شناسهٔ خبر: 24583018 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با برنا مطرح شد؛

تندگویان: باید بر عملکرد اعضای شورای شهر نظارت دقیق انجام شود/ خبرنگاران شورای شهر را به چالش بکشند

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش‌وجوانان گفت: «اگر نهادی برای نظارت بر عملکرد اعضای شورا وجود نداشته باشد، در اداره امور شهر دچار مشکل خواهیم شد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، اگر بعد از هفت ماه تولد مدیریت شهری دوره جدید نگاهی به عملکرد آن در آستانه سال نو بیاندازیم متوجه نقدهای فراوانی به عملکرد شورای شهر خواهیم شد. 

در چند ماه گذشته، نقدهای فراوانی متوجه مدیریت شهری تهران بوده که بخشی از آن برگرفته از فضا سازی غیراخلاقی و حرفه‌ای برخی رسانه‌ها و  بخش دیگر نقدهایی صحیح است؛ البته نقدهایی نه در جایگاه و جبهه تخریب گروه مدیریت شهری جدید بلکه در جهت بهبود و آگاهی بخشی شهروندان و اعضای شورای شهر.

در پنجاه‌ودو جلسه تشکیل شده شورای شهر پنجم، تنها با انبوهی از تذکرات و مصوبات مواجه هستیم که در این میان تعداد اندکی از مصوبات به اجرا رسیده‌ و تذکراتی که هیچ نهاد و ارگانی به خود نگرفته است.

به همین منظور برای نگاهی به درون شورای شهر تهران، با فردی که 4 سال در همین فضا کار کرده و نسبت به این موضوع اشرافیت دارد به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر فقط  ناظر بر عملکرد شهرداری است یا خیر، بیان کرد: «شورای شهر ناظر بر عملکرد تنها شهرداری نیست بلکه شورای شهر مرکز مدیریت واحد شهری است. شورای شهر باید بر عملکرد و خدمت‌رسانی همه ارگان هایی که در شهر وجود دارند، نظارت کامل داشته باشد. در دوره چهارم شورای شهر تهران به سمت گزارش گرفتن ازهمه نهادهایی که در شهر دخیل هستند، رفته بود. برای مثال اکثریت وزرا از جمله وزیر نفت، مسکن و شهرسازی و رییس کمیته امداد برای ارائه گزارش در دوره چهارم شورای شهر به صحن آمده بودند. همه نهادهایی که در امور شهر دخیل هستند باید نسبت به سوالات اعضای شورای شهر پاسخگو باشند و برنامه‌های خود را ارائه دهند. همچنین شورا بر آن‌ها نظارت و پایش داشته باشد. در دوره فعلی نظارت بر شهرداری مشهود است.»

وی در ادامه با بیان این مطلب که تصور می‌شود  هیچ نهاد ناظر و مشخصی بر عملکرد اعضای شورا شهر وجود ندارد، تشریح کرد: «یک نهاد مشخصی باید برای پایش عملکرد شورای شهر، میزان دستاوردها، پروژه های اجرایی انجام شده، عملکرد اجرایی در شهر، مصوبات تولید شده در مناطق و بازدیدهای شبانه - اماکن مختلف وجود داشته باشد و آن را مورد بررسی قرار دهد.»

تندگویان در ادامه افزود: «تهران یک ابر شهر است بنابراین اگر نهادی برای نظارت بر عملکرد  اعضای شورا وجود نداشته باشد، در اداره امور شهر دچار مشکل خواهیم شد. باید بر عملکرد اعضای شورا و فرمانداری تهران پایش و نظارت دقیق انجام شود و نتایج آن را به مردم و نهادهای بالادستی گزارش دهند تا عملکرد اعضا برای شهروندان شفاف شود.»

معاون ساماندهی امور جوانان در پاسخ به این سوال که چرا اعضای شورای شهر تنها به حرف زدن و تذکر دادن بسنده می‌کنند و در ادامه آن، ارگان‌ها فعالیت خود را انجام می‌دهند، بیان کرد: «نهادی وجود ندارد تا عملکرد اعضا را گزارش دهد. در دوره فعلی از رسانه‌ها و خبرنگاران گله‌مند هستم چون در دوره چهارم شورا، خبرنگاران اعضا را به چالش می‌کشیدند و ما در برابر این چالش موظف به پاسخگویی بودیم. در این دوره عملکرد مثبتی از سوی رسانه ها مشاهده نمی‌شود. چالش رسانه ای موجب حرکت و پاسخگویی خواهد شد.»

تندگویان با بیان این مطلب که معاونت وزارت کشور در خصوص عملکرد اعضای شورای شهر کل کشور ناظر است، افزود: «نهاد بالادستی شورای شهر در کل کشور، وزارت کشور است. باید در این نهاد پایش شهر تهران به صورت ویژه و عملیاتی تر انجام شود. مردم باید از اتفاقات و فعالیت‌های صورت گرفته در شهر مطلع شوند.»

وی با تشریح فعالیت ناظر بر عملکرد شورای شهر، گفت: «اگر معاونت وزارت کشور تشخیص دهد یک نماینده صلاحیت ادامه فعالیت در شورا را ندارد باید طبق روال قانونی در صحن حضور پیدا کنند و تا پایان عملکرد آن نماینده، رای گیری و تعیین تکلیف شود. اگر  از نماینده سلب عضویت شود، باید اعضای علی البدل جایگزین نماینده پیشین شوند. در چند سال اخیر شاهد بوده‌ایم که حتی برخی شوراها منحل و حکم مجدد برگزاری رای گیری نمایندگان شورای شهر صادر شده است. تاکنون در تهران پایش و ارائه نظرات بر عملکرد اعضا شورای شهر اتفاق نیفتاده است.»

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش‌وجوانان گفت: «در چند ماه اخیر بیشترین تذکرات همان تذکرات چهارسال گذشته که مبنی بر ناکارآمدی مدیریت شهری بود، مدام داده شده است. این رویکرد باید تغییر پیدا کند چون تکرار حرف‌های قبلی به مشکلات شهروندان کمکی نمی‌کند. با توجه به اینکه تغییر مدیریت شهری صورت گرفته، درحال حاضر مردم خواستار ساختار اجرایی هستند. در خصوص درآمدهای پایدار شهر باید تعیین تکلیف شود چون مردم همچنان خواستار اجرایی شدن عملیات‌ها و تحقق درآمدها هستند. نقد کردن مدیریت قبلی شورای شهر هیچ کمکی به شهروندان نخواهد کرد.»

نظر شما