شناسهٔ خبر: 24570628 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در کنفرانس خبری مشترک با «قباد طالبانی»

سفیر آمریکا در عراق: اربیل و بغداد باید به گفت‌وگو‌ها ادامه دهند

سفیر آمریکا در عراق در کنفرانس خبری مشترک با معاون نخست‌وزیر منطقه کردستان بر ضرورت تداوم گفت‌وگو میان اربیل و بغداد برای حل مشکلات فیمابین تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «قباد طالبانی» معاون نخست‌وزیر منطقه کردستان، در کنفرانس خبری مشترک با «داگلاس سیلیمان» سفیر آمریکا در عراق، از سفر او و هیأت همراهش به اربیل استقبال کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه کردی «رووداو»، وی افزود: دولت منطقه کردستان اجرای طرح اصلاحات را آغاز کرده است و واشنگتن از دولت قوی در منطقه کردستان بر اساس قانون اساسی عراق، حمایت می‌کند.باید بروکراسی در نهادهای دولتی اقلیم کردستان کاهش یابد. برنامه‌ای که اجرا می شود، برای بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان است و این طرح از هدررفت سرمایه جلوگیری می کند 

ویضمن تشکر از دولت آمریکا تصریح کرد: واشنگتن از سالهای دهه نود از قرن پیش، تقویت روابط با منطقه کردستان را آغاز کرده و این روند تا به امروز ادامه دارد.گشایش دفتر آژانس امریکایی توسعه بین المللی فرصت خوبی برای اقلیم کردستان است.

قباد طالبانی درباره شهروندان ساکن مناطق مورد منازعه با بغداد گفت: دولت منطقه کردستان نمی‌تواند به شهروندان این مناطق خدمات ارائه دهد و امنیت مناطق مورد منازعه بر عهده دولت مرکزی است.

از سوی دیگر، سیلیمان نیز تایید کرد که کشورش از منطقه کردستان برای اجرای طرحهای اصلاحاتش حمایت می‌کند و ما معتقدیم که دولت اقلیم کردستان قادر به انجام تغییرات است.

وی افزود: ما از سازمانهای مدنی برای حمایت از کلیه طیف‌های حاضر در منطقه کردستان نیز پشتیبانی می‌کنیم.

سفیر آمریکا ابراز امیدواری کرد که اربیل و بغداد، تسهیلات لازم را در اختیار آمریکا قرار دهند تا در تمامی مناطق خدمات و کمک‌های لازم را ارائه دهند.

سیلیمان افزود که اربیل و بغداد باید به گفت‌وگو برای حل کلیه مشکلات فیمابین ادامه دهند و هیچ بهانه ای برای عدم پرداخت حقوق کارکنان دولت اقلیم کردستان از سوی بغداد وجود ندارد.

اختلافات میان دولت مرکزی عراق در بغداد با دولت کردستان در اربیل پس از آن شدت گرفت که مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان، در اقدامی یکجانبه و در سایه مخالفت بغداد و حتی مخالفت دوستان اربیل در منطقه و خارج از آن، در سپتامبر گذشته (2017) همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق برگزار کرد.

این مسئله سبب تشدید اختلافات اربیل بغداد شد تا جایی که مسعود بارزانی نه تنها در عملی کردن نتیجه همه‌پرسی ناکام ماند، بلکه بغداد بر اساس قانون اساسی، اداره کنترل گذرگاه‌ها را از اربیل پس گرفت، مجوز پروازهای بین‌المللی به و از فرودگاه‌های کردستان را لغو و تسلط خود بر مناطق مورد منازعه مثل کرکوک که سرشار از ذخایر نفتی است، تحکیم کرد.

انتهای پیام/غ

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

نظر شما