شناسهٔ خبر: 24580571 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

عربستان رئیس جمهوری مستعفی یمن را گروگان گرفت

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: «صلاح الصیادی»، وزیر مشاور در دولت مستعفی یمن با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت «منصور‌هادی»، رئیس جمهوری فراری این کشور گفت: وی هم اکنون تحت اقامت اجباری در «ریاض» قرار دارد و عربستان او را به گروگان گرفته است.
الصیادی گفت: اگر «منصور‌هادی» از اقامت اجباری سعودی‌ها رها نشود، یمنی‌ها باید منتظر بدترین وضعیت باشند که آل سعود برای آنها بوجود خواهد آورد.به گفته وی، عربستان مانع بازگشت رئیس جمهوری مستعفی و فراری به یمن شده است و اخیرا او را که عازم یمن بود از فرودگاه «ملک خالد» در ریاض به محل اقامت اجباریش بازگرداند.
وزیر مشاور در دولت مستعفی یمن، وضعیت «منصور‌هادی» در ریاض را با «سعد الحریری»، نخست وزیر لبنان که در نوامبر گذشته ( آبان ماه) در عربستان گروگان گرفته و مجبور به استعفا شد، مقایسه کرد و افزود: لبنان نخست وزیر خود را ظرف چند روز بازگرداند، اما ما سه سال است که سرگردانیم . این در حالی است که فعالان یمنی پیش از این به صورت گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی این اقدام سعودی‌ها را افشا کرده بودند. به گزارش شبکه خبری «الشرق»، این اولین اعتراف رسمی یک مقام دولت مستعفی یمن درباره اقامت اجباری «منصور‌هادی» در ریاض و گروگان گرفته شدنش توسط عربستان است.
در چنین شرایطی، شماری از سیاستمداران برجسته انگلیسی، امضای قرارداد فروش جنگنده به سعودی‌ها توسط مقامات لندن با هدف کشتار مردم یمن را یک «لکه ننگ ملی» برای انگلیس توصیف کردند.همزمان، شماری از نمایندگان و سناتورهای برجسته مجلس سنای آمریکا نیز در جلسه خود، پیش‌نویس قانون توقف حمایت این کشور از عربستان در جنگ علیه یمن را به رای گذاشتند. «توکل کرمان»، فعال یمنی برنده جایزه صلح «نوبل» نیز در سخنانی، عربستان سعودی را دشمن شماره یک ملت یمن خواند و وحدت صفوف آنها برای مقابله با تجاوز و استعمارگری «ریاض» را خواستار شد. در همین حال، سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: دست کم ۷۳زن و کودک یمنی در پی ابتلا به بیماری «دیفتری» جان خود را از دست داده اند.در چنین شرایطی، «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع آمریکا برای نخستین بار در سخنانی در «مسقط» اعلام کرد: نظامیان آمریکایی در یمن به همراه نیروهای اماراتی حضور دارند و دست به حملاتی علیه القاعده در این کشور می زنند.

نظر شما