‌بوک در رویدادهای روهینجا نقش اساسی داشته است"

سازمان ملل با اشاره به نقش اساسی شبکه اجتماعی "فیس‌بوک" در اتفاقات میانمار و کشتار مسلمانان این کشور هشدار داد: فیس‌بوک اکنون تبدیل به یک "هیولا" شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، مرزوقی داروسمان، رئیس هیات حقیقت‌یاب مورد حمایت سازمان ملل در ارتباط با خشونت‌های میانمار در جلسه‌ای با موضوع میانمار به سرکوب‌گری مقام‌های میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینجا پرداخت و گفت که شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک در اتفاقات میانمار "نقشی تعیین کننده" داشته‌اند.

داروسمان اظهار کرد: فیس‌بوک نقشی اساسی در وقوع این سطح از خصومت، اختلاف و درگیری در داخل مردم داشته است. مطمئناً سخنرانی‌های ناشی از نفرت یک بخش از این اتفاقات بوده است تا جایی که مساله به وضعیت میانمار مربوط می‌شود در این کشور آنچه که به عنوان شبکه اجتماعی مطرح است، تنها فیس‌بوک است.

همچنین یانگی لی، گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل برای میانمار هشدار داد که فیس‌بوک اکنون تبدیل به یک "هیولا" شده است.

وی این شبکه را عامل تسهیل خصومت، اختلاف و درگیری دانست و متهم به ایفای نقشی اساسی در نسل‌کشی‌های احتمالی در میانمار به سبب گسترش دادن سخنرانی‌های مروج نفرت کرد.

در عین حال یانگی لی اظهار کرد: فیس‌بوک یکی از بخش‌های مهم زندگی خصوصی، شهروندی و عمومی در میانمار محسوب شده و دولت این کشور از این شبکه اجتماعی برای گسترش دادن اطلاع رسانی در میان مردم استفاده کرده است.

او به خبرنگاران گفت: در میانمار همه چیز از طریق فیس‌بوک انجام می‌شود.

او افزود: فیس‌بوک توانسته کمک زیادی به این کشور دچار فقر کند اما در آن میان از آن برای گسترش سخنرانی‌های مبتنی بر نفرت استفاده شده است.

یانگی لی خاطر نشان کرد: این شبکه اجتماعی برای انتقال دادن پیام‌های عمومی استفاده می‌شود اما ما می‌دانیم که بودایی‌های ملی‌گرای افراطی صفحه‌های فیسبوک خود را دارند و حقیقتاً به بخش زیادی از این خشونت‌ها و بخش زیادی از نفرت علیه روهینجا و دیگر اقلیت‌های قومی دامن می‌زند.

وی افزود: من نگران هستم که فیس‌بوک اکنون از هدفی که در ابتدا برایش درنظر گرفته شده بود فاصله گرفته و اکنون تبدیل به یک هیولا شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما