شناسهٔ خبر: 24518607 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

جهانگیری : ‌روابط ایران و عراق الگوی موفقی برای منطقه است

صاحب‌خبر -
 

‌معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: برای نابودی تروریسم در منطقه باید همه کشورها به عراق کمک کنند تا ریشه فسادی که می توانست منطقه ما را به آشوب بکشاند، خشک شود.
‌به گزارش دفتر معاون اول رئیس جمهوری، دکتر جهانگیری پنجشنبه در دیدار با “فواد معصوم” رئیس جمهوری عراق با بیان این که نقش عراق در جهان اسلام و منطقه و در عرصه بین المللی ممتاز است، گفت: همه اقوام و مذاهب و جریان‌های سیاسی به دنبال وحدت و یکپارچگی عراق هستند و این عامل مهمترین محرک در پیشرفت عراق و نابودی تروریسم است.
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که مهمترین رمز پیروزی عراق بر مشکلات همین وحدت و یکپارچگی ملی است گفت: باید از این وحدت در چارچوب قانون اساسی حفاظت شود.
‌جهانگیری با اشاره به این که ایران در مواقع سختی و پیروزی در کنار دولت و ملت عراق بوده است، اظهار داشت: در مبارزه ملت عراق با داعش نشان دادیم ایران از عراق جداشدنی نیست و امروز هم که بحث بازسازی عراق مطرح است آمادگی داریم در کنار دولت و ملت عراق باشیم زیرا امنیت و رفاه عراق را امنیت و رفاه ایران می دانیم.
وی با اشاره به افزایش مناسبات فی مابین در حوزه اقتصادی و به طور مشخص در بخش نفت، گاز و برق و همچنین تبادل فرهنگی و سفر میلیون‌ها زائر از دو کشور گفت: باید تلاش کنیم سطح مبادلات اقتصادی از هفت میلیارد دلار عبور کند.
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: حل برخی موانع اداری و مسائل بانکی می تواند در این زمینه اثربخش باشد. خوشبختانه اراده سیاسی در بالاترین سطح وجود دارد تا بستر برای همکاری جدی تر بخش خصوصی با یکدیگر مهیا شود.
‌جهانگیری با اشاره به این که روابط ایران و عراق در بالاترین سطح قرار دارد و می تواند به عنوان یک الگوی موفق در منطقه مطرح شود، گفت: ما خواستار تعامل و همکاری همه کشورهای منطقه هستیم و معتقدیم کشورهای مسلمان منطقه می توانند مشکلاتشان را با گفتگو حل کنند.
وی در این نشست با ابلاغ سلام رئیس جمهوری کشورمان به رئیس جمهوری عراق، از نقش و شخصیت مرحوم جلال طالبانی در توسعه مناسبات تهران ـ بغداد به نیکی یاد کرد.
رئیس جمهوری عراق هم در این دیدار با تاکید بر روابط تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور ایران و عراق گفت:عراق حمایت ایران را در مقابله با گروه‌های تروریستی و داعش فراموش نکرده است و امروز هم در دوره بازسازی نیازمند این همکاری هستیم.
فواد معصوم با اشاره به زمینه‌های بسیار برای همکاری اقتصادی دو کشور گفت: عراق از سرمایه گذاری جمهوری اسلامی ایران در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی استقبال می کند و خواهان ایفای نقش پر رنگ تر بخش خصوصی ایران در این زمینه است.وی همکاری با کشورهای دوست و همسایه را اولویت بغداد توصیف و تاکید کرد: روابط دو کشور براساس منافع مشترک بنا شده است و اطمینان می دهیم که عراق در هیچ اقدامی علیه همسایگانش مشارکت نخواهد کرد.
رئیس جمهوری عراق با اشاره به مذاکرات انجام شده در حوزه مسائل اقتصادی،‌بانکی و آب و هوا گفت: ما خواهان استفاده از تجربیات ایران برای حل مشکلات هستیم.
فواد معصوم بر حفظ وحدت ملت عراق در برهه کنونی تاکید کرد و آن را عاملی مهم برای عبور از مشکلات و حفظ یکپارچگی عراق دانست.
‌آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی عراق
معاون اول رئیس جمهوری همچنین با تاکید بر این که توسعه همکاری‌های اقتصادی و مناسبات تجاری ایران و عراق نیازمند شکل گیری توافق‌های سازنده است، گفت: ایران و عراق نیازمند یک سند جامع برای همکاری اقتصادی هستند تا آن را مبنای همکاری‌های اقتصادی فی مابین قرار دهند.
جهانگیری در نشست مذاکرات مشترک ایران و عراق با حضور نخست وزیر عراق، با تبریک پیروزی‌های پی در پی ملت عراق، مرجعیت دینی و دولت این کشور در برابر داعش اظهار داشت: ملت عراق به توفیقات بزرگی در یکپارچگی سرزمینی دست یافتند و با تدبیر مسئولین و مردم این کشور توطئه‌های دشمنان نقش بر آب شد.وی با اشاره به این که روابط ایران و عراق روابط بسیار خوب و سازنده است، افزود: مناسبات دو کشور در بخش‌های مختلف به سطح قابل قبولی رسیده و روابط سیاسی تهران و بغداد روابطی راهبردی است و اشتراکات متعدد دو ملت می تواند زمینه ساز گسترش روابط اقتصادی فی مابین باشد.
