شناسهٔ خبر: 24563878 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

برای باز شدن فرودگاه‌ها و پرداخت حقوق کارمندان

دولت کردستان عراق با اعلام اجرای تعهدات، منتظر رفع تحریم بغداد است

معاون نخست‌وزیر منطقه کردستان اعلام کرد که اربیل کلیه تعهدات لازم برای بازشدن فرودگاه‌ها و پرداخت حقوق کارمندان را انجام داده و منتظر نخست‌وزیر عراق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «قباد طالبانی» معاون نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، می‌گوید دولت کردستان تعهدات لازم برای بازگشایی دو فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه و اربیل را انجام داده است و امیدوار است که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر به وعده خود برای بازگشایی این دو فرودگاه پیش از عید نوروز عمل کند.

به نوشته پایگاه خبری «السومریة نیوز»، وی طی یک کنفرانس خبری در سلیمانیه اعلام کرد: ما به کلیه تعهدات لازم درباره تصمیمات دولت عراق در قبال این فروگاه‌ها پایبند بوده‌ایم و امیدواریم که این دو فرودگاه بر اساس وعده العبادی، پیش از تعطیلات نوروز بازگشایی شود.

طالبانی افزود: ما کلیه اطلاعات لازم درباره فهرست حقوق‌‌های کارمندان را در اختیار دولت گذاشته‌ایم و منتظر اقدام بغداد برای پرداخت این حقوق‌ها هستیم.

حزب «همپیمانی برای دموکراسی و عدالت» به ریاست «برهم صالح»، 9 مارس جاری اعلام کرد که نخست‌وزیر عراق به رهبر این حزب وعده داده تا حقوق کارمندان دو وزارتخانه بهداشت و آموزش‌و‌پرورش را به زودی پرداخت کند و پروازهای بین‌‌المللی فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل قبل از نوروز از سر گرفته شود.

29 سپتامبر گذشته، دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد که کنترل فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی منطقه کردستان را به منظور جلوگیری از فساد و قاچاق به دست می‌گیرد.

تنش میان دولت مرکزی عراق در بغداد با دولت کردستان در اربیل پس از آن آغاز شد که مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان، در اقدامی یکجانبه و در سایه مخالفت بغداد و حتی مخالفت دوستان اربیل در منطقه و خارج از آن، در سپتامبر گذشته (2017) همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق را برگزار کرد.

این مسئله سبب تشدید اختلافات اربیل بغداد شد تا جایی که «مسعود بارزانی» رئیس وقت منطقه کردستان نه تنها در عملی کردن نتیجه همه‌پرسی ناکام ماند، بلکه بغداد بر اساس قانون اساسی، فشار آورد که اداره کنترل گذرگاه‌ها را از اربیل پس بگیرد و در نهایت نیز تسلط خود بر مناطق مورد منازعه مثل کرکوک که سرشار از ذخایر نفتی است، تحکیم کرد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما