شناسهٔ خبر: 24586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رئيس اداره سياسي سپاه پاسداران:

شناسایی موقعیت‌های استراتژیک ناتو توسط روسیه

صاحب‌خبر -

سیستم موقعیت‌یاب «یادنکس مپس» روسیه به طور اتفاقی محل دقیق صد‌ها تاسیسات نظامی در ترکیه و سرزمین‌‌های اشغالی و همچنین دو پایگاه ناتو را فاش کرد. «یادنکس مپس» Yandex Maps محبوب‌ترین سرویس موقعیت‌یابی اینترنتی در روسیه است که توسط شرکت «یاندکس» در سال 2004 ایجاد شد. فدراسیون دانشمندان آمریکایی (اف‌ای‌اس) گزارش کرده است که این سرویس موقعیت‌یاب روسی به طور اتفاقی محل دقیق صد‌ها تاسیسات نظامی در ترکیه و سرزمین‌‌های اشغالی و همچنین دو پایگاه ناتو را در نقشه‌‌های خود نشان داده است.
براساس گزارش مت کوردا، یکی از پژوهشگران فدراسیون دانشمندان آمریکایی، برخی از قسمت‌‌های محل این پایگاه‌‌ها در ترکیه و سرزمین‌‌های اشغالی به طور واضحی «تار» و محو بوده و فراتر از قدرت تشخیص این سرویس موقعیت‌یاب هستند.
کوردا با مقایسه این مناطق در تصاویر سرویس موقعیت‌یاب «گوگل ارت» توانسته است پایگاه‌‌های نظامی بسیاری را از جمله فرودگاه‌‌ها، بنادر، پناهگاه‌‌ها و ساختمن‌‌های کوچکی را در مناطق شهری بیابد که در سرویس گوگل مشخص نشد‌هاند و برخی از آنان کاملا سری هستند.
او در مجموع 300 مورد از چنین مکان‌‌هایی را پیدا کرده است.
او ادامه می‌دهد: در فهرست مکان‌‌های محو یاندکس دست‌کم دو پایگاه ناتو قرار دارد که شامل «فرماندهی سرزمین متحد» در ازمیر و پایگاه هوایی «اینجرلیک» می‌شود که تعداد زیادی از بمب‌‌های هست‌های غیرهدایت شونده B61 آمریکا در این پایگاه‌‌های ناتو قرار دارند.
وی افزود، هیچ‌یک از تاسیسات روسیه از جمله «تاسیسات هست‌های، پایگاه‌‌های زیردریایی، پایگاه‌‌های هوایی، سکو‌های پرتاب یا پایگاه‌‌های نظامی خارجی آن در اروپای شرقی، آسیای مرکزی و خاورمیانه» در این تصاویر محو نیستند. مت کوردا همچنین در این گزارش اشاره کرده است که تقریبا تمام خاک سوریه «با کیفیت بسیار پایینی نمایش داده شده است که استفاده از نقشه یاندکس در خصوص تصاویر سوریه را تقریبا غیرممکن می‌کند».
 

نظر شما