جهانگیری خاطر نشان کرد: اکنون در مقطعی هستیم که عراق بر بسیاری از مشکلات غلبه کرده و با قدرت به دنبال بازسازی است و ایران که در مشکلات و پیروزی‌ها در کنار ملت عراق بوده است، آمادگی دارد در دوران بازسازی این کشور هم مشارکت جدی داشته باشد.
وی از آمادگی ایران برای حضور و مشارکت در بازسازی عراق خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد خط اعتباری تا میزان ۳ میلیارد دلار در اختیار عراق قرار دهد تا شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران بتوانند مشارکت جدی تری در بازسازی عراق داشته باشند.
معاون اول رئیس جمهوری مهمترین محدودیت پیش روی مناسبات اقتصادی دو کشور را مسائل بانکی دانست و اظهار داشت: مسائل بانکی دو کشور هنوز در نقطه ابتدایی است که لازم است با تدبیر و راهکارهای مناسب به دنبال حل و فصل این مسائل باشیم.
وی همچنین بر ضرورت تجارت آزاد میان ایران و عراق تاکید کرد و اظهار داشت: تجارت آزاد
می‌تواند زمینه ای برای افزایش مبادلات اقتصادی ایران و عراق باشد.
جهانگیری با اشاره به مشکلات برخی پیمانکاران و شرکت‌های خصوصی ایرانی که در عراق فعالیت دارند افزود: برخی شرکت‌های ایرانی هنوز مطالباتشان پرداخت نشده که لازم است این موضوع حل و فصل شود تا این شرکت‌ها بتوانند نقش پررنگ تری در بازسازی عراق ایفا کنند.
وی بر ضرورت اتصال راه آهن ایران و عراق تاکید کرد و گفت: اتصال راه آهن دو کشور نیازمند ساخت یک پل و ایجاد ۳۰ کیلومتر خط ریلی است که با تحقق این امر عراق می تواند به آسیای میانه و چین دسترسی داشته باشد و خط ریلی ایران هم تا دریای مدیترانه ادامه خواهد یافت.معاون اول رئیس جمهوری از آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌ها با عراق در حوزه دارویی خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد همکاری‌های خود را با عراق بدون هر گونه محدودیتی در حوزه‌های مختلف از جمله نفت و گاز افزایش دهد.
وی همچنین با اعلام آمادگی شبانه روزی شدن گمرکات ایران اظهار داشت: توافق‌های خوبی در زمینه گمرکات و استاندارد میان دو کشور انجام شده است ،اما هنوز مشکلات و محدودیت‌هایی وجود دارد که باید با همکاری دو کشور برطرف شود.
جهانگیری همچنین به مساله اروند رود اشاره و تصریح کرد: متاسفانه بیش از ۳۰ سال است که مردم دو کشور از مزایای این رودخانه محرومند و با توجه به این که ساز و کارهای لازم در قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر پیش بینی شده است، امیدوارم هر چه زودتر مذاکرات لازم انجام و شاهد حل و فصل مسائل اروند رود باشیم.
وی یکی از دغدغه‌های مردم ایران را مساله ریزگردها بیان کرد و با اشاره به این که منشأ بخش زیادی از ریزگردها در کشور عراق است، گفت: مردم استان‌های خوزستان و ایلام با مشکلات متعدد ناشی از ریزگردها مواجه هستند که انتظار داریم این مساله با همکاری مشترک دو کشور هرچه سریعتر حل و فصل شود.
نخست وزیر عراق هم در این مذاکرات مشترک با اشاره به روابط دیرینه دو ملت و اشتراکات تاریخی و دینی گفت: هیچکس نمی تواند روابط دو کشور را تخریب کند و مسئولیت داریم که مناسبات دوجانبه را در همه زمینه‌های سیاسی،‌اقتصادی و فرهنگی تقویت کنیم.
حیدر العبادی با اشاره به تلاش عراق در لایروبی و پاکسازی شط العرب(اروندرود) گفت: امیدوارم مسائل مرتبط با شط العرب از طریق مذاکرات طرفین حل و فصل شود .
وی با اشاره به مشکلات پیش روی تعاملات بانکی دو کشور افزود: عراق آماگی دارد تلاش‌های لازم را برای حل این مشکلات و تسهیل مبادلات بانکی انجام دهد.
نخست وزیر عراق با قدردانی از حضور شرکت‌های فعال ایرانی در دوران بازسازی و اصلاح زیرساخت‌های این کشور گفت: بخش خصوصی ایران سرمایه گذاری‌های خوبی در این زمینه داشته است.
