شناسهٔ خبر: 24540909 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بجنورد| گلایه‌های جوانان خراسان شمالی از وعده‌های "محقق نشده" اشتغال‌زایی

R7719/P1377/S6,55/CT7

چند تن از جوانان نخبه و ورزشکار استان خراسان شمالی در نشست ساماندهی امور جوانان استان٬ از عدم تحقق وعده‌های اشتغال‌زایی مسئولان استان٬ انتقاد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ هم زمان‌ با آخرین روزهای سال 96 ٬ در جلسه‌ای با نام ستاد ساماندهی امور جوانان استان خراسان شمالی٬ پای درد دل جوانان نشستیم که برای کشورشان افتخار آفرینی کرده و هر کدامشان در رشته‌ای نخبه هستند. قهرمانان ورزشی رشته‌های مختلف که اینک منتظرند تا وعده‌های مسئولان برای ایجاد اشتغال و کار برای آنان محقق شود.

شغلم را برای ورزش قهرمانی از دست دادم

بهزاد وحدانی جوان ورزشکار بین المللی و جهانی و مقام دار رشته‌های مختلف ورزشی رزمی یکی از این افراد است. وی در حاشیه این نشست٬ اظهار داشت: 30 سال سن دارم و برای استان افتخارات زیادی کسب کرده‌ام و تنها تقاضای بنده ایجاد اشتغال برای جوان‌ها است.

محمد کاملی یکی از جوان‌های نخبه  استان نیز در این زمینه گفت: مرد تا شغل نداشته باشند به دنبال ازدواج نمی رود. با ایجاد شغل٬ مشکل ازدواج برطرف می‌شود.

وی افزود: گردشگری دومین صنعت استان خراسان شمالی است که بیشترین بودجه باید در این بخش صرف گردد اما متاسفانه تا کنون در این بخش اقدام خاصی انجام نشده است. با تقویت اقامتگاه‌های بوم گردی و هتل‌های بین شهری٬ می‌توانیم  باعث ایجاد اشتغال شویم و روزانه 100 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

محمد بریمانلو جودوکاری که همین چند روز قبل برای دفاع از آرمان‌های مردم مظلوم فلسطین حاضر به رقابت با حریف اسرائیلی نشد٬ نیز در این نشست اظهار داشت: به دلیل فعالیت‌های ورزشی و شرکت در اردوهای تیم ملی، شغل آزاد خود را از دست داده‌ام و نمی‌توانیم هزینه‌های زیاد ورزش حرفه‌ایی را تامین کنیم.

سلمان علوی فرد٬ جوان کارآفرین استان و مدیر اقامتگاه بوم گردی عمو دردی نیز در این نشست خاطر نشان کرد: قدر توریست‌هایی که به استان می آیند را بدانیم و با هدایت آن‌ها به سمت اقامتگاه های بوم گردی٬ ایجاد اشتغال کنیم. در اقامتگاه عمو دردی 6 نفر شغل ثابت و 8 نفر روزانه حقوق دریافت می‌کنند.

وی افزود: سال آینده 50 نفر در این اقامتگاه دارای شغل می‌شوند و صنعت گردشگری در استان کم کم جای خودش را پیدا می‌کند و ریشه بیکاری، با توجه کردن به گردشگری و بحث توریست٬ برطرف خواهد شد.

تا بازنشسته‌ها سرکار باشند٬ فارغ‌التحصیلان بیکار می‌مانند

محسن سنایی دبیر انجمن جوانان بارثاوا نیز در این نشست اظهار داشت: 30 درصد مردم کشور ما٬ جوانان هستند که هم می‌توانند باعث پیشرفت شده و هم می‌توانند یک تهدید محسوب شوند.

وی افزود: زمانی که مدیران بازنشسته با وجود دریافت حقوق بازنشستگی باز هم کار کنند٬ جوان‌های فارغ التحصیل بیکار خواهند ماند. سازمان های مردم نهاد را باید به عنوان یک فرصت دید و تمام دستگاه‌ها موظف هستند با این مجموعه‌ها همکاری کنند.

سنایی در ادامه تصریح کرد: امکان افتتاح از خانه جوان بجنورد٬ دو ماه به دلیل نداشتن امکانات اولیه‌ای هم‌چون صندلی برای اتاق جلسات٬ میسر نشد و هم‌اینک این موضوع که قولش را در دهه فجر داده بودند٬ به چالشی برای جوانان تبدیل شده است.

سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی نیز در این نشست اظهار داشت: اکثر سرمایه گذاری‌ها در استان با تعدا بیکاران خراسان شمالی «هم‌خوانی» ندارد. دولت هر ساله 1 میلیون شغل ایجاد کرده و در سال آینده نیز این هدف گذاری شده است.

محمود ثمینی افزود: تمام کارهای باید به سمت خلاقیت و علاقه جوانان کشیده شوند تا فرصت شغلی مناسب به وجود آید. راهنمایی و آگاهی بخشی به جوانان در بخش های تولیدی، فنی و خدماتی می‌تواند آن‌ها را مکمل و همسوی با دولت کند و تمام تلاش دولت و زیر ساخت سرمایه گذاری، برای سرمایه گذاری در راستای تولید است. هم چنین وجود 3 شهرک صنعتی در خراسان شمالی تا حدود زیادی شغل ایجاد کرده است.

فرماندار بجنورد ادامه داد: برای بخش کارآفرینی٬ اعتبارات زیادی در نظر گرفته شده که می‌شود با هدایت توانمندی خود به سمت فعالیت  گروهی٬ نتایج بهتری را کسب کرد. اکثر رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها متناسب با نیاز جامعه برای ایجاد شغل نیست.

ثمینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اهمیت بهاء دادن به بخش‌های کار آفرینی گفت: دستگاه‌ها با ایجاد فرصت‌های شغلی و بهاء دادن به بخش کارآفرینی با کارمزد 4 درصد٬ زمینه رشد جوانان را فراهم کنند.

انتهای پیام/ش

نظر شما