شناسهٔ خبر: 24581722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

نظامیان سعودی و اماراتی درفهرست جنایتکاران جنگی

«شبکه جهانی پیگرد جنایتکاران جنگی»، خواستار محاکمه شماری از فرماندهان نظامی سعودی و اماراتی در دادگاه بین‌المللی دادگستری به جرم ارتکاب جنایات جنگی در یمن شد. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از سه سال پیش تاکنون جنگی تجاوزگرانه را علیه ملت مظلوم یمن به راه انداخته و در جریان این جنگ انواع و اقسام جنایات جنگی علیه غیر نظامیان مرتکب شده است. این تجاوز در حالی وارد چهارمین سال خود می‌شود که ریاض و هم‌پیمانانش به هیچ‌یک از اهداف خود در این جنگ دست نیافته‌اند و چشم‌انداز روشنی برای پایان دادن به این جنگ فرسایشی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

شبکه جهانی تعقیب جنایتکاران جنگی که در سال 2018 تاسیس شد، یک موسسه حقوقی غیرانتفاعی است . هدف از تاسیس این شبکه انجام اقدامات لازم، حرفهای و بیطرفانه برای ثبت موارد غیرقانونی در درگیریهای مسلحانه بینالمللی و در داخل کشورها از جمله مشخص ساختن جنایتهای جنگی و تعقیب مرتکبان آنها و تحویل شان به دادگاه برای محاکمه است.

جرایم متعدد

روزنامه قطری الشرق در گزارشی با اشاره به بیانیه این شبکه نوشت: ده نفر از جمله شش نظامی عالیرتبه سعودی و اماراتی برای تحقیق درباره جنایاتی که در جنگ علیه یمن مرتکب شده اند در فهرست فراد تحت پیگرد برای محاکمه قرار گرفتهاند. این افراد به طور مشخص مسبب وضعیت فاجعه باری برای مردم فقیر یمن شدهاند.

در این فهرست همچنین نام شماری از مسئولان نظامی کنونی و سابق درگیر در جنگ یمن وجود دارد که شبکه جهانی پیگرد جنایتکاران جنگی، موارد متعدد نقض حقوق بشر آنها را با اسناد واطلاعات موثق ثبت کرده و بعضی از این اعمال در حد جنایتهای ضد بشری و جنگی بوده است. از جمله افرادی که نامشان در این فهرست وجود دارد، دو سپهبد و یک سرلشکرسعودی، سه افسر اماراتی با درجه سرتیپی و سه افسر ارتش یمن با درجههای سرهنگی و سرتیپی هستند.

بر اساس اسناد این شبکه، افراد تحت پیگرد مرتکب قتل عام خارج از چارچوب قانونی، بازداشت خودسرانه و پنهان کردن اجباری افراد، گروگانگیری، شکنجه جسمی وروانی بازداشت شدگان، تجاوز جنسی، استفاده از شوک الکتریکی، استفاده از سلاحهای نظامی نامتوازن و ممنوعه، بمباران و ویرانی اماکن تحت حمایت به موجب معاهده ژنو، محروم ساختن یمنیها از حقوق انسانی و بهکار گرفتن کودکان در اعمال نظامی و خشونتآمیز است.

طبق اسناد این شبکه، چهار نفر از افرادی که در این فهرست قرار دارند یا افراد زیر دست آنها به چندین زن و اسیر در دو بازداشتگاه تجاوز کردهاند. همچنین این افراد از گرسنه نگه داشتن غیرنظامیان به عنوان سلاح جنگی استفاده کردهاند که در نتیجه آن، شرایط فاجعه بار انسانی در برخی مناطق یمن و شیوع بیماریهای خطرناک ومرگ هزاران زن و کودک شده است.

ادامه حملات سعودیها

روز گذشته اعلام شد جنگندههای ائتلاف متجاوز سعودی تقریبا 51نوبت استانهای صنعا، صعده، مارب، الجوف، الحدیده و حجه را بمباران کرده و خسارتهایی گسترده به املاک و داراییهای عمومی و خصوصی وارد کردند.

به گزارش العالم، یک منبع امنیتی تاکید کرد جنگندههای سعودی 13 بار پایگاه الدیلمی و سه بار فرودگاه صنعا را هدف قرار دادند. همچنین هفت بار شهر الغیل در استان الجوف و پنج نوبت شهر صرواح در مارب را بمباران کردند. در استان حجه نیز جنگندههای سعودی 11 بار شهرهای حرض و میدی را هدف قرار دادند. جنگندههای دشمن سعودی سه بار شهر باقم و یکبار منطقه طخیه در شهر مجز در استان صعده و سه بار کوه الذراع الاحمر در شهر حرف سفیان در استان عمران را بمباران کردند. در استان الحدیده نیز یک هواپیمای بدون سرنشین دو نوبت شهر حیس و یک بار فرودگاه بینالمللی الحدیده را هدف قرار داد. جنگندههای ائتلاف متجاوز سعودی همچنین یک حمله علیه مجازه در استان عسیر و یک حمله دیگر به موضع الطلعه در نجران انجام داد.

منصور هادی در اقامت اجباری

بعضی خبرها حکایت از اقامت اجباری منصور هادی رئیسجمهور مستعفی یمن در ریاض دارد . به گزارش ایرنا، صلاح الصیادی وزیر مشاور در دولت مستعفی یمن با اظهار نگرانی نسبت به وضعیت «عبد ربه منصور هادی» گفت وی هماکنون تحت اقامت اجباری در ریاض قرار دارد. این اولین اعتراف یک مقام دولت مستعفی یمن درباره اقامت اجباری منصور هادی در ریاض است. البته فعالان یمنی پیش از این به صورت گسترده در شبکههای اجتماعی به این موضوع پرداخته بودند.

الصیادی در شبکه اجتماعی فیسبوک ادعا کرد اگر منصور هادی از اقامت اجباری رها نشود، یمنیها باید منتظر بدترین وضعیت باشند که آلسعود برای آنها بهوجود خواهد آورد.وی وضعیت منصور هادی در ریاض را با سعد حریری، نخست وزیر لبنان که آبان گذشته در عربستان مجبور به استعفا شد مقایسه کرد و افزود: لبنان رئیس خود را ظرف چند روز بازگرداند، اما ما سه سال است سرگردانیم. عربستان مانع بازگشت منصور هادی، رئیسجمهور مستعفی و فراری به یمن شده است و اخیرا وی را که عازم یمن بود از فرودگاه ملک خالد در ریاض بازگرداند.

برچسب‌ها:

نظر شما