شناسهٔ خبر: 24479945 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

احتمال اعزام شین آبادی‌ها به خارج

صاحب‌خبر -

آرمان- آرزو ضیایی: بعد از گذشت حدود پنج سال از وقوع حادثه آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در شین آباد، مصدومان این حادثه با مشکلات ریز و درشت درگیرند و بررسی‌ها نشان می‌دهند روند درمان آنها به درستی صورت نمی‌گیرد. روز گذشته رئیس تیم جراحی دانش‌آموزان شین‌آبادی گفت: «این بچه‌ها و والدینشان گله‌مندی‌هایی از درمان دارند که علت آن هم این است که بودجه‌هایی که قرار بود برای درمان آنها اختصاص داده شود، داده نشده‌است. پروتزهای این بچه‌ها که قیمت قابل توجهی هم دارد باید سفارش داده شود، ولی متاسفانه بودجه نداشتیم.» همزمان نایب‌رئیس مجلس از پیگیری اعزام دانش‌آموزان شین آباد به خارج از کشور برای درمان خبر داد.

رئیس تیم جراحی دانش‌آموزان شین‌آبادی در واکنش به گلایه دانش‌آموزان شین‌آبادی نسبت به روند نامطلوب درمانشان گفت: بودجه‌هایی که قرار بود، برای درمان آنها اختصاص داده شود، متاسفانه ندادند. محمد جواد فاطمی با تاکید بر اینکه درمان این دانش‌آموزان در بیمارستان حضرت فاطمه (س) ادامه دارد، گفت: این بچه‌ها و والدینشان گله‌مندی‌هایی از درمان دارند که علت آن هم این است: بودجه‌هایی که قرار بود برای درمان آنها اختصاص داده شود، داده نشده ‌است. پروتزهای این بچه‌ها که قیمت قابل‌توجهی هم دارد باید سفارش داده شود،اما متاسفانه بودجه نداشتیم. او با اشاره به دیدار اخیر دختران شین‌آبادی با وزیر بهداشت عنوان کرد: دکتر هاشمی با بچه‌ها صحبت و تضمین کردند که طبق نظر تیم جراحی تمام هزینه‌ها را تامین می‌کند، اما قرار شد یک جلسه بررسی توسط بیمارستان حضرت فاطمه(س) با دختران تشکیل و بررسی شود که آیا نیاز دارند، در بیمارستان خاصی درمان شوند یا باید به خارج اعزام شوند، از 15 تا 30 فروردین این کمیسیون تشکیل می‌شود و برای همه بچه‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. فاطمی در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده از سوی دختران شین‌آبادی و پدرانشان از اینکه دستیاران پزشکان درمان آنها را دنبال می‌کنند، گفت: بیمارستان حضرت فاطمه(س)، آموزشی است و در درمان همه بیماران دستیاران هم دخالت دارند. این بیمارستان فوق‌تخصصی است و دستیاران تخصصی در درمان بچه‌های شین‌آبادی مداخله می‌کنند، اما به خاطر حساسیت آنها تمام جراحی‌های آنها توسط اساتید انجام می‌شود.هرچند ویزیت‌ها و بخش‌های کوچکی از جراحی‌ها که تخصص خاصی نیاز ندارد، توسط دستیاران انجام می‌شود.

پیگیری اعزام دانش‌آموزان شین‌آبادی به خارج

نماینده مردم تهران در دیدار با دانش‌آموزان حادثه دیده شین آباد با تاکید بر اینکه حادثه آتش‌سوزی روستای شین‌آباد در سال ۹۱ بسیار تلخ بود، گفت: رفتار خوب دانش‌آموزان از زمان وقوع این حادثه، تاکنون و تحمل مشکلات سوختگی و روی گشاده دختران حادثه‌دیده بسیار قابل‌تقدیر است. علی مطهری با اشاره به اینکه تحمل درد و مشکلات این حادثه اجر الهی برای دانش‌آموزان به‌دنبال خواهد داشت، افزود: متاسفانه وقوع چنین حوادثی در برخی شرایط ناشی از سهل‌انگاری‌ها نیز است، منهای اینکه مدرسه و یا بخاری استفاده شده، در آن غیر‌استاندارد بوده، اگر به برخی از مسائل توجه می‌شد، شاید این حادثه رخ نمی‌داد. او با تاکید بر اینکه حداکثر درمان برای دانش‌آموزان حادثه دیده باید انجام شود، تصریح کرد: قطعا باید مسیر درمان دانش‌آموزان هموار شود و در این رابطه تقاضا می‌شود مسائل و مشکلات مربوط به دانش‌آموزان به‌صورت مکتوب اعلام شود. در این نشست نماینده مردم سردشت و پیرانشهر با اشاره به اینکه حادثه آتش‌سوزی مدرسه دخترانه شین‌آباد در سال ۹۱ رخ داد، گفت: حل مشکلات دانش‌آموزان قطعا برای نظام و حاکمیت نقطه‌قوت محسوب می‌شود، در سال ۹۱ و پس از وقوع این حادثه مبلغی به‌عنوان دیه به دانش‌آموزان تعلق گرفت و قرار بود مبالغ دیگری نیز در نظر گرفته شود اما پرداختی‌ها به شکل مناسب صورت نگرفته است. رسول خضری با بیان اینکه وزیر بهداشت موافق اعزام این دانش‌آموزان به خارج از کشور است و نسبت به این موضوع تاکید دارد، افزود: در این خصوص هنوز پس از گذشت شش سال اقدام عملی صورت نگرفته است. او با تاکید بر اینکه اساتید جراحی کشور و رئیس مرکز تحقیقات‌سوختگی تاکید بر اعزام دانش‌آموزان به خارج از کشور دارند، تصریح کرد: باید بتوانیم دانش‌آموزان را به ترتیب اولویت و نیاز آنها به درمان به خارج از کشور اعزام کنیم، چون تاخیر در روند درمان آنها اثرات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال خواهد داشت.

