شناسهٔ خبر: 24484877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تثبیت مالکیت دولت از طریق مکانیزه کردن اسناد باید جدی گرفته شود

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه حدنگاری و تثبیت اراضی دولتی امر مهمی است، گفت: یکی از برنامه‌های سال آینده باید تثبیت مالکیت دولت از حیث مکانیزه کردن اسناد دولتی باشد.

صاحب‌خبر -

تثبیت مالکیت دولت از طریق مکانیزه کردن اسناد باید جدی گرفته شودبه گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  یدالله موحد در شورای حفاظت بیت المال استان از رفع تصرف از1هزار و544هکتار اراضی دولتی استان خبرداد.


وی افزود: ۱۸۱ فقره پرونده اراضی باغی و کشاورزی در استان کرمان طی سال جاری تشکیل شده و اجازه تغییر کاربری اراضی داده نشده و ۲۰۰ میلیون تومان حکم محکومیت متهمان اتفاق افتاده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود:در مجموع ۱۵۳ فقره حکم قلع و قمع در سطح استان کرمان صادر و اجرایی شده است که نشان از تلاش مضاعف در این حوزه دارد.

وی بیان کرد: کار بزرگی در حوزه تثبیت مالکیت در شمال استان کرمان انجام شده است، اما برای ادامه کار باید پشتیبانی مالی انجام گیرد.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان افزود: حجم زیادی از پرونده‌ها وجود دارد که بطور سنتی بایگانی می‌شود و حفاظت از این اسناد بسیار سنگین و هزینه‌بر است و دسترسی را سخت و دست‌کاری و جعل را آسان می‌کند و با استفاده از فناوری اطلاعات باید آرشیو الکترونیکی اسناد مالکیت دولتی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تعرض پروژه‌های عمرانی به عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست جدی گرفته شود و به حد ضرورت در این زمینه مداخله صورت گیرد.

وی ادامه داد: گاهی دیده شده برای یک کار صنعتی و یا پروژه عمرانی به یک یا دو هکتار زمین نیاز است، اما چند برابر آن عرصه‌های دولتی و یا منابع طبیعی مورد تخریب قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمان نیز دراین نشست گفت: تا امروز حدود ۲۸ میلیون هکتار اراضی در کشور اسناد تک برگی در طرح کاداستر دریافت کرده اند که ۱۰ میلیون آن برابر با یک سوم مربوط به استان کرمان است.

مهدی رجبی‌زاده افزود: امنیت نسبی در حفظ حقوق بیت‌المال در استان کرمان داریم که نتیجه همدلی و همکاری مدیران و فعالیت شورای حفظ حقوق بیت‌المال است.

وی ادامه داد: عدم تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌ها در واقع ام‌الفساد در امور زمین است و طرح کاداستر در راستای رفع مشکلات مردم و کاهش فساد‌های موجود موثر است.

وی عنوان کرد: در سال جاری موفق شدیم یک میلیون و ۵۸۲ هزار هکتار اسناد کاداستری در شمال استان کرمان دریافت کنیم و رتبه نخست کشوری را به دست آوریم.

رجبی‌زاده یادآور شد: در نرم سازمان جنگل‌ها هزینه کاداستر در هر هکتار سه هزار و ۵۰۰ تومان است و اعتبار ما در سال جاری حدود ۲ میلیارد تومان بوده که ۴۰۰ میلیون تومان اسناد خزانه ارائه داده‌اند در حالی که حدود ۷ میلیارد تومان اعتبار برای طرح کاداستر نیاز داشتیم.

انتهای پیام/ح

تثبیت مالکیت دولت از طریق مکانیزه کردن اسناد الزامی است

نظر شما