‌روابط سیاسی تهران- بغداد در بالاترین سطح قرار دارد
معاون اول‌ رئیس جمهوری در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر عراق، با بیان این که روابط سیاسی تهران و بغداد در بالاترین سطح قرار دارد، گفت: دو کشور باید سطح مناسبات اقتصادی خود را هم ارتقاء دهند زیرا اراده دو دولت برطرف کردن موانع پیش روی توسعه روابط اقتصادی است.
‌جهانگیری، اظهار داشت: ایران و عراق اشتراکات فراوانی دارند و دو کشور در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه دارای نقش مهم و سازنده ای هستند.
وی افزود: با پیروزی‌های دولت و ملت عراق بر تروریست‌ها و خصوصا داعش، مردم این کشور توانستند بسیاری از توطئه‌ها را با تدبیر دولت و مرجعیت دینی با سربلندی پشت سر بگذارند.
‌جهانگیری ادامه داد: ایران همواره در‌کنار دولت و ملت عراق بوده است و همواره در حد توان کمک‌های لازم را به این کشور انجام خواهد داد.
وی با بیان این که زمینه‌های فراوانی برای گسترش همکاری‌های تهران و بغداد وجود دارد، تصریح کرد: در حوزه انرژی علاوه بر خط لوله انتقال گاز به بغداد،
به‌زودی خط لوله بصره هم تکمیل خواهد شد و گازرسانی انجام خواهد شد.‌جهانگیری همچنین با اشاره به تردد سالانه میلیون‌ها زائر از ایران به عراق و از عراق به ایران، اظهار داشت: باید با اتخاذ روشی مناسب دغدغه پولی زوار را مرتفع کنیم تا این عزیزان بتوانند به سادگی با پول‌ ملی خود خرید کنند.
وی همچنین با اشاره به این که بازسازی عراق در دستور‌ کار دولت این کشور قرار دارد، به همایشی که اخیرا در کویت در همین رابطه برگزار شد اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی کویت، بخش خصوصی ایران موفق نشد در این همایش شرکت کند اما دولت ایران برای مشارکت بخش خصوصی خود در بازسازی عراق خط اعتباری مناسبی را پیش‌بینی کرده است.
جهانگیری با اشاره به گفتگوهای انجام شده در مذاکرات مشترک، افزود:
در‌باره مسائل گمرکی، توسعه حمل و نقل، مطالبات پیمانکاران ایرانی فعال در عراق و سایر موضوعات مورد علاقه طرفین گفتگو کردیم و تصمیماتی هم اتخاذ شد.
‌وی در پایان از میزبانی گرم مردم عراق از زوار ایرانی که در اربعین به این کشور سفر‌ می‌کنند قدردانی کرد و گفت: مهمان نوازی گرم مردم عراق خاطرات خوشی را در یاد و ذهن زوار ایرانی باقی خواهد گذاشت.
نخست وزیر عراق هم در این نشست خبری ، با قدردانی از حمایت‌های ایران در مواجهه با تروریسم، گفت: عراق امروز در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد و اکنون که مشکل تروریسم تا حد زیادی برطرف شده است؛ بغداد از حضور شرکت‌های ایرانی برای مشارکت در بازسازی عراق استقبال می‌کند.
‌پیش نیاز یکپارچگی عراق انسجام داخلی است
معاون اول رئیس جمهوری در دیدار نوری المالکی معاون اول رئیس جمهوری عراق هم با تاکید بر اهمیت انسجام داخلی و سیاسی عراق و ضرورت پیشگیری از آسیب رسیدن به انسجام داخلی این کشور گفت: مهمترین پیش‌نیاز یکپارچگی عراق انسجام داخلی است، چرا که بدون انسجام و همگرایی شاهد دخالت بیگانگان در امور این کشور خواهیم بود.
نوری المالکی هم در این دیدار با اشاره به انتخابات پیش رو در این کشور، بر اهمیت و حساسیت این انتخابات تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم اوضاع را به خوبی کنترل کنیم، چرا که بروز اختلافات می‌تواند به ساختار سیاسی کشور آسیب وارد کند.
جهانگیری در دیدار با سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق هم با اشاره به این که بعضی از قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه ای با تقسیم تروریسم به تروریسم خوب و تروریسم بد برای ملت‌ها مشکل ایجاد کرده‌اند،
‌گفت: دولت و ملت عراق به خوبی در برابر تروریسم ایستادگی و این مهم را در جامعه جهانی ثبت کردند که یک ملت می تواند با ایستادگی و یکپارچگی تروریسم را شکست دهد.
بر اساس این گزارش،معاون اول رئیس جمهوری همچنین در این سفر بارگاه نورانی و مطهر امیرالمومنین حضرت علی(ع)، مضجع شریف و نورانی سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و حرم مطهر
اباالفضل‌العباس(ع) حرم مطهر و نورانی امام موسى کاظم و امام محمّد تقى علیهماالسلام را زیارت و با تولیت حرمین کاظمین دیدار و گفتگو کرد.

نظر شما