شناسهٔ خبر: 24574291 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

هزار میلیارد تومان برای ساماندهی پسماند در سراسر کشور اختصاص داده می شود

محمدعلی افشانی، رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از اختصاص 1000 میلیارد تومان برای ساماندهی پسماند در تمام شهرها و روستاهای کشور برای سال آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / محمد علی افشانی در حاشیه سی و سومین مجمع عمومی سالیانه اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در جمع نگاران گفت: خوشبختانه با پیگری‌های فراوان تولید 630 دستگاه واگن قطار شهری برای تهران نهایی و مناقصه آن برگزار شد.

وی ادامه داد: به ازای هر واگن 178 هزار یورو کاهش قیمت نسبت به قراردادهای قبلی داشتیم. همچنین هزینه‌ای که باید برای ساخت واگن‌ها پرداخت شود بیش از 800 میلیون یورو است و به صورت فاینانس خواهد بود.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه ساخت این 630 واگن به کنسرسیوم شرکت‌های CRC چین و واگن‌سازی تهران واگذار شده است، گفت:‌ تا انتها تولید این واگن‌ها بیش از 55 درصد تولیدات داخلی خواهیم داشت. همچنین مقدمات برگزاری مناقصات باقی واگن‌ها برای شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز،‌ مشهد، اهواز و شهرهایی که قطارشهری دارند انجام شده است و در نیمه اول سال 97 نیز برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه رییس جمهور پیگیر جدی بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری هستند گفت: در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اولویت با اتوبوس‌های درون شهری است و در مجموع حدود 20 هزار اتوبوس فرسوده داریم و حدود 48 هزار و 500 مینی بوس درون شهری موجود هست. همچنین 6000 کامیون و کامیونت وجود دارد که بایستی همه آنها دربرنامه نوسازی قرار گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد:‌ در طرحی که رییس جمهور اعلام کرده، 50 درصد هزینه نوسازی را دولت به صورت بلاعوض پرداخت می‌کند، 20 تا 30 درصد بر اساس نوع ماشین توسط مردم پرداخت می‌شود و 20 تا 30 درصد مابقی نیز به صورت تسهیلات بانکی در اختیار مردم گذاشته می‌شود که این تسهیلات با دوره بازپرداخت 60 ماهه در نظر گرفته خواهد شد.

افشانی خاطر نشان کرد:‌ همچنین وزارت کشور طرح نوسازی 21 هزار وانت را پیگیری خواهد کرد و امیدواریم از ابتدای سال آینده به نوسازی آنها با توجه به کاهش نرخ تسهیلات و سهولت پرداخت تسهیلات بپردازیم.

وی با بیان اینکه در سال 95 و 96 نزدیک به 60 هزار تاکسی نوسازی شد و در سال 97 نیز نوسازی 30 هزار دستگاه تاکسی در دستور کار است، اظهار کرد: با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی همه مردم سود خواهند کرد زیرا آلایندگی کم شده و زیست شهری بهتر می‌شود. همچنین این طرح می‌تواند در راستای توسعه عدالت اجتماعی و ایجاد رفاه بیشتر برای مصرف‌کنندگان خدمات حمل و نقل عمومی و کاهش مصرف سوخت نیز باشد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص نوسازی قطار حومه‌ای نیز اشاره کرده و گفت: یکی از مهمترین‌کاری‌هایی که باید دنبال کنیم نوسازی قطار حومه‌ای است . البته متولی قطار بین شهری وزارت راه است‌ و جلسات متعددی نیز در همین خصوص با آنها برگزار کردیم که در نهایت شرکت قطارهای حومه‌ای تشکیل شد؛ اما این کار امری زمان بر است.

افشانی همچنین به پسماندهای شهری اشاره کرد و گفت: پسماند آسیب‌های فراوانی می‌رساند و طبیعت را از بین می‌برد یعنی زباله‌هایی که تجزیه نمی‌شود در طبیعت رها شده و خسارت زیادی وارد می‌کنند. در حقیقت باجمع بندی‌هایی که انجام دادیم خسارت سالانه دفع غیر بهداشتی پسماند در طبیعت 48 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: این پسماندها باعث می‌شود تمامی منابع آب زیر زمینی به خصوص نقاطی که چشمه دارند  آلوده شوند به طوری که  شیرابه‌های پسماند در درون زمین نفوذ کرده  و این آلودگی را به وجود می آورند.همچنین نکته دیگری که در خصوص زباله‌ها حائز اهمیت است این که این زباله‌ها برای ما ثروت بوده اما از آنها استفاده نمی‌کنیم.

افشانی افزود: با ساماندهی پسماند از ورود آنها به آب‌های مصرفی جلوگیری شده و طبیعت حفظ می‌شود و در نهایت نیز تبدیل به صنعت می‌شود به طوری که دستگاه زباله سوز این زباله‌ها را به برق مصرفی تبدیل می‌کنند. همچنین برای سال آینده نیز یکهزار میلیارد تومان برای ساماندهی پسماند در تمام شهرها و روستاهای کشور پیش بینی شده است.  و طی این ساماندهی بخشی از این پسماندها در کارخانه‌های زباله سوز قرار می‌گیرند و بخش دیگر به کمپوست برای کشاورزی تبدیل می شوند و قسمت دیگری از این پسمانده‌ها به صورت بهداشتی دفن خواهند شد.  در حقیقت این سه برنامه ما برای سال آینده است.

وی در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه هدف اصلی ما دراین خصوص مشارکت مردم و سرمایه گذاران است، گفت:‌ لایحه ‌ای در خصوص پسماند به مجلس برده‌ایم که انرژی تولید توسط دولت خریداری شود و بخشی از یارانه نیز از این محل پرداخت شود./ ایسنا

نظر شما