مطالبات دختران شین‌آبادی از رئیس‌جمهور

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به تازه‌ترین نیازهای دانش‌آموزان شین‌آبادی می‌گوید: فصل جدیدی از وکالت برای من با برعهده‌گیری وکالت دانش‌آموزان شین‌آبادی آغاز شد. در حال‌حاضر این دختران برای درمان باید به خارج از کشور اعزام شوند، زیرا امکانات برای آنها در داخل کشور کافی نیست. حسین احمدی‌نیاز می‌افزاید: به‌گفته رئیس تیم‌ پزشکی این دانش‌آموزان، آنها تا 10سال آینده باید زیر تیغ جراحی بروند و این واقعیت برای آنها مرگبار، خطرناک و تلخ است و بهترین کار اعزام آنها به خارج است. وزیر بهداشت وعده اعزام این دانش‌آموزان به خارج‌ از کشور را دادند. او تاکید می‌کند: علاوه بر آن نایب‌رئیس‌مجلس نیز پشتیبانی خود را از این دانش‌آموزان انجام دادند و حمایتشان را نسبت به این دانش‌آموزان اعلام کردند. احمدی‌نیاز می‌گوید: این دختران تاکنون بالغ بر 360 عمل جراحی انجام داده‌اند و به‌نوعی با درد و رنج‌های خود بزرگ می‌شوند. او می‌گوید: عمل‌های جراحی سنتی در ایران پیشرفته نیست و به این دلیل برای آنها بسیار دردناک است. اکنون پا به سن بلوغ گذاشته و بزرگ شده‌اند و بنابراین از بعد روانپزشکی و روانشناسی نیز در وضعیت نامطلوبی قرار دارند. احمدی‌نیاز خاطرنشان می‌کند: تمام این مسائل سبب شده که نیازمند تسریع در روند درمان آنها باشیم و تسریع درمان آنها نیز نیازمند اقدامات لازم از سوی وزارت بهداشت برای یافتن بیمارستان‌های مناسب در خارج از کشور و حضور آنها در آن بیمارستان‌ها برای گذران پروسه درمان است. او می‌افزاید: نکته دیگر مساله دیه این کودکان است، بدن این دختران در اثر پشت سر گذاشتن 360 عمل جراحی دچار آسیب شده است و باید به آنها دیه پرداخت شود. بنابراین پیگیر این موضوع هستیم. تغذیه این کودکان نیز نامطلوب است و آنها همواره در حال تردد از شین آباد به تهران هستند. وضعیت تحصیلی این دختران نیز بسیار وخیم است و باید درباره تحصیل آنها نیز اقدام لازم را انجام دهند تا آنها دچار عقب‌ماندگی تحصیلی نشوند. در بحث روانشناسی آنها نیز کاری انجام نشده و مشکلات فراوانی در این راستا وجود دارد. احمدی‌نیاز می‌گوید: دختران شین‌آبادی در پنج محور خواستار حل‌و‌فصل مشکلاتشان شدند و امیدواریم براساس نامه سرگشاده‌ای که برای رئیس‌جمهور ارسال شده است بتوانند به مناسبت نوروز ملاقاتی با ایشان داشته باشند، زیرا این اقدام قوت قلبی برای دختران شین‌آباد است و رئیس‌جمهور، خود دستور ویژه برای حل مشکلات آنها را صادر کند. او خاطرنشان می‌کند: علاوه بر این نیازمند اصلاح مستمری این کودکان و وضعیت‌معیشتی آنها هستیم. وعده‌ها در ارتباط با اصلاح امور داده شده و منتظر تحقق آنها هستیم. احمدی‌نیاز می‌گوید: انگشت‌های دست این 12 کودک به‌طورکلی به‌دلیل سوختن در آتش از دست رفته‌اند و همین دلیل برخی از دختران علاقه‌مند به موسیقی یا ورزش هستند، اما قادر به این امور نیستند. این کودکان کارت‌ملی ندارند، زیرا با کدام عکس و اثر ‌انگشت این کار را بکنند؟! آنها امکان ورود به جامعه را ندارند و گسست بزرگی میان آنها و جامعه ایجاد شده است و در وضعیت بد روحی و روانی قرار دارند. بنابراین باید در این ارتباط رئیس‌جمهور اکیدا و به‌صورت شایسته به موضوع ورود کند.

نظر شما